AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.617

Förslag på bil till 70-plussare

Sida 1 av 3
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Mina föräldrar har idag en X3 2,0d 2013, gått blygsamma 5000 mil btw. Nu funderar dom på att byta bil till nåt aningen mindre och med automatlåda. Får gärna vara lite högre, lätt att ta sig i och ur, och hyfsat rymlig då det ska slängas in golfbagar där. BMW X1, Nissan qashqai, Mazda cx-5 har jag föreslagit hittills, några fler tips? Dom kör max 800 mil per år, el eller hybrid var dom motsträviga till men kanske går att omvända...
Transocean
2020 Lada Niva 4x4 kanske? En robust kultbil utan sladd.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
2-serie active tourer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Toyota RAV4 kanske?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Behålla X3:an? 😁
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Peugeot 3008? Skoda Kamiq? VW T-Roc? Seat Arona?

/Masten
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för förslag! Ska kika på dom närmare. Active Tourer hade jag helt missat, kan absolut vara ett alternativ. Lada Niva, jojo 😁
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Volvo XC40?
Om de vill fortsätta med BMW är nog en 2-serie Active Tourer ett bra val. Finns också som laddhybrid. Borde passa dem fint.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hade en Active Tourer 225, tror jag det var, väldigt tillfälligt som lånebil när min var inne på inspektion av EGR-ventilen. Den var inte sportig men ändå väldigt trevlig och bekväm att köra, lätt att ta sig i och ur.
Pappa har en GLK från 2012. Är perfekt. En X3 bör fungera lika bra. Varför vill de byta?
Undrar också varför de vill byta. Tycker personligen inte att t.ex. Mazda CX-5 är bättre än X3:an på någonting.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
De vill ha en mindre bil med automatlåda helt enkelt, Mazdan är säkerligen inte bättre på nåt och man blir lite avskräckt bara av bilderna på deras inredning, ser plastigt ut...var inne på Bavaria idag och dom föreslog X1, ska se vad dom säger om det.
VW Golf Sportsvan med DSG, lagom hög, lagom dyr, lagom rolig. En kollega på 70 + har en och är jättenöjd.

Stephan
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Har själv 2 st Seat Ateca från 2018 som gått ca 3500 mil. Vi bytte från 2 st BMW Grand Tourer. Nackdelen med både Grand Tourer och Active Tourer är att A-stolpen är väldigt kraftig så det är mycket som döljer sig bakom denna, både fotgängare och andra bilar...

Kan varmt rekommendera Seat Ateca. Våra är bensinare 150hk med 4-hjulsdrift och DSG 6 växlat. Har bland annat bensinvärmare och adaptivfarthållare samt 360 kamera, garanti och service ingår tom 2021-05-28. Är på väg att sälja den ena då frun har fått tjänstebil.
Mina föräldrar pratar också regelbundet om att byta bil. De har en MB E 350 från 2009 som de ständigt pratar om att byta ut. Men mitt råd är alltid att de ska behålla den (den har också gått cirka 5000 mil). Skulle, ärligt talat, rekommendera dina föräldrar att göra samma med X3:an. En X1:a kommer kännas som ett nerköp på alla plan jämfört med X3. Den är både stötigare och bullrigare och så mycket mindre är den inte. Skiljer cirka 2 dm i längd. Om de tycker X3:an är otymplig så måste de nog ner till en Mini Countryman för att de ska märka någon verklig skillnad.
Visst kan man börja oroa sig för dyra reparationer när bilar blir äldre, men det kostar också väldigt mycket pengar att byta bil.
Har deras nuvarande bil manuell låda? Isåfall kan jag lättare förstå att de vill byta, då BMW:s manuella lådor numera inte är några höjdare. Har kört både nya X1:an och 2-serien active tourer, och komfortmässigt är de betydligt sämre än X3:an. Beror lite på vad dina föräldrar värdesätter. Små högbyggda bilar är väl bland det sämsta som finns ur komfortsynpunkt eftersom de både har hög tyngdpunkt och kort axelavstånd.
Kanske en Mercedes B-klass kan vara något? Den har fått ganska bra betyg för sin komfort, har dock inte kört den själv.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag var ju också inne på att behålla X3:an. En X1 är kanske 20 centimeter kortare, så jag vet inte vad de tänkt uppnå med den mindre bilen. Automatlåda är ju trevligt, men har man kört manuell växellåda hela livet är det nog enklare att hålla kvar vid det även om man börjar få många år under bältet...

Om man vill byta för bytandes skull så varför inte. Det suget behöver ju inte ta slut bara för man passerar 70 år, men om det handlar om hjärna så är det nog klokt att behålla.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Att behålla är nog tyvärr inget alternativ, finns fler anledningar utöver det jag skrivit men det är "personligt". Men kontentan, mindre bil och automat är det som gäller. Dom kör inte så mkt bil, det är in till stan, golfbanan och till bekanta i närområdet. Dvs långfärdskomfort har inte allra högsta prio.
Jag hade nog inte förespråkat elhybrid eller elbil, man får betala ganska mycket extra och köra man så lite spar man inte så mycket pengar på det.

Sen upplever väl jag personligen att el är lite krångligt, man ska joxa med sladdar och även om man sällan kör långa sträckor måste man ta hänsyn till räckvidd osv. För att få ut det bästa bör man nog i vart fall vilja ha en elbil, om man är motsträvig och svårövertalad från början tror jag att det kan bli dåligt.

Webastovärmare med fjärr är väl det jag hade prioriterat för ett äldre par.

Men det finns ju en del att välja på XC40, T-roc osv
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
70+ bör ju akta sig för Toyota Corona i alla fall... :-)

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.