|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående Nissan Leaf, vad är dimensionen på pinnskruven (dvs är det en M12 eller M14 gänga)? Se mitt första inlägg där jag ger en introduktion om fästelement, dess mått och storlekar samt vilka faktorer som påverkar vilket moment som ska användas. Tänkte säga annars titta i instruktionsboken men det var väl över 20 år sedan man slutade med att ha faktiskt användbar information i dessa... Angående smörja så är det inte av kostnadsskäl (det gäller även i BMW-verkstäder och där snålas det inte). Däremot kommer jag faktiskt inte ihåg vad argumentet kring torr gänga var. Men om vi säger såhär - om du inte upplever några problem med torr gänga (jag har inte haft några problem på någon av mina bilar på över typ 15 år nu) så är det ju inga problem att köra med torr gänga (som det står i reparationsanvisningarna hos BMW). Men olika infästningslösningar kanske har varierande sannolikhet för problem, kanske hjulmuttrar har lite större problem att rosta fast än hjulskruvar, kanske är det tvärtom, kanske är problemet mest märkbart med en bil som står ute oskyddat och körs sällan med året-runt-däck där man inte lossar infästningarna ofta, kanske problemet inte är märkbart med en bil som står inne i garage och körs ofta och där hjulen åker av ett par gånger om året (detta liknar min situation mest). |
Holy crap! Momentet fanns med i en 2018 års instruktionsbok! Halleluja! Länk Nu vet jag inte vilken modell och modellår du har, men tips är att flukta i instruktionsboken för det står nog där. |
|
Alla moment jag har läst för hjulskruvar/muttrar, har angivits med "torr" gänga. Det är inte själva gängan som är problemet om skruvarna fastnar, då är det oftast för hårt dragna moment som är problemet och möjligen oxidering mellan konan och fälgens hål som stödjer konan i skruven/muttern. Men ett förband som lossas två gånger om året bör inte hinna oxidera så mycket att det blir problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här kommer lite fler svar på denna fråga. Smörja eller ej. Länk |
|
|
Lasse Eklunda: Ja momentnyckeln ska alltid ställas tillbaka på noll när du dragit färdigt, annars blir fjädern i nyckeln slapp och momentet blir fel. Finns momentnycklar som inte behöver återställas men dom köper du inte för 499:- på Biltema :-) |
|
|
Det är ju inte storleken på muttern som är avgörande för vilket drag du ska ha när du fäster. Det är skruvens storlek som avgör: Teoretiskt sett skulle det kunna sitta en 21mm-hylsa på en M6-skruv och den går tvär-av om du drar med 140NM. Om det sitter något motsvarande M14 på din Nissan så kan du dra med 140 Nm. Att fetta in har ingen större fördel än att den bara glider in bättre. Däremot är det en bra idé att smörja med keramisk pasta när du monterar vinterdäcken, för att få bort dem lättare. |
|
|
Tack för länken till Leaf-manualen. Visserligen har vi en nyare, 2019 modell, men när jag tittade i den säger den 86Nm för reservhjul och finns inget annat om normala däck. Vi har inte reservhjul alls, så den informationen är onödig för vår bil, och ligger ganska långt från 112Nm som finns i alla manualer jag hittade på nätet på engelska. Det verkar som att något är utelämnat från den svenska manualen... I alla fall, 112Nm verkar vara bra för den bilen, och eftersom jag nu har skaffat ett så vetenskapligt verktyg skall ja använda på båda bilarna. Alltid kul med nya leksaker... :) Ja, momentnyckeln skall alltid nollställas efter användning, men inte mellan varje mutter eller bult utan för att motverka långtidsförsämring av fjädern. Dock det blir intressant att se hur länge det håller... jag är lite skeptisk till det eftersom jag har hittills fått sönder två såna här Länk handtränare och båda gånger har fjädern gått av efter några månader, trots att jag hade den inställd endast på 25kg. Smörja eller inte... jag tror att jag kommer att fortsätta smörja med kullagerfett precis som innan. Anledningen är att jag tror att det är skillnad när bilarna tillverkas och allt är superfint och nytt jämfört med när man har kört bilen ett tag och slitaget på gängorna blir mindre. Det finns också risk för att skruv eller mutter skadas och fastnar, ger intrycket att den är åtdragen när i själva verket inte alls är fallet. Detta har jag råkat ut för en gång, så jag vet hur det är med det. Jag tror faktiskt att man skall ändå dra till med samma styrka som fabriksny torrmoment. Jag tror nämligen att det resulterar i att all smörjning pressas ut och skruvarna hålls med samma kraft som