AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.036

Vilket märke av bromsbelägg

Sida 1 av 2
ka
57
kakaditoo
BMW 335D -16
BMW 530i -07
Vilket märke på bromsbelägg skulle ni rekomendera sett till priset till F30?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du inte har några extra krav så fungerar vilket känt kvalitetsmärke som helst alldeles utmärkt. Bara att köpa det som blir smidigast och som passar dina inköp bäst.

Exempel på kända kvalitetsmärken är
BMW Original, Brembo, ATE, Bosch, Textar, TRW, Jurid, Ferodo, Mintex, Febi-Bilstein, mfl.

Även bättre budgetmärken som Roadhouse fungerar finfint.

Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Av dessa standard bromsbelägg hade jag personligen valt ATE
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OEM-leverantörer till BMW brukar vara:
Textar, Jurid, Ate, Bosch, Ferodo och ibland även TRW.

Dock kan eftermarknadsbeläggen ha en annan "compound" än originalbeläggen även om det är samma fabrikat.

Sedan finns det några val man kan göra vid byte av beläggen - vill man ha belägg med lite andra prioriteringar än OEM-utförandet?

Sportigare belägg som biter bättre och tål mer värme - då kan det vara intressant med t ex. Ferodo DS Performance eller motsvarande belägg från annan tillverkare. De brukar kallas "sportbelägg" - gjorda för gata men tål kortare bankörning också. Kan låta mer och slita hårdare på skivorna. Själva beläggen kan också ha kortare livslängd än OEM-varianterna.

Hade DS performance på E46:an och mycket nöjd med dem - bättre initialt bett både varma och kalla och de tålde värme bättre vid hårda inbromsningar. Dammade inte lika mycket som OEM-belägg heller.
Är dock ganska dyra - kostar typ 2300 kr för en uppsättning DS Performance till F31:ans framaxel....nästan dubbla priset mot "OEM-versionen".

Vill man ha belägg som inte smutsar ner fälgarna lika mycket som OEM-belägg gör?
I så fall kan det vara aktuellt med keramiska belägg - de håller länge, är tysta och smutsar inte ner fälgarna så mycket. De brukar även få skivorna att hålla längre.
Dock kan de i vissa fall behöva lite värme för att bita ordentligt - många vittnar om att det känns som att bromsförmågan är begränsad de första metrarna efter man trycker ner bromspedalen...
Ate Ceramic och TRW D-tec är exempel på sådana belägg.
Brukar vara lite dyrare än OEM-belägg.

Har Ate Ceramic på bakaxeln på F31:an och de dammar ner fälgarna betydligt mindre än OEM-beläggen som gjorde fälgarna helt svarta....

På Mercan har jag Ate standardbelägg både fram och bak och de biter riktigt bra - känns som den bromsar bättre än BMW:n faktiskt!

Kikar man på friktionskoefficent-graderingarna som används på USA-marknaden, märker man att Ate-beläggen brukar ligga väldigt högt både varmt och kallt.
Har för mig att Mercans belägg har GG fram medan många konkurrentbelägg "bara" har FF t ex.

Dock finns dessa beteckningar inte på alla tillverkares belägg, då de inte säljs på USA-marknaden...
Med en del detektivarbete kan man dock ibland få fram vilken friktions-klassning beläggen har ändå genom att kolla vilken "compund" de använder i beläggen och sedan ta reda på graderingarna den vägen. Dock är det inte alltid lätt att få fram alla data! :/

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde ett BMW-OEM-märke:
Zimmermann!

Även Brembo gör väl en del belägg till BMW och då främst till flerkolvsoken, har jag för mig.

Ett "mellanprismärke" som inte ligger långt efter premiummärkena är Spanska Remsa - de gör riktigt bra bromsbelägg.

Mvh
Johan B

ka
57
kakaditoo
BMW 335D -16
BMW 530i -07
Vilken storlek passar mina bromsskivor?
Ser olika storlekar och blir lite osäker. F30 335d 313HK
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Får jag gissa på att du tittar på webhandelskedjor som lockar med billiga priser, sista-kompisen-priset, nedräkningar och luktar billig parfym?

Dessa kedjor är ökända för att visa helt felaktigt utbud och totalt kaos i deras kataloger. Och bli inte förvånad om de skickar bromsbelägg av märket Stark fastän du beställde ATE.

Den här frågan är bland den vanligaste på hela forumet.

