|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har hittat en fin 528iA i södra Tyskland. Ägaren är en privatperson. Hur ska jag enklast gå till väga för att ta hem bilen till Sverige. Har mailat med ägaren i två dagar nu och enligt honom är bilen i toppskick, 1 tidigare ägare till bilen, servicen är gjort i juli i år. Ska jag komma överens med säljaren att jag vill köra hem på hans plåtar och sedan skicka tillbaka de? Måste jag införskaffa exportskyltar även om jag ska köra på säljarens skyltar? Hur funkat det då? Vad säger tyska tullen om det? Ska man upprätta något kontrakt? En BMW 528 IA 12/96 14.000 garanterade mil,pris: 12.990Euro men då har jag inte ens börjat förhandla slutpriset. Tänkte mig c.11.0000Euro. All utrustning ( typ sportstolar,CD,AC,Xenon) utom skinn. V-däck finns. Vad tycker Ni? | |
|
Tycker att det låter som ett bra pris! Om du får låna hans skyltar behöver du inga exportskyltar, vilket är en fördel. Lycka till med köpet! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Priset låter synnerligen bra. Lycka till! Mvh Roger |
|
|
Hej! Om du på alvar tror att du kan pruta 2000€ på en redan billig 528 så får du nog tänka om. Ang hur du ska ta hem bilen så åk ner och kolla på bilen och om du vill köpa den så boka en transport med ex Scandiatransport. Om du kör på Interimskyltar så har du enbart trafikförsäkring på bilen. Samma om du kör på Tyska skyltar fast då gäller ingen försäkring alls. |
|
|
Per-Inge Jag tänkte köra bilen hem till Sverige själv. Om jag kör på hans skyltar hem så har jag väl någon slags försäkring! Hans försäkring borde ju gälla! Så står det i importguiden: "Vid köp från privatpersoner är bilarna däremot försedda med skyltar om de inte är avställda, vilket gör att det bara är ut och åka! Om man är snäll och trevlig kan det även gå att komma överens med den tyska ägaren om att köra hem bilen med dennes skyltar monterade. Då spar man mycket pengar och jobb! Men glöm inte att skicka tillbaks skyltarna, det blir mycket strul för tysken, och därmed strul för nästa" Angående slutpriset så är det nog inte så svart att pruta! Kanske inte 2000 Euro men garanterat 1000 Euro. |
|
|
Kan bara tala av egna erfarenheter, vet att det är väldigt svårt att pruta med Tyskar men vi får väl hoppas att du lyckas. Ang skyltar så har jag den uppfattningen att en Svensk får ej köra en Tyskregad bil. Vet att en utlänsk medborgare ej kan köra på svenska skyltar vare sig i Sverige eller utomlands. Detta är inget som jag kan svära på att det stämmer men jag jobbar enl denna uppfattningen. Det är ju lite onödigt att ta några risker när en frakt end kostar 5-6000 kr. Du gör som du vill men kolla upp detta noga för att vara på den säkra sidan. |
|
| Ok, tack i alla fall. Men tycker att det i så fall borde tas upp i importguiden om det är så som du skriver Per-Inge. Någon annan som vet? | |
|
Länk Mvh / Malte |
|
|
Om du nu vill köra upp så kan du köpa exportskyltar. Pris varierar beroende på hur länge du vill att de skall gälla. Tänk bara på att det tar en liten stund och att kontoret har "sina egna" öppettider. Lyckas du pruta 1000 euro så får du gärna följa med mig nästa gång jag åker ned. Tyskar är väldigt prismedvetna och principfasta. Jag personligen tror att du kanske kan få ned den till 12 500 euro eventuellt 12 300 om du på plats visar att du har cash. Hör av dig med prut resultatet. :) |
|
| Filovirus : Jag återkommer inom kort. Få se, det kanske går att pruta några hundra Euro redan via mail. ;-) | |
| Frågan kvarstår: måste jag köpa exportskyltar även om säljaren går med på att jag kör på hans skyltar hem till Sverige? Hur går det ihop? | |
|
exportskyltar ELLER hans skyltar. Kör du med hans skyltar så kör du med hans försäkring. Det är ju inget som hindrar honom att låna ut sin bil till dig? Frågan är bara om han vill det? 2000 euro är nästan 20000:- Har du prutat så mycket på en bil nån gång? Ta det lugnt med prutandet innan du sett bilen! Skulle nån maila mig och pruta 20000:- utan att ha sett bilen..... Ja det skulle nog inte bli affär kan man ju säga. Automat är bekvämt |
|
| styrman 1. Det handlar inte om att 2000Euro är mycket! Det handlar om procentuella förhållanden till priset. Skulle jag kunna pruta i detta fall c.2000Euro så motsvarar det c.14%. Inte omöjligt men kan vara svårt! Kan lova dig att 1000Euro får han gå ner i pris med min taktik och det gör bara 7% av priset vilket han säkert har räknat med! ;-) | |
|
