AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.100

Service och reperation i Tyskland

Sida 1 av 2
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Är det någon som utfört större reperationer i tyskland?
Har hört någon som gjort det och kommit undan billigt.
Bor i södra Sverige.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med tanke på eurokursen nu (10,60kr/€) så försvinner en del mot hur det sett ut om Euron stod i 9kr.
Trådskaparen är nog upplyst om EURSEK. Kostnadsnivån är generellt lägre i DE än här. Enklast är väl att be om offert. Okomplicerade men tidskrävande arbeten görs nog billigare i Polen.
Transocean
Vad har du tänkt å reparera?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Turbo4ever, fascinerande att du kan utläsa det av de tre korta meningarna.
Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Hej!
På min M50d är det dags att byta bromsskivor och belägg runt om. Bilia Group i Stockholm skickade en offert på 29 kkr. Efter en diskussion fick jag ner det till 23 kkr.
Ringde till BMW i Hamburg och fick en offert på 1600 €

I maj blir det en tur till Hamburg för att byta bromsar och handla godricka till sommaren :)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
29kkr för att byta bromsar och belägg...… !!!!! Och sedan få en offert på samma arbete i Tyskland för i princip halva pengen, sjuka priser i Sverige :-(

Hur såg offerten ut? Tänker tid och delar specat? Misstänker att BMW Sverige har höjt sina reservdelspriser samt har högre timpeng.

Du får rätt mycket godricka för mellanskillnaden, skön sommar att se fram mot!

Niklas

Som väl kanske måste göra samma grej på sjuan i närtid. Men känner även att det borde jag klara själv med mina små knotiga fingar :-D

Fransosen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beary, känns som ett öppet mål. X5 är en bra bil för att fylla med dryck dessutom. :)

Kanske finns ännu lite billigare på en mindre ort i norra Tyskland? Typ Lübeck?

Kollat vad någon BMW-handlare i Norrland tar? Molin bil i Sundsvall som exempel?
Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
BMW sverige skulle ha 22500 kr för delarna. Det nedprutade priset fick jag ingen offert på.
Tyskarna nöjer sig med 1250 @ för delarna.
Det som är dyrt i båda offerterna är framskivorna som är i någon sorts lättviktsmetall...oavsett är det inte en försvarbar prisskillnad!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Spännande att en bromsskiva kan bli i det närmaste 100% dyrare på sin resa från Tyskland…..

Fast den mark up:en finns tyvärr på nästan alla varor i Sverige numera. Inte undra på att folk köper så mycket från Tyskland men även andra länder i Europa.

Får fundera på en sådan resa själv när det är dags. Eller åtminstone köpa grejerna från Tyskland och mecka dit dom själv.

Niklas

Fransosen
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Som jag hör är det absolut lönt.
Jag ska byta bromsar fram samt dämpare fram samt fjädrar fjäderbenslager.
16000kr på min (icke bmw) firma.
Bmw vårgar jag inte ens ringa.

Har mailar 3 företag i Sassnits. Men har ej fått svar.

Är det på BMW-ni fått offert?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad menar du med BMW Sverige? De utför väl inte service?

Det går ju att köpa originaldelar via andra kanaler. BMW Sverige gör inga egna bromsskivor. :)

Länk

Länk

Länk

Snabb sökning av mig. Går ju att leta noggrannare för olika fabrikat och priser.
Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Offerten är från Bilia group och inget annat.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När det dyker upp offerter på bromsbyten ifrån verkstäder blir man alltid lika glad att man byter själv :-D

Visst är det rätt kralliga grejer till den bilen. Men 22500kr bara för material!? Herregud..

Transocean
Zeb, dina delar kostar c a 500€ om du beställer från Tyskland och byter själv.

//www.kfzteile24.de/warenkorb?ktypnr=11883&lastAction=u§ion=shoppingCart
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Tyvärr har jag varken kunskap eller plats att ta hand om det själv :(
Så det blir att betala någon.

Däremot har min verkstad gått med på att sätta dit grejor som jag själv beställer vilket drar ner kostnaden ordentligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Satte kaffet i halsen flera gånger denna morgon! :-)

Först kostnaden på 29 papp!

Sen tittade jag på vad en "lättviktsbromsskiva" vägde - 16.5 kg / styck till en F15 (till den nya G05 är den ännu tyngre med 17.5 kg)! 16.5 kg!

Och till slut att det lönar sig att köra längre sträckor utomlands att göra en helt ordinär service.

Du har delvis rätt i att det är speciell lättviktsmetall i bromsskivorna fram - men inte riktigt som man tänker sig - inte lika spaceage som man tror det är så att säga :-)

Vanliga bromsskivor är gjorda i ett enda stycke av "gjutjärn" inklusive navet i mitten.

Bromsskivorna fram till de mer motorstarka F15-modellerna (typ 50iX 4.0, 50ix 4.4 och M50dX) har vad man kallar kompositbromsskivor.
Låter fräckt men betyder bara att navet i mitten på bromsskivan är gjort av en lättmetalllegering medans resten av bromsskivan är gjord i tradionellt "gjutjärn".

Men det stämmer att dessa är lite dyrare då det inte är lika stor volym på dessa och tillverkningsprocessen är lite annorlunda (dyrare) än för vanliga bromsskivor.
Vanligaste sammanfogningsteknikerna mellan mittendelen av lättmetallegering och övriga bromsskivan i "gjutjärn" är nitning eller "co-cast". Vissa tillverkare använder bara en teknik medans vissa (tex Brembo) använder båda i sitt produktutbud.

Sen har dessa bromsskivor böjda ventilationskanaler, vilket gör de rotationsbestämda vilket gör att bromsskivan för vänster sida inte är samma som för höger sida - vilket lägger på några kronor på priste också.

Har skrivit lite mer detaljer (delvis utspritt) kring delar av detta i dessa trådar:
Länk
Länk

Men 16.5 kg per skiva! Holy crap! Även för den lilla xDrive25d så väger en bromsskiva 11.1 kg.
Bromsskivorna fram på E30 325iX Touring väger bara 4.8 kg och bromsskivorna fram på en stor Volvo 855 väger bara 6.3 kg (båda har fullt acceptabla innermått så inga småbilar alltså).
Var någonstans på denna 25-åriga resa gick det så fruktansvärt fel? :-)
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Låter absurt!
Finns inte andra alternativ än original?
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Finns ju en massa eftermarknadsskivor
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag behöver nya framskivor till min 650 snart. Det är samma skivor.

Är svarvning ett alternativ på dessa? Jag har en bit kvar ner till minimåttet så det finns utrymme för det.

Det är nog 30 år sedan jag svarvade skivor sist eftersom nya generellt är så billiga att skillnaden är försumbar. Men med dessa priser på skivor kan det ju vara ett alternativ.
bl
2.294
blixten
325i -88
Sannolikt kommer den normale bmw ägaren, som inte brukar köra på autobahn eller racerbana och där frekvent bromsa hårt från hastigheter runt 200 knyck, inte ha någon bättre nytta av de dyra original bromsskivorna, jämfört med andra kvalitetsskivor.
Vad det gäller vikten, så räcker det med att man sätter på ett par andra fälgar för att den eventuella viktdifferensen avseende olika bromsskivor skall vara "uppäten".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.