Om dessa företag hade gjort rätt (dvs lagt lite mer pengar/resurser på struktur) så hade konsumenter inte behövt beställa fel stup i kvarten eller tvingas fråga forum (för dess supporten är totalt värdelös och kollar bara på samma websida som du gör). Jag avskyr dessa företag. Men vad de tjänar pengar på är att ignorera att ge tillräcklig kundservice - de dumpar över allt detta på DIG och DE får större vinstmarginaler och tjänar mer. Egentligen smart... Om man är på rätt sida...

Bäst är att göra som alla andra tvignas göras - gå på artikelnummer - det är det enda användbara på dessa sidor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi på forumen får fortsätta jobba gratis åt de där kedjorna...

Kan det stämma du har en F30 LCI? Och det är en 335dX (dvs fyrkrafsare)? Och en 2016?

Om inte bilen hade extra stora bromsar som tillval när den beställdes (eller har eftermonterats vid någon tidpunkt därefter) så för fram så är det vanliga bromsbelägg till de vanliga 340x30 bromsskivorna som gäller det vill säga 34 11 6 878 876
Länk

Och för bak är det 34 21 6 850 570
Länk

Tänk på att du behöver nya slitagevarnare. Och de flesta eftermarknads är totalt skräp så vill du ha något som du vet passar (så du slipper montera ihop allt - beställa nytt - demontera allt igen - montera ihop allt igen) så köp BMW Original.
ka
57
kakaditoo
BMW 335D -16
BMW 530i -07
Tack så jättemycket för all hjälp! Är ett hav av belägg ute på marknaden och jag vet hur det går när man råkar köpa skit/fel. Nästan värt att lägga dem 2k extra för original där allt 100% passar
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är precis de två komponenterna (pengar vs tid/bekvämlighet) som kontinuerligt vägs emot varandra i hela livet oavsett vad du pratar om.

Men här kan du ta "mellanvägen" så att säga dvs mitt emellan ena extremen att "lämna in bilen till återförsäljaren" och den andra extremen att "ha en lång erfarenhet och kunna spendera timmar på att undersöka och analysera och vet exakt vad som gäller".

Använder du reservdelsnummer så blir det nästan alltid rätt. Och väljer du även kända kvalitetsmärken så är det aldrig några problem heller. Då blir urvalet enklare och säkrare utan att det blir några problem och det bör inte vara några problem för dig.
Ska jag vara ärlig kan du plocka vilka bromsbelägg som helst av alla vi radat upp - jag kan med säkerhet säga att ingen vardagsbilist kommer att känna eller märka någon som helst skillnad.
Så med reservdelsnummer och kvalitetsmärken så har du reducerat frågetecknen till små punkter som knappt går att se och det finns inte några större orosmoment.
Men det finns alltid små saker som kan dyka upp - exempelvis om du har större bromsar än original - då kan andra belägg behövas. Här är det alltid en fördel att ju längre man äger en och samma bil desto enklare blir det att hantera den då man lär sig mer och mer kring den. Byter man bil vartannat år så hinner man inte lära sig lika mycket - men oftast hanteras service&underhåll på ett annat sätt vid sådana ägandescenarios.

Men att köpa själv kräver ändåså en hel del research av en själv för att det ska bli garanterat rätt. Det är anledningen varför det är billigt - man står själv för all tid och kunskap och erfarenhet. Om man inte anser vilja lägga denna tid på detta så kan du betala andra att göra detta åt en (dvs den typ av företag där den rätta kunskapen finns). Än en gång - man jonglerar mellan pengar och tid/bekvämklighet.
ka
57
kakaditoo
BMW 335D -16
BMW 530i -07
Fick bli Zimmermann!
Var ett par som rekommenderade det samtidigt som schmiedermann hade det på lager.

Annars har jag kört filter och sånt från Bosch! Tycker dem är väldigt bra
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En sak att beakta när det gäller bromsskivor till din bil - de lär ha tvådelade "compund-skivor" med nav i aluminium.

Vissa eftermarknadsskivor är solida och är helt gjorda i gjutjärn...jag vet att Zimmermann har båda alternativen för vissa andra BMW-bilar, så kolla att du får rätt modell av skivor!

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Där ser man, även denna modellen har "lättviktsbromsskivor". Blir nog vanligare och vanligare i takt med att fläsksvålarna sväller mer och mer (hade varit bättre om de hade gjort bilen lättare och 17" fälgar så hade de inte behövt så stora bromsar).

De här lättviktsbromsskivorna är naturligtvis dyrare (men det är så konsumenterna vill ha det - så de får det).

