|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
@428 kollar man på det så är det flera faktorer som felar: -Fel i Advanced Telecommunication Module 2 (ATM-02) i bilar producerade innan November 2019 (borde ha lösts med mjukvaruuppdatering) -Problem med BMW:s servrar, ligger lite rapporter som vi skrivit ovan att BMW ligger lite efter. Länk -Dålig täckning från Sim kortet i vissa fall /P-O |
|
|
@P -OA Ok . Nu är ju min lite äldre så det kanske är annorlunda. Och du har säkert rätt. Men för min del räckte det med en mjukvaruuppdatering samt justeringar i samtliga relaterade menyer. Har gjort detta 2 ggr och allt (utom larmet) har funkat klockrent efter första uppdateringen. |
|
|
@428 Hade en F11 med Connected drive före denna och det fungerade fint, men det mesta jag använde den till var att skicka adresser till bilens navigator. Nu när man har en "e" så har man mer nytta av appen som Min330e säger, just om man vill förklimatisera bilen och ställa in mer saker (gött att slå sig ner i en varm bil på vintern efter arbetsdagen). Detta förklarar ju sidan som jag länkade till ovan, tror BMW har ett riktigt tungt jobb framför sig att optimera allt. Krävs ju bara 300 microservisar för att serva alla funktioner i bilarna och det räcker med att en av dom är seg så blir anropet segt också... Min Cooper har också Mini Connected (så BMW:s servrar måste ju serva alla bilar och märken inom BMW koncernen (undrar om Rolls-Royce också har samma app, eller heter Appen betjänt där? :)). Minin fungerade utan problem, dock så det mesta jag kan göra i den appen är att kolla bränslenivån och var frugan parkerade den när hon är av med bilen :P Satt och lekte lite med appen nu under lunchen och fick inte fram min Laddningsprofil, testade att gå in och leta upp bilen på kartan och det gick fint, sen testade jag att låsa bilen och fick svar tillbaka att bilen var låst och nu visar den laddningsprofilerna i appen, skumt... /P-O |
|
|
Ja precis och funkar väl lika om man har motor/kupevärmare i en äldre modell? Ifrågasätter inte vad du skriver. Men tycker ändå det är lite mysko då det "bara" handlar om data överföring. Informationen finns ju i bilen och i mitt fall så var grejen att få bilen att godkänna att appen fick acces och att bilen skulle skicka begriplig data. Sedan dess har det funkat. Som skrivet förnekar inte att du har rätt då jag själv är amatör inom området. Men handlar det om kapacitet ? Och hur funkar det? |
|
|
POA Var för lat för att läsa din länk tidigare och Googlat lite också. Men hänger med nu, case closed. Och tack för info. Men antagligen så har jag en VIP bil eller bara tur hela tiden (ta i trä) testade nyss och alla funktioner funkar som de skall 😉 |
|
|
Grelle, Detta är en tämligen meningslös diskussion och förmodligen hade vi lätt kunna förstå varandra bättre över en kopp kaffe eller över en middagsdiskussion, men lite kort: 1. Naturligtvis menade jag inte "vilken gymnasieelev som helst", vet inte hur du kan tolka det så bokstavligt. 2. 200-300 timmar är VÄLDIGT mycket tid med en kompetent handledare, men självklart inte täcker behovet av alla delar, specandet, dokumentation, utveckling, tester... osv. 3. En app kommunicerar genom API:n därför heter den API Länk Så ja, det är bara att koppla ihop det med den API:n, förutsatt att den är väldokumenterad och fungerar. Men självklar kommer inte meddelanden som vanlig bild och text, så det skall "tolkas" och "översättas" rätt. 4. Nej, jag är inte alls frustrerad. 5. Jag vet mycket väl att programmera är inte är "som att skotta grus" och nedvärderar inte alls mitt yrke eller yrkeskår, men inte heller vill hävda att det behövs superkrafter att göra allt. Inom alla yrken finns svårare och mindre svåra uppgifter, detta tillhör inte det svåraste en programmerare kan råka ut för. Självklart krävs det förkunskaper, men inte spetskompetens som du sa innan. Spetskompetens i min värld är något annat. Icke desto mindre, det behövs yrkesfolk och en kompetent ledning. 