AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.377

Styrväxeltips E34

Sida 1 av 2
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag har nyligen bytt styrväxel på min 525 -95, och har gjort några erfarenheter som jag vill dela med mig av.

Till att börja med finns det två typer av styrväxlar till E34: med och utan Servotronic. Den förstnämnda är ganska ovanlig, och känns enklast igen på Servotronic-givaren, en fyrkantig silverfärgad kontakt (ca 20x10 mm) som syns från undersidan av bilen. Båda typerna tillverkas av ZF i Tyskland.

Jag har försökt få reda på om man kan använda en växel utan Servotronic som ersättningsdel för en med Servotronic. Varken KGK (som importerar ZF) eller BMW ville dock uttala sig om detta. Att hitta en Servotronic-växel på skroten kan vara lite svårt.

Om man ändå ger sig ut och letar är det bra att känna till tillverkarens modellnummer, som alltså inte är samma som BMW:s reservdelsnummer. De vanligaste är 8051955120, 8051955122, 8051955114, och 8054991130 (samtliga utan Servotronic). Enligt importören (KGK) bör dessa vara sinsemellan utbytbara, med reservation för -114 som har en lite annorlunda utformning på den utgående axeln. När det gäller Servotronic-växlar känner jag bara till ett nummer, 8051991112. Tyvärr skriver många skrotar inte ut ZF-numret, och då går det förstås inte att se vilken typ av växel det är.

Att köpa på skrot är lite av en chansning, det verkar vara vanligt med utslitna styrväxlar på E34. Jag köpte själv på skrot, men om jag skulle gjort om valet idag hade jag nog tagit en utbytesväxel. Då får man en som är i princip lika bra som en ny, men för ungefär halva priset (runt 10000 istället för runt 20000, tror jag). På skrot ligger priserna mellan 1500 och 4000.

En vanlig anledning till att växlarna slits är att justerskruven dras åt för hårt. Här har det varit svårt att få fram exakt information om hur hårt det ska vara. En siffra jag har hört är att ratten ska kunna vridas med ett moment på 20-60 kpcm när den passerar mittpunkten. Jag antar att bilen ska stå med upphissade framhjul vid mätningen. Tacksam för kommentarer om någon vet mer om detta.

Den växel jag själv hittade på skrot var ganska glapp och sliten, men det fanns lite kvar att justera på iallafall (vilket det inte gjorde på min gamla växel, den var dragen i botten). Jag har nu dragit åt den nya växeln i botten, det fanns tre kvarts varv att ta av, och nu känns den bra. Är det någon som vet hur många varv det går att dra en ny växel? Det skulle ge en uppfattning om den återstående livslängden.

Sedan är det förstås intressant att veta vad som händer om man fortsätter köra med en sliten växel. Kan den plötsligt bryta ihop totalt? Svaret verkar vara nej, den person jag pratade med på KGK hade iallafall aldrig hört talas om några totalhaverier. De blir gradvis sämre, men styrfunktionen upphör inte helt. Undantaget är om växeln utsätts för kraftigt våld, exempelvis vid en krock.

KGK tipsade också om att växeln mår bättre om man byter oljan någon gång då och då (var femtusende mil eller så). Precis som med motorolja så försämras oljans egenskaper med tiden.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Risken är väl om man drar åt för våldsamt att det kan "haka fast" när du svänger o du måste med våld dra ratten till mittläget igen...Slitaget blir ju mest kring mittläget på växeln.

Dessutom blir livslängden som du oxå skriver mindre om du drar åt för hårt.Vet dock inte åtdragningsmoment eller förmodad livslängd.
Tyvärr inte heller åtdragningsvarv på en ny...

Hoppas att du får många sköna mil med din nyjusterade styrväxel iaf.

Mvh Janne.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Vart sitter justerskruven för styrväxeln?

//Roger
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Kalasinlägg GunanrG, tackar :)

// Anders
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Håller med, intressant inlägg!

Jag har en undran i ungefär samma ämne och det är mellan vilka E34:or som styrväxeln är utbytbar sinsemellan?

Har själv en 518i -90 med riktigt glapp styrväxel (30000 mil).

/markus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det handlar inte om att dra åt justering hårt, då är man fel ute....

Styrsnäckan ansätter man till glappet miskar till i proncip noll eller nära på, (beroende på justermån) men utan att någon som helst ökad tröghet uppstår vid mittenläget när man vrider ratten över densamma.....

All justering skall göras med hjulen i luften.

En "för hårt åtdragen" (fel ansatt!) styrsnäcka kan knäckas genom den ökade förspänningen av justerskruven.

Kan nämnas att även kolla splines-glappet på rattstången vid teleskopjustering, där uppstår också glapp, vilket kan justeras genom att spänna den stora muttern (32mm fattning) på rattstången tills glappet minskar (sitter direkt bakom torpedväggen ovan bromspedalen), spänner man för hårt går inte ratten att justera, dra åt till rattjusteringen går lite trögt, då har man minimerat även det glappet!!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Markus: I stort sett alla E34 utan servotronic har utbyttbara snäckor med varann, även E32:an har samma styrsnäcka och passar lika väl i en E34 eller tvärt om......