Men det pekades ut - såg faktiskt inte det - en "bra-att-veta" för trådskaparen inför kommande inköp av bromsskivor (det behöver göras förr eller senare).

@kakaditoo : Hade Schmiedmann verkligen Zimmermann bromsbelägg bak till din bil (som jag utgår ifrån inte har M-Sport bromsar)? Såg bara att de hade till M-Sport bromsar där bak.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"slangen":
Vet inte om jag direkt håller med om att konsumenterna vill ha lättviktsbromsskivor..
Tror inte första ägaren ens bryr sig om skivornas utseende eller vikt när hen beställer :)
Jo...kanske den verkligt intresserade nybilsköparen(nörden ;)), men det finns idag inte så många dylika.
Den "tredje ägaren" visserligen kanske är en bromsentusiast och beställer värsta prylarna(typ allt,ok,skivor,belägg) när hen ändå ska byta bromsattiraljer.

Ok, det är ju egentligen bra att BMW monterar dessa grejor så att bilen från start s.a.s. får så bra grejor som möjligt när det gäller bromsar..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, det är lite för att provocera - men hårdrar man det så stämmer det.

Precis som du säger, det är den som beställer som bryr sig (eller inte bryr sig). Eftersom nybilsköparen vill ha extra allt så blir bilen stor och tung, detta kompenserar billtilverkaren desperat med nya lättviktsmaterial och mer optimerad konstruktion (som tex bromsskivorna) för att uppnå ett jämviktstillstånd.
Finessavdelningen på våning 3 adderar massa roliga saker i den gemensamma ritningen på dagen och konstruktionsavdelningen i källaren får hitta på sätt att reducera vikten med lika mycket på natten :-)
Men det är trots allt nybilsköparen som köper en ny bil och genererar nybilsförsäljning och inkomst till företaget.

Det är som sagt nybilsköparen som är konsumenten. Tredje ägaren är numera ingen konusment utan ett offer :-)

Varför har en E34 en typisk tjänstevikt på 1650 kg medans en G30 har en typiskt tjänstevikt på 1850 kg?
Detta trots att G30 är mer eller mindre helt gjord i plast, aluminium, glasfiberförstärkt plast, mer plast och ännu mer plast. Samt all downsizing inom motorer som har gjorts de senaste 20 åren. Samt 30 års försprång när det gäller beräkning av material och hållfastighet.
I mina ögon är det ett misslyckande i uppgiften att ta fram lättare och bränslesnålare bilar (eller varför inte möjliggöra större batterier med längre räckvidd).

Men yes, en modern BMW är sagolik - det är imponerade vad den är kapabel till och vad den kan erbjuda den som åker i den - här går det inte bakåt i utvecklingen minsann. Och jag imponeras hela tiden över hur chassikonstruktörerna år efter år lyckas dölja den svagt ökande vikten - det är faktiskt imponerade.
Men med risken att det börjar bli nästan lite väl "tråkigt" att köra en bil numera (oavsett märke) - kontakten med bilen försvinner mer och mer. Och nu kommer Hyundai med elektrisk koppling också - jisses vad de hittar på :-) Med sensorer och styrboxar till detta - och 15-20 nya felkoder man kan få! :-) Fy fasiken vilken mardröm att äga en sån där bil begagnad när den blir 10 år och mer - är ju som att underhålla och använda BESK som sin hemmadator :-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visst...tjänstevikterna har ökat dramatiskt sedan låt säga åttiotalet-nittiotalet vilket klart kräver bromsar som matchar den ökande vikten.
Lättviktsbromsskivor kan ju vara ett "måste" i så fall..

Nää...tacka vet jag de åren man hade sin M535 E28:a...vilken optimal vagn...tillräckligt stor för familjen, tillräcklig effekt mht vikt, rolig att köra osv.
Hrmm...bromsarna till den i originaltappning ansågs som superbra då, men idag så skulle det betraktas som helt undermåliga i förhållande till dagens bilar..
Faktum är att vilken Kia eller "whatever" som helst bromsar på kortare sträcka än den gamle 535:an :)
Men det beror inte på bromsskivornas storlek i dessa fall utan de är utvecklingen på elektronikfronten med snabbare/bättre ABS reglering bl.a..

Jaja...spårade ur lite...Sorry!

Mvh Janne.

