AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.629

BMW 130i drar 1L olja på 100 mil

Sida 2 av 3
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har du n52k motorn som kom med LCI, den vanliga n52
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Eller den som bara heter n52
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
När det gäller Audi/Volvo så handlade det om cylinder blocket inte kolvar eller ringar.

Men en rätt konstruerad motor i bra skick skall väl inte dra någon olja alls?

Oljan är ju bara därför att smörja.
bl
2.294
blixten
325i -88
428, dom kan ju ha bytt motor på servicen också, till en med dåliga kolvringar. Mekanikern kanske behövde en bra motor. I vilket fall så drog den där Audin ingen olja och efter service drog den så innihelsike med olja.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

428:
Nja..jo...en motorolja smörjer såklart med den rengör och även kyler..
Men det visste du säkert.

En bra konstruerad motor i bra skick kan ändå dra lite olja(egentligen gör de flesta motorer det utan att det kanske märks mellan bytena).

Mvh Janne.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla förbränningsmotorer drar olja, det sker ofrånkomligen pga. hur motorn fungerar. Dock drar en del motorer mer olja än andra... Vissa motorkonstruktioner tenderar att dra mer än andra motorer. Hos en del motorer är det "normalt" att det sker en ganska hög oljeförbrukning.

Varför en motor drar olja kan bero på många olika saker, så man bör försöka ringa in problemet i det specifika fallet.

Det jag personligen tycker är att en motor bör dra så lite olja att man inte ska behöva fylla på olja mellan oljebytena (jag byter efter halva serviceintervallet; 1000-1500 mil även om biltillverkaren tycker att man kan köra 2000-3000 mil mellan oljebytena).

Dock bör man vara medveten om att en konstant oljenivå kan tyda på att oljan späds med vatten eller drivmedel som smiter förbi kolvringarna och vidare ner i oljetråget!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När jag ändå är igång :)

Finns också oljor som är konstruerade för att minska bränsleåtgången mer än andra (med bibehållen/tillräcklig filmstyrka i lager) , men oljefrågor har avhandlats ca 1000ggr på detta forum bl.a. så jag avslutar här :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oljeexperten Johan hann före med ett litet tillägg :)

Mvh Janne.
Tack för intressant läsning.

Bör jag vara orolig?
Inga tydliga läckage. Kollade även igår om jag såg någon blå rök i avgaserna. Såg inget alls. Ingen synlig rök.

Bilen går bra för övrigt.
Ska byta olja nästa vecka till 5w40 från Motul.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja..
Ventiltätningar bör kanske bytas i varenda motor när motorn börjar dra motorolja låt säga litern/hundra mil utan andra symptom, med varken effektförlust eller annat märkbart märkligt(typ blårök i vissa lägen).
Men gör man det inte själv så kan det bli oproportionellt dyrt att göra detta.
Kanske bättre att hålla koll på oljenivån och fylla på vartefter..

I trådskaparens frågeställning är det lite diffust hur han på så kort ägandetid kunnat märka av en sådan oljeförbrukning..
Därför min rekommendation att byta olja+filter och börja från början med mätningen.

Mvh Janne.
Köpte bilen, körde ca 40 mil. Var tvungen att fylla på 1L olja. Sedan körde jag ytterligare ca 100 mil och nu behöver jag fylla på igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog rekommendera samma sak som redan tagits upp: byt olja och filter och se till att oljenivån är korrekt efter varmkörning av motorn efter bytet. Därefter kan du börja mäta förbrukningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du ska vara orolig?

JAG tycker inte det i nuläget, byt du motorolja + oljefilter och ha koll på oljeförbrukningen mera exakt framöver..

Om det nu visar sig även efter ditt oljebyte att den drar ca 1liter motorolja/100mil då kan du börja felsöka motorn mht täthet och funktion.
Typ kompressionsprov och/eller "leak down" test etc..

Men t.ex. tipset du fick om vevhusventilationsdefekt kan vara en grej att kontrollera evtl byta närsomhelst..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ventiltätningarna är en sak att fundera på OM nu oljeförbrukningen ej "lugnar ner sig".

Men som jag skrev tidigare...
Ofta relativt dyrt att byta(beroende på motortyp) om man inte gör det själv eller ber någon mek kunnig kompis hjälpa till s.a.s.

Men du bör naturligvis utesluta allt övrigt enkelt/billigare innan du/någon börjar "riva i motorn".

Mvh Janne.
42
785
428
Jodå det vet jag. Men jag menade i relation till TS exempel.

Kan dock hålla med om att jag skrev lite missvisande. Sorry,

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"1 liter på 100 mil är helt absurt. Mer än en tvåtaktsmotor som skall konsumera olja."

Skulle mer säga nästan hälften (2-3%).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
42
785
428
Det beror helt på vilken 2 taktare du avser. Gamla med förgasare ja nya direktinsprutade, mer tveksamt.

Men är det normalt med 15 - 30 liter mellan service?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sverige:
Kan tyckas vara absurt om man nu vet att den i verkligheten efter alla om och men verkligen tar denna mängd.

Vad skulle DU vilja ge för råd till TS i nuläget?

Mvh Janne.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
428: "Det beror helt på vilken 2 taktare du avser. Gamla med förgasare ja nya direktinsprutade, mer tveksamt."
Nyare direktinsprutade Evinrude E-TEC tar 1% med finolja och 2% med normalolja. Inställning i styrboxen.
42
785
428
Kane. Det stämmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.