|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har bytt vattenpump, termostathus och termostat 92 graders. Luftat och fixat. Nu när jag kör och tar fram temp i instrumentet så ligger den på 102 grader på tomgång. Sen runt 99-102 vid körning. Är det normaltemp på 528? Ska åka på semester snart och vill inte bli stående efter vägen :-D | |
| Om tempmätaren ligger på mitten och motorn inte kokar då är det lugnt. | |
|
Den är väl så pass gammal att den borde gå lite kallare? Nyare går ju hett för att spara soppa. Är fläktkopplingen frisk? Funkar kondensorfläkten? Ska gå på lågfart bara ac-kompressorn är igång eller vattentemperaturen är över något värde. // Magnus |
|
|
M54:an låg i praktiken runt 100 grader C, t om kanske upp till 102-104 grader C. Det funkar om allt är friskt och systemet får jobba med övertryck. Termostaten till M54 har väl 97-98 grader C som öppningstemperatur!? Men öppnar du kylarlocket då kan du få en kaskad när tryckfallet gör att kylarvätskan börjar koka direkt... M52tu TROR jag jobbar med lite lägre temperatur...du borde nog ligga runt 95 grader C eller kanske lite högre men inte över 100 grader C. Sedan är frågan om givaren i din bil visar exakt rätt!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Generellt så är det som henke lexus skriver. Här finns mer detaljer, för året efter din bil så började det balla ur när det gällde temperaturstyrningen på en motor (och på de allra senaste är behövs en whiteboard för att ens beskriva det på en hög övergripande nivå) Länk Men du har M52 (och inte M52TU) och dessa tror jag har en "vanlig" termostat (dvs inte en elektriskt styrd). Med en 92 graders termostat så trodde jag faktiskt det skulle ligga lite lägre (hade det varit en M52TU hade det varit fullt normal). @Bmw Matte : Hur samlar du in datan? Via OBD och app som tex Torque och sedan väljer lämplig PID som tex ECT? Kanske sensorn inte är helt pålitligt? |
*** M54 / M52TU == Mappad 2-Stage Termostat *** Dessa har en MAP-styrd termostat - dvs det är en elektromekanisk termostat och kan därmed styras elektroniskt. Vid låg last kommer termostaten att öppnas så att motorn har en hög arbetstemperatur. Vid hög last kommer däremot motorstyrenheten att elektriskt styra termostaten så att den öppnas ytterliggare och motorn får därmed en lägre arbetstemperatur. M54 arbetar med två nivåer om jag minns rätt, det är samma som min N46-motor gör också. I grafen nedan kan man se hur N46-motorns arbetstemperatur ändrar sig beroende på körscenario - man kan tydligt se att den lägger sig antingen på runt 80 grader C eller runt 100 grader C: Länk *** M52 == Mekanisk Termostat *** I denna motor sitter en helt vanlig mekanisk termostat, antingen 88 eller 92 grader beroende på olika faktorer, samma typ som i B5254S-motorn i exemplet nedanför. I detta exempel från en B5254S-motor satt en termostat med 90 grader C öppningstemperatur. Är som sagt en traditionell helmekanisk termostat som har som uppgift att hålla arbetstemperaturen konstant kring en enda temperatur oavsett. Se exempel nedan. Länk *** N52 == Mappad 4-Stage Termostat *** Modernare motorer har fler arbetstemperatursteg, exempelvis har N52-motorn hela fyra lägen som den pendlar emellan! 112 grader C = Economy mode 105 grader C = Normal mode 95 grader C = High mode 80 grader C = High + Mapped Thermostat Mode |
|
Fläktkopplingen är nog frisk vad jag kan se. Elfläkten gick inte nu men vet att den varit igång ibland tidigare. Den går lätt och är bytt. Ska den elfläkten gå hela tiden? När ac knappen är intryckt? Min ac kompressor slår igång när knappen trycks in så ac systemet verkar ha lite tryck kvar iallafall trots att det inte kyler nu. Hur kan man leta fel på elfläkten förutom att mata 12v direkt på den för den går då. Siffrorna med vattentemperaturen är från dom dolda menyerna i instrumentklustret. Har även tittat med Carsoft förut och dom båda visade ungefär lika båda 2. |
|
|
Ingen el termostat i min bil. |
|
|
Styrs elfläkten av ac trycket då det är för lite fyllt? Styrs den av yttertempmätaren, för den givaren är trasig och visar -40. Ac kompressorn startar direkt när jag trycker på snöflingan men kyler inte. |
|
Fläkten för kylaren (både AC och motor) är helt ointressant för fordon i rörelse (> 50km/h). Således kan dessa komponenter helt uteslutas om man felsöker kylarproblematik som uppträder på fordon i rörelse (>50m/h). |
|
Sant men om problemet är att elfläkten inte startar alls då ? :-) Elfläkten ska ju starta sägs det på tomgång och när ac slås på med snöflingan. Men den kanske inte är i bruk om trycket är för lågt i ac systemet, eller om yttertempgivaren inte funkar för vad jag förstått så har den inverkan på ac systemet också. Men vad är för lite tryck för att kompressorn inte ska starta? Min startar och drar men det kommer ingen kyla. Kan det va för lite gas men den har tryck tillräckligt för att starta kompressorn ändå? körde en sväng med bilen nu då låg den på 100 grader när jag körde, gick ner till 98 ibland och som mest upp på 102. Stannade och stod på tomgång en stund och då sjönk den till 98 grader. |
