|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, bilen har snart gått 9000 mil och byte av skivor och belägg runtom närmar sig. BMW Mölndal vill ha 20,000kr inklusive allt. Kollade med Bo-Jimmy som vill ha samma. Kollade med BMW i Polen (Wroclaw) -- de vill ha 18,000kr. Min fråga till denna utmärkta panel är helt enkelt om det finns något smartare sätt att göra detta (renovera skivor etc) eller är det bara att byta på BMW och får det överstökat? Har haft bilen sedan ny och första gången jag gör något med bromsarna. /M Mina bilar: Länk | |
|
Kolla med Schmiedmann. Jag misstänker att det främst är skivorna (tvådelade) som gör att det kostar fläsk, men troligen kan man byta till OEM-eftermarknadsskivor av samma kvalitet för kanske halva materialkostnaden. Annars är det väl ingen raketkirurgi - bromsskivor och klossar klarar de flesta att byta själva. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Följer intresserat då min F07 indikerar byte bromsar bak om 500 mil. Jag tänkte be min lokala fristående verkstad om ett utlåtande om slitaget och eventuellt pris för byte när vinterhjulen ska på i höst. min tidigare erfarenhet är att aukt BMW verkstaden vill byta enligt färddatorn eller tidigare, medan min lokala verkstad sagt "kör ett år till". |
|
| Intressant att Bo Jimmy ligger på samma prisnivå som bmw... Kan det kanske bero på att de är en Meca ansluten verkstad numera och köper sina reservdelar via dem? De var ju tidigare ett billigare och fristående alternativ till bmw. | |
|
Skulle gjort som Johan föreslog att kolla med Schmiedmann. Bytte bromsbelägg där runt om på min F11 530D och tog inte originalbelägg utan Hellas belägg och är grymt nöjd. Ligger på nästan halva priset mot original och efter ca 500 mil har jag bara gott att säga, inget missljud/gnissel eller bromsdamm alls och bra mycket billigare en min lokala BMW verkstad i pris. mvh Emil |
|
|
Att tänka på när du jämför priserna är att bromsskivorna finns i två utförande; dels tvådelade "lättviktsskivor" med nav i lättmetallegering (så är originalskivorna från BMW!) och sedan har många eftermarknadsmärken en billigare variant (ofta har de båda utförandena) där skivan är solid i ett stycke utan att vara tvådelad - dvs. gjutjärn även i navet. De senare brukar vara betydligt billigare... Färddatorns indikering på estimerad kvarvarande körsträcka för bromsbeläggen är extremt pessimistisk i sin beräkning! Min bil säger att det är 800 mil kvar på bromsbeläggen fram....vilket bilen har ansett i mer än 1500 mil och ett år nu - och det är fortfarande ca 4 mm kvar på beläggen. Snart tänkte jag byta dem pga. att de börjar bli lite tunna, men troligen går det att köra minst ett år till innan de är nere på "kritisk nivå" då det var ca 5 mm kvar på dem för ett år sedan när bilen först ansåg att det var 800 mil kvar på beläggen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, tack för tips, tror också att det är mer kvar på beläggen än vad datorn säger, ska mäta upp dem. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Det kan vara lite svårt att komma åt och mäta beläggen, men det finns speciella mättolkar som man mäter mellan skivan och beläggens bakstycke i stål (= tjockleken på friktionsytan). De verktygen är lite special och det är nog främst vissa verkstäder som har sådana. En teknik som jag kom på som fungerar som mättolkar är vanliga insexnycklar - de finns i olika storlekar 2,3,4,5,6 mm etc. Med insexnycklarna kan man lägga kortsidan parallellt/vinkelrätt med bromsskivan och skjuta in kortsidan mellan skiva och beläggets bakstycke och kontrollera att det inte glappar och sedan kolla vilken storlek det är på den som får plats bäst utan glapp = ungefärlig tjocklek på beläggen... Långa delen av insexnyckeln har man som "skaft". ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
:-) ska kolla senaste serviceprotokollet, de borde ha mätt då...de svarade lite undvikande när jag frågade senast. Dessutom: hur vet man om skivorna är slut? De sade bara att 'beläggen är snart slut och skivorna har en kant så vi byter rubbet' Jag antar att det är rimligt att man byter bromsar efter 9-10k mil men är skivorna verkligen 'slut' för att de har en kant/är det korkat att bara byta belägg? /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag tycker det låter tidigt med nya skivor runt om efter bara 9k mil. Men det beror på biltyp och framförallt hur den framförs. Nu är väl GTn iofs en relativt tung pjäs men det borde främst påverka beläggen.. De bilar jag haft har oftast behövt byte av främre bromsbelägg vid mellan 9-13k mil. Har aldrig behövt byta vare sig skivor eller belägg bak på någon bil jag haft så där vet jag inte vad som är normalt. |
