AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.827

Riktigt dåligt ljud i ny G31

Sida 1 av 2
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Tjena!

Har precis fått min nya G31 och är riktigt nöjd överlag. Men ljudet... riktigt dåligt. Otroligt kass faktiskt. Men inget som inte går att fixa tänker jag.

Har surfat runt lite och kommit fram till att om man har ljudsystemet med option 676 så kan man helt enkelt köpa till ett slutsteg för att lösa problemet.

Men frågan är hur jag då gör som inte verkar ha option 676. Har jag det absolut sämsta ljudsystemet då och 676 är snäppet upp kanske?

Någon har som upplever detta också och framförallt är det någon som har en bra idé på hur man fixar detta?

Tack på förhand!
/F
Ba
20
Bavve
BMW 540i X G30
Köpte själv en G30 för drygt två år sedan med endast standardstereon.
Var också själv förvånad över hur dåligt ljud det var jämfört med ex Audi som jag haft tidigare.
Efter ett drygt ett år tröttnade jag och installerade ett BMW uppgraderingspaket 4 mha av Backes ljud
Länk
Helnöjd efter det. Fantastiskt ljud i framsätet o förbättring i baksätet
BMWn är förberedd för uppgraderingen där fram men vill du ha fler högtalare där bak krävs ett större ingrepp
Installerar du paketet själv tror jag det kostar drygt tiotusen kr.
Det kan vara så att du behöver köpa diskant delen från BMW (osäker på om G30/31 kommer med den i basutförandet). Det står om det på sidan iaf.

Jag gjorde det till en F34 jag hade förut som en kollega hade plockat ut (och jag fick i mitt knä). Blev att uppgradera stereon direkt, den dög ju knappt att lyssna på nyheterna på. Själv lyssnar jag i stort sett alltid på musik i bilen så det var inte mycket att diskutera. Gjorde det också hos Backes ljud. Är en fem år sen så jag set att man uppdaterat ex. förstärkaren i paketen.

Det står inget om de passar till G-modellerna, bara äldre modeller som står på sidan.
Vilket ljudpaket? Harman kardon? Då kanske jag ska avstå från det när jag köper bil...dock borde det vara ett rejält lyft från tidigare bilstero jag har haft.
Ba
20
Bavve
BMW 540i X G30
Deezel
Förtydligande kring Backes ljudpaket.
De passar även till G30/31, vet inte varför hemsidan inte är uppdaterad. Jag påpekade det redan förra året när jag var där.
Firman köper även del för diskanthögtalare direkt från BMW åt dig om man bara har ett lock för där (i standardutförande), kostar ca 900 kr.
@mybimmer: om du kör HK så borde det vara lugnt, det ljud som suger är paketet som är under HK (dvs. HIFI eller det som är under det som jag hade där man inte ens får med diskanterna som sitter innanför backspeglarna).

@bavve: Kan tänka mig det, sidan såg typ ut som när jag köpte paketet 2014 ;) Enda skillnaden jag såg var att det är nya förstärkare. Köpte mina diskanter direkt från BMW, har för mig jag gav ~700 då, men det är ju ett tag sen som sagt.

fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Tack som fan boys!

16 lappar är fan mycket. Hade tänkt mig typ 10k. Vill helst undvika att mecka själv men måste jag så funkar förvisso det också.

Med det sagt är det ju förbannat viktigt att det blir bra. Så visst, kostar det någon krona mer och blir magi är det ju värt det.

Funtar på om man kunde komma i mål med ett slutsteg och stoppa i högtalare i dörren uppe vid backspeglarna. Det borde hamna på typ 10k med arbete.

Vad tror ni?
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Högtalarna under sätena är crap och ska du ha någon nytta av slutsteget så måste du ändå bort med stolarna och skarva in slutsteget där. Lika bra att sätta dit ett par vettiga subbar när du ändå håller på.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Inte för att vara otrevligt på något sätt.

(Har själv HK och är hyffsat nöjd)

Håller med om att BMW s "utan att betala mer system" är ren skit.

Men hänger inte riktigt med. Du har köpt en ny bil. HK (som låter duktigt mkt. bättre)original monterat kostar typ 10 papp och nu skall du eftermontera ett system som försöker att vara på samma nivå för 16 papp.

Har lite koll när det gäller ljud och skulle förstå frågan bättre om det gällt B&W systemet som brukar ligga runt 30 lite beroende på bilmärke.

