|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Noterade, och har sedan i mejl fått bekräftat, att blocket säljer din annons med registreringsnummer. Informationen publiceras sedan på car.info och går inte att ta bort. Blocket ljuger om detta när man sätter in en annons. De skriver att registreringsnumrer behöver anges för att de ska kunna hämta data om bilen från transportstyrelsen och att registreringsnumret inte publiceras i annonsen. Ingenstans står det att informationen säljs vidare och publiceras offentligt. Det går inte heller sätta in en annons utan registreringsnummer längre. Alternativen är att skriva in registreringsnummer eller ange att bilen saknar svenskt registreringsnummer. Ljuger man och anger att bilen saknar registreringsnummer blir annonsen helt värdelös eftersom bilen aldrig kategoriseras. Säljer du en VW Passar filtreras din annons då bort för alla köpare som är intresserade av en VW och klickar i det. Påpekar man detta fpr man tillbaka pengarna för annonsen. Får inger svar av kundtjänst varför de inte nämner att informationen säljs vidare och publiceras. Tvärt om, de skriver motsatsen. | |
| Hur har du fått det bekräftat i mail att de säljer informationen om de från kundservice påstår motsatsen? | |
|
Var kanske lite otydlig. Har fått det bekräftat i mejl från kundservice och kan klistra in citaten. Det motsatta (det om att registreringsnumret behövs gör att hämta information om bilen från trafikverket och att registreringsnumret inte publiceras) står på hemsidan när man lägger in en annons. Citat från hemsida: "Registreringsnumret används för att ta fram och visa fordonsegenskaper i annonsen. Och för att köpare enkelt och smidigt ska kunna beställa en fordonsrapport med fordonshistorik. Ditt registreringsnummer kommer inte att visas i annonsen!" Ingenstans nämns att de säljer ditt registreringsnummer som tillsammans med annonsen publiceras på andra hemsidor. |
|
|
Det är bra att man inte kan annonsera utan regnr. Så länge carinfo gör ett bra jobb och ger korrekt info om tex salvage-bilar från USA så har jag inget problem med det heller. Sprid till alla du känner som tänker köpa en beg bil att kolla carinfo först. Blocket är ju till syven och sist ett kapitalistiskt företag som säljer annonser oavsett om det innebär att de stödjer org kriminalitet lr inte. EB |
|
| Car.info gör inget fel och jag använder tjänsten själv. Det är blockets hantering av sina kunders personuppgifter som är skum. De skriver att registreringsnumret behövs för att hämta info om bilen och inte kommer visas, ändå är informationen om annonsen med personuppgifter till salu till vem som helst. | |
|
Lite juridiskt hårklyveri: Det står inte "Registreringsnumret används ENDAST för att....." Din tolkning är att uppräkningen på hemsidan berättar allt de gör med regnr men så måste det ju inte vara, neligt min tolkning. Huruvida blocket säljer info till carinfo eller om carinfo bara "hämtar den från webben" vet jag inte, men så skulle det ju kunna vara. Ett script som läser av blocket web och sorterar ut infon är inte raketvetenskap. Jag uppskattar också carinfo som sammanstälelr det man själv kan forska fram men med betydligt mer arbete, men det är på integritetens bortre kant, det kan jag hålla med om. Skulle carinfo råka visa fel data, t ex någon sätter in en fejkannons på blocket för att indikera ett falskt pris så vet jag inte hur/om de kan/vill ändra det. Allt kan missbrukas och man måste vara källkritisk. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Blocket säljer registreringsnumret kopplat till annonsen, bekräftat av deras kundtjänst . Sedan används antagligen script för att få in resten. Går inte att läsa ut registreringsnummer med script om man inte visar det på bild eller skriver det i annonstexten. | |
|
Själv har jag inga större problem med att blocket gör så. Jag har noterat att det är just blockets annonser som förekommer på car.info så jag har nog gissat att det är så en längre tid för övrigt. Jag har svårt att se på vilket sätt blocket skulle stödja organiserad kriminalitet genom att sälja annonsfakta. Tvärtom så har jag svårt att se vem som skulle ha något problem med det hela FÖRUTOM om man håller på med skumraskaffärer. Har man problem med att personuppgifter, biluppgifter och ägaruppgifter finns lättillgängliga för alla så är nog Sverige fel land att bo i för övrigt. |
|
|
