|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska införskaffa min första bil snart och har väldigt lite koll på bilar generellt. Kommer köpa en 3-serie GT och undrar vad det är för skillnad på M-sport och Sportline på karossen. Vet att grillen är något sportigare, samt misstänker att det eventuellt är andra kjolar etc. Någon som hade kunnat vara vänlig och skriva exakt skillnaden mellan dessa modeller? Vet att M-sporten ser aggressivare ut men problemet är budgeten spräcks med M-sport och funderar på ifall det kanske räcker att byta ut grillen och få en snarlik look? Alla tips mottages :) Mvh En okunnig | |
|
Det är två olika utrustningpaket. Det som skiljer dem är att M-sport har andan front, kjolar och bakspolier. Det är inte bara fronten som skiljer för att få den exteriöra M-sport looken. Sedan så har M-sportutrustade bilar svart innertak. Klädesel med tyg/alcantara är unik för M-sport, men många väljer ändå skinn och det kan man ju få på alla bilar. Sedan så har Sportline sportratt, men den har nog många klickat upp så de får M-sportratten. Innerstegen i dörrarna skiljer också. |
|
|
M-sport har väl även hårdare/lägre chassi!? (dock inte lägre på x-drive där höjden är samma men hårdare dämpare/fjädrar) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så kanske det är. South, kolla lite i en BMW-katalog så ser du vad som skiljer med bilder dessutom. Annars finns mycket skrivet om detta på forumet. "Alla" här vill ha M-sport utrustning, men det är också förklaringen till att de är dyrare på begagnatmarknaden. |
|
|
Interiörer har jag ganska bra koll på, ifall jag köper icke m-sport kommer jag ha krav att det ska vara m ratt åtminstone. Ifall vi håller oss till det utvändiga, så är det grill, kjol och bakspoiler som skiljer? Själva chassi plåten är inte formad på något annat sätt? |
|
|
Inte grillen, dvs själva BMW-njurarna skiljer, men underdelen av fronten skiljer Chassiplåten? Obekant med begreppet, men Länk det verkar inte som att Sportline har sportchassi, vad jag ser. |
|
|
Johan: det stämmer, chassit är hårdare. Grelle: menade hela fronten, inte endast njurar. Man kan ju köpa m-sport grill, och då antar jag att själva fronten blir exakt som en m-sport? Hehe, är som sagt inte så jätte insatt, därför mina formuleringar blir lite konstiga. När jag skrev chassiplåten menade jag själva chassit. Ville inte få det att låta som jag inkluderade kjol etc utan endast hur bilen är formad i chassi. Men då finns det alltså olika chassin beroende på modell av bil? Tolkar det som att m-sport har sportchassi medans resterande modeller använder standard chassi? :) |
|
|
För att krångla till det lite så kan du ju med sportline kryssa i m-sportfjädring... Sedan finns det "förstärkt chassi" (väldigt ovanligt på "civila bilar") och "dålig väg-chassi" (också väldigt ovanligt i Sverige åtminstone). Det du troligen vill ha är sportstolar då standardstolarna är rent ut sagt dåliga i komforthänseende! Jag TROR att det går att beställa t ex. sportline och sedan ange specifikt att man inte vill ha sportstolar t ex., men det är väldigt ovanligt att någon gör så men kan vara bra att ha i åtanke så man inte förutsätter att allt i sportlilnepaketet är med i en specifik bil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kommer köpa en begangad ~16. Kan nämna att mina krav är åtminstone sportline för att få sportstolar samt m-ratt som tidigare nämnt. Sen är jag inte lika kräsen när det kommer till fjädring samt förstärkt chassi. Är ingen biltokig människa så hade nog oavsett ej märkt någon skillnad. Men bara för att förtydliga detta så jag ej tolkar något fel. M-sport använder ett sportchassi som är format annorlunda, nu syftar jag på 100% utseende och ej hårdhet etc. Detta chassi är alltså format lite annorlunda för att ge sportigare känsla och köper jag en sportline kommer jag aldrig att få denna look oavsett om jag byter ut hela grillen, kjolar etc? :-) |
|
|
Det känns som du blandar ihop begreppen lite. 1) Det finns både separat utrustning och utrustningspaket. Utrustningspaketen består av separat utrustning och ibland utrustning som endast går att få med paketet. Sportstolar är separat utrustning som kan väljas individuellt, men det ingår också i både Sportline-utrustningspaketet och M-sportutrustningspaketet. Alltså kan du hitta bilar med sportstolar men utan något av paketen. 2) Kaross är det du ser på bilen. Chassi är det du inte ser. Chassi är alltså hjulupphängning, dämpare och fjädrar för att förenkla. Kaross är plåt, dörrar, plast och det låter som att det är de speciella karossdelarna på M-sport du vill ha. 3) Det är ingen jätteskillnad på M-sportchassit och standard. Det gör att bilen blir 2 cm lägre, det är det synliga. Det andra är att dämpare och fjädrar är hårdare så bilen kränger mindre och dämpar sämre. Men om du inte är insatt i bilar så märker du det inte mer än så. Så det syns alltså inte på utsidan, förutom att det är 2 cm lägre. Det är alltså inget förstärkt chassi, det är sportigare. Men det bygger på att man satt på sportigare dämpare och fjädrar vilket inte tydligt syns. |
