AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.350

Säkringsschema 330xi -06?

Sida 1 av 2
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Hej!
Centrallåset slutade abrupt att funka med fjärren (funkar med nyckel å knappen i cupen)

Skulle kolla lite säkringar men det visade sig att min bil saknade schemat över vilka säkringar som är till vad och vart dom sitter å så. Har googlat som en dåre men alla bilder visar olika å vet inte vilken det är som gäller.
Har varit på lokala BMW:verkstaden och det enda dom kunde erbjuda va att beställa hem ett papper för 180kr och det skulle ta två dagar vilket jag anser är bedrövligt både priset och väntan.
Någon som har bild eller vet vart det finns?

Va även å köpte stört många olika säkringar på biltema och kom fram till att deras ”mini-säkringar” inte såg ut som dom som sitter i bilen, finns det ytterligare en variant för BMW?…

Tacksam för svar
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
330xi -06 e91
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Borde vara rätt lika som för 325xi -06.
Länk

Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Tack, ska kolla om det ser ut att stämma.

Har du nån koll på vad det är för små säkringar me, som inte riktigt stämmer med Biltemas ”mini-säkringar”?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns ju den gamla hederliga (bland flatstiftssäkringarna) normalstora som alltid användes men som börjar bli ovanligare och ovanligare i moderna bilar i takt med allt mer klet smetas på bilarna - vi kan väl kalla den Midi. Sen är Mini numera vanligt förekommande samt för stora Ampere-tal så ser man ofta även Maxi numera....

Hmmm, Mini, Midi, Maxi... Hmm, fanns det inte en trio som hette så?

Kan bara minnas det finns en variant av Mini (kanske finns även någon mysko udda variant med kortare ben eller vad det är men tror inte jag sett någon sådan i en BMW).

Hur ser BMW vs Biltema ut bredvid varandra då? Någon bild?
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Betingelser hur man får upp bilder på nå vettigt sätt.
Får det till tre olika stora säkringar i bilen (Maxi, midi, mini) men minin som sitter i bilen har liksom menen lite snett utåt å Biltemas har raka ben, men är Biltemas lite lite större än dom som sitter i bilen...
Prova wurth.se. Där finns nog den typ du söker. Kan tyvärr inte länka i ögonblicket.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Benen lite snett inåt? Neh, det låter märkligt!

Dubbelkollade i ETK om det fanns något intressant där, men säkringarna som används till min E87 är identiska med den till en E91 330xi -06.

Och Mini säkringarna ser ut precis som jag förväntar mig - som de här
Länk
Länk

Och säkringarna Würth säljer följer ju också de standards som finns, så jag skulle gissa på att de ser precis likadana ut som ovan. Och kommer nog vara likadant på andra försäljningsställen.

Nu verkar Würth vara igång igen (de måste se över sina servrar - varannan gång jag försöker komma åt något så fungerar det inte alls eller så är det vansinnigt långsamt).
Länk
Länk
Länk

@lindström83: PM'a mig så får du min emailadress så kan du emaila bilderna så lägger jag upp dem (eller ladda upp bilderna på valfri formbildtjänst).
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Du har PM
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Kanske kan ge något?

Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Tack👍
Den såg iaf lika ut som min.. schemat som ”Sverige” postade tidigare verkar stämma med min bil det med, men på det schemat står det att nr57 ska vara en 15a/blå, på min bil sitter det 20/gul på den platsen precis som i klippet, kan det varit tidigare ägare som säkrat upp lite extra?...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad jag kan hitta så ska F57 (säkring #57) vara en 15A säkring på en E91 330i -06.
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Ok. Då borde det varit Nån tidigare ägare som satt i fel i min (och den i filmen)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eller fel / out-of-dat elscheman - sånt förekommer :-)

Men är ju helt vanliga mini-säkringar, ser inga märkligheter där.

Vad är det för bananer till säkringar du har i din bil lindström83? :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Till vänster "vanlig" eftermarknads mini och till höger den som satt i bilen
Länk

De är ju helt klart olika. Den till höger kan jag inte riktigt minnas att jag sett (men har inte fipplat så vansinnigt mycket med mini säkringar på modernare BMW's och nog inte alltid reflekterat hur de exakt såg ut).

Men i ärlighetens namn så ser den högra ut som om någon tagit en micro säkring och bänt ut benen på för att passa i en hållare för mini säkring.

@lindström83 : Ser alla dina mini-säkringar ut på detta sättet?

Sökte runt lite och enligt Wiki så här säkringarna dessa dimmensioner:
Mini = 10.9 x 3.6 x 16.3 mm (LxWxH)
Micro = 9.1 x 3.8 x 15.3 mm (LxWxH)
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Alltså, jag vet inte vad det är för märkliga säkringar, men det måste väl gå att tvinga i en ”vanlig”, själva ”säkringsskåpet” måste väl ändå vara lika som era?...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tvinga aldrig in något.

Men mät i säkringsskåpet vad för dimensioner den kan hantera och jämför med de nyinköpta mini säkringarna du har så ser du om de passar.

Ser alla dina mini-säkringar ut på detta sättet (små med sneda ben)?
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Jag har ju inte dragit ur alla å kollat. Planen va ju att dra ur en säkring, men eftersom det sitter så bökigt till och är så trångt så har jag ju även dragit ur några närliggande av misstag och dom har sett lika ut
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok. Men då ser de nog ut så helt enkelt.

Jag skulle gissa att längst ned (vid kontaktytorna) så har de samma dimension och passar alltså utmärkt. Och med den där lutande designen så kan de göra ett säkringshuvud som har dimensioner som mer liknar micro men som passar uttag för mini och skapar mer plats där uppe bland huvudena.
Men jag antar att vanliga mini säkringar ändåså passar i ditt säkringsskåp (fast det blir isåfall ännu trängre då).

Känner bara inte igen det. Eller så har jag nog sett det många gånger men inte tänkt på det. Ska ta mig en flukt nu på några liknande modeller.

Men det ser bara inte rätt ut. Känner inte igen att det ser ut sådär.

Jag tror fortfarande någon varit där och fipplat och tagit micro säkringar och böjt ut benen - eller kör in säkringarna med våld (vilket är riktigt illa).

Finns det tecken eller misstankar att någon fipplat med säkringar/elektronik på den här bilen?
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Nä, jag har inte misstänkt något annat tror jag
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Från vänster till höger till höger i bilderna har vi:

Midi vs Mini vs Micro
Länk

Micro vs Mini
(både längd på säkring och benavstånden skiljer sig)
Länk

Mini vs Mini
(samma säkringstyp och dimensioner fast från olika biltillverkare)
Länk

Mini vs Micro
(fast jag har bänt benen på micro för att passa ett uttag för mini)
Länk

@lindström83 : Kort och gott har någon kört in fel typ av säkringar i din säkringspanel.

Om du mäter längden (längst upp där amperesiffran står) på de nya mini säkringarna kommer du att se att de är runt 10.9 mm långa.

Och om du mäter längden på de där säkringarna med sneda ben kommer du att se att de är runt 9.1 mm långa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.