|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
428.. jag läste ditt inlägg för snabbt och missade vad du menade. I sport+ programmet så ska väl det som skulle kunna påverka vara urkopplat. Men kan ju testa imorgon med att ta ur antispinnsystemet också. |
|
|
Ja och och du måste dessutom sedan hålla nere antisladdknappen några sekunder tills du får upp en gul varningstext i klustret. Då är allt urkopplat. |
|
| Det har jag koll på, det är ju inte min första BMW, bara den tråkigaste.😂 | |
|
Som skrivet ngt osäker på att det funkar lika i din som min då det är helt olika drivlinor. Min är en 6a bensin på ca 400hk vilket är ganska olikt en 200hk diesel. Tror därför att Iggeman och andra har mer koll än jag i detta avseende. |
|
|
Ok Då är den enda lösningen. Gör som jag köp en med åtminstone en 6 a och trimma så blir det riktigt kul😀 |
|
|
Mmm hade ju en e91 335d steg2+ innan den här. 😢 Förväntade mig ju ingen raket men nog trodde jag en 4a anno 2019 skulle kännas trevlig att köra. Jäkla motor att va tråkig och ha irriterande vibrationer och tråkigt motorljud. Hur tänkte BMW där? Och om folk tycker den här går tyst och mjukt jämfört med n47.Hur kass va den då😂 Utav de dieselmotorer jag kört är detta en av dom tråkigaste tyvärr. Men växellådan och chassiet har jag inget att säga om, det känns bra tycker jag. Dock lite mindre inspirerande än e9x fast mer trygg och stabil. |
|
|
BMW:s dieselfyror är inte jätteroliga nej, låter rätt illa och långt ifrån vibrationsfria... däremot borde den inte vara slöare än motsvarande Volvo kan jag tycka. Funderar du på om den "är frisk" kan du ju klocka tex 100-150 och jämföra med tex detta Men, kommer du från en trimmad 335d kommer det mesta kännas slött som fn 😁 |
|
|
Men med samma effekt, båda fyrhjulsdrivna och att jämföra en V90 som är en ganska tung bil, mot en F31 som kanske ligger 200-300kg under i vikt så borde BMW:n upplevas piggare. Jag tror att antingen så handlar de om en upplevelseskillnad eller ett fel på bilen. Typ att Volvon har mycket snabbare gasrespons eller dylikt eller så är det något som strular med din bil. Det har väl varit en del strul med turbo på B47. Min farsa fick hyfsat nyligen sin bytt. |
|
| Ferlin: jämför jag mot din länk så är min ca 3s långsammare 100-150. | |
|
Med tanke på hur ny din bil är så skulle jag åkt förbi där du köpte den och bett om hjälp 1) Kan de ta in och titta på den? 2) Har de någon annan 320dXT F31 du kan få provköra? 3) Har de några rekommendationer vad du bör göra? |
|
| Är den 3 sekunder långsammare 100-150 så ÄR det nåt fel på din bil, utan tvekan. | |
|
Som sagt, luktar turbon. Jag reklamerade en F34 och köpte en annan, märkte enorm skillnad direkt. BMW Lidingö provkörde den och sa att det är något fel, då dessa haft problem med turbon så kollade den och det blev en ny turbo. Blev en helt annan bil. Upplever min som pigg, fast jag gått ner i motorstyrka från bilarna jag hade innan. För mig att det är 8 års garanti på turbon, går under någon avgasregel. Eller kanske minns minner mig.. |
|
|
Mm det är nog bäst jag kollar upp det. Ingeman: bara för det är intressant, när du gasar fullt med din när bestämmer sig lådan för att skifta växel? Jag filmade på min så jag kunde kolla allt ordentligt och den växlar som sagt precis vid 4000rpm kanske liiite senare. Har nu kollat på andra dieslar i samma storlek och motsvarande effekt och samtliga (olika Volvo, Hyundai,vw) samtliga växlar mellan 4500rpm och 5000rpm. Kollar jag på youtube på andra 320d så växlar även dom runt 4500rpm. Tycker det är en märklig iakttagelse faktiskt. |
|
| Kulutanv8? - jag brukar lätta lite lätt och trycka kickdown vid varm motor och tycker den fräser på riktigt bra, har inte tänkt på att varvstoppet ligger på 4000, ska kolla imorgon. Återkommer! | |
| Har du provkört andra 2.0d? Verkar inte så. | |
|
Anderz007: Jo men det var rätt länge sedan, körde som lånebil men analyserade inte då, tyckte mest va rätt slö men jag körde ju 335 och 330 då så det blir en orättvis jämförelse. Men nu när jag har en själv så märker jag ju tyvärr att den är en tråkig sak som inte borde få sitta i en bil som ska appellera till köpare som värdesätter körglädje. Om nu min är som den ska vara så är det en lågvarvig,vibrerande och med högt otrevligt motorljud och mycket gammal hederlig traktorkänsla.😂 Har kört många andra 4cyl dieslar som är betydligt trevligare. Mina förväntningar på en sprillans ny bil från BMW kanske var för höga helt enkelt. 🤷🏻♂️ |
|
|
Min växlar strax över 4000 rpm, u sportläge runt 5000 rpm. Uppfattar motorn som pigg, klart det är ingen 340.. be dom kontrollera bilen. |
|
|
Kollade några Youtube klipp och det ser ut som att de växlar ungefär som du beskriver. Växlar typ mellan 4 och 4,4 max. (Fick stänga av ljudet den låter faktiskt fördjävla illa : ( ) Däremot växlar 35an vid 5. Är nog så att de använder samma kluster till dieslarna av kostnadsskäl. Men att den skulle vara slöare än Volvon känns fortfarande lite konstigt. |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
0-100 borde ligga på ca 7,6 s så inte så illa egentligen. Jag upplever inte min 420xd, dock med N47, långsam men det beror självklart på vad man jämför med. XC60 D4 AWD (förra generationen) med Polestar 225 hk hr klart långsammare 0-100. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.