AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.722

BMW Connected drive problem - IGEN !

Sida 1 av 2
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har en 330e 2020 årsmodell som jag hämtade ut slutet av november, så den är helt ny, alla licenser är betalda (ingick i priset), så det är inte så enkelt som att jag inte har licens.

Jag har däremot ett konstigt problem. Sedan söndagen den 12/4 08:42 så får appen i telefonen inte någon statusinformation från bilen som blir permanent, dvs. sista uppdatering är från det datumet och tiden, så bilden blev statisk. Jag kan skicka order till bilen, så öppna, låsa osv. går bra och utförs, men statusmeddelandet ändras inte. Positionen är fel eftersom den visar grannarnas adress, förmodligen för att just vid den tiden stod bilen utanför deras hus, men sen parkerade jag på min tomt, men det blev inte uppdaterad för det. Liksom igår körde jag till jobbet och 2,5 mil hemifrån var det fortfarande samma sak. Dock när jag klickade på "Hitta fordonet" då visades positionen på kartan 100% rätt på den stora parkeringen där jag har parkerat, fast positionen uppdaterades ändå inte som ny adress. Laddningsstatus visas inte heller rätt, dvs. visar endast så som det har varit den 12/4. Detta är helt obegripligt.

Med andra ord, det verkar som att BMW Connected Drive servern fungerar, kommandon som skickas till bilen utförs, men när bilen svarar för att bekräfta då händer det något och bekräftelsen kommer inte tillbaka till telefonen och istället visas ett felmeddelande om att det "Misslyckades" efter en mycket lång tid, vilket tyder på att det blev timeout för väntan på svar.

Förresten, samma sak händer om jag går via webb portalen och använder min PC eller Samsung läsplatta, så problemet är definitivt inte kopplad till min iPhone.

Hade uppskattat om någon hade kunnat testa detta och bekräfta om det är flera som har samma fel som jag. Speciellt intressant om det finns någon med samma bilmodell som kan bekräfta det, eftersom denna modell har redan ett fel flertal som fortfarande inte är fixat, vilket är bekräftat av BMW Sverige. Det jag beskriver ovan har dock fungerat tidigare.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det enda vettiga svaret är att ConnectedDrive-tjänsten helt enkelt fungerar "sådär". Varje gång du uppdaterar din telefon eller ConnectedDrive så riskerar du att något krånglar; det kan vara spofify, mailen eller just ConnectedDrive i sig - eller certifieringen av appar, eller igenkänningen av appar. Eller något annat.

Själv så bestämde jag mig för att sluta använda Connected och bara njuta av bilkörningen istället.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag är ledsen Alexander, men ditt svar var inte mycket värt. Finns inget samband mellan "njuta av bilkörningen" och detta problem.

Jag hade kunna strunta i, och det hade varit så enkelt för mig också om jag inte hade haft en plug-in hybrid, utan en vanlig gammal bensinare. Nu har jag köpt denna just för att kunna kontrollera förvärmning, laddning osv FÖR att kunna köra något mer miljövänligt. Jag är mycket väl medveten om att det finns vissa problem med appen, men om ingen klagar så fixas det aldrig.

