|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej, Ni som haft problem med lösa bultar till oljepumpen på 4,0, 4,4 liters V8:orna. Vilka bultar talar vi om? Rev plåt sumpen idag och fann en M8 bult i den samma. Pumpen är fäst i blocket med 1 st M8 bult samt 2 st M8 muttrar på pinnbultar. Pumpen är delad och hålls ihop av 9 st M6:or.Vilka har Ni funnit lösa? | |
|
Tjena jag hade också lös lilla trågen på min 540i -94 i helgen. Mycket riktigt så fan jag en styck m8 buld liggande i botten på tråget! Min pump sitter med tre styck m8 bultar två på vänster sida och en på höger, det var den högra som var lös. Den högra drar man dit sist för att man spänner kedjan men en sexkants nyckel i hålet före man drar dit den.. Har dragit samtliga bultar 25Nm orginal ska dom dras 22Nm samt att jag har gänglås på dom. Så nu ska dom nog sitta! Uppmaning Till Alla 540 Ägare!! KOLLA DETTA PÅ ERA BILAR!! Packningen kostar bara drygt en hundring och jobbet går på under en timme!! |
|
|
Hej. Gäller detta även oss 530 -ägare? /Santorinblå 530iA Touring /bmwtouring.hogdata.net |
|
|
Tog bort tråget för några månader sedan. Visserligen hade inte någon butl ramlat ner i tråget men bultarna satt alla lite löst. Det mest påtagliga jag märkte efter jag dragit år skruvarna var att ett tickande ljud vid kallstart hade försvunnit. Det jag missade (som "Moddis" skriver om) var att spänn kedjan. Skall den högra bulten tas bort för att kunna spänna ? Vore tacksam om "Moddis" kunde beskriva lite mer om hur man spänner kedjan. Trodde den hydraliska spännaren skötte detta. |
|
|
När man spänner kedjan tar man lös den högra m8 bulten som är ensammen på höger sida, och dom två vänstra bultarna får sitta kvar som dom ska åtdragna, När du tagit lös den högra och tittar in i skruv hålet ser du att det sitter en sexkantshylsa där. Som bara är att vrida på på samma håll som klockan? så spänns kedjan. Spänn kedjan lagomt hårt och tänk på att den utvidgar sig när den blir varm! |
|
|
Tack för hjälpen. Brir att ta ner tråget igen och spänna |
|
|
Snocke! Samtliga bultar & muttrar lossnar(både dom som håller fast pumpen plus dom som håller ihop pumpens två halvor). Gunnar530! Det gäller även 530!. PEPE |
|
|
Tack, Moddis för tipset om kedjespänning hade ingen aning, så det blir att riva igen till helgen, min kedja var ganska slak. Det var oxå som Per1 skriver lösa M6:or-M8:or. Synd att detta om kedje sträckning (spänning) ej framkommit tidigare, men som sagt bättre sent än aldrig, hoppas detta är till glädje för andra åkare av bilar från Bayern. CC |
|
|
Ok. Hur får man bultarna att sitta kvar där de hör hemma? Räcker väl knappast med att dra åt dem... eller? - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
Kedjan ska vara ganska slak enligt en BMW-mek jag pratat med. Att den kunde röra sig 1cm åt varje håll var helt ok enl. honom, spände man kedjan för hårt kunde det tydligen bli missljud. PEPE |
|
|
I kväll har jag tagit ner tråget och hittat en bult liggandes där. De små bultarna som håller ihop halvorna drog jag åt lite... de var inte "lösa", men det gick att dra åt dem lite. Den stora bulten som sitter rakt upp till vänster om kedje drevet hade lossnat totalt! Läskigt! När den ramlade ner så måste den ha missat drevet och kedjan med ett par millimeter! Jag behöver nog inte skriva vad som hänt om den inte hade missat! Nu är jag otroligt lättad att det hela är gjort! Tack för hjälpen! Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
Ledsen... Jag menade bulten som sitter ensam på HÖGER sida... hade lossnat. Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
Danne: Efter det att vi snackade så började jag fundera på om man inte skulle gae sig på det ändå... Nu är det bekräftat... Jag SKA kolla mina oxå. Mvh. Micke Olsson |
|
|
JAAAA! Gör det nu! Det ligger garanterat nåt där! Hör av dig! Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
| hmm när jag gjorde 14k mil service tog jag ner tråget. men där var inga bultar. kände på de där satt med fingrarna bara men de var ej lösa. skall ta ner tråget nästa service igen och känna med hylsa på dem | |
| Hej,hade nere sumpen igen och sträckte kedjan,Ni som ännu inte gjort det tänk på att det är en 8mm insexnyckel som passar. Själv började jag med de mindre storlekarna,och tänkte var är hålet, men si det var där. Lycka till. | |
|
Jag kollade en 540 -95 igår, den hade FEM!(5) bultar i tråget plus ytterligare fyra stycken som satt löst!. Kåpan till oljepumpskedjan var borttagen, förmodligen har den gått sönder av en lossnad bult sedan tidigare. |
|
| Hej Per, hade ingen aning om något kedjeskydd, på min fanns det inget.Det var ju tur att veven (lagren)klarade sej på denna bilen. | |
|
Jag hade faktiskt inget kedjeskydd heller. Det såg ut som om det skulle ha setat ett där men frågade en mek på stället som sa att det såg ut så bara. Han hade alldrig sett något. - H U M A N R A G E - Länk |
|
| Enligt ETK är kedjeskyddet borttaget från 06/94 på M60-motorn. | |
|
Hej. Har idag haft bilen på oljeservice vid 13700 mil. Jag bad dom kolla oljepumpen när dom ändå hade tömt den på olja. Det visade sig dock att den satt som den skulle. Enligt verksatden (BMW) så var detta inte ett stort problem. dom hade eventuellt varit med om detta en gång. Nu är jag lugn i alla fall ;-) /Santorinblå 530iA Touring /Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.