AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.145

Första bil

Sida 1 av 3
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
Hej, tänker hör va nig har förslag till en första bil som ska vara inte dö trist att köra och gärna inte dra allt för mycket. Och skulle vara skönt om skatten och försäkringen också kunde vara så billigt som möjligt. Min budget är 100k men kan sträcka mig 10-15k till för absolut rätt bil. Men såklart vill jag ju komma så billigt undan som möjligt så behöver ju inte använda hela budgeten.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW 325 E90, dvs den som fanns mellan 2005-2011.
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
325i eller 325d?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken du själv föredrar.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Varför välja BMW med så lite i plånboken? Ärligt talat, personligen skulle jag välja något annat, som VW eller Mazda eller något annat märke, men definitivt inte BMW. Hur mycket har du avsatt för renovering, reparation och service? Kanske får du någon sorts garanti om du köper bilen från en firma, men även med garanti måste du räkna med kostnader, om inte med en gång, men säkert inom första året. Sen är det klart... du kan ha tur, men det är lite som att spela på Lotto och räkna med högvinst. Det är bättre, mer realistiskt att räkna med att det behövs servas och repareras också.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Min 330e: De flesta män som är 18 har begränsad budget för att köpa sin första bil. Det kommer du säkert ihåg själv, även om det var närmare ett halvsekel sedan du själv var 18. :)

Första bilarna man köper är alltid lärpengar - mer eller mindre. Sen kan det ju vara andra orsaker som gör att en sexcylindrig BMW inte är något vidare bra val för en 18-åring, som exempelvis försäkringen. Men det är en annan fråga.
Ke
15
Kevva170
Volvo v60 -2019
BMW 518i -1982
BMW 320i -2001
Audi 100 v2.8 -1992
Välja en Mazda är ju inte riktigt så roliga bilar och generellt sätt ganska slöa... och jag det är sant att 100 tusen kanske man inte får en ny BMW.. men du får väll ädå en bil du inte behöver hel renovera direkt?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Klart du skall ha en BMW

Men sätt av lite för reparationer och lite mer för försäkring

Matthias
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
325d har ju inte direkt billig skatt, så titta på en 325i med N52 motorn.

/Kent
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@AlexanderK, ja, jag kommer ihåg hur det var och det stämmer, det var 47 år sen jag var 18... men jag har alltid levt enligt följande princip: Köper ALDRIG en bil jag inte har råd med att skrota omgående, dvs. ALDRIG tar lån för att kunna köpa en bil. Bilen kan ju vara skrotad direkt efter köpet när jag kör den från säljaren på grund av en olycka och då är det surt att ha skuld på den OCH behöva köpa ny. Å andra sidan har Kronofogden aldrig knackat på hos mig och kommer inte heller att göra det, därför var min första bil en slö och tråkig röd Mini Morris (68 eller 69 årsmodell) som jag köpte begagnad tillsammans med en kompis 1976 när jag var 20. Så den bilen var min läropeng, men jag hade råd med den och när det var dags att skrota fällde jag inga tårar.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Kevva170, din kommentar om Mazda visar att du inte vet mycket om märket. Nej, den är kanske inte lika snabb i acceleration som min BMW, och ännu slöare än den värsta BMW modellen man kan hitta, men man kan nog lätt köra ifrån dem allra flesta bilarna, inklusive dem flesta BMW modeller, om man har rätt Mazda och rätt teknik. Sen att slutfarten var faktiskt lite högre i min senaste 2-3 Mazda bilar som den är i min BMW är en annan sak. Jag blir ganska nervös efter 200 i alla fall, så mer än det är ganska onödigt eftersom vi blir till mos (både du och jag) långt innan.

I vilket fall som helst, eftersom Mazda och andra alternativ är för tråkiga för dig (du har ju redan bestämt dig) köp du en BMW, det blir bäst så. Fast jag har en känsla av att du inte vet vad du ger dig in på. Kom ihåg att emblemen kostar pengar, BMW mer än Mazda eller VW. Mitt råd är att avsätta (eller räkna med) hälften av priset som reparationskostnad för närmaste två-tre åren oavsett bilmärke. Och det är redan lågt räknat... Behöver du inte spendera så mycket då kan du festa upp pengarna efter tre år, eller se det som en besparing till din nästa bil. Ju dyrare en bil är i inköp som nybil, desto dyrare reparation skall du räkna med när den är begagnad. Två-tre år är lång tid och mycket kan hända med en begagnad bil. Om du inte är bilkunnig då är risken ännu större att du köper "fel" bil och tänker mer på momentanupplevelsen än framtiden. Man skall vara misstänksam när priset är ett "bra" pris på en bil med hög prestanda och som var exklusiv när den var ny och tillhör premiummodellerna.

...men som det sas innan "Första bilarna man köper är alltid lärpengar". Vissa betalar mer, andra mindre för den tiden.
Tidigare har ju de fyrcylindriga BMW varit ganska vettiga val om man gillar bakhjulsdrivet men ändå få ned försäkringspremien och reparationer. Men jag vet i tusan hur driftsäkra BMWs fyror verkligen är. Känns nästan som att en 325i inte är ett dumt val.