Det hindrar dock inte mig från att njuta av bilkörningen och den närmast totala tystnaden som har uppstått efter att jag bytte till sommardäck i måndags. Njuter av eldriften och extra akustiskt isolerade rutor på dem vackra Skånska vägarna i vårvärmen, lyssnar på musik, eller bara njuter av tystnaden, istället för väg eller motorbuller eller vindbrus varje minut jag kör.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror det kommer dyka upp fler med liknande problem. Det jag märkt i samband med bekanta som har connected är att bilen ofta har dålig mottagning. Skumt tyskt SIM-kort pratade min bekanta om. Så när vi var i Åre och han vill dra igång värmaren så handlar det inte om att hans mobil saknar täckning, utan att bilen som står nere i byn verkar sakna det. Då blir det såklart att utföra kommandon.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Hämtade också ut min 530e i november (tillverkad i september) och har sedan dess haft samma problem samt så ville min bil ha ny bromsvätska (skulle varit bytt 12/2001 enligt bilen).
Lämnades in till BMW för uppdatering av mjukvara 2019-12-18 och CD fungerade fint efter det förutom Effektivitet som inte funkar alls. Det funkade fram till 2020-02-12 och sen var det tillbaka till ruta ett.
Lämnade in bilen till skadecenter i mitten av mars (påbackad så vänster bakdörr byttes) och när jag fick tillbaka den så fungerade det igen så om de har kanske har gjort någon uppdatering/återställning av mjukvaran.

Dock så kan det ta tid innan jag får upp min laddningsprofil, tar några gånger innan de kommer upp och jag kan ändra. Kan dock inte låsa upp/låsa, tuta osv men jag kan se bilens position och förklimatisera och ändra laddningsprofil så jag rör inte det mer.

Att prata med kundsupport på BMW Sverige lönar sig inte det som de säger är:
1. Håll inne volymknappen 30 sekunder för att starta om Idrive systemet
2. Uppdatera apparna (i meny Apps klicka på options)
3. Lämna in den till BMW för service

Hålla inne volymknappen gör att det funkar i typ en dag för mig, (OBS kan eventuellt göra mer skada, gjorde det 2020-02-12 efter att fått rådet från supporten för att få igång Effektivitet...)

Men har inte nya 3:an OTA uppdatering av mjukvaran? Kollat så du har senaste?

Saxar in från G30 tråden på bimmerpost, samma problem med att CD inte funkar:

"After further investigation I can confirm on my system the software version in your vehicle is 07/2019. All vehicles with this level of software will be experiencing similar problems to yourself. The issue is identical to the issue you first experienced and had patched at the BMW Centre. Essentially this is a fault that we have realised with the ATM2 telecommunication unit in vehicles produced before November 2019. The fault is mainly affecting the ability to perform Remote Services and the ability to have a good connection between the Vehicle, Connected App and our Connected Servers for the app to update.

All affected vehicles would be required to patch the fault through a new software update. You'll need to book this with your local BMW Centre, who'll need to perform the reprogramming of the software through the update known as the "November Update" (19-11-530) to finally alleviate the issues you're experiencing and resetting the fault."

G30/G31 har inte OTA uppdatering, kommer kanske i LCI, så det blir till att åka inom till BMW och få uppdaterat, jag har ingen aning vilken version jag har nu dock. Frågade supporten men det var typ: "Åk in till BMW"

När andra biltillverkare lyckas med detta så kan man fråga sig hur svårt kan det vara (sen läser man om VW ID3 och tar sig för pannan)... :)

/P-O
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bilföretagen underskattar utmaningen att bygga bra mjukvara som fungerar. De förstår inte hur de inte lyckas locka topptalangerna till medel eller låga löner som de gjort förr. De glömmer att topptalangerna de lockat med varumärken som Porsche, Mercedes och BMW lyser starkare hos mekanikingenjörer än det gör för programmerare som hellre lockas till Google, Apple eller Amazon (förutom startup världen). Lönerna är också på en annan nivå som programmerna får där. Så att med sämre varumärke och lägre lön locka talangerna blir svårt. Att vad blir kontentan? Jo, mjukvara som fungerar sådär...
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Tack.

Grelle, jag har inga problem med SIM-kortet. Det funkar och bilen utför alla kommandon jag skickar till den. Så vitt jag vet är det ett Deutsche Telekom SIM-kort, i alla fall i min bil, så det är inget skumt.

P-O, jag håller med dig, där är en hel del problem och jag fattar inte varför. Statistik och analysdata har aldrig fungerat för min bil, efter långa diskussioner med BMW så har jag fått ett erkännande att det finns en bugg för nya bilar. När den blir fixad är det ingen som vet.

