AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.632

Stänga av start/stop G31 2018 med carly obd

Sida 1 av 2
Gu
11
Gurkan71
520i touring 2018
Hej! Har en 520i, G31, årsmodell 2018. Köpte nyligen en Carly OBD-läsare i förhoppning om att man kan stänga av start/stop-funktionen permanent. Tyvärr verkar inte det gå, i alla fall inte med gratisversionen av appen. Det finns en full-version, men är inte sugen på att lägga ytterligare ca 600 kr (per år dessutom). Någon som har lyckats stänga av start/stop på min modell mha Carly OBD?
Dessutom hittade Carly-appen ca 80 "issues" vid en health check trots att varken en vanlig obd-läsare eller bilen själv hittar några problem. Carlys support säger att det beror på att de läser ut all data, även sånt som egentligen inte behövs, men hur skall man då veta vad som är riktiga problem när de drunknar i skräp?Funderar på att returnera Carlyn...
Transocean
Carly är en blåsning. Dom säljer en 2 $ OBD dongle för 750 sek :-)
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Det går inte med fullversionen heller. Tyvärr har de inte kommit så långt med G30/G31-modellerna än.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Riktiga problem är de som tänder motorlampan, övriga är kan-kanske-vara-intressant-att--veta...
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Start/stop har väl aldrig gått att stänga av permanent. Däremot kan du med fullversionen koda så att bilen kommer ihåg att har du stängt av bilen med start/stop avaktiverad kommer den att starta så nästa gång. Man behöver inte trycka på knappen vid varje start.
Gu
11
Gurkan71
520i touring 2018
Permanent var ju kanske fel ord, jag är såklart ute efter att man inte skall behöva trycka på knappen varje gång...bra att kunna sätta på det igen om man vill.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Använder Bimmercode (fullversionen) ihop med en iCar Pro på min f10 för att koda. Start/Stop funktionen är nu disabled. Behöver inte stänga av den när jag startar bilen, den är permanent avstängd. Vet ej om Bimmercode fungerar på G30/31. Man kan göra rätt mycket kodning med den appen. Värt att kolla upp.
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Startstopp har visst gått att stänga av permanent. Det har jag gjort på mina senaste f11:or. Man kan välja antingen permanent OFF eller att den minns senaste inställningen.
Gu
11
Gurkan71
520i touring 2018
Ok, verkar som att mycket av Carlys funktionalitet släpar. Kan man lita på att start/stop-avstängning verkligen kommer till G30/31? Någon som vet hur lång tid det tog innan det kom för F10/11
? Eller fanns det från början till den modellen?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Enligt deras hemsida funkar det till G30/31. Men all kodning kräver fullversionen.

Länk
Gu
11
Gurkan71
520i touring 2018
Nej, det enda som går att ändra är om start/stop-symbolen skall synas i displayen eller inte. Carlys support har uttryckligen sagt att det inte är supportat, men att det kanske kommer. Finns inga utfästelser om när dock.
ha
734
haack
X3 30d -18

Jag har kodat flera g-serier.
Det är precis som någon här nämner samma sak som med f-serien.
Man ställer in den på att vara off vid varje start, eller ha minne på senast inställda.
Bimmercode funkar utmärkt för ändamålet.

Mvh

www.facebook.com/bimmerkodning
Gu
11
Gurkan71
520i touring 2018
OK, känns som att jag valde fel spår (Carly). Någon som vet vad kostnaden är för bimmercode fullversion och en passande ODB? Är det en egångskostnad för Bimmercode eller betalar man per år?
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Den kostade 378 med frakt. Beställde den från 24.se. Appen gick loss på ca 280 kronor men det är det värt. Omkodning på märkesverkstan är dyr milt sagt och man kan göra mycket med appen ock Vgate. Ja den passar perfekt i obd-uttaget sen så ska bilen vara avstängd (motor) när man connectar Vgate med appen i mobilen.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Carly var bra förut men det gick käpprätt åt helvete när dom började med subscribemodellen, och nu mer är själva appen ett buggigt helvete som är besvärlig att navigera.
bl
2.294
blixten
325i -88
Kan man även programmera vilket läge/inställning; komfort, sport eller sport+, bilen skall starta med?
ha
734
haack
X3 30d -18

Blixten:
Ja till G30 och vissa F-serie går det att välja vilket mode bilen ska starta i.

Mvh

bl
2.294
blixten
325i -88
Tack Haack
PT
18
PTeknik
M550i 2018
Hej
Jag har en M550i 2018 med uppgraderad mjukvara i juni.
Jag har försökt att koda tillbaka mina inställningar som jag hade gjort innan med esys, allt förutom går förutom start/stopp.
Jag kommer inte åt DME modulen med esys och därför köpte jag en vgate wifi som bimmercode supportar, men jag kan inte komma åt start/stopp med bimmercodeappen heller.
ha
734
haack
X3 30d -18

Kommer du in så du kan läsa men inte skriva?
Vad säger felmeddelandet?

PT
18
PTeknik
M550i 2018
Jag kommer åt att läsa och skriva till dom flesta modulerna.
Var kommer jag åt start/stopp minnet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.