6. Det är ALLTID ledningens ansvar om anställda inte gör sitt jobb rätt, eller inte gör rätt jobb eller har fel kompetens. Det finns många chefer, men betydligt färre ledare kapabla att coacha, hjälpa till och utveckla en organisation. 7. Jag känner ingen inom fordonsindustrin som jobbar inom branschen, själv jobbar jag sedan många år inom flygsektorn, och ja, vissa branscher har hittills betalt oerhört mycket för att kunna anställa/konkurrera om rätt kompetens, men långt ifrån alla jobbar för Google, Amazon, FB... Dock måste även andra betala hyfsat bra för att kunna anställa. Lönen är dock inte allt. Det finns ett intresse också, bara för att till exempel Google eller Spotify betalar två gånger mer innebär inte att alla vill jobba där, inte ens om man tillhör Europas elit inom branschen. Det är en missuppfattning. Däremot naturligtvis måste lönen matcha en "normal" arbetsmarknad, eftersom även programmerare har familj, drömmar osv. så får man superdålig lön då försvinner man därifrån rätt fort efter ungdomsåren. Jag har ingen aning om hur löneläget är hos BMW, men jag utgår ifrån att det är hyfsat bra, men är inte det, då är det återigen en ledningsfråga, eftersom det är ledningen som måste inse att personalen inte arbetar ideellt. Jag kommer att lämna in bilen på service så fort jag kan nästa vecka om inget svar kommer från BMW supporten. Jag har en ny bil, betalt varenda skruv och alla delar skall fungera under garantitiden utan undantag. Naturligtvis kan jag leva utan denna funktion, men det handlar inte om det, det handlar om vad jag har köpt och har rätt till och varför jag har köpt det och vilka alternativ som finns. |
|
| Det som väcker min uppmärksamhet är tidpunkten problemet uppstod. Till att börja med så har du min330e självklart rätt till en fungerande produkt som är precis det tillverkaren utlovat. Och vid tidpunkten har en mjukvara någonstans i kedjan uppdaterats och minst en bugg introducerats. Sånt händer, men ska självklart lösas och inte bara genom att kunden startar om sitt system. Om man inte har OTA i bilen så ligger problemet på annan ort så att säga och då ska BMW stå upp för kunden och lösa problemet. Här låter det som att någon del i systemet behöver backas tills nya lösningen fungerar som tänkt. Men jag vet av erfarenhet att det inte är lätt som kund att nå fram när man kontaktar de utsedda kontakterna på BMW som tyvärr ofta är alltför juniora och varken kan eller vill bottna problemet. Stå på dig och låt mycket är enda tipset jag har. | |
|
Det som har hänt är följande, ifall någon är intresserad av upplösningen som ju är föga trolig, men 100% sann... I tisdags (21/4) blev jag trött på att vänta på svar från BMW Connected Drive support och skrev till min servicekontakt hos Förenade Bil i Lund och ville beställa tid. Fick svar omgående med rekommendation om att först prata med BMW support innan service, så ringde jag upp dem. Naturligtvis fick jag samma råd som vanligt, dvs. kolla om det finns uppdateringar samt starta om bilen genom att hålla volymknappen intryckt... osv. Jag sa att jag har gjort det flera gånger sedan felet upptäcktes, och då sa han att det måste vara någon del i så fall som är sönder och måste bytas eller repareras, så jag måste beställa tid för detta. Jag bad honom att skicka ett mejl och bekräfta vårt samtal, men mejlet kom aldrig. Så jag satte igång med min servicekontakt igen, och vi bestämde att han återkommer dagen efter med tid och kollar upp lite innan jag kommer in. Ca. tre timmar senare tog jag upp telefonen och råkade trycka på "fel" ikon, så BMW appen startades upp igen och döm om min förvåning... all data var uppdaterad. Jag provade skicka några kommando och fick grön bekräftelse varje gång. Det verkar ha kommit igång efter att jag pratade med BMW Connected Drive support. Så jag skrev igen till min servicekontakt att vi kan avvakta, felet fixades av sig själv utan att