|
|
Oj, det har du helt rätt i. Blandat ihop skiten jävligt mycket haha. Sorry för missuppfattningar. Du har helt rätt i det du säger, det är karossen jag har syftat på hela tiden. Så det du säger är att karossen är ingen skillnad, det räcker att jag byter ut hela grillen så får jag i princip likadan utvändigt? Förutom sidoskjol samt bakspoiler som imo inte märks lika mycket :) |
|
|
Det är karossen och det utseendemässiga du fokuserar på. Och eftersom fronten, baken och sidokjolarna skiljer så kan man ju inte säga att det INTE är någon skillnad. Fronten är ju den tydligaste skillnaden, men den går också att byta ut. Men betänk att du ska ha en front i rätt färg och de säljs kanske inte färdiglackade. Dessutom är det högre andrahandsvärde på dem med M-sportpaket från fabrik, än en eftermonterad front. Vill du ha M-sport så tror jag det blir samma pris i totalen att köpa en med det direkt. Men det blir ju mer pengar som bilen kostar i inköp såklart. Här ser vi en M-sport: Länk Här ser vi en sportline: Länk Grillen, dvs själva BMW-njurarna sitter inte i M-sportfronten. Ovanför framhjulen ser du ett karossveck som visar frontdelens slut där, den går också under strålkastarna och grillen. Du vill ha M-sport fronten. |
|
|
Nejdå, förstår att det är skillnad såklart. Men som du själv nämner, största skillnaden är fronten och det är mest detta jag bryr mig om. Förstår att andrahandsvärdet inte är i samma närhet men det är inte i största fokus, vill bara själv vara nöjd med bilen. Är dock rätt säker att om ska jag ha m-sport original så blir det mycket dyrare. Skiljer sig ungefär 25-30k och en front kostar ungefär 3-5k vad jag hittar online. så sparar åtminstone 20k. Sen har du rätt angående färg, men tycker att det bör gå att hitta en med samma färg någonstans på internet :D |
|
|
Vilka frontar har du kollat på online? Länk? Säljs de inte endast olackerade? Passformen kan variera beroende på vad du köper. Tänkte du montera själv? Allt går att lösa, men lite mer än "bara" brukar det bli i slutändan. |
|
| Har suttit och letat ett tag nu men var faktiskt fruktansvärt dåligt ut ut på frontar till f34. Hittade 1 och den var olackerad. Dock till f30 etc hittade jag flera som var färdiglackade | |
| Jag tror att ni missat att M Sport som standard har shadow line. På Sportline så är det väl vanliga svarta plastlister om man inte kryssat för shadow line eller alu-lister. | |
| Tack för inflik! 😁 | |
|
Sparar du verkligen något på att eftermontera en M-front jmf med att hitta en med M-sport paket direkt? Jag vet inga priser men rent hypotetiskt; skiljer det 50’ kr och en eftermontering kostar 10-15’ kr inkl lack mm så börjar skillnaden suddas ut. Samt att i M-sport paketet ingår mycket annat, plus att vid en försäljning så bör den vara betydligt mer lättsåld och till högre pris jmf med en ”hemma-modad” Sportline. Inget fel i ditt förslag och detta är med påhittade siffror, men ta en funderare på vad nettoskillnaden blir. Samt om du inte tänker ha den i +5 år så ta även en funderare på om andrahandsvärdet är något du bryr dig om. |
|
|
I min uträkning hade jag sparar en ganska fin hacka, tanken var att montera denna själv(med hjälp av en kompis med betydligt mer koll än mig). Men som du säger verkar dem flesta komma olackade och har bara hittat 1 grill som passa och tveksamt om den ens var i M utförande. Planen är att ha bilen kring 5 år ganska exakt skulle jag tro. Men som du säger ingår mycket mer också, men vill så gärna hålla mig under 200k hehe :p Blir troligtvis antingen sportline och så får jag nöja mig eller hoppas på att hitta en M-sport under 200k. Såg att det kom ut en på blocket idag för 195k M-sport som täcker kraven, dock - 14 modell och hade helst velat ha en - 16(årsmodell). |
|
| Bara en fundering... Om du inte vet vad skillnaden är, är det då värt att betala 20-25 tkr mer? Då kanske det är bättre att lägga pengarna på en större motor och få mer verklig motor/körglädje istället för att betala för något som andra säger att man måste ha. | |
|
Skulle väll säga att jag har koll på skillnaden till 70% haha. Men sen som sagt bryr jag mig ej hårdare chassi, dämpare etc men när jag jämför M-sport mot andra så tycker jag dem är brutalt mycket snyggare. Och tyvärr är jag en sådär som älskar det visuella hehe. Lutade tidigare åt 328i men då går priset upp mot åtminstone 230k och efter jag googlat runt så verkar dem flesta tycker 320d är mer prisvärd ifall man jämför prestandamässigt och bränslekostnad. Sen får jag en mycket mer utrustad 320d än om jag tar 328 vilket i mina ögon känns mer värt. Sen kommer jag köra på steg 1 så får ut ~220 diesel hästar vilket jag tror bör räcka :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.