AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
7.492

Vi som har beställt nya BMW 4 SERIEN 2020

Sida 2 av 2
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Då är det fortfarande lätt att jämföra en ny bilmodell med en gammal. Vill man däremot veta vikt på ett enskilt exemplar så kan man inte lite på den gamla vikten i transportstyrelsens data då den angav för basmodellen, men inte för det enskilda exemplaret som det är idag.

Men vikterna i katalogerna är ju för basmodeller och det har inte ändrats. Det går fortfarande att jämföra M440i mot säg en E63 650i och att M440i är tyngre.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ja, basvikten med förare uppges i broschyren och så är det väl som förr? Dvs om man jämför de siffrorna så bör man kunna jämföra. Min gamla 335:a vägde 1660 och nya M340 uppges väga 1845 kg i basvikt. Sen så vet vi att de uppgivna siffrorna stämmer inte då bilarna sen utrustats. Poängen är att inte lita på broschyrvikter och det är inget nytt.

Grelle: jajamän! Får även köra med tung släp om det skulle behövas :) Jag har ett ”dyrt” körkort som en polisman sa en gång vid en rutinkontroll ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
DLC, jag tror nog att du kommer trivas som fisken i vattnet med den, c-kort eller ej. =)

Men en sån arsenal på kortet känner jag bara två kategorier av människor som har, lastbilschaffisar eller de som jobbar med att utveckla/bygga dem. Tillhör du någon av de två kategorierna? (För i de militära är det inte så mycket CE vad jag vet)
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Kollade precis min egen. Helt fullmatad och då menar jag allt inkllusive eldrag.

1790 enligt transportstyrelsen. Dock med ett undantag lucka. Men den kan väl knappast väga 120kg.

Sen vet jag efter snart 30 år i fordonsindustrin att mätmetoder stanards, myndighets krav, vem som ansvarar för mätning, om det ens mäts. Ofta lämnas kalkylerade värden. Vidare så har standardutrustning blivit mer omfattande etc...

Medveten om att jag kan ha fel men är ganska skeptisk till att det går att jämföra så enkelt.

Lite äpple och Päron.

Men som skrivet kan ha fel och om man skall vara säker gällande detta så krävs det nog att man har tillgång till både tillverkarnas och myndigheternas standards och regelverk

Eller varför inte åka till tippen och helt enkelt väga själv-,,🙂
42
785
428
Efter kalkylerade värden skall det stå "varierar över tid"

Skriver på en mobil som har en helknas stavningskontroll inklusive grammatik.

Ursäkt för det
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Grelle, jag tillhör en av kategorierna du listar och tunga fordon är en Stor del av mitt liv.. Kan säga att det är en intressant tid just nu med början på en omställning i branschen som det är kul att vara en del av!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Misstänkte det, sitter du uppe på berget? ;)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Yes, så är det.
42
785
428
@Grelle. Kan du skicka eller länka till standarden för basvikt.

Vore intressant då jag inte har tillgång till dessa data.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk
42
785
428
Tack
Hej! Så här i "väntans tider" undrar jag om ni som kört ett tag har hittat smartast work-around map på avsaknad av röstkommando när systemet är inställt på svenska.
Jag byter mobil för att få tillgång till (wireless) Android Auto och trådlös laddning.

Då tänker jag att det kanske funkar prata med Google assistenten på svenska, främst med avseende att ringa med rösten. Men även att navigera till nya adresser (som jag inte förberett i bilens navigator).

Till bilens navigator kan man kanske få matchning vid bokstavering (via pekplattan) på svenska adresser även med a/o istället för åäö med systemet på engelska? (Tänkte inte på att prova med systemet på engelska när jag provkörde.)

Eller skippar ni hellre bilens röststyrning och låter systemet vara på svenska?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Röststyrning via Siri och ACP funkar superbra med svenska, enkelt att skicka SMS, ringa etc. Funkar via rattknappen.
@bmw21 har provat att ställa om till engelska för röststyrning men problemet med det är att ange svenska adresser på engelska. Fick inte många rätt där så det skippar jag. "I'm cold" gav i varje fall höjning av temperatur och stolsvärme :).

Android Auto har jag efter mkt om och men lyckats få igång och då funkar det bra att ange adresser med Google Assistant och ringa med rattknappen. Nackdelen med navigeringen är att man inte använder bilens navigator utan Googles vilket gör att man inte får lika bra anvisningar i instrumenteringen. Inte heller smart nyttjande av eventuell el för oss med laddhybrider (hur mkt den sen verkligen gör vet jag inte). Å andra sidan är Googles kartor generellt sett betydligt bättre uppdaterade än BMWs.

Har inte riktigt landat i vad jag föredrar men att ange adresser med röststyrningen tror jag inte jag kommer göra så ofta ändå. Brukar skicka nya destinationer från appen till bilen när det ska åkas till nya platser.
Tack för återmatning.
Ja, EN downgrade blir det från min nuvarande Audi där jag talar in både adresser och namn på svenska. Den är från 2013 så jag är lite förvånad över BMW ...

Men jag tänker likadant, att när jag är förberedd så har jag skickat destinationen via mobilen och i oförberedda fall antingen bokstavera med pekplattan eller prata med Google-navigatorn.
Och i vilket fall ringa med Google-assistenten.
VAR SKA NI GÖRA AV DEN FRÄMRE NUMMERSKYLTEN??????????
Väldigt många runt om i världen ställer denna fråga!!!!!!
Plåten skall sitta där, (och göra grillen något mindre dominant;)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Eftermarknads front/grill har tagits fram för att få rimlig design
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Vem köper en ny bil för att sedan sätta en eftermarknads-grill på den?

Jag tycker grillen blir ok med en reg-plåt, däremot har ännu inte kommit överens om fönsterlinjen och hur den svänger uppåt vid C-stolpen. Samma design som på 8-serien, antar att jag kommer att vänja mig.
Under BMWs hela utveckling som biltillverkare har grillen betraktats som märkets absolut viktigast kärnvärde och symbol. Här i Tyskland talas det ofta om Mercedes och Audis avundsjuka på BMW härvidlag. Flera anställda vid dessa konkurrentmärken jag känner säger delvis på skoj "om bara vi hade BMWs märkessymbol, grillen"!

Den nya grillen tycker jag personligen är riktigt lyckad med lite drag av 328MM. Att sedan helt sabotera den med nummerskylten som många här ser ut som en nödlösning på en krockad bil förstör stora värden! Inom BMW talar man redan om en helt ny lösning som kommer att ta kanske ett halvår att få till! Det är svårt att tänka sig hur man med så lite som en nummerskylt kan förstöra så mycket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.