jag ens rörde vid bilen... Jag kollade i bilen också, allt var i sin ordning, alla kommandon utfördes och bekräftades som innan. Helt otroligt, men sant. Kanske är det en slump, men märkligt är det definitivt. ...men det roliga är att dagen efter, dvs. igår, körde jag till jobbet och när jag kom fram till parkeringen, klev ut och låste bilen då såg jag att speglarna fälldes inte in. Jag låste upp och låste igen utan att speglarna fälldes in automatiskt. Öppnade igen och tryckte på knappen och då fälldes in, så mekanismen fungerade. Jag tänkte att inställningen för speglarna återställdes i samband med att det andra felet "fixade sig", så jag kollade i menyn, men där var det bockat för automatisk infällning, precis som innan. Nå ja, jag väntar tänkte jag. Jobba hela dagen, provade igen, ingen ändring. Körde jag till ett ställe och uträttade mitt ärende, sen på vägen hem blev batteriet tomt och bensinaren kom igång, så jag körde kanske 2 mil på bensin. När jag kom hem, låste jag bilen som vanligt och då fälldes backspeglarna in automatiskt precis som tidigare... Hmmmm... väldigt mysko bil... Vi får se hur det går. Jag behövde inte köra idag, men senast på måndag skall jag till kontoret igen och då får jag se. |
|
|
DLC, ja du har rätt. Jag har också funderat över om BMW har tryckt ut en ny mjukvara med någon bugg i, men det är just dessa saker jag förväntar att supporten borde ha koll på. Inte själva buggar, men att kunna säga och veta om att: "Ja... vi har precis släppt en ny mjukvara till din bil, så det kan vara ett problem där." Därför skrev jag till BMW samtidigt som jag startade denna tråd. Tyvärr besverade dem sig inte med att ens bekräfta att jag har öppnat ett ärende, och inte heller under samtalet jag hade sas det att det finns en ändring på gång. Sen efter att jag skickade ytterligare ett mejl där jag ville ha samtalet skriftligt bekräftat då fick jag veta att det inte fanns några spår alls av samtalet jag hade dagen innan... (WTF...!) ...och inte ens då skrevs det något kan ha gått fel vid en uppdatering av någon tjänst eller någon annan del av kedjan. Behöver i och för sig inte vara hos BMW, kan vara var som helst, och det är inte alls säkert att BMW känner till det, men det är märkligt att jag är den enda, eller att det är väldigt få som har fått detta problem just nu. Å andra sidan, Connected Drive och allt som hör till är känd för att vara ett problembarn... bara olika människor upplever olika mystiska problem. |
|
|
Har inte haft några större problem med Connectedappen men tycker det hänt lite skumma saker på sistone i bilen, två dagar i rad har t.ex. färgen på ambient light återställt sig till blått och idrive har också återgått till toppnivån de gångerna. Att sen Spotify buggar ur är väl en odokumenterad feature. Även den verkar mer fladdrig än tidigare och spelar mer än gärna en annan låt än den jag väljer i menyn, oftast den ovanför eller under den låt jag vill ha. Om jag däremot använder rattknapparna brukar den ta rätt fast då visar den ofta en annan låt än den som faktiskt spelas |
|
|
Ovesund, Om din Connected app fungerar och du har en 2020 årsmodell 330e då är du den första jag har hört talas om. Jag menar, det är en sak att grundfunktionerna fungerar men körstatistik och information om din senaste körning osv. funkar väl inte, eller hur? Grundfunktionerna som att kontrollera laddning, klimat, öppna/låsa/tuta/blinka har i princip också alltid funkat för mig enda tills denna tråden startades. Spotify använder jag inte så jag har ingen aning om buggar som berör Spotify. Dem enda fallen jag känner till där Connected appen funkar 100% är kompisar och bekanta som har tidigare årsmodeller. |
|
|
Min330e: Har aldrig påstått att den är perfekt men jag har inte de problemen som beskrivits i tråden med position, ack av utförda kommandon eller liknande. |
|
