AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.622

325i e91 N53 -10, Segstartad och felkoder. NOx?

Sida 1 av 2
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Hej, jag upptäckte för några veckor sedan att min 325 har blivit segstartad, den går på startmotorn lägre tid än vanligt innan den startar. Ibland upp mot 3 sekunder. Innan har den startat så fort jag tryckt på knappen i princip. Här om dagen to tände den gula bilen på billyft i instrumentet.

Läste av felkoder med INPA och fick fram följande:

DME/DDE
30E9 61
2FBF 01

KOMBI
A559 20

MOSTGW
A169 20

Några idéer vart man ska börja? Jag kopplade in datorn när vi körde en sväng igår och skulle kolla om den växlar mellan homogen, homogen layer och layer, och det verkar den inte göra. Låg konstant på homogen. Dock tolkar jag det som att den endast ska byta när lambda överstigen 1,5, lambda låg på rund 0,98-1,02 hela tiden (utom vid motorbroms då lambda skenade). Körde stadstrafik och sedan motorväg ca 120kmh. Jag har inte tömt några felkoder och kollat vad som återkommer. Har inte tillgång till garage just nu så tänkte jag börjar att forska lite.

För inte länge sedan gick jag igenom spridarna och bytte 3st till index 11 (Tråd: Länk så jag gissar att det inte bör vara något fel på de än. De andra var ok vid tillfället och fick även en spridarservice.

Vad jag kommit fram till kanske det kan vara NOx katalysator eller sensor? Kan man läsa av värden på något sätt för att se vad som fungerar kanske. Jag läste även någon stans att man kunde "regenerera" katalysatorn?
Nu är det några år sedan jag hade min 325 -09 så jag kommer inte ihåg hur felkoderna var men när högtryckspumpen började ge upp så blev den ofta lite mer segstartad och till slut så började den gå riktigt dåligt när den startade, då tände den även motorlampan.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Jag tänkte också på pumpen först men jag tycker det känns som felkoderna tyder annat. Om inte delarna hade kostat tusenlappar styck så hade man ju kunnat byta en sak i taget och se vad som händer..
bo
283
borka
325i Cab -10
Hmm, när jag läst ut felkoder med inpa står det också en förklarande text. Lång tid på startern låter som dåligt bränsletryck, ej skiktad blandning som noxsensor.

/Anders

An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ja så var det för mej. Bytte högtryckspumpen och Nox-givare.
Innan tog det 5-6 sek att starta nu 1 sek.
530- 08
Jag vet inte riktigt varför du tycker koderna tyder på annat än pumpen? Googlar man lite snabbt på dme-koderna så kommer det upp massvis med inlägg om "2FBF" som relaterat till högtryckspumpen. En del av inläggen känner jag faktiskt igen sen jag googlade koder när min egen pump la av så jag antar att även min bil satte samma koder vid det tillfället.

Min bil visade sig även ha kass nox-givare när BMW kollade på bilen pga pumpen, detta trots att nox-givare var bytt för ca 1500 mil sedan.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Jag får inte någon beskrivning i INPA tyvärr, det är även på tyska så jag kanske inte hittat allt som finns tillgängligt... Ser du då beskrivningen på samma sida som koderna?

Det stämmer nog att 2FBF tyder på pumpen. Jag har nollställt koderna idag och ska se vad som återkommer imorgon. Vet någon vad de två siffrorna efter koden står för? till exempel 61 och 01. Antal gånger felet "inträffat"?
bo
283
borka
325i Cab -10
Ja, jag får de på samma sida. För 3 veckor sedan bytte jag alla 6 spridare, kodade in dem, gjorde nya 'long term fuel trims' inkl svänghjulsadaption enl instr på 'Bimmerprofs'. Det var en himla procedur! Då nollades också felkoderna. Men en löd: 0x2FCA - 'Kraftstoffhochdruck bei Freigabe der Einsprizung'. Druck zu niedrig.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Så här ser felkoderna ut i INPA Länk

Efter det har jag tömt felkoderna och kört ett par mil, de enda koderna som återkommit är 30E9 och A559. A559 tror jag inte har med startproblemet att göra, något batterifel. Felkoder nu: Länk

Jag läste på bimmerprofs att man kunde läsa bränsletryck i INPA och att normaltryck ligger runt 200000 hPa vid normal funktion. Länk När jag startar motorn går den ganska ojämt, inte som att den misständer utan lite mer som vibrationer. Jag noterar att mitt bränsletryck ligger på låga 150000 hPa Länk . Först efter ett par minuter köra så hoppade den upp till 200000 hPa där den låg kvar för resten av resan Länk , ~5-10km. Lågtryckspumpen låg stadigt hela resan.

Känns väl kanske som är det är pumpen då? Konstigt bara att inte 2FBF kommit tillbaka, utan endast 30E9 som tyder på "kväveoxidkatalysator, åldring". Kan någon bekräfta att mina bränsletrycksvärden är felaktiga? Eller korrekta?

Den växlar fortfarande inte mellan homogen, homogen-layer eller layer, om den ska göra det vet jag egentligen inte heller.
J-
534
J-A
325i T -08
Bränsletrycket är 150 bar efter start och 200 bar när motorn är ca 60 °C.