|
|
Skivorna har ett minimimått gällande tjocklek. Generellt brukar det vara när de har slitits ca 2 mm totalt, men det står i specifikationen till skivan och är även instansat någonstans på skivan - det kan å andra sidan ibland vara svårt att se mht rost etc. Men i verkligheten med våra relativt låga farter kan man nog köra ner skivorna mer än så i slitage utan att riskera något. Allt är ju dimensionerat för att tåla hårdkörning på "Ringen" och klara "bromsmisshandel" i alpvägsnedfarter där skivorna blir rödglödgade pga. felaktig bromsteknik...allt för att klara allt vad kunderna nu kan tänkas göra med bilarna. ;) Klart att de vill byta "rubbet" när kunden står med mössan i hand och villigt betalar. De flesta verkstäder brukar ha känsla för när de får en kund där kan sälja in merförsäljning som kanske inte är helt fel, men ändå inte nödvändigt just då. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vibrerar det vid bromsning? Om inte räcker det att byta belägg. EBay är bäst! Har bytt skivor och belägg fram själv för under halva priset och bytet är enkelt! ATE är original BMW samt finns andra fabrikat som levererar till BMW | |
|
Nej, inga vibrationer vid broms. Runt hela skivans yttre radie finns en 'kant'. Jag bromsar ganska lite :-) men vill att utrustningen ska vara i bra skick pga Autobahn etc ett par gånger per år. Tog hjälp av Autobutler.se igår och idag kom offerterna in: 15,500 kr är högsta pris från Långedrags Bil & Service i Västra Frölunda som har mkt höga omdömen. Ingen spec på vilka skivor/belägg de använder men jag kan ju svänga förbi och fråga. 36 månaders garanti på jobb och delar. Undrar hur mkt de 'tyngre' odelade skivorna påverkar prestanda/vikt? Tack för alla tips! /M Mina bilar: Länk |
|
| Jag kollade GTn (535 samma som 530) på onlinebokningen på BMW.se. Bilia tar 20900 och "dom andra" tar 17400 t.ex Lunds Bil i Varberg, Bendts i Halmstad eller Förenade Bil i Lund/Malmö. Vet inte varför det skiljer 20% men jag tycker det är mkt. | |
|
Onekligen kostar det en slant att byta bromsar... om du hittar en verkstad som kan göra jobbet och du kan köpa grejor från Tyskland kan du spara lite pengar. Tex ( endast fram, Brembo) Länk Eller (runt om, Zimmerman) Länk |
|
| Tror knappast att det är nödvändigt att byta bromsar fram och bak samtidigt. Min erfarenhet är att det, på ett ungefär, brukar gå två omgångar frambromsar på en omgång bakbromsar. | |
| Den lilla kanten tar. Du lätt bort med en flat skruvmejsel. Mät sedan skivorna om de uppfyller mintjockleken är allt ok! | |
|
En stor del av "höjden" på kanterna brukar vara rost som byggts på i höjd...så man kan inte utgå från den när man bedömer skivorna. Mätningen skall göras på "slitdelen" som är blank efter beläggen, man bör göra några olika mätningar på olika ställen (långt in, långt ut och i mitten) då skivorna tenderar att slitas lite ojämnt så de blir lätt kilformade med tiden (tunnare ju längre ut man mäter). Zimmermann-paketet som Ferlin länkade till verkar vara solida (endels-) skivor, inte delade som original. Zimmermann har även tvådelade skivor i sitt sortiment men de är dyrare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har du kollat vad delarna kostar i Tyskland? Kanske kan du få hem materialet till ett markant bättre pris och sedan endast anlita någon för jobbet. | |
| Jag har köpt alla bromsdelar hos Bromsmannen. Då får man borrade och slitsade skivor ganska billigt. Länk | |
|
Så, då har bilen gått 13600 mil och första bromsbytet är gjort idag: nya skivor och belägg fram, nya belägg bak. Skivorna bak var fortfarande 'för tjocka' för att kvala in för byte under BMW Serviceavtal. Kravet för byte inom avtalet är mindre än 3 mm på belägg och okänd (för mig) tjocklek på skivan. Så lite konstigt att byta belägg bak när skivorna sannolikt kvalar in för byte inom ett år. Jämnt och ok slitage i övrigt på bromsarna, inga konstigheter. Serviceavtal verkar löna sig om man tecknar i samband med bromsbyte; nästföljande servicar och diverse jobb blir 'gratis' i tre år. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.