|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Däckfirman ringde idag och meddelade att ett däck börjar bli slitet, dags tänka på byte under sommaren. Men, vad ska man köpa? Är mest ute efter bra livslängd och tysta. RFT inget krav. Förra bilen blev trevligare att köra utan RFT, vet inte hur det är med X3 18". Feed back? Köpa SUV version? Kör ganska lugnt och sällande tungt släp. Några förslag: Michelin Pilot sport 4 Continental Premium Contact 5 Michelin Primacy 3 Nokian Hakka Blue 2 Goodyear Efficient Grip Performance Pirelli Cinturato P7 Blue SUV Pirelli Scorpion Verde Michelin Latitude Sport 3 Goodyear EfficientGrip SUV Nokian Hakka Black SUV X3 -17, Mondeo -12, R1200GS -11, K1200GT -06, ER-6N -15 | |
| Det senaste test jag sett (våren 2019), så vann Continental premium Contact 6 | |
Transocean |
Ja, vinnare även 2020 Länk |
|
Nya sommarsulor är nu beställt, det blev Continental Premium Contact 6 Glömde kolla priset i Tyskland när jag beställde, men det låg på 792EUR med frakt så Bythjul blev billigare. Fri frakt till den 15/3 på Continental däck. X3 -17, Mondeo -12, R1200GS -11, K1200GT -06, ER-6N -15, G310R -19 |
|
|
Blir säkert bra - ett av de bättre däcken på marknaden enligt olika tester! Hade nog själv valt dem eller Michelin PS4. Skippade du RFT? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det verkar inte finnas så många dimensioner i RFT vad jag kan se. Men som svar på frågan, beställde Inte RFT versionen. X3 -17, Mondeo -12, R1200GS -11, K1200GT -06, ER-6N -15, G310R -19 |
|
|
Enligt mig var det ett klokt val - komplettera med en däck-pump med "lagningsgucka". Finns hos t ex. BMW och då kallar (åtminstone förut) de det M-mobility-kit, då M-bilarna inte har RFT-däck... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk till ny test Länk X3 -17, Mondeo -12, R1200GS -11, K1200GT -06, ER-6N -15, G310R -19 |
|
| Komforten verkade skilja en del mellan Michelin och Continental och även annat. Men ibland kan det vara bra att se själva testvärdena för att avgöra hur mycket som faktiskt skiljer i de olika diciplinerna Tex bromssträcka eller vatten planing | |
|
Generellt var det väldigt jämnt i resultatlistan mellan de fem bästa däcken i testet. Handlar nog mer om vilka preferenser/prioriteringar man har gällande vilka egenskaper som man själv tycker är viktigast och välja det däck av de fem bästa i testet som man tycker matchar detta bäst. Oavsett vilket av de fem bästa du väljer, får du bra däck! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan har du koll på dem andra michelin däcken energy och pilot sport hur många millimeter dem har som nya? 6.25 på primacy var lite snålt kan jag tycka. |
|
|
Nej, men det går att googla fram - på engelska och amerikanska säljarhemsidor brukar det stå UTQG-klassningar och "tread depth". T ex. Länk Brukar anges i tum-mått (t ex. 9/32"), men det är ju bara att räkna om... Det som ibland framkommer, är att vissa OEM-märkta däck i vissa dimensioner har djupare eller grundare mönsterdjup om man jämför med samma dimension utan OEM-märkning. Generellt brukar Michelin ha lite sämre mönsterdjup men ändå hålla längre än de flesta konkurrenters däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej jo jag har varit mest nöjd med michelin skulle testa på baurum nu i vår på toytan men den blev skrot så blev tyvär å sälja dem då dem ej går på nya toytan. Men ska iallfall testa dem kul å testa lite nytt ibland på bmw blir det nog michelin pilot troligen dock väldigt sugen att testa nokian hakka blue då deras vinter däck är super bra alla dubbar kvar sist jag kollade trots lite lek ibland :) Conti vinterdäck ska ju med vara riktigt bra men efter sett hur många dubbar det fattades på v70 som fick bli panikköp så vettetusan om det blir såna nu vet jag ej hur tidigare ägare kört |
