AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.433

X5 40i kontra Q7 och Cayenne

Sida 1 av 2
Jag tänkte höra om någon här ar erfarenhet av nya X5 40i. Hur den går, hur mycket den drar i soppa osv. Relativt 30d ex vis. Kikar lite på jämförelser på en lätt beg X5 2019-2020 alt Q7 50 TDI 2019 alt. även Porsche Macan, Cayenne alt även E.hybrid av Cayenne.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ingen erfarenhet att bidra med, men 40i verkar ju vara vanligaste motorn till skillnad mot hur det var förr med 30d som majoriteten köpte.
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Hej!

Till F15 var det som sagt nästan uteslutande dieslar som såldes, till G05 är läget annorlunda. Jag bytte min F15 40d MY16 till en G05 40i MY20. Var lite orolig att den skulle kännas ”tunn”, men faktum är att den går minst lika bra som 40d men med ett betydligt roligare ljud. Förbrukningen ligger ca 2dl/mil mer än 40d, jag skulle säga att det är värt det varje dag!

MY20 har en lite annan version av motorn än MY19, så försök få tag på en MY20, lägre skatt och tydligen högre effekt även om det inte officiellt kommunicerats/s.

Om bilen är tillverkad aug-2019 eller senare så är det MY20!

Richard
Tack för bra referens. Den jag tittat på är tillverkad 2019-03. Vad är det då som uppdaterats till MY 2020?

/Anders
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Mellan MY19 och MY20 är det för den svenska marknaden endast ett antal tillval som som tillkommit, bl.a. drive recorder, svarta 22”, utökad shadowline etc. DAB+ radio blev även standar från MY20 på samtliga BMW. Vad gäller motorn (40i) så är det som sagt en annan en annan version av B58 motorn, MY19 har B58B och MY20 B58C. Teoretiskt så har C versionen något bättre värden och därmed något lägre skatt. Men om bilen är påställd efter 2019-12-31 så försvinner nyttan med den lägre skatten.
Kört både X5 40i och Porsche Cayenne e hybrid och skulle alla dagar i veckan välja Cayenne! Det enda som är bättre med X5:an är priset. X5: an kändes som en stor SUV att köra, mjuk och gungig och krängde ordentligt i kurvorna. Porschen däremot gick som en BMW 3 serie på vägen men med bekvämare fjädring och då körde jag inte ens den luftfjädrade varianten. X5 med adaptiv M fjädring (stålfjäderns) ligger bättre i kurvorna men då blir den å andra ganska hård i fjädringen. Dessutom upplever jag att benutrymmet i baksätet på Cayenne är mycket bättre än i X5:an.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Håller också på och tittar på lättare begagnad X5 eller Cayenne. Har åkt Q7 i 3,5 år och skulle gärna fortsätta med det om jag hade haft råd med hybriden 60 tfsi e men den kostar helt enkelt för mycket så jag tänkte åka något annat tills den dyker upp som beggad. Q7 50tdi är i princip samma motor som jag den jag har så jag sneglar mer och mer mot X5 40i. Tänkte provköra både den och Cayenne i helgen för att bestämma mig vilken jag tänker satsa på. Av det man läst ska båda bensinsexorna vara fullt tillräckliga för bilarna och dessutom ge hyfsad prestanda och förbrukning!
Återkommer i denna tråd, då jag för 1,5 mån sedan hittade en 40i precis som jag sökte. Är supernöjd! ”Nya” är ett enormt lyft mot F15.

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kul! Trivs du bättre med 40i-motorn i X5an än i 540n? För du var väl inte så förtjust i den då?
Ja jag vet inte om motorn är exakt densamma men den här går fantastiskt bra, finns även sportavgassystem på den här. Sen känslan i hela bi,en. Motorn passar perfekt i X5 tycker jag. Ok lite mera soppaförbrukning men den tar jag i detta fall.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är ju väl samma B58 utan större kända förändringar. Men ibland kan känslan ändras beroende på bilen i övrigt.
RE
80
REG

BMW i3s MY-22
Jag bytte från en F15 40d MY16 till G05 40i MY20, var orolig att motorn, trots många hästkrafter, skulle kännas ”tunn”, men jag måste säga att den imponerar faktiskt och passar bilen mycket bra. Har även fått hjälp att öppna avgasklaffen på höger sida så ljudet på tomgång är riktigt trevligt och i kombination med sportavgassystemet så sjunger det ganska fint på högre varvtal. Förbrukningen är vid motsvarade körning ca 1dl mer per mil jämfört med 40d, enligt mig är det värt det!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Reg, 3 månader tidigare var förbrukningen 2dl mer per mil än 40d. Har motorn "släppt" över sommaren. ;)

Kör man under 2000 mil per år så är ju själva soppakostnaden försumbar i sammanhanget på en så här dyr bil, det handlar väl mer om vad man föredrar egentligen.
RE
80
REG

BMW i3s MY-22
Med tanke på att bilen var helt ny så har förbrukningen kanske sjunkit något pga att den nu gått 600 mil. Oklart varför detta är viktigt för dig dock!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så kan det vara. Körprofilen är nog mer svar än att motorn gått ner 1 dl i förbrukning.

Oklart varför du tror att det är viktigt för mig.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ok, låter bra, Med känsla! :) Måste provköra G05 nån gång.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,
Jag har haft alla tre och tycker X5:an G05 är strået vassare på allt. (Dock hade jag inte nyaste Cayennen).
Ja man slås varje dag av vilken skillnad det är mellan F15 och G05. Min är iofs utrustad med i princip extra allt men allt i bilen känns väsentligt bättre än F15 som jag haft några av för några år sedan. Nu kom jag iofs från en 540d G30. Motorn i 40i är väl det man först fastnar för. Sen har man nu vant sig vid de stora njurarna och tycker till och med att bilen är riktigt läcker, till skillnad mot vad jag tyckte för något halvår sedan. Möter man en F15 så ser istället de njurarna väldigt små ut.

/Anders
Med känsla: Har du luftfjädringen? Isåfall hur uppfattar du den. Tyckte personligen den var alltför gungig. Gillade den adaptiva M-sport fjädringen, med stålfjädrar, bättre
Ja jag har den och i princip allt annat exklusive B&W som tydligen inte gick att beställa då. Min är en 2019.

Jag kan hålla med dig om att den är lite gungig i början, nu har jag vant mig men gillar att det gungar lite :-) Jag har kört nästan hela tiden i Comfortläget. Den blir då samtidigt oerhört tyst, även på sämre asfalt, då G30 var rätt så svår (första bilen jag kände att det var lite trist att sätta tillbaka sommardäcken på). Vi kör mycket i stan och korta sträckor lite utanför stan, sällan landsväg mer än på helgerna ibland och då är det skönt med riktigt bra fjädringskomfort. Man kan säga att den går som en Q7 ungefär. Den första BMW som jag känner har riktigt skön fjädring.

/Anders
RE
80
REG

BMW i3s MY-22
Hej! Jag har MY20 med luftfjädring och jag upplever, likt många andra, att den är lite ”vinglig” i motorvägsfart, dock inget stort problem, mest ovant egentligen från början. Dock är det fantastiskt att kunna använda olika settings och på så sätt få bilen att kännas helt olika, där är luftfjädringen helt överlägsen allt annat. En annan fördel är möjligheten att sänka hela bilen vid t.ex. biltvätt eller lastning av takbox eller bagageutrymme, en funktion som jag uppskattar väldigt mycket.

Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.