AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.437

Vilket däck väljer ni?

Sida 1 av 2
Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Hej!

Nu är det dags att byta framdäcken på M4:an och jag velar lite mellan Goodyear och Michelin.

Länk

eller

Länk

Jag har alltid kört med Michelin men har hört att Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 är minst lika bra.
Priset skiljer en del på dem men prestandamässigt så är skillnaderna minimala om det ens finns några skillnader.

Mina bakdäck är Michelin Pilot Sport just nu.

Dela gärna med er egna erfarenhet av dessa två däck.

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Bytte till p4s (inte RF) i år och är riktigt nöjd.

Självklart högst subjektivt men jag hade 7 dagar i veckan satsat på Michelin.

Dessutom är väl ett par tusenlappar i sammanhanget ganska försumbart?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ska du inte ha samma däck runtom? Jag hade tagit Michelin och bytt alla 4, även om jag förstår att du kanske har någon säsong kvar på bakdäcken.
Sa
195
Salonika
Jag funderar också på att faktist köra på Michelin just för att ha samma däck runtom som Grelle säger
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men du har ju Pilot Sport fram. Här är det ju Pilot 4 S du länkat till. Det är ju inte samma däck? Samma fabrikat, men olika modeller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Undvik att blanda olika däckfabrikat och däckmodeller - det leder ofta till sämre harmoni i bilens väghållning (instabilitet, spårningstendenser och i en krissituation oberäknelig väghållning/beteende).

Om du bara ska byta två däck skulle jag rekommendera att du köper samma märke/modell som sitter på bakaxeln.

Annars är båda alternativen bra däck rent prestandamässigt, frågan är kanske hur snabbt de slits och hur de behåller egenskaperna när de är halvslitna - där vet jag att Michelin brukar ligga bra till....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.294
blixten
325i -88
Det fungerar oftast utmärkt att köpa/byta till 2 nyare däck inom samma prestandaklass och märke.
Jag kör själv just nu med Continental super sport 3 bak och super sport 6 fram, fungerar hur bra som helst, även på racerbana. Det har oftast med skillnader i däckstommens reaktionshastighet att göra om köregenskaperna blir konstiga. Inte mönstret.

Om du byter till Goodyear på två hjul kan det eventuellt bli knepiga egenskaper, men behöver inte alls bli det. I så fall får man köpa två Goodyear till...
Med Michelin kommer det sannolikt att fungera bra
42
785
428
Blixten har rätt.

Hade själv köpt nya P4s fram och uppdaterat de bakre till samma vid behov.

Körde bakhjulsdrivet tidigare och fick ganska exakt byta de bakre 2ggr motsvarande de främre.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Blixten, Pilot Sport 4 och Pilot Sport 4S är ju inte samma prestandaklass. 4S är ju efterföljaren till SuperSport. I min värld är Pilot Sport ett sportigt däck för gata. 4S ska även kunna fungera på bana men är gjort för gata och Cup är designat för bana men ska gå på gata.

Michelin Pilot Sport 4 säljs med denna motivering:
Körprecision, hela vägen. Däcket med exakt styrrespons och snabb reaktivitet.

Michelin Pilot Sport 4S
Äkta körglädje som räcker länge. Däcket designat för högprestanda- och sportbilar. Michelin Pilot Sport 4S erbjuder en enastående körupplevelse med exceptionell styrprecision.
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag har alltid/många gånger köpt två nya däck åt gången, en gång fick jag problem. Då hade jag köpt den tidens testvinnare Dunlop 9000 och kombinerade det med Michelins dåtida toppdäck. Bilen blev okörbar i hastigheter över 100 km/h. Fick köpa 2 Dunlop till, problemet löst.

Jag har blandat continental premium Contact fram och sport Contact bak, fungerade bra avseende köregenskaper.
42
785
428
Har egen erfarenhet för vad det nu kan vara värt och kör nu Pilot Sport 4 S.

Bytte tidigare på mina 2 hjulsdrivna (GT86, S2000, 428 etc..) lika som blixten beskriver och har samma uppfattning.

Men i teorin kanske det är annorlunda?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
428, du har väl Michelin 4s runtom? Inte mixat olika däckmodeller mellan axlarna?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Blixten, så du har erfarenhet av att ha olika däckmodeller fram och bak kan ge problem som slutade med att du fick byta alla fyra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt brukar det bli mindre problem med att mixa olika däck om man har "styvare" däck bak än fram - dvs. styvare stomme och/eller mindre mönsterdjup som totalt ger mindre flex i sida.

MEN då har man problemet med sämre grepp bak vid väta...

En M4:a är väl en bil som är värd bra däck runtom!? ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Nu har inte jag en M-bil men iaf: Jag bytte till Asymmetric 5 i våras (245/40/19) efter att ha funderat och kollat runt en hel del. I tester hamnar dom i topp tillsammans med Michelin och Continental, ibland etta ibland trea. I pris ligger dom avsevärt bättre till än konkurrenterna vilket avgjorde för mig.

Jag är kortfattat mkt nöjd, stor skillnad mot de Goodyear RFT jag hade tidigare. Klart tystare och mindre stötiga, bilen blev kanske inte som ny men känns betydligt tightare och mer "premium". Har aldrig upplevt att det saknas grepp heller, kan bara rekommendera.

42
785
428
@Grelle, det stämmer fast nu kör jag XD och då blir det andra parametrar som blir styrande såsom hjulomkrets.
Dessutom slits de jämnare.

Men som skrivet på mina bakhjulsdrivna så har jag uppdaterat med de nyaste av samma märke och prestanda klass (inte identiska) med gott resultat.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pilot 4 och 4S är inte samma prestandaklass. 4S är hacket ovanför i sportighet hos Michelin.
42
785
428
@Grelle OK, så kan det vara och då kanske det kan bli problem?

Var mest inne på att det var frågan om ett generationsbyte inom samma klass.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pilot Sport 4 har en föregångare i Pilot Sport 3.

Pilot Sport 4S har en föregångare i Supersport.
bl
2.294
blixten
325i -88
Grelle skrev: Blixten, så du har erfarenhet av att ha olika däckmodeller fram och bak kan ge problem som slutade med att du fick byta alla fyra?

Ja, jag har fått byta alla fyra däcken typ en gång på kanske 15 byten. Alla de andra gångerna har det fungerat bra.
Sa
195
Salonika
En uppdatering!

Mina bakdäck är Michelin Pilot Supersport.

Men kommer man verkligen känna av någon skillnad om jag byter framdäcken till 4s??

Som det nämns ovan så kan jag ju byta bakdäcken nästa sommar till 4s.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.