|
| Men conti däcken har säkert några år på nacken ej kollat modell men ska nog göra det :) | |
|
Nokian gör bra vinterdäck men deras sommardäck är jag mer tveksam till....tokhögt prissatta (i nivå eller över Michelin) och de har haft en hel del kvalitetsproblem med sprickor i gummit mm. Hade en uppsättning Hakka Black som alla fyra hjulen fick "torrsprickor" i mönstret där klackarna "mötte stommen". Var 5-7 mm mönsterdjup kvar och däcken var ett eller två år gamla. Nokian tog iofs sitt ansvar och bytte ut alla fyra på reklamation, men förtroendet blev lite naggat i kanten. Hörde i efterhand att sprickorna var rätt vanligt problem på vissa partier. Hade för rätt många år sedan två uppsättningar (fyndköpte två uppsättningar på en utförsäljning) Hakka NRVi som också hade samma problem mot slutet av livslängden, men då hade de rullat två eller tre säsonger. Tyvärr har ju Nokian blivit påkommen flera gånger med "handen i syltburken" genom att man upptäckt att de skickat "dopade" däck till tester. Däck som presterat betydligt bättre i testerna än däck som gått att köpa på öppna marknaden...vid jämförelse med däck som testarna köpt in själva anonymt, har det visat sig att de däcken presterat rätt mediokert i testmomenten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Håller med Johan B om Nokian; vinterdäck kan man bara rekommendera, Nokian sommardäck tillhör inte kategorin "Top of the Line". Om man nu trots allt vill köpa typ Nokian HAKKA-BLACK!!! sommardäck får man dom c a 60 % billigare från Tyskland där samma däck heter Nokian Z-line :-). Samma mönster och ett något lägre pris....men inte under 100 €.....det är bara det att man får Hankook för 95 € och deras lite äldre vara under namnet Laufenn för 70€....eller Nexen eller Kumho för 70 €..... dom alla gör faktiskt bättre däck än Nokian nånsin gjort och det är lite trist men kanske inte så underligt med tanke på de ytterst små volumer Nokian har haft på sommardäcksidan? |
Transocean |
Editering verkar inte fungera som tänkt??? |
|
Beträffande Funduroses länk av 13.3. (utdrag från vårens sommardäcktest i Teknikens Värld?) ser jag att Nexens däck typ N'Fera SU1 (som jag just har beställt två stycken av - varför framgår i det följande) får sistaplats, inte minst pga. däckets påstådda dåliga egenskaper på regnvåta vägar med blott 1 uppnådda poäng för "våthandling", mot totalvinnare Michelin Primacys 10 poäng i samma gren. Detta stämmer föga med rapporter från kunder som står att läsa på t.ex. tyrereviews.co.uk (länkar nedan), där det framgår att egenskaperna inte avviker synnerligen mellan de två däcken, oavsett gren. Kundrecensionerna på tyrereviews torde också vara acceptabelt statistiskt signifikanta med 89 og 57 recensioner för resp Nexen- och Michelin-däcket. Också ADAC Länk ger Nexen SU1 totalbetyg "Befriedigend" (det manglar 0,1 poäng för totalbetygt "Gut") i en sommardäcktest presenterad nyligen. Jag undrar hur det kan skilja så markant mellan testresultat och hur kunderna upplever däcket. Tyrereviews kundrecensioner: Nexen: Länk Michelin: Länk |
|
|