Men mitt tips om du nu ändå är seriöst intresserad av ljud och skall ta dig besväret att eftermontera så kolla om B&W har ett eftermaknads system för BMW.

Det är bara att åka in till närmsta Volvo, BMW etc..hökare och lyssna...😀😀

Problemet är oftast att för ex B&W så har du fler högtalare, där de ex. sitter så finns inte monteringsdelarna på plats om du inte valt det från början. Tar du den jag hade på F34:an så har du ex. ingen center alls.

Det finns lite andra system att välja, men som sagt, då kan det krävas att man har ett av de andra bassystemen att utgå ifrån.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Ok

Nu är jag ute på tunn is.

Men brukar inte monteringssattser följa med seriösa system.?

"Hålen" finns väl där? ( Jag tror inte de tar fram en helt ny instrumentbräda med allt vad det innebär för att plugga igen hålet för centerhögtalaren)

Kan ha helt fel. Dock nyfiken.?
Nej, det är ju olika inredningsmateriel t.ex, men jag vet inte. I F34 såg var det bara helt plant där den högtalarn skall sitta t.ex. Vet att ex. BAV system kräver visst bassystem för att kunna montera in högtalarna.
Kollade runt en del då jag gjorde det 2014, kan väl förvisso ändrats, men verkar inte så.

Kolla ex. Länk och ställ in BWM G30 så ser du att det är olika för olika bassystem
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
@428 Hade inte koll på att default systemet sög så mycket älg. Hade inte testat bilen innan. Skickade bara en kitlista till säljaren utan att tänka på ljudet.

Tänker också att det borde finnas ett kit för eftermontering. Säkert också dyrt som fan. Ska kika lite noggrannare på det systemet för 16k. Kan möjligen gå att pruta något.

Tack för alla svar! Mycket uppskattat!!!
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Btw... möjligen fel forum men ändå. Fick med BMW 17” originalfälgar och vinterdäck. Vad är de värda vid försäljning här eller Blocket?
frecar, vad specifikt är det som är dåligt med standardsystemet? Blir ljudet mindre dåligt efter justering (vad i så fall?) av ljudbilden?

428, "ny" innebär inte per automatik fabriksbeställning av slutanvändare.
Länk

Denna PnP förstäkare verkar rekommenderas: Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Förr var det så att de högtalare biltillverkarna satte i bilarna var skräp som de tog bra betalt för. Tror knappast det har ändrats. Köper man högtalare i samma storlek av ett bättre fabrikat (inte hos bmw), brukar det bli en väldans skillnad på ljudet till det bättre. Till en bråkdel av kostnaden. Spelar ingen större roll om man köper andra dyra slutsteg när högtalarna inte förmår att förmedla ljudet.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Hej,

Jag har B& W i min 540 men till skillnad från er andra som tycker det är bra så tycker jag det låter skit. Eller iaf endast okej, ljudbilden är rätt grötig och kanalsepareringen inte bra heller. Basen är okej men inte mer.
Vad säger ni andra? Vad är det som ni gillar med det? Jag ör sjukt besviken på att BMW bästa system inte är bättre! Vet någon om man kan uppgradera från detta?
Wi
30
Widescreen111
520D Xdrive Touring -20
Hej,

Kika på följande länk, tillverkare för Audiotech-Fischer billjud:

Länk

De har skräddarskydda lösningar för BMW billjud, själv lät jag en bilstereo firma i Västerås uppgradera mitt Hifi system i G31 med en ny förstärkare !

kan tänka mig att det finns nåt för B&W uppgradering också...

Ljudet blev helt annat, mycket bättre stereobild ,ljudet lyftes upp till öronhöjd istället att ligga vid fötterna, allt detta med originalhögtalarna, man får även tillgång till en avancerad DSP via PC uppkoppling.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Tack för svar!
Jag ska kolla detta. Vet du hur man ser om man har ANC (Active Noise canecelling) i bilen?
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag kan informera alla om att det mer eller mindre är OMÖJLIGT att byta ut B och W ljudsystem för att det är så komplicerat gjort med alla kanaler och det går inte bara att köra en plugg and play. Impedansen i högtalarna är också helt olika de vanliga förstärkarna så du måste byta slutsteg men det räcker inte utan det måste till fler uppgraderingar. Jag fick en offert på ca 65 000kr och då kunde de inte lova att det fungerade. Jag är CHOCKAD över att BMW inte kan leverera bättre ljud i sitt flaggskeppspaket!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.