Dålig högtryckspump gav felkod lågt tryck vid lågt varv, fullt gaspådrag, varmt väder och eller lång körtid. Även längre starttid som nämnts.

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Så trycket är korrekt då. Du menar att den långa starttiden kan vara ett resultat av dålig högtryckspump?
bo
283
borka
325i Cab -10
Trycket är som J-A skriver korrekt. Att den inte ändrar förbränningslägen tyder på en trasig noxsensor. Satsa på en noxem som det står om på Bimmerprofs. Där hittar du även diagram över när de olika lägena går in.

/Anders

J-
534
J-A
325i T -08
Jag hade bara något längre starttid före byte HPFP.
Den trasiga pumpen kunde hålla trycken med låg last.
Felkod när trycket sjunker från 200 bar till ca 160 bar under en viss tid vid full gas.

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Tack för alla bra svar jag får från er! Det känns som att pumpen inte har något större fel, ingen kod har återkommit angående den, och trycket verkar vara bra. Jag laddade batteriet fullt här om dagen och sedan dess har den inte gått länge på startmotorn. Nu har jag dock endast använt den två dagar sedan dess så det återstår att se om det faktiskt löste något. Jag funderar på att satsa på en NOxem 129 eftersom NOx verkar vara det enda som ger någon felkod efter nollning, kostar ju dock en del (strax under 4000kr med frakt från bimmerprofs).

Ser ni någon nackdel med NOxem jämfört med original NOxsensor? T.ex sämre avgasvärden eller onödigt slitage på motor? Den verkar ju trots allt säga till bilen att "allt är OK" trots att det kan finnas fel på NOx. Eller är det ens värt att åtgärda om bilen nu går bra, endast för att få den att skifta mellan de olika körlägena homogen osv.? Det visas inga fel i bilen utan endast med felkodläsare.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Har kört ett tag till med bilen nu utan att lägga ner mer tid på felsökning men här om dagen så tändes halva motorlampan under färd. Vid stopp i rödljus dog motorn så jag fick starta om. Hände två gånger på vägen hem. Så det kanske är något fel med pumpen ändå. Den här dock gått gånga mil utan problem efter det. Men jag har svårt att hitta vart man än köper en ny pump. Jag hittade på schmiedmann (men den kostar ju över 12000.. Har någon köpt orginal pump för bättre pris någonstans? Enligt hemsidan passar den inte ens min bil men oem-numret stämmer enligt realoem.
Det låter misstänksamt, men tycker att pumpen borde ge någon slags felkod om det går så långt att bilen lägger av.

Pumparna kostar så mycket men man får igen ca 2k tror jag om man skickar in den trasiga.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Fick felkod 29F2, samt 30E9 som låg sedan tidigare. CCID 29.

Fy för alla vanliga fel på denna motor, har även 3 spridare som inte jag bytt ännu till index 11, en noxgivare som är slut samt behöver jag köpa nytt AGM-batteri, plus lite annat "smått", inte billigt att köra BMW...
bo
283
borka
325i Cab -10
Kolla Lebmann24.de, där köpte jag spridarna. En pump tror jag stod i under 800 Euro!
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Tack för tipset! 9150 kr + frakt, bäst hittills! Jag köpte faktiskt också mina spridare där förra året, hade inte en tanke på det nu.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Tänkte bara göra en liten uppdatering, bytte NOX-givaren mot Noxem 129 från bimmerprofs och återställde adaptionerna, efter några inlärningsresor går bilen så mycket bättre än innan. Kan också se i Inpa att motorn växlar mellan arbetslägena som den ska. Genast efter bytet märkte jag även en tydligt skillnad på effekten där motorn blivit tydligt rappare och mer responsiv. Märks både vid normal körning och vid lite mer gaspådrag. Bränsleförbrukningen har jag inte kört tillräckligt mycket ännu för att se om den förbättrats något.

Efter de nu ca 15 mil körda efter bytet har jag inte en enda felkod i bilen. Men jag har för avsikt att byta batteriet då jag vet att det börjar bli dåligt och har en viktig funktion för bilens alla system. Vi får se inom närmsta framtiden om bränslepumpen fortfarande behöver bytas.

Jag har förresten läst att det finns en uppdatering till dessa motorer som ska fixa endel misständningar och ojämn gång. Är det någon som känner till denna uppdatering?

bo
283
borka
325i Cab -10
Hej!

Jättebra med uppdatering och kul att den går som den ska! Jag har själv fått 2 st felkoder (Carly) på nox-sensorn, dels självdiagnos och dels att den skulle vara föråldrad. Men den växlar fortf mellan de tre förbränningslägena så jag avvaktar ett byte..

Om du inte gjort någon integration, bör du ha E89X-10-03-502 i nu.

Jag gjorde en förra månaden och fick E89X-18-07-502 så BMW har utvecklat den fram till för 2 år sedan! 1 500kr kostade det. Vet inte om det blev så stor skillnad då jag skickade filen ned till Mosselman i Holland för optimering så jag kör på deras version :)

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.