AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
4.932

var skall man köpa sommardäck? Vad är bra?

Sida 1 av 2
Jag har konstiga dimensioner på min BMW
Continental Contisport ssr 255/40 r18 y bak
Continental Contisport ssr 225/45 r18 y fram

Anledning att jag köpte dessa däck var för att de satt på när jag köpte bilen ny. När jag köpte bilen ville säljaren sälja på mig allt från 20 tum och 22 osv. Jag sa nej. Sportbromsar, jag sa nej just av det skäl att jag vill inte lägga mängder av pengar på däck men om det skall vara däck så skall det vara bra saker likaså bromsskivor. Nu har jag kört 14000 mil någonting sedan jag köpte bilen och måste nu köpa både nya sommardäck(trodde de skulle hålla en sommar till men det gör de inte) och bromsar. När jag ringde däckverkstäderna runtom så ligger de på sjukt höga priser för däck. Pratar gummi och inget mer. Var skall man köpa däck idag? Jag har tittat på bildelaronline.se är de bra? Tacksam för förslag på webshop om ni tycker annat, som är bara till vettig peng. Jag är intresserad av exakt likadana däck men kanske version 6 istället för 5 som jag har idag just för att de är slitstarka och håller.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
barum Bravuris 5HM Sägs vara bra budget val ägs av conti och ska vara väldigt slit starka men jag har ej testat dem jag beställde baurum brillantis till yarisen men hon blev tyvär skrotad efter påkörning så själv har jag ingen erfarenhet av dem men vår nya toyota behöver ny sommar däck näst nästa säsong så då ska jag testa baurum.

På bmw hade jag tänkt testa Michelin ps4 men tyvär åkte jag på punktering och fick en nytt roadstone så kommer byta ut resten av 3 av dem ny i år då jag har en bula i ena däcket med.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Michelin PS4 (Nokian Hakka Black 2 kan vara ett alternativ om de finns i din dimension). Bättre slitstyrka på Michelin jämfört med Conti.
Däckonline, Bythjul och Gummihuset ligger normalt ganska lika i pris på en bra nivå.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jag hade med velat testat hakka men enligt flera här på forumet bland annat johan b så gör dem inga bra sommardäck jag vet ej har ej testat men jag kan bara säga att bästa vinterdäcket har varit hakka! Inte en dubb saknas på mina hakka 7 på bmw å
jag har har lekt med den :) Jag hade conti icecontact första version på v70 det saknades nära på hälften på honom men man vet ju inte hur tidigare person kört in dem heller jag tog det väldigt lungt första 100 milen med mina hakka.

Jag kommer nog inte efter detta köra contis vinterdäck iallfall men hört gott om hankook dubbade kanske blir ett test på toyotan körde tidigare kumho på henne om har inget negativt säga om dem gick dock bara en säsong
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Däckonline brukar jag köpa ifrån och tycker priserna är vettiga, även om de senast delade upp frakten i 3 kollin som var lite irriterande.

Personligen hade jag köpt Michelin pilot sport 4 till din bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs däcktesterna...

Michelin PS4, Conti Premiumcontact6 och t ex. Good Years senaste F1 (5) och Pirellis senaste P-zero är alla bra däck.

Sedan skulle jag skippa RFT-däcken som första åtgärd - då får du fler däck (som dessutom är billigare) att välja på och inte minst en mycket trevligare bil att köra med bättre grepp.

Nokian gör bra vinterdäck, inget snack om det, men jag är personligen mer tveksam till deras sommardäck och de brukar slitas snabbt i de mer sportiga alternativen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har också gått i Michelin tankar länge. Men andra BMW ägare som testat just Michelin som jag pratat med har alla gått tillbaka till just Continental däcken då de håller bättre än just Michelin.

Har kört med Hakkas sommardäck när jag hade Audi, och de däcken var skräp. Men deras vinterdäck och då dubb är de bästa som finns.

Jag har allt kollat gummihuset.se också, har handlat där förr och de är riktigt bra. Nu däremot vill jag dammsuga hela europa var jag kan hitta de bästa billigaste Continental däcken det går. Har aldrig haft däck som klarat 14000 mil som dessa inte ens Michelin därför vill jag ha Continental igen. Gummihuset ligger på ca 1200-1300 över tyskarna om man köper direkt i Tyskland med frakt till Sverige.

hittade en ny affär: Länk de ligger ca 1200 kr under gummihuset. Har någon handlat från dackleader och kan säga om de är bra eller dåliga? Priskänsligheten bland de olika webshops runtom i europa ligger runt 7000-7200 medans i Sverige ligger de på 8200-8400 i de olika webshops upp till 14000 eller mer om man väljer att köpa direkt från en fysisk däckverkstad.

Tacksam för fortsatta synpunkter....

Jag har konstiga dimensioner på min BMW
Continental Contisport ssr 255/40 r18 y bak

kan man ändra så att man kör med följande istället:
Continental Contisport ssr 255/45 r18 y bak

Kommer detta att passa med nuvarande fälgar eller hur stor är skillnaden mellan
255/40 och 255/45?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dina nya föreslagna dimensioner är konstigare än de du har. Med de föreslagna dimensionerna får du ju större bakhjul än framhjul.

