AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.073

G30 530d luxury line hur tyst är den jämt emot de andra motoralternativen?

Sida 1 av 2
Hejsan!

Jag har Tinnirus och är väldigt ljudkänslig. Jag har läst mig till att en sexcylindrig dieselmotor ska vara tyst. Jag har inte testat G30 karossen alls. Men testat G20 320d och F11 520d. Jag hittade en 530d luxury line med standardfjädring och utan fyrhjulsdrift med 18tums däck. Är det någon som har erfarenhet av hur denna kombination är att köra?

Och som en bonusfråga. Kan man byta ut standardrutorna mot dubbla rutor i efterhand? Och gör det stor skillnad? Den bil jag kör nu har dubbla rutor, en gammal V70 som verkligen sett sina bästa år och den väsnas lite för mycket för mig.

Transocean
En G30 530e är tystare. Men skall det vara knäpptyst så kanske värt att titta på Lexus.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vilken typ av körning gör du? Stadstrafik? Landsväg?
Generellt skulle jag säga att däck är viktigare än motor när det kommer till hur tyst en bil upplevs. Så smala däck som möjligt på så små fälgar som möjligt. Kan tom vara värt att fundera på centraleuropeiskt dubbfria vinterdäck även på sommaren om ljudnivån är viktigare än körupplevelse och kontroll.
Annars kan man säga att el är tystare än bensin som är tystare än diesel. Sedan är tystare än kombi. Skillnaden mellan dieselfyra och dieselsexa är marginell.
Det är bättre at försöka htta en bil som redan har dubbla rutor än att försöka byta efteråt. Är detta jätteviktigt kan det vara värt att titta på den tyska marknaden trots att kronan är svar för tillfället, detta pga utbudet i Tyskland.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
tror att däckljud låter mer än vilken motor man har, särskilt RFTdäck

jag har f11 530xd och RFTdäck och det man hör är däcken
Jag kör enbart 70 och 80 väg som mest, i princip aldrig stadstrafik. Jag undviker motorväg då jag tycker att de låter för mycket, okej. Jag tänkte boka en tid på söndag om mina öron har en bra dagsform. Jag har ju som sagt enbart kört Volvo med dubbla rutor och det är något jag tycker är väldigt viktigt att ha, ambulans och motorcyklar som låter mycket blir inte riktigt lika intensiva, och det kan rädda mycket energi. Jag ska se vad bilen är utrustad med för däck. Jag försökte lite vad dubbla rutor hette på ”BMW språk” men jag blev tyvärr inte klokare på det.
Är de värt att importera? Då min enda prioritet är en tyst bil, tyvärr är det troligen inte så många som har samma prioritet som mig, därav kan de kanske vara svårt att hitta i Sverige, dock tycker jag det är konstigt då svensk asfalt är horribel rent generellt att köra på.
De enda jag läst om Lexus var att den inte gick så tyst på svensk asfalt som man hade tänkt. Och där var även mycket vindbrus från taklucka. Jag kan inte ha aktiv brusreducerande i bilen, då det stör min tinnitus extremt mycket. Har någon testat och jämfört en Lexus ES mot 5serie? ES är väl den enda som finns i Sverige att tillgår under miljonen?
Transocean
Nej det är en LS du skall ha! Typ en sån här: Länk
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Eller skippa en 5-serie.

Börja titta på 7-serie eller 6-serie GT.
Dessa är tystare än en 5-serie.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Klart du skall ha en 530e, provkör en sådan och märk skillnaden.
De som åkt med mig undrar var det är för en bil, då den är det tystaste de, och även jag, åkt i.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
De enda jag läst om Lexus var att den inte gick så tyst på svensk asfalt som man hade tänkt. Och där var även mycket vindbrus från taklucka. Jag kan inte ha aktiv brusreducerande i bilen, då det stör min tinnitus extremt mycket. Har någon testat och jämfört en Lexus ES mot 5serie? ES är väl den enda som finns i Sverige att tillgår under miljonen?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej andigo.

Var ute och körde idag och tänkte på dig.
Från ca 40 km/h startar bullret från däcken vara dominant. Under det är det motorn som hörs mest och från ca 100-120 är det vindbrus som kommer.
Tycker synd om dig och det du har drabbats av.

Skall du ha en så tyst bil som möjligt och det skall vara en BMW så är det tyvärr en 7-serie som gäller för dig. Antingen en 740e eller en 745e och absolut med luftfjädring. Välj vanliga däck, inte RFT, och liten fälg så att du får mycket gummi som hjälper till.
Välj också "rätt" däck så att du får ett som är så tyst som möjligt.
Jag har ägt 530d seden 2007 men vid senaste bytet blev det en 6-serie GT.
Valde bort 7-serie då jag behöver ett större bagageutrymme så valet var mellan en 5-serie touring eller en 6-serie GT.
30d motorn är bra och mycket behaglig och lite ångrar jag att jag inte tog den i 6:an men ljudnivåmässigt upplever jag det som om 6:an är mycket tystare trots att den saknar 2 cylindrar.
6:an finns med luftfjädring vilket skulle kunna vara bra för dig då blien blir tystare och mycket mindre vibrationer i bilen.

Lycka till.
Tack så hemskt mycket mården! Jag ska ut och provköra denna och nästa vecka. Jag såg en fin 740d och en 530d hos samma säljare (auktoriserad handlare) så man kan få garantier. Ingen utav dom var med M-sport, stod inget i texten om luftfjädring. Om jag minns rätt var båda på 18tum. Är det de minsta man kan få?

