AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.988

Dekal reg.skylt - numera dyrt.

Sida 1 av 2
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Kan meddela att det blivit rejält dyrt att åka omkring med annat än officiell skylt. (Hade dekal framtill, då den låg snyggare mot fronten). 2500 kr åkte jag på i fredags. Det var det knappast värt, tycker jag. Den lagliga plåten fick åka på igen...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Själva priset har varit högt sen länge. Det är väl priset man får betala för att vara snygg helt enkelt ;-)
2500kr för avsaknad av reg.skylt då eller? Har väl kostat 1500kr tidigare så det är nog höjt alldeles nyligen isåfall.
bl
2.294
blixten
325i -88
Var det en skylt i samma storlek som originalskylten? Vilken del av landet var det som du fick dessa böter?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att ha fejkskylt är dyrare än att inte ha någon skylt alls
Sjukt...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, det är inte alls sjukt. Det är bra tycker jag. Det ska vara dyrt att åka runt med felaktiga skyltar.
Lägg därtill kostnaden (199kr) för själva skylten ;-)
Har själv funderat på vad som gäller för detta - hade ingen skylt fram på GT3an (på Porsche får man välja med/utan innan leverans), hade lös vanlig skylt på instrumentbrädan till/från banan. Har det på min nuvarande. Det är alltså dyrare om man kör med dekalskylt jmf med utan skylt?
Alla jag vet som fått böter för dekalskylt eller andra ej godkända skyltar har fått böter pga skylt saknas. Dvs ingen skillnad på boten om du har dekalskylt eller ingen alls. Men det lär ju vara lättare att komma undan om man har nån form av skylt jämfört med att inte ha nån skylt alls.

Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Tänkte bara meddela vad som numera gäller. Det är upp till var och en att avgöra om det är "värt det".

Det var lägre bötesbelopp tidigare. (Se polisens uttalanden i youtubelänken). Nu är det som sagt 2500 kr. Det kvittar om dekalen är i "rätt storlek" eller mindre, om man har skylten innanför vindrutan eller om man kör helt utan skylt. Nu har jag inte boten precis framför mig, så jag kan inte återge den exakta texten, men allt nämnt handlar om att fordonet brukas utan skylt i föreskriven ordning. Kod: 620A

@WGG

Så det döms som man alltså inte har någon skylt? helt galet i så fall men man blir aldrig förvånad i Sverige.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lanab, om det är rimligt eller ej kan man ju diskutera.

Rent krasst kan man ju hävda att en ogiltig skylt är "falskskyltning"...

Men å andra sidan kan man också hävda att en ogiltig skylt med "rätt information" bara är "lite fel"...

Men var drar man gränsen när det gäller "rätt information" (typsnitt, storlek, läsbarhet i mörker etc. etc.)?

Lagstiftaren har nog gjort det enkelt för att slippa hamna i en tolkningsfråga var gränsen går = ej giltig skylt = ingen skylt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Kör alltid utan skylt(fram), blivit stoppad flera gånger. Så länge man har med sig skylten i bilen och kan ge en rimlig förklaring är det inga böter.

(Kört med klisterskylt på Porschen det var inte lika populärt...bytte till utan skylt fram)
bl
2.294
blixten
325i -88
Körde du med en skylt i samma storlek som originalskylten? Vilken del av landet var det som du fick dessa böter?
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Här är en bild boten med aktuell bestämmelse:

Länk

@blixten. Malmö. Mindre dekal än originalskylt (vilket iofs saknar betydelse för boten - möjligen betydelse för "upptäcktsrisken")

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Blev stoppad igår, fick en vecka på mig annars blev det böter.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Slippy, vad ger du som (rimlig) förklaring till att skylten inte sitter där?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Grelle Pm
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
En vecka? Kommer Polisen på hembesök då?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är det hemligt?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.