Annars så har du ju VW Golf, bensin med 140hk och manuell låda. Där får du ju en nyare bil än om du väljer motsvarande BMW.
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Kanske en 320d från -11 kan vara ett alt. Om du kan tänka dig diesel...
Inte lika rolig som 325i men känns pigg.
Finns med både 163hk och 184hk...ca 1250kr resp 2000kr i skatt med manuell låda.
Går snålt 0,5-0,7l/mil
Leta efter en som gått Max 12-13k mil och är välservad.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Varför välja BMW med så lite i plånboken?"

Lite? Tycker 100.000:- är rätt mkt för en förstabil...
Tror jag betalade 5.000:- för min första bil.

Men håller med om att inte ta lån för att köpa bil.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Annars så har du ju VW Golf, bensin med 140hk och manuell låda. Där får du ju en nyare bil än om du väljer motsvarande BMW.

Är det inte dessa tsi som nästan alla har problem med kamkedjan...?
Och vag e ju inte direkt den bil man förknippar med kvalitet...:)

Bmw 325i hade väl problem med högtryckspumpen -07 och framåt?
Bara nåt å tänka på vid köp
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej
Köp den bil du tycker eller gillar mest om.
Om det nu är en BMW, så rådfråga dig fram som kan om bilar.
Ta dig din tid så finner du din pärla.
Lycka till
MU
940
MUC
M340i - 2025
Kolla även BMW 1-serie.
Det är en mycket rolig bil att köra och generellt ganska problemfria.
Gärna en 120i med M-sport, riktigt bra ös i den och ser lite tuffare ut med M-sport.
En sån bör du hitta för 60-80’ som har rullat 10-12’ mil.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Förslag av mig:BMW 325i E90 (som den första i raden av "förslagsställare" skrev, klart! :)

BMW 530i E60 med 258hk motorn likaså den mindre 330i E90 med likadan motor kan vara ett någorlunda bra köp, kanske lite lite dyra i drift.
Men i slutändan är det ändå vad som går sönder som brukar evtl dränera ett "bilkonto".

Även en BMW 130i skulle jag kunna ge som tips.
Bra motor och en annars ganska problemfri skapelse(mig veterligt).
Kanske för dyr total driftkostnad?

Tillräckligt roliga bilar och bilar man skulle tycka det nästan är kul att byta delar på :)
Visst, det är nu gamla bilar och ska man köpa en bör man ta bilen på en rejäl provkörning och gärna ha med en "kompis" som kan bilar..
För helt riskfria eller felfria är inga begagnade bilar.

Sedan beror det på vad trådstartaren tycker är "för mycket" gällande förbrukning och skatt etc..
När man är ungdom och ska t.ex försäkra en bil gäller det att först FÖRE köpet kontrollera vad försäkringen går på, brukar aldrig vara billigt iaf när det gäller lite motorstarkare BMW bilar.

Mvh Janne.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Skulle kolla på Honda civic type r om du är ute efter något riktigt roligt som dessutom inte går sönder.

Och om den nu mot förmodan skulle göra det så tror jag inte det kostar en förmögenhet.
Iaf. enl min erfarenhet.
Det ligger flera på blocket runt 75 papp. 200hk bara men kör känslan i bilen/ylande v tec och vxl låda överlägsen BMWs manuella så är combon riktigt bra för pengarna.

Skulle själv aldrig köpa en begagnad BMW med begränsad budget då det kan bli hiskeligt dyrt om inte personlig konkurs så nästan.😬😉😋

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Sverige, Ja, 100 kkr som första bil är ganska mycket. Jag hade inte heller så mycket (räknat i 1975-års värde) när jag var 19 år gammal, annars hade jag inte köpt en gammal, tråkig, risig Mini som hälftenägare... Men annars så har vi olika ekonomiska förhållanden, det finns 18 - 20-åringar som faktiskt har råd med 100kkr för första bilen.

Jag menade att 100kkr är inte mycket pengar för en BMW, inte ens en begagnad. Dessutom måste, som redan nämnts, räknas in annat än inköpspris också. T.ex. vinterhjul med snygga fälgar kan gå på ganska mycket, även om man köper billigaste, service och reparationer, försäkring osv. En bil som är dyr i inköp som nybil är också dyr som begagnad i förhållande till vad man får, dessutom brukar då servicen också vara dyrare än för en mindre, billigare bil. Så har man BARA 100kkr, då är det inget bra beslut att köpa en BMW för hela summan. Men det är bara min åsikt, och den måste inte vara rätt.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
"För helt riskfria eller felfria är inga begagnade bilar."

Så sant så sant, men...

Kan man inte längre få en neutral bedömning hos Motormännen? Jag minns när jag köpte min sista begagnade bil på 90-talet, då kunde man få en begagnad bil besiktigad hos M, och det var verkligen värt varenda öre. Saklig, facklig och noggrann genomgång, och ett besiktningsprotokoll med värdering och lista på saker som sannolikt behöver fixas närmaste två åren.

Jag litade mer på deras syn än kompisarnas, även om kompisarna hade större bilkunskap än vad jag hade. Provkörning i all ära, men vad visar den egentligen, speciellt om man inte är en bilexpert. Ja, den visar komforten och hur det känns, men man skall inte busköra en bil man tänker köpa, för det ger inget. Så jag vet inte vad en "rejäl provkörning" innebär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.