|
Om en elfläkt inte startar alls så är ju det också ett problem såklart - fast av lite annorlunda natur än att temperaturen verkar ligga lite högt hela tiden. Jag hade faktiskt en liknande situation på min E87 120i. En sommar slog det mig att jag inte hört kylarfläkten gå igång på hur länge som helst. Vilket jag tyckte var lite märkligt för det var en hel del varma dagar den sommaren. Men bilen indikerade aldrig att den höll på att bli överhettad och AC'n fungerade som den skulle. Kort och gott så började jag felsöka metodiskt och tog inte så lång tid innan jag hittade problemet - alla detaljer finns i denna tråden Länk AC-system har jag dålig kunskap om (antagligen för att det området inte intresserar mig överhuvudtaget) så nog bäst jag inte ens försöker svara på AC-relaterade frågor :-) Men misstänker man att elfläkten inte startar alls så rekommenderar jag att man börjar felsöka. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Normaltemp för en 528/98. på första generationen E39 till 09-98 så är elfläkten hjälpfläkt till kylsystemet och kopplas in när tempgivaren säger till.Och även AC fläkt så klart På generation 2 99 och uppåt så är elfläkten huvudfläkten, den ska snurra till vid start och generera en signal till motorstyrningen att den fungerar annars sätts en felkod. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det betyder att min som är tillverkad innan 09-98 ska använda elfläkten även till att kyla motor. Då borde den alltså snurra på tomgång osv. Bara börja felsöka då, vart ska man börja om man kollar att den inte sitter fast och att fläkten inte är trasig? |
|
Som hasso säger så aktiveras endast fläkten när motorstyrenheten anser att det behövs. Felsökningsstrategin är i princip självförklarande (liknande approach som används till så mycket annat). Steg #1 : Verifiera fläkten fungerar (aktivera den via lämpligt diagnostikprogram eller simulera aktiveringssignalen från motorstyrenheten). Om den inte fungerar, gå vidare och felsök detta. Om den fungerar, gå vidare till Steg #2. Steg #2 : Hur du gör här beror lite på hur du tvångskörde fläkten i Steg #1. Men här handlar det om att övervaka och bekräfta att motorstyrenheten försöker aktivera fläkten och därefter följa denna styrsignal och se var det brister någonstans. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nä jag sa inte det. enbart på från 09-98- Är enbart en tempgivare i kylare/slang som aktiverar kylfläkten och Ac-tryckgivaren på en 98. Motorstyrningen är inte alls involverad bara från 99 årsmodell dvs M52TU. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tack hasso, du har helt rätt - jag är fullständigt insnöad på M52TU/M54 numera (eller de gamla hederliga viskofläktarna). Jo precis, där är väl bara två givare och ett par reläet om jag minns rätt (dålig på just de här mellanåren). Borde skrivit mer generellt för samma approach stämmer. "Aktivera via lämpligt diagnostikprogram eller simulera från lämplig punkt i systemet". Första alternativet är inte applicerbart i detta fallet, så gå via givare eller reläer (reläer är oftast alltid det enklaste men kan bero på). Om det ser ut som jag tror (ett par givare och ett par reläer) så är det tokenkelt att felsöka i det systemet - tar oftast bara ett par minuter att hitta felet (eller iallafall ringa in det) i den typen av system. Så det är bara flärpa upp elschemat över hela köksbordet och gå in i bonanza! |
|
Troligen är lösningen liknande som e38, på tidiga sådana finns det en tvåstegs tempswitch i kylarslangen på höger sida. Lossa kontakten där och bygla med något så ska fläken starta på låg eller hög fart. // Magnus |
|
|
Är det givaren som sitter på kylaren till vänster om man står framifrån som styr elfläkten? Fyllde på ac systemet nu och det blir lite kallt men inte som det ska på tomgång. Fläkten startar inte alls. Beställt ny yttertempgivare för den visar minus 40. Kan det va den givaren som gör att fläkten inte startar?’ Fläkten har gått förut och är bytt och snurrar lätt. |
|
Dina frågor besvaras genom felsökning - se tidigare inlägg :-) Steg 1 är ju tvångkörning av fläkten från olika lämpliga ställen i systemet (närmast till längst ifrån fläkten), typ den klassiska divide and conquer strategin. |
|
Ja precis men för att felsöka måste man väl ändå veta vilken/vilka sensorer som styr fläkten eller hur? :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.