AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.777

Tystare vid start bmw m2

Sida 2 av 2
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Iqbad. En sak dock är konstigt min kör samma procedur även när motorn är varm vilket jag kan tycka är irriterande och onödigt. Samtidigt som det går alldeles utmärkt att starta med stop och start funktionen utan att den låter.

Funkar din på samma sätt?

42
785
428
Typo av mig i tidigare inlägg. Naturligtvis turbons dämpade effekt. Inget annat.

Sen är det logiskt att spjällen är stängda då mottryck i systemet hjälper till att värma upp snabbare.
428: Det som gör att bilen låter mer när den startas är att spjället öppnas vid kallstart och bilen låter mer. Den öppnas även i comfort.

Se bild om detta:

Länk
42
785
428
Vet inte riktig vad du menar. Men det funkar typ:

Det är wastegaten som öppnar och släpper avgaserna direkt i katten/downpipen och det gör att ljudet blir högre eftersom turbon funkar lite som en ljuddämpare.

Vitsen är att avgaserna som går in i 🐈 katten blir lite mindre avkylda / eftersom de inte passerar turbon.

Ventilerna i avgassystemet är stängda för att få ett mottryck som håller de varma avgaserna i systemmet längre vilket hjälper till att värma snabbare.

Lite förenklat. Tändning och insprutning är annorlunda också men de påverkar inte ljudet.

Nä men nu får du ge dig :)
I vänster dämpare sitter en ventil som öppnar vid kallstart.

På min gamla Z4 35is öppnades/stängdes den med en vaccumslang.
När man tog bort slangen var avgaset/ventilen alltid öppet = mer ljud.

På min 135i samma sak men nu har jag M Performance avgas = ingen ventil.

Vid kallstart oavsett comfort eller sport på M2 öppnas ventilen vid kallstart för att sen stängas. Den är öppen mer eller mindre beroende på körläge och därmed mer ljud och pops and bangs.

Länk
42
785
428
Men vad som är lite irriterande och oförståeligt iaf rörande min är att det är samma procedur när katten är varm?

Är det samma med din?

Sen skall du vara glad då M2 med original system är inte speciellt högljud jämfört med min.😉
42
785
428
Phoenix.

Öppnades ingen ventil i vare sig min 428 eller min nuvarande 440 både utan och med m performance cat back system. Allt stängt googla och kolla hur det funkar att värma en katt.

Kollade själv i morse på knä för att vara säker. Sen är det jäkligt ologiskt att den öppnar om du vill ha katten varm fort.

Men M2 kan vara annorlunda har aldrig ägt någon
Det jag skrev gäller iaf på 135, 35is OCH M2. Sen om din lever ett annan liv är en annan sak. Jag förstår bara inte varför du inte kan förstå att det är så ventilen fungerar? Jag pratar inte om katten, jag pratar om hur ventilen fungerar vid kallstart och olika lägen när man kör.

Citerar en annan M2 ägare:

”The valve will be open upon cold starts and eventually will shut once warmed up. After that, to get the valve back open you will have to switch it into Sport or Sport+ mode, and get the car past I believe 3.8k rpms and it will open back up and stay open.”
42
785
428
Du verkar ha missat att jag gav mig redan i mitt förra inlägg. Har sedan länge förstått hur det funkar. Dock inte att det var applicerat på M2. Men nu vet jag.

Men frågan är om det hjälper helt ang ljudet.

Kallstarts proceduren kommer man ju inte runt genom att stänga ventilerna och bevisligen så låter ,ursäkta att jag tar upp min bil igen, min med väldigt snarlik motor med bägge ventiler stängda väldigt mkt mer vid uppstart.

Har kollat med BMW då jag själv irriterat mig på detta för att åtminstone få bort det när motorn är till synes varm. Men det blev blankt nej. Men efter vad jag förstått i en annan tråd som jag själv startat så kan man mappa bort det via tuning appar?
42
785
428
Iqbad.

Ett sätt för att få facit ang ventiltjaffset kan kanske vara att testa om det går att dra ut kontakten till ventilen när den är stängd. Och sedan starta upp. Innan du ev börjar att mappa.