Nej tinnitus och ljudkänslighet är inget jag rekommenderar att ha.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Tror att 18" är det minsta.
Har för mig att jag har sett 17" på 5-serie men det tror jag inte går på en 7-serie.
Och som du själv säger, undvik M-sport då bilen blir lite hårdare vilket kan ge mer vibrationer.
Om ni är mer än 2 som åker så tänk på att utrymmet i baksätet är mycket större i en 7-serie. Det är verkligen märkbart.
Det ska jag tänka på, hela familjen får följa med och teståka. Så den är kompatibel med dom också. Ska bli spännande! Hade varit skönt om man hittar något som öronen mår bra av. Jag ska kolla närmre på hjulen när jag kommer till återförsäljare.
7 serien som jag var spekulant på blev såld innan jag hade kommit till återförsäljaren. Jag testade 5 serien istället, jag upplevde den som ganska tyst i förhållande till vad jag kör nu men jag tyckte att det blev lite turbulens/ högre ljud när man sköt bak sätet. Är det så på alla 5 serie bilar, att baksätet är lite mindre isolerat/släpper in lite mer ljud? Nu är jag ju överkänslig så jag kanske märker små förändringar lite tydligare än andra, vanligtvis kör jag med hörselkåpor eller pluggar i öronen men använde inte det under testkörning, så det kanske är därför jag märkte av det tydligare, alla bilar kanske är så.

Den hade inte dubbla rutor, det kanske går att eftermontera?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen andigo.

Synd att 7:an var såld.
Var det en sedan eller touring som du körde? Touringen har luftfjädring bak.
Kan förklara mitt val av bil när jag bytte i höstas.
Som sagt har jag kört 530d touring sedan 2007 och när jag skulle byta bil i höstas så provade jag lite olika. Gick igenom mitt behov av bil och då det större delen av min körning är långkörning (har en fjällstuga och det är drygt 50 mil dit) och jag närmar mig 60 så prioriterar jag bekvämlighet. Har upptäckt att jag börjar känna mig trött av allt buller som blir när jag kör till fjällen.
Provade ny 530d touring, 630d GT och en 730d.
Alla är mycket bra och tysta bilar men jag upplevde skillnader mellan dessa bilar.
7-serie gick tyvärr bort då jag fortfarande behöver det praktiska bagaget som finns i 5-serie touring och i 6-serie GT
Ljudnivå mässigt var 6-serien GT tystare och framförallt bekvämare att köra. Det är ingen sportig bil utan helt enkelt bekvämare.
Axelavstånd på 6 GT är samma som i "korta" 7:an vilket ger ett enormt baksäte som inte finns i 5-serie.
6 GT har bakaxel från 5-serie touring (dvs luftfjädring) och framaxel från 7-serie.

Tyvärr kom coronan emellan men jag hann ändå upp ett antal gånger till fjällen och jag upplever en stor skillnad i hur jag känner mig efter dessa 50 mil. Är mindre trött vilket jag tror beror främst på att bilen är bekvämare samt att det är mycket mindre underliggande buller (från vägen) samt att mina tonårsbarn verkligen njuter av att ha benutrymme i baksätet. Min äldsta har körkort så vi kan byta plats och då sitter jag i baksätet utan några problem. Man kan skjuta bak framsätet långt utan att det på något sätt blir trångt i baksätet.

Det är därför som jag tror att en 7-serie skulle passa dig. Tyvärr är det en stor bil vilket märks av i stadskörning, parkering (för små rutor) och den inbjuder inte till "sportig" körning på samma sätt som en 5-serie gör.

Hoppas du kan hitta en bil som löser dina problem.
Transocean
Men om man nu skall ha en tyst bil varför tittar man då på diesel?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Över typ 40 km/h hörs inte motorljudet öht i jämn fart...Men ok, vill man glida iväg ljudlöst är det el som gäller men jag sätter en slant på att en 530d G30-31 är tystare än valfri Tesla-modell i 120 km/h.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Och on topic: Nej att eftermontera dubbla rutor är inte realistiskt att göra, om det öht går. Som nån sagt i tråden tidigare är grejen att hitta en så tyst bilmodell som möjligt och se till att den har så mycket gummi som möjligt på hjulen. 7-serien, Audi A8, Mercedes S-klass är väl bland dom tystaste som går att hitta (Merca E-klass är också värd att nämna, åkt en sån taxi och den gick mjukt och tyst), men dom kostar, iaf om vi pratar nyare årsmodeller. Hoppas du hittar en bil som funkar för dig.
Jag testade en sedan. Vet ej om det var därför jag hörde mer ljud från dörrarna bak eller om det ska vara så helt enkelt? Hur mycket större är en 6 serie jämt emot 5 serie? Jag mätte igår och det var nog tur att jag inte köpte en 7 serie då jag inte hade kommit ur mitt garage om jag hade kört in bilen. Storleksmässigt hade en 5 serie varit bra. Jag får se ja på lägre hastigheter låter diesel mer men det är mer hanterbart ljud för mig. Det är uppe i fart som det blir jobbigt tyvärr.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen andigo.

En 6 serie är stor. Nästan 5.1 m lång. Axelavståndet är samma som en "kort" 7-serie. Är ditt garage för smalt?
nästan alla problem har en lösning, det är "bara" en fråga om pengar. Optionen remote parking som finns till 5, 6 och 7-serie gör att man kan fjärrstyra bilen vid just infart/utfart till trånga parkeringar. Dvs ställ bilen framför garaget, kliv ut och kör sedan in enbart bilen.
5-serien går ju att få med en adaptiv fjädring som i läge comfort borde minska vägbullret en del.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.