Men prova o justera först, brukar alltid gå o misnka ner glappet avsevärt, om den inte är justerad redan!

///Magnus
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
E21-racing.
Finns något mer ställe att "ställa" glappet på E34? Jag har justerat styrsnäckan samt dragit åt muttern nere vid pedalerna. Men jag har fortfarande ett glapp i ratten. Om jag tar tag i ratten med ett "halv 12" grepp och drar upp o ner så glappar ratten på kanske ½ cm. Väldigt störigt... Finns det någon justering där? Det verkar som själva teleskopet glappar? Även knutkorset nere vid styrväxeln glappar litegrann, är det byte som gäller där?

/Per
Det är lite lurigt att köpa styrväxel via bildelsbasen. En som jag kollade upp hade inte gått närmare 6000 mil som uppgavs på Bildelsbasen, utan över 16000 mil närmare 17000 mil...

// Jögge Länk

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
per_82: du det verkar som din låsning för rattjusteringen antingen är för dåligt spänd eller så nåt annat med detta som gör att det glappar.....
Det finns inget mer o justera, förutom stora muttern på stången samt kolla så låsningen av rattjustering sitter ordentligt....

Glappar knutkorset på rattstången så är det bara o byta, "går" inte o göra nåt åt, menar att det kanske går med vissa knep, men det är en säkerhetsdetalj man helst inte ska chansa med.

Jögge38: Jo, visst kan man bli lurad, men det förekommer väl överallt, men betalar man inte för mycket så spelar det nog ingen roll att snäckan rullat 17000 mil, den går att göra glappfri, funktionen är sådan på snäckan......

///Magnus
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK! Tack för infon Magnus!

/Per
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Justeringen av ratten på min bil är helt "låst". När jag lossar spärren för att justera ratten kan jag skjuta ratten max 1 mm. Vad kan detta bero på? Kan anspänningen av snäckan vara inblandad?

Anders

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
anma0572:Det är säkerligen stora justermuttern inne i bilen som är dragen för hårt..vart så på min då jag testade dra åt den.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Gör som E21-racing och Roffa sa, plocka fram 32mm blocknyckeln och lossa teleskopmuttern under täckpanelen en smula, sedan ska det nog gå bra att kunna justera ratten i längsled.
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Låter som att man skall försöka justera styrväxeln då... Min glappar en hel del...
Är det bökigt att komma åt?

MVH Peter Z
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
E-21 racing, jag har glapp i styrväxeln på min 323E21a, jag fick det att tänka på vid SBP-besöket, men hur åtgärdar jag det? nya prylar (hela kittet) kostar ca 5000kr och känns hutlöst dyrt. Besiktningsgubben sa något om att byta bussningar, vadå bussningar undrade jag men fick inget direkt svar på hur man gör detta???
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
anma0572: det är den stora spännmuttern på rattstången som är för hårt dragen, den ansätter man så rattjusteringen går trögt, inte så ratten blir stum!
Lossa lite på muttern 32mm, så blir det bra, lossar du för mycket får du ett glapp på splinesaxeln.....

MrZ: Nej, på en 520 är det ganska fritt o komma åt justeringen.
Tas uppifrån, 19mm låsmutter o antingen spårmejsel eller insexnyckel, det förkommer båda delar på justerskruven.
Men var försiktig, den får inte bli trög vid mittläget!

Frifart: Det finns en ansättning även på styrväxeln i en E21:a, vid pinjongens ingång i växeln sitter ett plastlock på undersidan av växeln, bakom den finns en justering för att ansätta pinjongaxeln/kuggstången!
Sen sitter styrväxeln med 2st gummibussningar och 2st plåtar som en box, dessa plåtar är sen skruvade i framvagnsbalken.
Bussningarna blir dåliga med åren o behöver alltså bytas på din, det är inget speciellt svårt. Man måste pressa ihop plåtarna/bussningarna för att få på bultarna igen vid montering, men en stor tång/polygrip är jätte-effektiv!
Ingen justering av framvagn är igentligen nödvändigt efter bytet!
BMW ska ha bussningarna: 32 11 1 120 433 heter dom i min ETK, men det kan vara nummerändrat, har gammal version....

///Magnus
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Alltid nytta av forumet. Tack! Får nog införskaffa en 32:a bara...

Anders

Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Tackar för infon E21-racing!!!
Skall justera det när jag har bilen uppe på lyft för att byta pendelstagen...

MVH Peter Z
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tja !

Jag har en 525:a som jag tänkte justera på. Uppifrån ser jag inget, så jag antar att man får ta den underifrån, frågan är då bara vart man hittar den? Tacksam för svar.

// Anders
Anders:

Här kan du kika lite på hur man justerar styrväxeln: Länk

Jag skulle tro att man justerar styrväxeln uppifrån. Efter vad jag förstår så lossar man först på låsmuttern, och sedan justerar man lite på skruven/insexskruven.

Någonstans har jag läst att man ska vara lite försiktig när man lossar på låsmuttern så att inte justerskruven följer med, vilket kan resultera i en felaktigt åtdragen styrsnäcka...

// Jögge Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.