|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tack jag ska kolla upp vilken version jag har. Vad var det för optimering, endast mjukvara eller har du uppgraderat några delar också? :) | |
|
Yes, större luftburk med annat filter. Länk Trestegsinsug, samt annan ljuddämpare. Länk Funderar även på ett extraktorgrenrör enl nedan, men då lär man flytta bak kattarna antar jag.. Länk |
|
| Allright trevligt :) | |
|
Grönvall: Då min givare också börjat att strula, överväger jag att köpa en Noxem. Men på Bimmerprofs står det att den ska kodas in med Ista, något jag inte har. Gjorde du det? /Anders |
|
| Det stämmer, jag använde ISTA för att att berätta för bilen att det är ny NOx-givare och katalysator, man får återställa båda då Noxem lurar bilen att även katalysatorn är ny vad jag förstår. När allt var klart gjorde jag även en återställning av motorns adaptioner. I efterhand så var det helt klart värt det att byta, jag har fått ner medelförbrukningen från 8,2 till 7.2 l/mil blandad körning och motorn är betydligt piggare. Jag har haft väldigt mycket användning av ISTA till allt möjligt så det är ett bra program att ha :) | |
|
Ny givare beställd igår. (Noxem) Jag har Inpa så jag kan göra adaptioner, men inte koda alltså? Får höra vad Bavaria tar här i Uppsala. Annars om jag kan få ta hjälp av dig mot ersättning såklart! /Anders |
|
| Jag tror inte att det går att registrera den nya givaren i INPA utan det måste nog göras i ISTA. Jag är från Gävle så har du vägarna förbi här så kan vi absolut fixa det :) | |
| Kalas! :) | |
|
Nu har även jag bytt sensorn och låtit en verkstad koda in den, samt nollat adaptioner. Den skiftar mellan de tre förbränningslägena så då är väl allt som det ska, antar jag? Fortfarande vibrationer, dock! /Anders |
|
|
Nu kan jag inte skjuta längre på det faktum att något är tokigt med bränsletrycket. I tisdags under en lång resa tändes halva motorlampan igen och motorn gick in i LIMP. Felkoden 29F2 (Fuel high-pressure system, fuel pressure) som jag haft tidigare är den som dyker upp varje gång. Även 2FBF (Fuel pressure on release of injection) finns där. Den senare koden kommer mer sällsynt. Skillnaden mot innan är att den här gången kom den tillbaka så fort jag rensade koder och startade om så nu går det inte att undvika längre. Vad som gör mig kluven är att motorn dör var eller varannan gång som man kommer till stillastående. Motorn startar utan problem när jag försöker starta igen. I LIMP har den sänkt bränsletrycket till lågtryck och passerar endast högtryckspumpen. Värt att nämna är att efter några mil efter motorvägen gick den normalt igen, så det är ganska sporadiskt. De fyra delarna jag kan tänka mig kan fela är: - Högtryckspump - Lågtryckspump - Högtrycksensor - Lågtrycksensor - Spridare Som jag tänker: - Högtryckspumpen vore rimlig sett till koderna och att trycket har svikit, men varför skulle motorn då dö helt om den redan är inne i LIMP, pumpen används inte ens vid det tillfället? - Lågtryckspumpen kommer så klart även sänka högtrycket om den felar och borde ju kunna döda motorn då den inte ger tillräckligt med bränsle. Men jag tycker att jag då borde få en kod på lågt lågtryck och inte endast högtrycket? - Sensorerna skulle kunna ge fel indikeringar och förvirra motorn? - Spridare som felar kanske släpper igenom för mycket bränsle och på så vis sänker trycket. Men det känns helt orimligt, det borde även ge koder på misständning. Jag tänkte prova "Calculate test plan" i ISTA och göra den guidade felsökningen där, inte provat den förut, någon med erfarenhet? |
|
|
Såg att jag aldrig återkom med vad som hände här, det är aldrig roligt med trådar som dör ut utan slutsats! Jag köpte högtryckspumpen från Hubauer-shop.de och bytte den. Inköpspriset på pumpen blev ca 9000 kr med frakt, finns billigare om man inte väljer original BMW, men det tycker inte jag är värt att chansa på. Efter bytet har allt fungerat hur bra som helst. Har kört drygt 700 mil sedan bytet. Vill dock tillägga att med mycket läsning innan bytet så verkar det vara ovanligt att det är högtryckspumpen som felar så här, men för mig var det den i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.