| Ovesund, Det var synd. Jag ärligen hoppades att du skulle svara med att du inte har några brister alls och alla funktioner som appen erbjuder funkar, för då hade jag kunnat sätta igång en ny diskussion med BMW om min bil. Jag tycker nämligen att det är skamligt för BMW att appen inte funkar på nya bilar så som det skall. | |
|
Vi verkar vara några som har detta problem ser jag. Jag fick samma problem idag på min nya 330e G20. Ingen ny statusuppdatering sedan 06:55. Positionen är låst vid den punkt på kartan som bilen befann sig vid 06:55. Trots körning till jobb, affär och hem. Jag kan inte heller skicka några fjärrkommandon. |
|
|
Hej Jag har en X3 30e sedan en månad tillbaka, för mig fungerar BMW connected appen piss, ungefär en gång på 20 gångewr jag öppnar appen får jag den uppdaterade statusen för bilen. Jag vill kunna se hur mycket min laddning gjort osv, därav vill jag att appen ska fungera, Ibland när jag öppnar appen så får jag den uppdaterad, man ser ju senaste tid den uppdateras, två timmar senare när man öppnar är det fortfarande denna tid som gäller. Jag har upptäckt att ibland uppdateras den bättre när man loggar in på webbsidan genom datorn istället, däremot långt ifrån 100% där. Just nu står bilen på laddning, kan inte få fram någon data öht nu då den hävdar att bilen är i rörelse, bilen är inte stulen... Jag som tyckte VW hade problem med sina tjänster på min förra bil... dessa framstår som en dröm i jämförelse med BMW Connected... |
|
| Blir kul i vinter när man vill kunna använda tjänsten för värmare som man betalat för och den aldrig kommer fungera att starta genom appen när man glömt förinställa... | |
|
Lurifaxx!, jag har inte haft problem med att kontrollera värmen under vintersäsongen, det var först när jag startade denna tråd som det var riktigt allvarligt problem, men nu även det är löst. Jag tror fortfarande att BMW gjorde något på deras sida som har gått fel, vilket fixades senare. Med "deras sida" menar jag utanför mitt ansvarsområde. Ja, generellt är Connected Drive en besvikelse, speciellt det sättet som BMW behandlar den. Det ses inte som en del av bilen, vilket är trist och oproffsigt enligt mig. Ang. VW, jag känner en del VW ägare och dem har STORA problem med inte bara appen, men också att deras bilar kan helt plötsligt sluta ladda och indikerar laddningsfel utan anledning. Den enda lösningen i deras fall är att dra ut sladden, starta bilen, stoppa bilen och stoppa in sladden igen. Vet inte om du har råkat ut för liknande med din bil (VW), men med min BMW har jag aldrig varit med om något liknande, så det är bra. |
|
| Förresten, jag är jättenöjd med räckvidden för eldrift. Idag körde jag Lund - Sofiero - Lund och batteriet räckte för 5,3 mil dit, där laddade jag men hann inte fullt, indikerade 44km när jag började köra hem men körde nästa exakt 6 mil ändå. Ok, hemåt är det mest neråt och temperaturen ute var precis som jag har det i ställd i bilen, men ändå... Efter sex mil körde hybrid och när jag parkerade hemma då visade den totalt 6,5 mil batteridrift för sträckan. VW kompisarna är sååååå avundsjuka för detta... | |
|
@Min330e Härligt att det löste sig för dig.😃 Vet du vad som löstes, eller det bara fungerade helt plötsligt en dag? Min bil är fortfarnade utan ny statusuppdatering sedan 15 maj 06:55 och går ej att kontakta via app eller webb. |
|
|
@Steenberger Det är bäst att du ringer supporten, om inget annat kan man hoppas att våra åsikter framförs till BMW, men i vilket fall som helst så är det bra om registreras att jag inte är den enda som klagar. Bilen är trots allt under garanti, så i princip kan det vara hårdvaran i bilen som måste bytas. Vet inte vad som löste mitt problem, jag var på väg att beställa tid för undersökning av bilen samtidigt som jag klagade hos supporten och till dagen efter blev det plötsligt bra. Detta efter en vecka eller två utan statusuppdatering och alla meddelanden besvarades med felkod. Så jag har ingen aning om vad som hände och varför. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.