Min bil körde jag tillbaka en timme efter att jag har hämtat den i november för samma sak, varningen om att bromsvätskan inte har blivit bytt sedan 2001... :( Det blev lånebil och en dags väntan en vecka senare. Säljaren sa att det är ett känt fel, ibland blir uppdateringen av mjukvara fel på och måste göras om... hmmm.... jag har svårt att köpa den förklaringen med över 40 år i IT och firmware branschen, men vad vet jag...? Jag har ju aldrig arbetat för BMW.

Ja, kolla för ny mjukvara har jag gjort och jag har den senaste installerad, den kom ut i november om jag minns rätt, men i vilket fall som helst så har jag startat igång det igår men inte kollat idag än. Jag har också känt till "volymknapp-tricket" och klart har gjort det mer än gång sen i söndags men det hjälper inte.

Ja, jag håller med dig... bur svårt kan det vara år 2020 att få fram en bättre fungerande app...? Men, jag har arbetskamrater som kör VW Passat PHEV också, och dem beklagar sig över deras app också, dessutom att bilarna kan plötsligt sluta ladda utan anledning lite då och då, och det hade gjort mig RIKTIG förbannad.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, det behövs inga topptalanger för så simpla appar. Det är ett exjobb till och med för en gymnasist, men definitivt en nyutexaminerad högskoleingenjör skulle kunna klara det. Jag tror att problemet är styrningen hos BMW. Säkert sitter en hel gamla stofiler i styrande positioner som anser att "vad skall vi ha alla dessa appar till för? Internet är ju bara en fluga, det är över om några månader."

Tyvärr tror jag att många Tyska företag styrs på det sättet, nytänkande och innovation är kanske inte deras bästa sida. Även på EU nivå så ligger tyvärr inte Tyskland på toppen... Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min 330e, nu låter du som om du satt i "styrning hos BMW". Om du tror att en gymnasiestudent som "exjobb" sätter ihop en välfungerande app utan att vara en topptalang så yrar du.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet är inte appen utan hur bilen kommunicerar med centrala servrar. Det är inte appen som pratar med bilen.
Transocean
Jag köpte min 530e för 26 mån sedan och Connected Drive fungerade utan problem endast de två första veckorna. Idag ägnar jag inga som helst tankar åt det, det är som Alexander K skriver en misslyckad produkt och ingenting verkar göras åt problemet heller.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Har haft förhållandevis verkar det som lite problem. Endast låsfunktionen via appen som närmar sig en lösning efter snart 2 års tjatande. Låser nu men larmet aktiveras inte.

Hade strul med Spotify tidigare men efter att bockat i ett antal rutor i inställningarna i bilen så har det funkat hittills. Ta i trä.

TS när jag drog igång appen då var jag tvungen utföra vissa justeringar i bilen via idrive för att det skulle funka och har även uppdaterat ytterligare en gång. Kommer inte ihåg exakt vad då det var ett tag sedan.

Men kan hålla med om att det inte är direkt livsavgörande funktioner i appen förutom då om man har värmare eller någon annat nyttigt.

Blinka med ljus och kunna tuta vi internet njae

42
785
428
Tog en snabb koll i idrive

Exempelvis måste veichle tracking vara i bockad för att det skall funka.

Finns software update som i bilen som också kan vara bra att kolla.

