|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har gett mig på den där och de bar trångt redan på en 525:a. Jag har fått den bättre men inte helt perfekt. E riktigt riktigt svårt att känna de där när man inte kör. Tackar för länktipset, ska nog kanske ge mig på de en gång till :) Föresten De finns ett glapp är kvar, fast jag har fått till min så att den känns ganska bra när man kör. När mna har hjulen på marken och motorn avstängd. När man juckar på ratten så rör sig leden på rattstången precis utanför styrväxeln kanske 20 grader. De glappet finns kvar fast man drar åt växelljusteringen så att det blir trögt att vrida på ratten. Sen har jag sett en till justerskruv somsitter fram på styrväxel ? Är de nån som känner till nått om dessa fenomen ? // Anders |
|
|
Menar du den lilla skruven (som en liten pigg på denna bild: Länk ) som sitter strax under den "vanliga" justerskruven? Hmm... har ingen aning om vad det kan vara...? Det kanske E21-Racing kan svara på...? // Jögge Länk |
|
|
Ett tillägg till GunnarG inledande information om E34 styrväxlar. Jag har varit i kontakt med KGK Sollentuna och ZF Tyskland angående skillnad på E34 styrväxlar, med följdfrågan om det går att byta sinsemellan. Infästningar, storlek och funktion är likadant för alla modeller (undantaget servotronic), förutom att äldre E34 (88-09/89) har 28mm styrarm på utgående axel, övriga har 30mm styrarm. Med detta som utgångspunkt så går det att byta styrväxlar emellan de olika E34 modellerna, så länge man tänker på skillnaden i styrarmen. Värt att veta kan också vara att alla E34 styrväxlar har utväxling 14,5:1 förutom M5 som har lite högre 13,5:1 utväxling. Ett enkelt sätt att se skillnad på en styrväxel från en M5 kontra övriga E34 är ZF 10-siffriga styckelistnummer: Alla M-modeller har siffran 2 i tredje siffran från slutet, medan övriga E34 har siffran 1 i tredje från slutet. T.ex: 8054 955 236 (E34 M5) respektive 8051 955 114 för (E34 525). Sedan så var det ju också att alla E34 med servotronic har siffrorna 991 i stället för 955 i styckelistnumret. |
|
| Jögge: Ja man kan väl kalla de pigg kanske, på bilden är den mitt i mellan mutter nr 8 och den vanliga justerskruven ( verkligheten är de ju inte i mitten utan framför). | |
|
En sak att tillägga. Styrarmen kan också bli glapp. Man får dra till bulten som håller fast den emot splinsen på styrväxelns utgående axel. Sitter under styrväxeln. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Oki, får ta å krypa under en gång till :) å kolla armens fastsättning. Hur vet man att växeln är slut, blir de som så att den fortfarande glappar fast man dragit justerskruven i botten. Kommer den då att vara trög fast med glapp eller är de så att om man kan justera ner den till att bli trög då kan man även få bort glappet i den. Sen har man glapp kvar så kan man anta att de e nått annat ?. // Anders |
|
|
Har man kontrollerat alla leder och bussningar och bytt det som glappar samt dragit åt alla eventuella glappande skruvar, och även då justerat styrväxelskruven i botten utan att det blivit helt bra så är det sannolikt att styrväxeln har gjort sitt... Det ska finnas en väldigt bra beskrivning på hur man byter styrväxel här på forumet någonstans... // Jögge Länk |
|
|
Jo fast om man vill göra omvända uteslutningen. Om växel är justerad så hårt att det går trögt, kan den glappa då ? |
|
|
Kan tyvärr inte svara på det.... Däremot så ska man ju aldrig justera styrväxeln så att den går trögt, ioma den då slits ut i förtid och riskerar att fastna i ytterlägena vilket kan bli livsfarligt när man är ute och kör... // Jögge Länk |
|
|
AndersLindgren: Nej, den glappar inte på den justeringen du just ansatt då, men det är ju ganska enkelt o ansätta styrväxeln o samtidigt kolla resten: styrarmen med styrleder, hjälpstyrarm och teleskopdelen på rattstången! En dålig styrväxel går inte att ansätta till glappfritt nolläge, dock väldigt sällan det inträffar! 30-40000 mil brukar inte vara nåt problem...... ///Magnus |
|
|
Oki, tackar för de, då kan jag släppa växeln å inriikta mig på resten. Tänkte ta en sväng till GDS hallen å hissa upp å bända å dra lite, är ju lite roligare å kunna stå än att man måste ligga å böka som en sork under bilen. Teleskopet har jag inspekterat av, åså har jag kommit fram till att korset på ingången är ok, för den följer ratten. Sen är då växeln ok, så nånstans "efter" dom är de. Jag har iaf gett mig fan på att jag ska hitta bajset. Har mina funderingar på om de kan vara nått skit i bakvagnen som fortplantar sig, dom bromskivorna och upphängningen till diffen är ganska sura, men de tål å funderas lite på. // Anders |
|
|
Här är en amerikansk sajt där man kan köpa renoverade inbytesstyrväxlar till ett efter svenska mått humana priser: Länk 495 dollar för en styrväxel till en E34:a är väl ca 3500kr + frakt. Hur det ligger till med tullavgift vet jag ej... En inbytesstyrväxel i Sverige ligger väl på en 10-12000kr... // Jögge Länk |
|
|
Glömde säga det att företaget ofta finns på Ebay Länk och där kan man komma ännu lägre i pris för en styrväxel om man har tur... Såtillvida de inte enbart säljer sina varor inom Staterna... // Jögge Länk |
|
| Vid vilket miltal kan man generellt säga att snäckan gjort sitt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.