Googla på en däckkonverter om du inte vill räkna själv.

Vad har du för fälgbredd? 8 och 8,5"?
bl
2.294
blixten
325i -88
Nej du skall inte ändra däckprofil bak, speciellt inte om du har en fyrhjulsdriven bil. Priserna på däcken i den länk du har i ditt inlägg är bra. Jag har hittat samma pris hos annan kedja på Continental super sport, men inte lägre. Det är nog bäst att du beställer däck rätt så snabbt för en del utländska internetaffärer kan inte längre leverera pga Corona.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Tror att dina dimensioner är rätt.

Köpte själv Michelin P4S och är hittils väldigt nöjd. Dock blivit varnad på forat ang livslängd .
Har dock ingen aning ännu kört typ 25 mil.

Hade tidigare RFT och den största skillnaden är ljud och att de nya inte är så spårkänsliga.

Att köpa däck kan vara lite lurigt. Men köper du premium däck av en välrenommerad handlare så är du sannolikt safe även på nätet.

Annars att köpa på nätet endast efter pris kan vara lite risky.

Köpte själv på BMW och hör och häpna med lite prut i princip samma som billigaste seriösa på nätet.

Kan kanske vara värt att höra med din BMW handlare ibland blir man överraskad.

tack 428, skall genast ta mig till BMW och testa. Michelin är precis som du skriver men livslängden är sämre, dock outstanding i vått underlag i jämförelse med Continental.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skiljer kanske mellan olika "däcktyper" men min bild är att Michelin håller betydligt bättre än Continental men att Conti brukar gå lite mjukare och tystare.

Köpte Michelin PS4 till E39:an och jag upplevde att de slets förvånansvärt långsamt för typen av däck (sportigare modell).

Conti Sportcontact5 har enligt det jag har fått mig till livs, ganska kort livslängd men presterar bra i övrigt.

PS4:orna är de bästa däck jag har upplevt - väldigt bra grepp i både torrt och vått samt bekväma och tysta.
Men iofs är en E39:a i bra skick en komfortabel och tyst bil...

Mvh
Johan B

42
785
428
Det fins också Michelin pilot sport 4 (,utan s på slutet) som skall ha mkt bra livslängd. Dock inte lika prestanda orienterade som s varianten. Du verkar ju köra ganska mkt.

Men jag tror att oavsett om man väljer Michelin eller motsvarande av de andra premium märkena så får man riktigt bra däck och märker nog ingen större skillnad vid vardags körning.

Men budget skulle jag undvika speciellt om man kör mkt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Korrekt PS4S ersatte Supersport och är mer sportinriktat än PS4.
Dock tror jag att båda har samma Treadwear-index i UTQG-klassningen...

Det är väl iofs rimligt att anta att PS4S har kortare livslängd än PS4.

Jag hade PS4 på E39:an.

Mvh
Johan B

42
785
428
Nu kom min förra post lite sent. Skrev samtidigt som Johan B som har rätt i det han skriver.

Har som jag skrev Michelin pilot sport 4s som enl någon skribent på forat ha sämre livslängd än varianten utan s .

Har själv ingen aning.
42
785
428
Och förra också. Jäkla vad långsam man börjar bli😀
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bra däck i test av teknikens Värld nr 7,12 Mars 2020:

1:a Michelin Primacy 4.
2:a Goodyear Efficient Grip Performance 2
3:a Nokian Hakka Blue 2.

10 st däckmodeller testades...
Dimensionen som testades var 225/50-17.

Absolut sist kom Nexen N´Fera SU1, ett däck man ska undvika!

Mvh Janne.
42
785
428
Om du är ute efter lite mer åt prestandahållet så finns det ett seriöst och underhållande test på tuben.

Kan inte länka på paddan. Men sök på"the ultimate tyre test" Kille med blå M2 och en hög med däck.
Jag handlade däck från däck365 för några månader sedan. Det blev ca 1000kr billigare för en uppsättning P-Zero 19" jämfört med däckonline. Oväntat snabb leverans med trots att det var runt jul/nyårstiden.
Tack för all hjälp allihop. All information jag fått av er alla, har verkligen hjälpt mig. Jag har verkligen tagit mig åt all information jag fått. Tog vägen förbi BMW idag för att köpa däck men de ville inte sälja däck dock endast bilar, då det är lördag. Jag gav upp och köpte 4 nya däck från gummihuset.se Visserligen 1700 över tyskarnas priser med frakt. Nu vet jag i alla fall att jag får de i och med Corona =). Däcken ligger dessutom fortfarande ca 5000-8000 under däckverkstädernas priser runt om som jag ringt och pratat med. Jag har även spanat in denna film Continental vs Michelin:

Detta avgjorde rätt mycket vilket däck jag valde och allt hänger på körstil =).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.