Står följande under användarvillkor: Länk "Överlåtelse Genom att acceptera Användarvillkoren godkänner du att avtalet som du har ingått med Blocket, utan ditt samtycke, kan överlåtas till annat bolag som helt eller delvis, direkt eller indirekt ägs av Schibsted eller till tredje part i anslutning till en inkråms- eller verksamhetsöverlåtelse som inkluderar Tjänsterna." Inga konstigheter egentligen men du har bara inte läst villkoren innan du blev upprörd... För övrigt tycker jag att det är jättebra att de gör det med reg.nr. för att lättare se en historik/spårbarhet kring olika fordon....men det tycker inte skumraskhandlare av förklarliga skäl! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du lägger in annonsen utan regnummer så blir den visst sökbar, däremot katalogiseras den inte bland bilmärkena i listan utan hamnar under "Övriga" bilmärken. All text är indexerad i annonsen, både text och rubrik och fullt sökbar. Så länge man inte klickar sig runt bland märkena utan söker spelar det alltså ingen roll. Varför du nu skulle vilja annonsera utan regnummer? Dölj det på bilden om du inte vill att bilen ska hittas på car.info. |
|
|
Säljer annonser till privatpersoner och skumma företag. Annonser som helt klart döljer det carinfo visar upp. Ursäkta om jag var lite otydlig där med org crime. Antog att det skulle gå att uppfatta carinfo vs skrotade us bilar lagade med bla stulna svenska bildelar = bra carinfo! EB |
|
|
Jag hade inget problem att dela mitt registreringsnummer i annonsen innan jag insåg att informationen såldes. Och jag har inget problem med att lämna ut det på telefon eller meddelande idag. Jag gillar inte att min aktivitet kartläggs och publiceras på nätet. Ni som påstår att bara folk med skumraskaffärer tänker så kan ju börja med att dela alla era transaktioner från era bankkonton på öppet nätet, enligt er logik håller man på med skumraskaffärer om man inte gillar det. Att texten i annonsen indexeras och är sökbar hjälper inte. Det spelar ingen roll om du har passat i annonsen och köparen söker på Passat, har hen valt vw som kategori filtreras annonsen bort och antalet visningar blir så få att blocket går med på att betala tillbaka pengarna. |
|
| Hur ställer du dig till merinfo.se eller ratsit.se? De vet ju mycket mer om ditt bilinnehav än car.info | |
|
@Löwet. Som jag skrev ovan tycker jag inte car.info gör fel. En bra tjänst. Det är blockets hanteringing av sina betalande kunders personuppgifter som är konstig. Jag förstår att företag som merinfo och Ratsit publicerar så mycket de får, och inget jag kan göra åt det. Men hade t.ex. willys eller nordea sålt mina kunduppgifter till ratsit som sedan publicerar hur och vad jag köper hade jag varit ganska missnöjd med både willys och nordea. Inte Ratsit. |
|
| Ditt kortbolag säljer dina köpvanor osv sen länge. Skillnaden är att du inte ser det ;-) | |
| Ja, och det är väl en relativt stor skillnad va, att vi inte kan se varandras korttranssaktioner på nätet? Sen är väl två fel inte ett rätt så jag förstår inte hur det kan vara ett argument till blockets fördel. | |
|
Det handlar mer om att sila mygg och svälja kameler tänker jag. Du lämnar mer data ifrån dig per vecka via kortbolag än någonsin via Blocket. Det är data som är unik och som säger massor om ditt beteende. Ägarbyten osv är publika sen länge, jag menar bara att Blocket inte bidrar med någon ny information egentligen som inte redan är tillgänglig. Sålde precis bil på Blocket - jag störde mig mest på att utrustningsdatan som de petade in i annonsen via regnumret inte var genomtänkt överhuvudtaget. Meningslöst att lista saker som "strålkastarespolare", "trepunktsbälte" i annonsen. Totalt bortkastat, tog ju längre tid att sortera bort det än att skriva in det från början. Dessutom är deras meddelandetjänst helt trasig, tog flera timmar innan meddelanden kom fram och några push-notiser kom aldrig. Fick gå in själv och manuellt ladda om meddelanden för att se om man fått några kontakter. Helt odugligt på riktigt. |
|
| Jag förstår inte varför du drar in kortföretag i en tråd om blockets hantering av personuppgifter. Du får jättegärna skapa en tråd om det, barnarbetare i asien eller yttrandefrihet i Nordkorea om det intresserar dig. Jag håller med dig att det finns större samhällsproblem än att blocket säljer kunders personuppgifter, men jag ser inte riktigt hur det hör hit. | |
| Det är vare sig person eller kunduppgifter som säljs. Det är uppgiften att en bil ligger till salu som skickas till car.info. Resten fiskar car.info fram på egen hand från publika uppgifter och lite annat. | |
|
@Löwet Du är korkad som vanligt, det handlar inte om kortuppgifter, dom flesta vet att köpvanor spåras. |
|
|
Det är inte evt försäljning av regnummer som är det stora problemet med Blocket. Det underlättar för mig som köpare att få mer information om bilen jag är intresserad av. För mig är det ett större problem med alla bluffannonser som siten dräller av. Så länge de inte kräver en verifiering av säljaren och köpare av kommer bedrägerierna fortsätta |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.