Systemet är ganska rörigt och minns inte exakt allt jag gjorde men det finns en del justeringar i bilen som måste göras för att allt skall funka.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Som jag sa innan, om jag hade en omodern bensinare då hade jag kanske också struntat i den. Men för el eller PHEV bilar är den mer än bara en fjärrkontroll för tutan att imponera för kompisar med.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, jag har över 40 års erfarenhet av avancerad mjukvaroutveckling för både hårdvara (firmware) och servrar och andra datorer, samt stor erfarenhet inom avancerad datakom, projektledning osv. Nej, jag har inte styrande position hos BMW (jobbar inte för BMW alls), men har en förmåga att kunna bedöma komplexiteten av många saker, bland annat Connected Drive appen. Mobilappen är en MYCKET enkel grej och inte kräver spetskompetens. Förutsatt att det finne en fungerande API (interfacet mellan bilen och omvärlden), är appen för telefonen relativt enkel att utveckla. Webbappen är inte heller superavancerad. Du skulle vara förvånad över hur många VÄLDIGT duktiga gymnasister det finns i Sverige som hade klarat av dessa två uppgifter (naturligtvis inte på alla linjer), men du har rätt i att dessa inte tillhör "bottenskrapet", fast inte heller måste vara i supertoppen av duktiga för denna uppgift. Utvecklingen av API och mjukvaran för bilen är något mer komplicerad, men det är inte precis rocket science idag, så inte heller det kräver någon spetskompetens, utan endast personal med normala ingenjörskunskaper som vilken teknisk högskola, eller universitet som helst erbjuder idag över allt i världen.

Om BMW anställer inkompetent personal för jobbet är det helt klart en ledningsfråga, eftersom det är ledningen som anställer. Om ledningen inte begriper att man behöver kompetent personal för dessa arbetsuppgifter och istället tar in andra kompetenser som har kunskaper på hobbynivå då är det fortfarande ledningen som är problemet. Ja, ingenjörer som klarar av uppgifterna har normalt sett ett högre löneanspråk än vad kanske BMW är beredd att betala, men i så fall även det är en ledningsfråga, eftersom det är ledningen som måste hålla koll på marknaden, inte bara för försäljning av bilar, men även köp av tjänster och människor/kompetenser. Att följa upp kvalitén, prioritera uppgifter, se till att saker underhålls och fixas rätt och i rätt takt, motivera personalen osv. är också en ledningsfråga, liksom att det sitter ett gäng glada amatörer hos BMW Sverige som ger "support" när dem inte har en susning om problemen eller hur man löser dessa, även det är ledningsproblem.

Så det är möjligt att du tycker att jag yrar, men vad baserar du den bedömningen på?
42
785
428
Om du nu har 40 års erfarenhet så borde du väl ha lösningen även på detta?

Problemet är inte appen i sig. Jag löste samtliga likartade problem i connected och nu funkar det utmärkt. Förutom då larmet.

I mitt fall så handlade om handhavande.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Transocean, OK fast jag tycker att det är konstigt att du har problem med din äldre bil. Innan jag köpte min bil pratade jag med flera som jag känner rätt så bra som har BMW plug-in hybrid (flera modeller) och ingen har eller hade problem, inte heller med det som jag hade problem med sedan dag ett. Vet inte om dina problem beror på var du bor, jag hade inga problem tidigare (bortsett ifrån att deras server var nere då och då i början på året) annat än med statistikdata, och det är ett känt problem enligt BMW.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
428, Du kan vara säker på att jag hade löst det om jag hade kunnat, men här hjälper det inte ens att ha 100 års erfarenhet, eller hur tänkte du...? Jag jobbar inte för BMW, ifall du har missat den delen.

Mitt larm och allt annat funkar, det går bra att skicka kommando till bilen, den utför allt jag vill ha utfört, men sedan den 12/4 skickar inte bekräftelse på ändringar. Antingen har något gått sönder, eller är det ett fel hos BMW. Det finns inga nya uppdateringar heller att hämta.

I mitt fall handlar det inte om handhavande, det är helt säkert.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Löwet, Det är naturligtvis dubbelriktad kommunikation. Telefonen skickar kommando (till exempel lås dörren), bilen tar emot meddelandet, tolkar det och låser dörren. Därefter skickar bilen ett meddelande om att dörren är låst, det meddelandet kommer in till telefonen som sen ändrar texten till "Låst".