Dock med reservation för att jag inte vet om det går på M2. (Det går på andra modeller)
Det som händer/bruka hända när man kopplar loss kontakten eller vacuumslangen är att ventilen alltid förblir öppen.
42
785
428
Ok är det så du funkar det ju inte.

Är med på fenomenet om man använder vakuum.

Men sköts detta inte elektroniskt nuförtiden?
Både stängning och öppning?
Skulle bli förvånad om en såpass ny bil använder sig av vakuum?

Men som skrivet jag äger ingen M2 och kan inte kolla själv därför inte helt 100.

På M2 är det elektroniskt
42
785
428
Ok då är väl det en liten servo motor som på mina? Och då borde det väl funka?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tror allas upplevelser är sanna och därmed att olika modeller beter sig olika. Min 335:à med dubbla pipor och klaffstyrning hade alltid klaffen stängd vid kallstart och alla avgaser gick genom ena pipan. Det som gör det hela intressant är vilken hårdvara en viss bil har och de möjligheter det ger att ha olika kallstartsstrategier. På min gamla 335:a så verkade BMW vilja ha maximalt avgasmottryck vid kallstart. Jag spekulerar i att det handlar om möjligheten att anrika med extra bränsle för att snabbt tända katalysatorn utan att motorvarvtalet går upp alltför mycket. Sen är det en trade off mellan maximal avgastemperatur och massflöde. Säg att katten behöver 200 grader för att omvandla, då vill man ha en avgastemperatur där över men samtidigt med så högt massflöde som möjligt för att överföra energi. Att köra med öppen wastegate är en vedertagen metod för att slippa expansionen över turbinen och därmed få högre avgastemperatur. Med elektrisk wastegate kan tillverkaren göra lite som de vill och det möjliggör den strategin. En annan mycket intressant möjlighet är när man har vridbara kammar i kombination med direktinsprutning. Där finns flera frihetsgrader och möjligheter.

Jag kan förstå TS funderingar 05:30! Jag hade och har tänkt på mina grannar vid tillfällen då jag brölat på morgonen, men det är nog som det är..
42
785
428
@DLC Det du beskriver är princip detsamma som jag försökt förmedla.

Min 440 med original system funkade likadant. Så även 428an.

Och kollar man M2 och för den delen M4 så är systemen i princip lika som 440 och 428 original i det avseendet. Backbox och en ventil och du stänger en pipa.

Dock visste jag inte att M2 öppnar båda vid kallstart då det blir lite ologiskt om du vill värma katten.
Men tydligen är det så.

M performance cat back systemet som jag har nu är dock en helt annan sak. Men fortfarande så är bägge ventilerna stängda vid kallstart och det låter som fan ändå. Dock ettrigare och tunnare än öppet och raka rör.

Även original systemet lät lika högt vid kallstart med ena pipan stängd som med båda öppna i sportläge med varm motor fast mycket tystare cat back systemet.

Det är därför jag tycker att det kanske kan vara värt att kolla om det hjälper för TS att testa på sin M2 om det är annorlunda.

Var faktiskt ute tidigare idag för testa att dra ut kontanterna på min. Men kom tyvärr inte åt.
Tror att det krävs att man hissar upp bilen.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
alla har samma elektroniska aktivator : 18308632154

Dra ur kontakten när den är varm/öppen om ni vill ha den öppen ( köpe en dummy flap actuator ) Det går att koppla ur/in utan att hissa upp..klart lite bökigare.

Ska den vara tyst så är det koding som gäller. Bättre att bara ha start up roar så grannen vaknar til men somnar om snabbt igen :)

Att ha cold start aktiverat är bara pinsamt..
Håller med Pelle.

Det är trots allt en sportbil du köpt och de låter, och ska låta.
Alternativet får istället bli cykla eller ta en annan bil till jobbet :)
42
785
428
Haha ja cykel kan vara ett alternativ 😀

Och håller med dig Pelle uppstarts proceduren är bara jobbig.

4dy , tror dom laddar ner en mjukvara som heter pops n bangs, ger grymma avgasknallar, vet en som hade det på sin M5a, om motorn mår bra av det är en annan femma
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.