Jag håller inte med dig. Man kan räkna procent fram och tillbaks men har du någon gång lyckats betala hyran med procent? För de allra flesta människor är kronor och ören mer lättförståligt än procent. Han tycker förmodligen att hans bil är värd det han begär och ser ditt bud som 2000 Euro mindre. Jag tror inte han ser det som 14% Lite nyfiken på din taktik dock, vill du berätta? Framför allt: Tyskar är mindre prutbenägna än Svenskar efter vad jag hört. Automat är bekvämt |
|
|
styrman1: Lektion 1: Utgå ALLTID ifrån att säljaren sätter ett pris som han ska kunna rubba på! I 99% av fallen stämmer denna teori. I mitt fall prutar inte säljaren, ja, då får det vara! Men sådan är jag..... Denna resonemang köper jag inte " Tyskar är mindre prutbenägna än Svenskar efter vad jag hört " Även tyskar är ett affärsfolk och då prutar man! ;-) |
|
|
Köp röda tyska exportskyltar och en försäkring på ADAC. Kostar ca 1300kr och du kan köra utan problem ända hem! Nu får man ju dessutom köra i sverige under dem 15 dagarna som de tyska skyltarna gäller. Bra ifall man vill köra lite och kanske fixa lite saker med bilen innan besiktning. Jag har ialla fall gjort så på de 7 bilar jag har tagit hem från tyskland! Tror inte att så många tyskar är intresserade av att släppa sina skyltar och brief. Han måste ju ställa av bilen i tyskland och då behöver han fahrzeugbriefet som du har! (som du behöver för bes i sverige) 1 köp försäkring på ADAC 2 Kör till zulassungsstellet och ställ av bilen i tyskland. Exportregga den på dig. 2 köp skyltar 3 montera och visa på zulassungstellet. 4 kör hem och njut av din nya bil! mvh Gustaf |
|
| Tack för den infon Gustaf W. Enkelt och bra! | |
|
Det mesta jag har prutat är 1000 EUR, och det var en bil för 18' EUR. Att han skall gå ner nästan 15% på ett redan lågt pris är för mig en varningssignal. Kom ihåg att det är fler än du som letar på mobile.de efter just sånna bilar. Jag vill påstå att det är lättare att sälja en BMW i Tyskland än motsvarande bil i Sverige. Om du kollar igenom annonserna på nätet, biltidningarna + text-tv4 så hittar du säkert 30st bilar som är i den prisklassen. Varför gå över ån efter vatten? Mvh Marin |
|
|
Kort inlägg i det som tidigare nämnts. Vad gäller exportvagnskylten är den giltig sju(7) dagar i Sverige under förutsättning att den är giltig i landet där den utfärdades och att fordonet i fråga skall registreras i Sverige. Till skylten/bilen skall det finnas ett dokument från utfärdande landet som säger att skylten är utfärdat för fordonet. /kan jämföras med registreringsbevis. Detta gäller skylten med rött fält, sedan finns en med gult fält den skylten är ej giltig i Sverige. Litet tips, det finns ju ingen anledning att betala böter till staten dessa kan man använda till exv. lite god juldricka som inhandlas på vägen hem ;-) Lycka till med bilköpet NoFear |
|
|
Marin! Vadå gå över ån efter vatten: Kolla detta: "528i -97. 12.500 mil, blåmet. beige skinn, 17" Momo, v-däck på alu. bes. CD-växlare, elsäten, taklucka. Fin. 155.000:- 070-323 83 98, 031-14 49 46." En annons från TV4. Har kollat upp prisbilden i Sverige och den är c.30-40`dyrare för samma bil som jag är ute efter!! |
|
|
Andre: Mitt tips är att du skall fråga säljaren vad hans lägsta pris är. När han sedan svarar så är det svårt att gå ner mycket mer. Förmodligen vill han ha 12000 för denna bil. Vad gäller tyskar och prutning är det inte så svårt längre. Bilfirmorna betalar inte så blodigt för begagnade bilar. De lämnar garanti på dem och den betalas inte av bilfirman utan av lägre inbytespris. Jag har själv lyckats pruta 1000 € via mail från privatperson + lite andra avdrag på plats. Sedan har jag nu börjat intressera mig för andra bilar och även där går det att pruta ca 1000 € via mail. Sen vad gäller exportskyltar så är det det enda alternativet jag kan se. Här på nätet har jag hört att man lånar säljarens skyltar, men jag tycker att det låter lite onaturligt att låna ut sina personliga skyltar till köparen från annat land. Varför ska han göra det? När jag köpte min senaste bil ville personalen från "regmyndigheten" se fordonet. Kolla bilen noga så mycket du kan härifrån och skaffa dig alternativ i närheten om denna bil inte skulle passa av någon anledning. Om du nu har i tankarna att köpa en sådan bil, så är det lite tråkigt om du åker ner i onödan. Tveka inte att kolla bilen på BMW i Tyskland innan du köper den. Det kan vara bra. Annars önskar jag dig lycka till med ditt köp! Mvh /NP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.