Av den enkla anledning att vanliga människor inte kan göra relevanta och rättvisa jämförelser mellan olika däck och att skillnaderna märks först när däcken pressas till sin gräns, vilket få om några gör i sin vardagskörning (innan det händer ett tillbud/olycka, beroende på vilka däck som sitter på)... Kombinerar man detta med det extremt subjektiva begreppet "kvalitet", som är resultatet mellan förväntad och upplevd kvalitet, så får du ett resultat där många "Reviews" är ganska meningslösa att läsa om det inte är någon extremt dålig egenskap som däcken har. En kund som köper ett kinesiskt budgetdäck, har generellt lågt ställda förväntningar på dess egenskaper och accepterar svagare egenskaper då "däcket var ju så billigt", som därmed är "lätta att uppfylla", medan en kund som köper ett premiumdäck generellt har högt ställda förväntningar, vilka är svåra att uppfylla. Däcken jämförs därför inte rättvist och ur ett väldigt subjektivt perspektiv. Dessutom är många lågprisprodukter extremt ojämna i sina tekniska egenskaper, vilket gör det hela till ett lotteri - ena gången kan det vara "hyffsat" och nästa "rena katastrofen". Som lök på laxen, vet vi sedan tidigare att många däcktillverkare (även Continental, Pirelli och Nokian) har blivit påkomna med att fuska i däcktester genom att leverera specialdäck till testerna. Dessa däck har mycket bättre egenskaper än de däck som säljs på öppna marknaden - så här bör man kolla hur däcktestarna har införskaffat däcken - har de köpt dem på öppna marknaden eller har de fått dem av t ex. generalagenterna direkt!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B. Jag förstår ditt resonemang. Men, för det första: Kunderna skriver sina recensioner, de talar dem inte in. När man gör en skriftlig redogörelse, är man i regeln mer eftertänksam, och därmed mindre subjektiv, än t.ex. i ett samtal. För det andra: Om teorin att lågt ställda förväntningar till "billiga" produkter ( i detta fall däck) medför orealistisk bra recensioner stämmer, borde man förvänta att också andra däckmärken i samma kategori får relativt höga poäng i "review"-sammanhang. För att undersöka detta har jag tittat på recensioner för ett urval andra däck på tyrereviews.co.uk, som de själv placerar i "Budget"- och "Mid-range"-klassen, och kan presentera följande lista (Totalbetyg hämtad från Tyrereviews inom parentes - i jämförelse får "mid-range" däcket Nexen N'Fera SU1 totalbetyg 3.8): "Budget" däck: Rotalla (2.3): Länk Accelera (2.8): Länk Minerva (2.8): Länk "Mid-range" däck: Landsail (3.0): Länk Yokohama (3.0): Länk Yokohama (3.0): Länk Achilles (3.3): Länk Nankang (3.4): Länk Toyo (3.5): Länk För mig åtminstone är inte Johan B's påstådda korrelation uppenbar. Som bekant utrustas Porsches modeller Macan och Cayenne sedan år 2017 med däck från Nexen från fabrik. Jag läste en gammal tråd över temat på detta forum där det bl.a. antyds att dessa däck nog håller högre kvalitet ("finare" råmaterial t.ex.) än Nexen-däcken som säljs i den öppna marknaden. Det tycker jag verkar orimligt, både därför att det ville bli fruktansvärt dyrt för Nexen med en egen produktionsbana (-fabrik?) bara för att producera ett obetydligt (av deras totala produktion) antal däck till Porsche, dessutom ville nog Porsche-ledningen knappast acceptera att ett OEM-däck på deras bilar (i längden) uppfattas som "underklassig" i den övrige marknaden. Det kvarstår att se om Nexen-däck blir OEM även på 911-modellerna :) |
|
|
Kunden som köpt ett Minerva eller Rotalla har ju inte kunnat jämföra med andra däck hur de är att köra med. I alla test jag sett (och det är många) så har budgetdäcken placerat sig bland de sämre. De har ibland lyckats prestera bra i något enskilt testmoment men inte mer. Har du förövrigt själv sett ett Nexen däck på en ny porsche i bilhallen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.