AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.146

Första bil

Sida 2 av 3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..."rejäl provkörning" i mitt fall är att vara ute med bilen inte bara runt kvarteret utan man kör blandat i stan(om denna finns i närheten:) och landsvägskörning åtminstone till 110km/h(skriver INTE att man ska överskrida hastighetsgränserna) för att evtl kunna uppfatta t.ex vibrationer eller annat skumt(läs missljud)..

Provbromsa från motorvägsfart rejält(glöm inte att kontrollera i backspeglarna först såklart för att se att bromsarna fungerar som det är tänkt och att bilen går/bromsar rakt etc..

I staden är det ju bra att märka hur vagnen beter sig både i köer(mht till förslagsvis varmgångstendenser) och vid accellerationer.

Checka upp allt elektriskt(t.ex.fönsterhissar,AC,C-lås,nyckelfunktioner i största allmänhet osv) så att detta fungerar...detta kan ju ta en stund.

Skulle gärna åka i samband med provkörningen till en hall med lyft
för att undersöka efter skador och evtl oljeläckage..

Desto längre tid man sätter för provkörningen/kontrollen av bilen desto bättre uppfattning har man om bilens skick.

Ja..få ett utlåtande av en verkstad kan vara bra att boka in om man inte själv kan göra en totalbedömning.

Mvh Janne.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, den definitionen av "rejäl provkörning" håller jag i stort sätt också med om. Klart att man måste kolla det noga om man köper begagnad. Men...

...om jag skulle sälja min bil privat då hade jag inte gått med på en så omfattande undersökning. Anledningarna är flera, men en viktig anledning att en sådan undersökning tar minst en halv arbetsdag, dvs. ca. 3-4 timmar, och på den tiden hinner man MYCKET långt med en bil, och vem vet något om köparens avsikter...? Även om jag skriver upp personnumret och kollar körkortet innan, så är det riskfyllt att låta någon främmande ta bilen. Tror inte ens att stöldförsäkringen gäller, och det är inte rån eftersom säljaren frivilligt lämnar ifrån sig nyckeln. Faktum är att jag tror inte att jag hade vågat sälja, eller köpa en bil privat idag.

Sist sålde jag en bil såhär var det ca. 10 år sen, och även då krävde jag att halva av köparens sällskap (kom med en kompis + fru och ett barn) lämnades hos mig under tiden han och kompisen tog bilen ut för en sväng. Ingen i sällskapet såg otrevlig ut, annars hade jag inte gått med på det alls, men jag lovar dig att den halvtimmen kändes oerhört lång. Köparen köpte bilen och till och med återkom en eller två veckor senare med feedback om att dem var mycket nöjda, så det är bra, men efter det bestämde jag att aldrig mer sälja privat. Vad hade jag gjort om han hade kommit ensam eller endast med kompisen...? Det är helt enkelt inte min grej att sälja såhär dyra saker till främmande, även om det är bättre ekonomiskt än att lämna in som inbyte, men jag vet ärligt talat inte vad som hade hänt om dem hade krockat med min bil eller bara dragit iväg till ett annat land för skrotning eller vidare försäljning av bilen.
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
Otroligt tacksam och något lite kunnigare efter alla era svar!😊 Jag tittande på en 118i igår eftersom de var en i närheten och den kändes riktigt trevlig att köra men tyvärr hade den gått lite långt men fick en uppfattning om att de kanske är någon 1-serie man ska kolla efter? Den va ju ganska liten och rolig på små kursiva vägar och kändes inte allt för tung och klumpig som många bildar kan göra..
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja 1-serien är trevlig (om man inte behöver större).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Vad hade jag gjort om han hade kommit ensam eller endast med
kompisen...?"

Åkt med på provkörningen...

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Vad hade jag gjort om han hade kommit ensam eller endast med
kompisen...?"

Åkt med på provkörningen...

