|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har bedrivit lite småforskning kring olika dieselvarianter samt tillsatser som sägs öka cetantalet till nivå med s.k. Europadiesel. Jag saxar lite från ett annat forum där jag skrivit en hel del. Vad är era upplevelser med de olika dieseltyperna? Jag har kört följande dieselbilar de senaste 5 åren och längre ner är mina upplevelser av olika dieseltyper: BMW 330D E46 2005 (bytt programvara) BMW 535D F11 2012 (bytt programvara) MB C220D 2017 MB E350cdi 2011 (bytt programvara) Min topplista: 1. Europadiesel, finns t.e.x. i Tyskland: Bäst prestanda, det känns när du går från tom tank Svenskdiesel till en fulltank Tyskdiesel, förbrukningen sjunker också. 2. B0/Blankdiesel (även kallat klardiesel): Utan RME-inblandning, helt klart bäst prestanda av all diesel vi har i Sverige, har även högst energiinnehåll av de dieselsorterna vi har i Sverige, tyvärr är den extremt ovanlig och återfinns generellt bara vid fåtal sjömackar. 3. HVO100: Dieselknorret minskar hörbart, mjukare gång i maskin, men det saknas även lite pulver (vilket energiinnehållet skvallrar om). Ryktas rengöra både katalysator och partikelfilter. 4. B5/B7: Vanliga mackdieseln, B5 innehåller mer energi än B7 då RME-blandningen är lägre, tyvärr väldigt svårt att hitta B5. 5. Preem B7 "evolution", upplever bilen lite slöare och förbrukningen går helt klart upp jämfört med "vanlig" B7. Jag har inte testat Circle K Miles/HVO100. När det gäller dieseladditiv, finns det en mängd olika varianter att köpa. Jag har beställt hem några flaskor CetanX för att testa, men nu när jag kikat runt lite, ser faktiskt Moly 2000 ut som en bra kandidat med alla dess additiv. Som ni ser ger STP överlägset högst Cetantal enligt förespråkat blandningsförhållande. För att komma upp till STP-nivå, gäller det alltså att blanda i 4x förespråkat blandningsförhållande med CetanX, men detta gäller ju endast om vi ser till 2-Etyl som det verksamma ämnet för effektökning. Moly 200. Blandningsförhållande: 1:2000, 0.05% 2-etyl: 20-40% 2-etyl per 100l bränsle: 0.16dl STP. Blandningsförhållade: 1:250, 0.4% 2-etyl: 5-10% 2-etyl per 100l bränsle: 0.3dl CetanX. Blandningsförhållare: 1:1000, 0,1% 2-etyl: 5-10% 2-etyl per 100l bränsle: 0.075dl Moly 2000 har mycket fina ingredienser som jag tror är bra för effektens skull och känns allmänt som en lite mer utarbetad produkt: DESTILLAT (PETROLEUM), LÄTT HYDROBEHANDLAD NAFTEN 20-40% NAFTA (PETROLEUM), VÄTEBEHANDLAD TUNG 20-40% 2-ETYLHEXYLNITRAT 20-40% 1,2,4-TRIMETYLBENSEN 2-3% ETYLBENSEN <3% XYLEN <1.6% SOLVENTNAFTA <0,1% BENSEN PETROLEUM LÄTT AROMATISK 0.5-1.25% NAFTALEN <0.3% BENSEN <0.0.3% | |
|
Jag var lite snabb att posta första inlägget, nedan följer sammansättning för STP Diesel Injection Trim och Höjer CetanX. CetanX: Destillat (petroleum), vätebehandlade lätta: 80-90% 2-Etylhexylnitrat: 5-10% Solventnafta (petroleum), tung aromatisk 1-3% 2,6-Di-tert-butyl-p-kresol, 0-0.5% STP: Kolväten, C11-C14, n-alkaner, isoalkaner, cykliska, <2% aromater, 50-100% 2-Etylhexylnitrat, 5-10% Jag väntar ivrigt på JohanB. |
|
|
För att stilla undran om varför man bara inte kör HVO100, följer energiinnehållen nedan för olika diesel: kWh/m3: MK1/MK2: 9 800 MK3/Europa: 9 950 HVO100: 9 450 Cetantalet för HVO100 ligger runt ~70 medan det för "vanlig" diesel är omkring ~50, så att hälla cetanhöjare i HVO100 är tämligen meningslöst. |
|
| Intressant! Jag tankar bara på Preem (antar att det är evolution i alla deras pumpar?) vilket ju inte låter som en bra idé när man tittar på din spaning. | |
|