med torrmoment i fabriksny tillstånd. Dessutom att momentet anges som torrmoment är kanske rätt naturligt eftersom det finns många smörjmedel, så det skulle vara svårt att lista mer exakt om man inte angav som torrmoment, alternativt, dem hade fått ange vilken smörjning som användes. I alla fall, jag tror inte att lite smörjning skadar, tvärt om, den kan bara göra nytta eftersom den underlättar montering och skyddar från skador. Ja Alexander, jag vet att man inte kan dra en M6 skruv med 140Nm... men jag har aldrig hört talas om en bil som hade 6mm skruvar till hjulen med 21mm muttrar, och det är det vi pratar om här. Jag vet inte om Leafen har 14mm eller någon annan dimension, men jag är säker på att den INTE har 6mm skruvar, eftersom muttrarna är 21mm. Kanske mäter jag den när jag ändå håller på att byta hjul nästa gång. Faktum är att jag har ingen aning om vilken dimension BMW:n har, det enda jag vet att skallarna är 17mm. |
|
|
Nyare BMW har M14x1,25 och äldre har M12x1,5mm. De flesta modeller har 17mm skruvskalle. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det står ju i service infoen att nya bultar ej skall smörjas,antagligen för dom redan är vaxade från leverantören och att det skall vara bromsoks fett runt navet,så dom första gångerna behöver man kanske inte smörja nåt,men under dom 45 åren jag kört BMW har jag alltid sprutat på lite 5-56 inte mycket olja i det men det har alltid fungerat och när det var M12 bultar drog jag 100 Nm och M14 120 Nm och det har gått bra dom 200 000 mil jag kört,men kan man inte själv bilda sig en uppfattning hur man skall göra bör man nog överlåta det till sin verkstad. |
|
| Det är inte så att jag inte kan bilda en uppfattning om så enkla saker, men det är tydligen så att det finns flera åsikter än mina som kan vara rätt. Jag håller ett öppet sinne även efter 45 års körande (ja, jag också). Har ingen aning hur många mil jag har kört, men har aldrig tappat hjul trots många hjulbyten under dem senaste 40 åren. | |
|
Mitt inlägg syftade inte till nåt speciellt inlägg här,jag förklarade bara hur jag själv gör med hjulbyte,men att använda momentnyckel istället för att dra bultarna godtyckligt är väl en bra ide', och även om det kanske är enkelt jobb att byta hjul så finns det kanske alltid nån som känner sig osäker, då kan det ju vara bra att anlita sin verkstad eller kompis. |
|
|
Ja, jag håller med dig... Det värsta jag har sett var på TV, ett program som handlade om bärgares jobb. En tant behövde hjälp, bärgaren kom och konstaterade att hon höll på att tappa alla hjulen. Han frågade henne vem som bytte hjulen, hon sa att det var hon själv men eftersom det var så svårt att ta av sommarhjulen så tyckte hon att man inte skall spänna bultarna så mycket som hennes gubbe gjorde sist, så hon bara skruvade in lite nätt... resten kan alla här förställa sig. Hon borde inte fått köra vidare efter att bärgaren spände bultarna på hjulen, inte alla som var lösa i hennes huvud... |
|
|
Har idag lagt om, kom hem och såg att de satt två hjul fel så tänkte spara tid och lägga om själv hemma, helt omöjligt att få loss bultarna. Blev en tur till däckfirman igen, bad dom inte dra så inihe%€ete. Fått tips av en på BMW att smörja in med vapenfett så fick för mig att fixa det direkt vid hemkomst. 3 hjul slet jag rejält med men gått bet på 4e. Helt galet hur hårt bultarna sitter. Nu funderar jag på en mutterdragarmaskin, men har ingen kompressor så isf ström. Verkar som de flesta sågar dessa? Jula har ett skaft som går att förlänga 55cm. Är det denna med krafthylsa som gäller? |
|
|
Ett långt skaft och hylsa/helst krafthylsa är det som gäller. Du kan i ett extremfall ställa dig på skaftet. Det brukar dock inte behövas. Jag kör oftast med Biltemas teleskopskaft för hjulbyte. Det fungerar bra bortsett från att det är lite vinklat, så kraften kommer lite snett. Det kan göra att hylsan skaver i fälgen om man är lite oförsiktig. |
|