---
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Precis, som säljare åker man såklart med på en s.k. "rejäl provkörning"..
Sååå godtrogen ska man inte vara att man släpper en okänd ut med sin bil :)

Mvh Janne.
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Kevva170

Provkör även en 3 serie om du inte gjort det?
Så har du lite å jämföra med.
3 serien känns inte heller ”tung” utan e rolig och alert å köra.
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
Mikboi
Ja hade tänkt göra de när möjlighet finns! För de är ju dumt att inte prova flera
Jag skulle inte våga köpa någon bil 4 cylindrig motor (Bmw) från ca 2010.
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
Nusnas
Varför inte? Kollar på en f20 antingen 118i 118d eller 116d är de mycket fel på dessa motorer?
Dieseln har problem med kamkedjan. Finns mycket att läsa om den (n47). N13 so
Sitter i 118i vet jag dock inte så mycket om.
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
Var inte de främst på dom lite tidigare modelleran?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Sverige, Ja det är klart att man kan åka med, men samtidigt att sätta mitt liv på två okänd människor varav en kör och den andra sitter bredvid med mig i baksätet känns inte heller så bra. Men vi är olika. Jag lämnar hellre in bilar i byte till säljaren och accepterar att jag betalar en slant för min feghet än håller på med försäljning privat. Även om affären går bra så vet man inte vem som köper den och hur han reagerar om något skulle gå sönder.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Vad är det som gör att en bil "känns tungt" idag? Jag menar, förr betydde det (för mig) att det var svår-rattad, tungstyrd och hamnade lätt i obalans, men sedan många år har bilarna servostyrning, som ju kan variera i kvalité, men tung känns först när det är fel på servo eller någon annan del av styrningen. Jag är mer orolig när en bil är alldeles lättstyrd för då har jag en bild i mig att den också är välter lätt och är vinglig.

Har aldrig provat någon 1, endast 3 och 5, men ingen av bilarna kändes tungstyrda. Sen vet jag inte hur äldre BMW bilar är, men tungstyrd borde ingen vara i modern tid om det inte är något fel.
Lasse Karlsson
Min 330e!

Hur kunde du släppa iväg dom i din bil? trots att du hade mycket av resterande familj kvar hemma hos dig??

Vad skulle du gjort om resterande sällskap efter 1 timme, sagt: Tack för oss , o hej!, trots att de andra inte återkommit med din bil!? Skulle du tagit dom(eller nåra av dom) som nån typ av "gisslan", och sen försökt att lösa ut dom mot din bil??

Har själv haft som princip att aldrig släppa iväg min bil, då jag inte själv är med! Man får offra den tiden helt enkelt! om "kreti o pleti" ska testa ens bilar!

Man ska vara väldigt försiktig map bilaffärer!! tro mig, har blivit blåst på en bil i halvmiljonskiktet, så jag vet! Men den historian tar vi en annan gång!

modolasse
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Min 330e

Med ”tung” menar jag inte tungstyrd utan att bilen inte känns lika alert på vägen kan man säga....mer kängning i kurvor m.m. Inte lika roliga å köra.
Oftast är ju 5 serie och 7 mer komfortbetonade än 1 och 3 serie kan jag tycka
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
Exakt mikboi inte att den är tungstyrd för det är ju skönt! blev ska kännas livfull och man ska känna körglädjen när man kör och ska inte kännas som man rattar en båt.. men alla har ju olika smak och vissa gillar ju att ha mer komfort och att man inte ska känna vägen på samma sätt
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Första bil 100 papp! Lyxigt. 3600kr gav jag för en Volvo 242 -76. Året var 1989.

Varför inte en fin e46? Roliga att köra och klart meckbara om man jämför med nyare BMW.
Denna sålde jag för 85k förra året. Riktigt bra skick och typ allt bytt som är standardfel på modellen.
Länk

Billig i försäkring var den för mig iallafall.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
olaO
Kommer köra ganska mycket och troligen pendla en del i höst så en e46a känns lite gammalt och skulle inte vilja lägga mil på en fin e46a för det finns inte många kvar tyvärr, men vill gärna ha en sådan när man har lite mer pengar att röra sig med och har möjligheten att ha två bilar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.