HVO100 har ca 3% lägre energiinnehåll än vanlig diesel MEN den har samtidigt högre cetantal (tändvillighet) och brinner bättre/renare så i praktiken blir skillnaden i effekt och förbrukning marginell - det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna... ;) En trovärdig beskrivning jag har fått är att om man kör lugnt med motorn med låg belastning, så gör det högre cetantalet att man kan få lägre förbrukning mot vanlig diesel, men belastar man den hårt med höga varvtal tar det lägre energivärdet ut sin effekt och man får lite sämre förbrukning med HVO100. När jag har mätt har jag i princip inte sett någon skillnad i förbrukningen i slutändan över tid - mätt i färddatorn. Jag har ungefär samma uppfattning som TP när det gäller hur olika drivmedel fungerar i praktiken och jag tankar personligen i princip bara HVO100 eller B0-diesel, då det finns mackar med dessa två alternativ i närområdet (jag vet att B0 oftast bara finns på sjömackar men vi har tur här...). Jag gör allt jag kan för att slippa få RME-skräpet i tanken med alla de negativa effekter det för med sig. B0 gör att motorn KÄNNS starkare och lite "råare" i gången med mer knatter. HVO100 gör att motorn går märkbart mjukare och låter mindre och KÄNNS lite tröttare. Men jag tror att det är den mjukare motorgången som lurar en lite - jag har inte gjort några riktiga mätningar. HVO100 ger även märkbart "mildare" avgaslukt - om den är mindre hälsovådlig ska jag låta vara osagt men den luktar inte lika illa i alla fall! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Jag brukar emellanåt slå i Red-Line RL2 för att förbättra smörjningen av pumpen och injektorerna samt få en bättre rengörande effekt. Har vid några tillfällen märkt att förbrukningen kan sjunka efter en behandling om den slås i en bil som gått på vanlig diesel utan att använda tillsatser. Men sedan brukar förbrukningen "stabilisera sig" - troligen då systemet är rimligt rent igen och fungerar bättre än när det är smutsigt (spridarna i första hand). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Frågan till TS och andra som körde med diesel tillsatser om ni kände nån skillnad i effekten? Köpte två flaskor med tillsatser ena från CRC och andra från STP. Kommer göra en test med dragy om man få ner 100-200tiden vid 1/4tank. Tankar på Skoogs bränsle mk1 rme fri diesel. Finns även tillsatser från Omicron, Liqui Moly, Mannol, Kleen-flo, Syprin, Comma och Tripac att få tag på. Nån borde ge nån skillnad. Once a Bimmer, Always a Bimmer. |
|
| Det där med att bilen drar mindre på kontinenten märker jag av med elbil också. Tror det beror på att asfalten är slätare och att man kör i jämnt tempo som kanske är lite lägre än i Sverige då det är mer trafik. | |
|
Ja, rullmotståndet är mindre i tex Tyskland, märker att det blir tystare i bilen. Även tyska vägar är plattare än våra berg och dalbana som också påverkar förbrukningen. Kan bli placeboeffekten med europadiesel. Once a Bimmer, Always a Bimmer. |
|
| har de ändrat ngt i dieseln i sverige? upplever att min går något råare efter att jag tankat på sistone. | |
|
Tja, mer HVO och RME pga. politiska beslut - kommer bli mer framöver om politikerna inte ändrar sig pga. skenande drivmedelspriser och valår... HVO beskattas lika mycket som vanlig diesel om den blandas in i soppan men är skattefri (än så länge) om du tankar ren HVO (HVO100)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är det det som kan orsaka den sämre gången? Tycker det märks skillnad framförallt när motorn är kall | |
| HVO är kemiskt identiskt som vanlig diesel så det kommer inte påverka hur bilen går | |
|
HVO brukar göra att motorn går mjukare då tändvilligheten är högre än hos vanlig diesel... Men de har ändrat "receptet" på diesel ganska nyligen! Jag tyckte att F31:an gick lite "hårdare" än tidigare för någon månad sedan - slog då i en dos med Red Line RL2 (ca 4-5 cl i en tank) och efter jag har tankat några gånger efter det, tycker jag att den går mjukare igen - eller så mjukt en dieselfyra nu kan gå. ;) Å andra sidan hade den inte rullat så mycket i vinter, så det kan ha varit det också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackarrr Johan! Då ska jag prova köpa en sådan flaska och se om det gör ngn skillnad! (: | |
|