@Iggeman : Visst blir man glad när sånt händer. Det har som sagt BARA hänt mig när bilen varit på en däckverkstad. Numera (som jag nämnde innan) så brukar det vara vanligt att jag harklar mig, går upp i mitt medhavda altare, vecklar ut mina pergamentrullar och håller en föreläsning om att jag kommer att kolla hjulskruvarna det första jag gör efter jag fått bilen samt vilka åtgärder jag kommer att ta mot verkstaden om det görs fel inom detta område. Vapenfett, vaselin, WD-40, motorolja... Spelar ingen roll, om en silverrygg dragit åt hjulskruvarna åt skogen för hårt så sitter de där... Shortlegs har rätt. Även med kompressor krävs speciella saker för att få riktigt bra pulver (en muttermaskin beyond de vanliga du ser i annonserna == dyrt, tryckslang med ID på 0.5"/13mm, högflödessnabbkopplingar fast här fungerar vanlig CEJN-320 och motsvarande relativt bra, gärna modifierat utlopp (inte via den vanliga lilla 1/4" utloppet) på kompressorn. Denna "Big In Japan" mutterpicka är det bra drag i kan jag lova er :-) Och yes, det är 1" fattning på den. Så på bilden sitter det en 1"=>3/4" reduceringstapp så jag kunde få på min 3/4" hylsa (och vill man ha sina vanliga 1/2" hylsor måste man ha två reduceringstappar dvs 1"=>3/4"=>1/2"). Länk Mutterdragare med elsladd har inte en chans när hjulskruvarna sitter riktigt fast, så den är bara att glömma. Den allra värsta batteridrivna mutterknackaren har dock potential - men då pratar vi om investering på runt 5 papp. Ett långt kraftigt ledhandtagoch kraftig hylsa kommer man långt. Lika bra att gå och köpa ett järnrör som passar och sitter smidigt runt ledhandtaget också. Då är du rustad mot däckverkstäderna. Biltema har ett 600 mm 1/2" ledhandtag (art.nr 94-1458) - det kommer man ofta ganska långt med och kan enkelt förlängas med ett rör. Nackdelen är att leden vid huvudet är den svaga länken och böjs och vrids när man börjar ta i. Vissa är robustare än andra. Men tyvker personligen att verktyget ska vara byggt så att tappen går av innan verktyget går sönder. På de mer högkvalitativa verktygen så är det i princip alltid tappen som går (den måste ju vara 1/2" stor på verktyg med 1/2" fattning så den kan man inte göra kraftigare och dessa är oftast inte heller solida). Biltema har även ett 1000 mm 3/4" ledhandtag (art.nr 71-202) - det kommer du riktigt långt med - speciellt om du förlänger det med ett rör - och det är lite stabilare och solidare med mindre svikt. Jag tror det har lite kraftigare huvud dessutom (ska kolla imorrn live hur de ser ut - ser bara på bild nu). Men då behövder du en reducertapp 3/4"=>1/2" för dina hylsor har 1/2" fattning (men kan bli en bra kombo som gör att man kommer precis lagom långt ut så att ledhandtaget inte går emot hjulet). |
|
De handtag som är ledade har den svagheten att leden inte alltid håller för belstning om man sätter på förlängare. Biltemas handtag (art.nr 10-1792 ) Med reducertapp 3/4"=>1/2" fungerar bra. Fördelen med det handtaget är att det är grövre och inte sviktar när man sätter på en förlängare. Men jag har varit med om att även med detta verktyg + förlängare kan det vara svårt att få upp hjulskruvar som en verkstad dragit åt. Man skall helt enkelt inte låta en däckverkstad dra hjulmutrar/skruvar. För de flesta av dom har inte kunskapen hur man gör det på ett korrekt sätt. -Tyvärr. |
|
|
Dagens hjälte är "Shortlegs". Jag köpte ett långt teleskopskaft och en dyr krafthylsa, slog in hylsan och tryckte till rejält, då släppte de 2 som jag legat sömnlös pga. I stort sett är den ena helt rund, detta för att jag hade ett fälgkors för 69kr, som nu förpassats till fälgkorshimlen. Får beställa några nya bultar. Vinterdäcken hämtade och framöver kommer jag inte att använda mig av den däckverkstad Norr om Sthlm något mer. Som många skriver här, verkar som kunskapen inte riktigt finns där när de drar åt så in i hel... Trevlig helg och skål till er som tar en fredags GT, nu känns livet roligare igen! |
|
|
Nu har jag bytt på våra två bilar. Ja... BMW-n var det definitivt silverryggen hos Förenade Bil i Lund som bytte från fabrikslevererade sommarhjul till vinterhjul innan jag hämtade bilen i slutet av november förra året, de är helt klart. Jag lyckades dock ta loss hjulen, men aldrig tidigare har jag behövt kämpa lika mycket som igår... Tur var att låsbultarna var inte lika hårt åtdragna, men ALLA var definitivt åtdragna med mer kraft än 140NM. Jag bestämde mig i alla fall för att smörja alla bultar och ändå dra med 140NM. Det kändes som ungefär vad jag skulle dragit med min elektriska bultknackare och fälgkorset om jag inte hade köpt momentnyckel. Jag fick testa av larmet samtidigt... :) Glömde öppna bilen innan första lyftet och larmet gick igång. Så nu vet jag i alla fall att den funkar. Jag säger bara... Lycka till tjuvarna. Jag hade musiken på genom heltäckande hörlurar med aktiv bullerdämpning och larmet hördes MYCKET tydligt, så hade den inte varit min egen bil hade jag nog blivit en aning stressad av det tjutande larmet. Än värre måste det vara inne i bilen... |
|
| Kul att tipset hjälpte! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.