Detta går genom ett GSM nät till Tyskland till deras server och tillbaka, även om jag sitter i bilen, och naturligtvis kan det vara annat än själva appen (högst troligt eftersom det funkade innan) som är trasig eller fel på, och jag menade inte heller att appen plötsligt beter sig såhär, men "appen" i det här fallet är hela kedjan. Det kan till och med vara så enkelt som att något i min bil som har gått sönder och behöver lagas eller bytas.

I alla fall, jag skapade ett ärende hos supporten, hör jag inget från dem senast på måndag då beställer jag service. Bilen är ny och under garanti, och det här är faktiskt en del som vi har betalt för, så jag förstår inte varför man skulle strunta i att det inte funkar. Tur att vintern är över så förvärmning inte längre är lika viktig, och inte heller laddning till avgångstid, dessutom är det ljusare nu, så det är best för mig att ladda gratis med hjälp av mina solpaneler nu och inte under natten till avgångstid.
42
785
428
Jo jag tänkte som så när jag löste typ samma problem i min 18 att problemet kanske låg i bilens mjukvara! Inte appen eller i molnet.

Men självklart kan ditt problem vara annat....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min330e,

1) En medel gymnasiestudent går inte ens en teknisk linje. Humanioralinjerna är mer populära än teknik/naturvetenskap och inte ens en teknik/naturvetenskap student som medel kan bygga en kommersiell app, inte ens nära. Att du sedan ändrar dig i inlägget efter ändrar ju inte att jag baserade ditt yrande på vad du då sagt.

2) Ett "exjobb" på ett gymnasium är på kanske 200-300h. Det sätter man inte ens upp en bra kravspecifikation och hinner gå igenom UX på för en mjukvara som inte är på Kalle-Anka-nivå. Än mindre slutför en kommersiell app som ska användas internationellt.

När 1 och 2 beaktas och ditt påstående betraktas så framstår det som rent yrande om hur lätt en kommersiell app tas fram. Sannolikt raljerade du, men nu vidhåller du ändå att ditt påstående var korrekt och då kan jag ju bemöda mig med att förtydliga. När man hör någon prata om att "bara koppla mot API" då vet man att det är någon som underskattar komplexiteten i frågan.

Jag tror att du är frusterad över att mjukvarans funktionalitet inte är vad du väntar dig. Istället för att logiskt attackera problemet och ser vad du kan göra själv eller tvingas inse att det kanske inte finns så mycket att göra så väljer du att gå i polemik med oss andra.

Visst kan man tro att allt med mjukvara kan allt verka enkelt och simpelt. Men det är det inte. Med 40 års erfarenhet så borde du veta om att det inte är som att skotta grus. Aldrig hört någon själv förringa sitt eget yrke att du höll på med det i 40 år, men tycker någon ändå ska klara det med 0% erfarenhet. Det är troligen stor skillnad på vad som sker idag 2020 mot 1980 är du klev ut från utbildningen. Själva appen är en sak, det är interfacet och frontendet mot backendet på andra sidan API. Men mjukvara är inte bara en app. Det är allt som sker på vägen. Heller user storyn ska täckas in för att det ska fungera och det är inte lite, för på vägen så behövs riktigt bra UX, kravspec, arkitektur, infrastruktur, programmering och testning.

Jag har själv flera bekanta som jobbat med mjukvara inom fordonsektorn som sedan plockats upp av startup/tech-bolag. Lönerna dubblade och bonusar på flera hundra tusen. De fick de inte inom fordonsektorn. Det är den krassa verkligheten. De pratar själva om vilken skillnad det är på kompetensen bland de som är kvar inom fordon kontra de som plockas till startup/tech-scenen. Klart att det blir svårt för fordonssektorn att producera mjukvara och appar som mäter sig med Netflix, Spotify, Snapchat m.m. Länk

Hoppas det löser sig för dig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.