Jag har grävt djupare om diesel tillsatser senaste dagar och kommit fram att de flesta på marknaden innehåller samma ingredienser: lysfotogen/nafta och 2-eth. Liqui Molly super diesel additive innhehåller : 60-80% Kolväten C10-C13,n-alkaner,isoalkaner, cykliska, <2%aromater (eg nr 918-481-9) med andra ord lysfotogen från biltema 50kr liter 10-25% 2-ethyl hexyl nitrate (cas nr 27247-96-7) finns 99% ren på amazon 150kr inkl frakt Köper man liqui mollys variant få man väldigt lågt dos av cetane höjande 2-eth ca 0,02-0,05% per tank. Läste runt och de flesta rekommenderar dos av 0,2-0,3%. Väntar på 2eth nu och tänker blanda 1dl lysfotogen och 1dl av 2-eth. Intressant hur bilen kommer reagera då våran diesel innehåller 30% hvo. 2-eth används i shell v power diesel och aral ultimate diesel för att komma upp i 60+ cetane tal. Stötte på italiensk bmw forum och många kör med cocktail: 1dl aceton, 1dl 2-eth och 1dl 2t olja per 50l diesel. Dock deras diesel innehåller endast 7% rme/hvo. Intressant men tänker inte experimentera med aceton. Länk |
|
|
Jag har läst vetenskapligt test där man provar effekten av att tillsätta tvåtaktsolja i dieseln för "smörjande effekt", vilket är ett relativt vanligt argument då en del anser att förr när dieseln var "fet o go" så smorde den bättre än dagens "torra" diesel. Effekten var att slitaget på dieselpumpen ökade med tvåtaktsolja i dieseln! Att blanda aceton i dieseln gör nog bara reservdelsförsäljarna glada... ;) Att göra egna "blandningar" i moderna dieslar med högtryckspumpar och injektorer är att utmana ödet och det blir nog tyvärr ofta dyrt i slutändan när pumpar och injektorer skär ihop. Fotogen är en vanlig ingrediens i både diesel och bensintillsatser, men den har bara funktionen att vara en bärare av de aktiva ingredienserna - dvs. lösa upp dem och föra in dem i systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vi har bra kvalité på diesel och behöver ingen extra smörning. Diesel med dåligt kvalité/få tillsatser behöver extra smörning/tillsatser. Bosch cp4 som sitter i BMW sitter även på Ford pickisar och då har stora problem i USA med dessa hpfp. Aceton kommer käka upp packningar och o-ringar, finns inte på kartan att hälla i tanken :D Däremot jag kommer ge chansen åt 2-eth och fotogen. Blir det ingen skillnad i prestanda och förbrukningen då kan man sluta med additiver. Förra f11 530xd har rullat 12.000mil under min ägo utan tillsatser. Grottat ner mig i detta ämne då det hade varit kul om 335xd kan prestera lite bättre. |
|
|
Nu är det ju skillnad på ljus Fotogen och ljus fotogen Som Flampunkten för fotogen varierar mellan 37-65°C beroende på typ av kolvätemolekyl Länk Sedan finns det Tydligen lätt ljusfotogen och tung ljusfotogen Länk När jag undersöka vad är det är för cetanhalt så hittade ingenting på svenska men på engelska . På engelskspråkiga webbsidor var det alltifrån 40 till 52 |
|
|
Sta-Bil Diesel Winter Anti-gel . Läste en recension om från en amerikan Han sade det står ingenting i beskrivningen om att bilen ska bli vassare eller dricka mindre soppa men att det var precis vad som hände Observera kemikalier som är tillåtna i USA kanske inte tillåtna här eller tvärtom I den svenska beskrivningen om denna tillsatts står bland annat följande Vår antigel fungerar ner till hela -40°C och sänker kallfiltrets pluggpunkt med 37°C. Det betyder att ditt bränsle kommer att fortsätta flyta även i de kallaste temperaturerna. En annan bra funktion är hur denna produkt tar bort vatten i systemet använder de-emulgering vilket innebär att vattnet dras ut ur bränslet och separeras medan det strömmar i bränsleledningen vilket gör att dina fordons bränslevattenavskiljare fungerar mycket lättare och fungerar korrekt inte minst får du också fördelen av våra kraftfulla rengöringsmedel för injektorrengöring för att se till att ditt bränsle alltid är ordentligt finfördelat Rengör och smörjer bränsleinsprutare och pumpar Tar bort vatten för att förhindra korrosion Effektiv i alla dieselbränslen, inklusive biodiesel Förhindrar gelade och frusna bränsleledningar och filter Skyddar mot isbildning i bränslefilter Säkerställer snabbstart i minusgrader |
|
| Jag har läst att förr tiden så kunde folk även köpa motorfotogen . Vilket idag I Sverige ska vara svårt att hitta | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.