|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej! Min BMW E60 har inte gått att starta på ett tag nu... Det som händer är att när jag vrider om nyckeln så låter det som att startmotorn bara viner eller snurrar. Samtidigt så slocknar nästan displayen i bilen och när jag släpper nyckeln så lyser displayen upp igen. Jag gissar på att det är fel på batteriet, men jag har mätt upp det och det verkar okej. Detta måste ju ha med elektroniken att göra, så vad mer kan jag kolla? (Startmotorn är även bytt.) | |
|
Vad innebär "mätt upp" och "okej"? Exakt hur mätte du och exakt vilket mätvärde fick du? Allt under 12,4V (är det AGM-batteri kan du lägga på 0,2V) i vilospänning är lika med urladdat batteri. Är du nere på 12,0V så är batteriet sopslut… Helst bör det ligga runt 12,7V (är det AGM-batteri kan du lägga på 0,2V) för att anses vara friskt och fulladdat. Annars har du klassikern med sönderärgad kabelgenomföring från batterilådan i bagaget...finns många trådar om det - "sök inlägg" så finner du dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Undrar om inte det handlar om (ett alltför vanligt, tycks det) fel på genomföringen av pluskabeln i batterilådan. Ärgar och blir allt mindre ledande. Din beskrivning passar klockrent på det felet. Batteriet har fortfarande en viss kontakt med elsystemet, men när du vrider igång startmotorn tar den all ledningskapacitet i anspråk och släcker andra funktioner. Prova [Sök inlägg ] här ovan och skriv t ex "genomföring NEAR batteri", så borde du hitta mer att läsa. /Lennart |
|
|
Om det viner om startmotorn så är väl det en klassiskt startmotorfel? Att solenoiden inte trycker till. Johan B fyll i med ditt träpinne-tips ;-) Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Jag åkte till biltema och de mätte upp det, och tydligen så var spänningen på 12.9 V och 750 av 850 A. Om kabeln har ärgat, måste man byta ut hela kabeln då eller är det bara i änden? | |
|
BMW vill nog byta allt, men det går att rätta till genomföringen. Vill minnas att någon här redogjort för sin reparation och t o m lagt upp bilder. Ola: med tillräckligt dålig kräm fram till startmotorn orkar inte solenoiden slå till med tillräcklig kraft för att trycka/vrida in bendixdrevet mot startkransen på svänghjulet. Jag ser fortfarande genomföringen som det första att kontrollera. /Lennart |
|
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Precis Lenwib men det brukar låta klick klick klick då. Detta ljud beskrivs ju som ett vinande och det låter ju som det är startmotorn som går fritt så att säga. Skulle gärna höra på det där ljudet om Aron kan spela in det kanske? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Sverige: Så det sitter alltså strömkablar under bilen som kan ha blivit förstörda? Exakt vars under bilen sitter de? | |
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Den nedre bilden är alltså sett underifrån? | |
| Ola: Jag kan spela in ljudet imorgon. Men det är egentligen som om den "crankar" men utan det där "hackandet" så som det låter i vanliga fall, om du förstår. | |
|
Perfekt! Jag förstår precis! Mvh Ola |
|
| Jag borde kanske lägga till att det kommer upp en symbol på en bil på instrumentpanelen.. | |
| Tydligen så betyder symbolen "no service due". Betyder detta att den måste lämnas in på service och fixas av proffs innan den går att starta? | |
|
Ganska motsägelsefullt. "No service due" talar bara om att inget service(tillfälle) är aktuellt. Men att tända en lampa för det...? /Lennart |
|
|
Så här låter det när jag försöker starta bilen: Länk Kan det vara möjligt att jag har köpt fel startmotor...? |
|
|
Nåt knas är det, i mina öron låter det som den går fritt. Du har alltså precis bytt startmotor? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Jo, helt ny startmotor. Jag gick in och kollade på autodoc, frågade dom vilken som passar min bil och köpte den.. | |
|
Det går tyvärr inte att lita på Autodoc eller annan näthandlare heller för den delen - deras data är ofta bristfällig! En hyffsat säker metod är att gå in i realoem.com och se vilket reservdelsnummer som BMW har på detaljen och sedan använda det art.nr. som "sökord" när du letar delar på eftermarknaden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Aha oj då.. På den gamla startmotorn står det S: 7515392-04, AW: 7515390-03, MS428000-0670. Vilken av dem ska man skriva in? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.