Transocean
Fått hem mina "lättviktskivor" till G30:n :-) Dom är allt annat än lätta trots 17'' "Low Brake". Blev en sats tvådelade-Bremboskivor till framaxeln samt Brembo-belägg plus 1 liter Ate DOT 4 SL.6 bromsolja. 385 € kostade kalaset, nu återstår det bara att byta detta på parkeringen :-) Får se om bilen slutar att vibrera när man kör lite aktivt med många hårda bromsningar från 200 + på Autobahn? Om inte, då blir det väl byte på baxaxeln :-) Och därefter alla stag....
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
"Low Brake" :-) Det är de "vanliga " 348x30 bromsskivorna antar jag?

10.6 kg! Jisses... Och det är Lighweight Edition dessutom!

Kollade på M-Performance bromsskivorna till samma bil,
ni vet de där 395x36 mm pizzorna,
trillade av stolen och slog i huvudet,
det stod att en bromsskiva vägde 17.6 kg!
Kan det stämma?

Lekte med katalogen och började leta efter de största skivbromsarna fram och efter ett tag hittade jag 400x42 mm bromsskivor fram!
Jag menar 395x36 mm (som G30 med M-Performance har) och 400x42 mm är inte så stor skillnad.
Blev nyfiken till vilken bilmodell dessa var till och det stod "FR1" som bilmodell.
FR1? Något obskyrt Ferrari specialprojekt?
Nä, det är såklart Renault FR1 med 340 hk!
Länk

Vad ska ni ha allt till!?! :-)

Som referens kan ju nämnas att:
E30 323i vägde 4.8 kg och var "Heavyweight Edition".
E34 535i vägde 7.5 kg och var "Heavyweight Edition".

Kan bara instämma Janne T. De avancerade ABS-systemet är numera riktigt bra att modulera i de lägre hastigheterna och tillåter dessutom mer aggresiv bromsbalans än tidigare. Chassit har utvecklats rejält också. Sen är däcken generellt bredare på modernare bilar men framförallt greppet i däcken går inte att jämföra idag och för 40 år sedan (som att sätta bronsåldern emot järnåldern).

Bromsarna på ovan nämnda äldre bilar är fullt kapabla till mycket bra bromsprestanda - de klarar även track days och bankörning utan några större problem.

Det är kombinationen av skenande tjänstevikt samt kraftigare motorer som tvingar fram dessa stora och tunga bromsar.
Transocean
Stämmer det, 348x30. Tjänstevikten på min kärra "skall" vara 1845 kg med förare (75kg). Kan det vara dessa lättviktsbromsar som gör att den i verkligheten väger 1920 kg utan förare :-) Det är en övervikt på 150 kg!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsevolution:
Man skapar tyngre och tyngre familjebilar som ska klara några varv på "Ringen" utan att mattas (trots att 99,9% av bilarna aldrig kommer i närheten av en racerbana) - då får man dessvärre montera bromsskivor stora som familjepizzor och tjocka som julegrisar...men sedan kommer någon klurig person på att man snabbt och snärtigt kan banta bort 20-30 kg ofjädrad vikt på framaxeln för en nätt summa som motsvarar ett normalt centralafrikanskt lands årsbudget genom att anamma ren racingteknologi - nämligen "Keramiska" eller kolfiberarmerade bromsskivor....de håller förvisso normalt sett bilens livslängd men gräver ändå avgrundsdjupa hål i spargrisen!
Dock trumfar sådana bromsskivor 4"-avgasrör utanför korvmojjen... ;)

Sedan följer dock nästa "aber" - för att få plats med jumbobromsarna måste familjebilen tyvärr utrustas med 19- eller 20"-fälgar med extrema lågprofildäck...vad gör vi nu med komfortproblemen? Jo, elektroniska stötdämparsystem - oj, blev det tyngre och dyrare nu!? Inga problem, vi slänger på run-flat-däck som kan spara några kilo då vi slipper slänga i ett reservhjul i skuffen (där det ändå inte får plats då alla styrmoduler i bilen måste monteras någonstans)... :)

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
H hi, Johan B - du låter precis som jag :-)

Jag såg också att BMW uppgav 1845 kg för en G30 530e, vilket jag tycker låter ovanligt lite (självklart har de inte en vikt för varianter av utrustningar - men ändåså).

Såg sedan att tjänstevikten för en G30 LCI 530e stigit till 1910 kg (men fortfarande ett 12 kWh batteri).

Min E30 323i (inredning uttagen och endast två framstolar men annars original) har en tjänstevikt på 1029 kg utan förare och bara 18 liter (har gjort corner weight på den). Fast jag skulle hellre vilja krocka i en G30 än i den här läskburken...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.