AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.633

BMW 130i drar 1L olja på 100 mil

Sida 3 av 3
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Utanför BMW (min 325 N52 31" mil drar 1l/300 mil) så köpte jag en Mitsubishi Sigma som gått 31" och oljan rann typ rakt igenom. Bytte till Quaker State Racing mineral 20/50, som jag hade hemma och även använde till min dåvarande E30 325.
Sigman slutade dra mängder med olja och klarade sig på en påfyllning mellan byten, hade bilen i 6 år/7000 mil.
På E30an bytte jag till den oljan för att jag hade dåligt okjetryck på tomgång om man kört hårt på tex bana.
Körde bana med den bilen i 6 år.
Kan även nämna att jag provat tex Biltema 20/50, med den är inte trots likvärdig spec, inte lika bra på att hålla sig stabil när den blir varm.
Både tex M54 och N52 är väl ökända för att kunna dra en hel del olja, hur mycket varierar dock mycket. TS (@BayerischeMotorenWerkeAG) oljeförbrukning är så klart oerhört irriterande, jag skulle sannolikt blivit galen och sålt den. :-( Inlägget från @bmw-slangen tidigare här i tråden är också mycket intressant/bra.

@BayerischeMotorenWerkeAG Hur långt har din bil gått?

Snackade lite med Perre på Bil & Motorteknik efter mitt senaste beg köp (325 06a med N52) och det allra första han sa om N52 motorn (när jag frågade) är att den kan dra en hel del olja. Återstår att se hur mycket mitt ex drar.... velade också en hel del om viskositet men nu beställde jag en 20 liters dunk Aral 5W 30 (Aral är ju typ Autopowers forumolja efter Shell Helix Ultra, kul att prova samt ekonomiskt). Hade jag en oljedrickande motor skulle jag definitivt inte valt 5W 30 dock. Skulle sannolikt provat med 10W 60 i ditt fall eller 5W 40 i ett lindrigare fall. Vet heller inte hur mycket mindre tex 5W 40 drar på en övrigt "frisk" motor jämfört med tunnare viskositet. Körde med Shell Helix Ultra 5W 40 i min E39 540 (V8a) och behövde nog inte toppa en enda gång (eller möjligtvis en), dock en annan motortyp.

I övrigt är väl dock både M54 N52 fin-fina raka sexor, generationerna innan BMW började med högtrycksspridarna i N53.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.