AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.692

Extremt dålig acceleration e46 330xd

Sida 1 av 2
Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Tjena
Har en relativt nyinköpt e46 330xd från 2003 som går bra rent funktionellt. Men har tyckt att den är slö på låga och mellvarv. Den "kickar" inte förrens vid ca 3500 varv och då växlar man ju snart. Den är riktigt slö på låga varv. Läste på trafikverket att 0 - 100 ska ligga på ca 8 - 9 sekunder men ni förstår för min tar det 16 sekunder att komma upp i 100. Den går rent på tomgång och är ändå jämn när man gasar. Vad i hela friden kan detta vara. Relativt okunnig på bilar så all hjälp uppskattas
Mvh Lucas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan vara många olika orsaker, så börja med en felkodsavläsning för att få lite mer kött på benen i vidare felsökning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Hej Johan och tack för svaret
Hur går jag till väga för att läsa felkoder? Köpa en själv eller lämna in på en bilfirma av nåt slag?
Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Båda funkar...

Men om du tänker behålla bilen ett tag och kunna skruva lite själv är det en god investering att köpa en bra felkodsläsare. Det brukar finansiera sig själv efter första "uteblivna verkstadsbesöket".

Bäst är en som är anpassad för BMW, för då kan du få fram mycket mer information i fler system än bara motorn.

Mvh
Johan B

Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Har du tips på en bra felkodsläsare? Hur mycket kostar dom?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns många olika alternativ - allt från "proffsprylar" på PC-datorer (programvara och hårdvara) via handhållna enheter, till de du läser av i telefonen via blåtandsuppkoppling med "dong".

Ola O, här på forumet har en lösning som många använder - kontakta honom, han är väl insatt i detta.

Mvh
Johan B

Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Hur kommer jag i kontakt med honom? Är ny här på forumet så vet inte riktigt hur det funkar

Har kollat lite och hittar handhållna enheter för ca 1500 och det känns som mycket pengar för en fattig gymnasieelev men om det behövs så får man helt enkelt lägga ut.

Men funkar en sånhär?: Länk

ser smidigt ut
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du letar upp en tråd där han är med kan du klicka på hans "avatar" och sedan skicka meddelande till honom.

Jag tycker personligen att det du länkar till är att kasta pengarna i sjön - den klarar inte mycket och du kommer garanterat att köpa en mer avancerad felkodsläsare ganska snart...så köp något användbart direkt.

Om du vill ha handenhet kan detta vara ett alternativ, men det finns flera från olika leverantörer:
Länk

Mvh
Johan B

Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Ajemen det var den jag kollade på. Känns som en vettig investering. Tack för hjälpen johan.

Om den fattige gymnasieeleven har en laptop som han får installera egen programvara på, har OlaO ett paket till lägre pris och med högre potens. Dessutom med engagerad support.

Prova att söka "INPA" eller "BMW Scanner" på Blocket, så hittar du honom.

/Lennart
Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Tack så mycket för tipset Lennart ska kolla med honom
Lite extra hjälp. :)

Länk

/Lennart
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
För att svara på själva frågan, så skulle jag tro att turbon inte funkar som den ska, kompis hade exakt samma problem på en 530d E39, och det blev turbobyte, sen gick den fint igen.
Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Har också tänkt på isåkare. Någon som har erfarenhet hur mycket det kan kosta. Antingen byta själv eller på verkstad. För det är precis som att turbon laggar extremt mycket innan det kickar in

bl
2.294
blixten
325i -88
Kanske värt att kolla om det är en sensor som styr turbon innan man funderar på turbobyte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
..och kolla "klassikern" hävarmen som kan kärva fast - motioneras försiktigt med handkraft tills den går mjukt.

Mvh
Johan B

Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Tack Blixten ska kolla på det. Är det att byta den då och sitter den jävligt till?

Johan B vad menar du med hävarmen, vart sitter den. Fattar inte riktigt vad du menar

Mvh Lucas

Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Nu har jag en uppdatering för er. Har nu kollat felkoderna och fick upp detta som kommer på en länk. Verkar vara nån sensor till turbon och nånting med fläkten.

Länk

har svårt att läsa då det är på tyska men nån kanske vet

Knäpp länk. Försök igen!

/Lennart
Lo
21
Lobban02
E46 330xd touring -03
Tästar en annan sida

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Hör är olika bilder från det jag fick upp

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Prova forumbilder.com den fungerar fint. Jag får inte upp länkarna, någon säkerhetsvarning.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.