|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ABS lampan började lysa helt plötsligt igår. felsöker med inpa och får följande kod 5da6 på tyska står det drehrichtungserkennung vorne rechts är detta ABS sensorn höger fram? Adu Oancea När du älskar att köra | |
|
Höger fram är odiskutabelt. ”Kännare av rotationsriktning” är en direktöversättning, typ Google translate, som onekligen för tankarna till ABS-sensor. /Lennart |
|
|
Så det är abs sensorn då som lagt av? Adu Oancea När du älskar att köra |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, inte nödvändigvis (men det är relativt sannolikt). Det kan även vara tonringen som är skadad (vissa sitter som en extern ring runtom medans vissa sitter inne i hjullagret) men det kan även vara defekter på kablar/kontakter. Problem inuti en styrbox är också en sannolikhet (men relativt osannolikt). |
|
Det vore det enda logiska. ABS - lampan larmar ju och ABS - sensorn känner ju av rotation (om den är hel). Det är bara det där med rotations- RIKTNING som känns nytt. Men det är väl bara att byta sensorn. Till original eller OEM, har det poängteras tillräckligt många gånger. /Lennart |
|
|
Där har bmw-slangen naturligtvis en poäng! :) /Lennart |
|
|
Ok ska köpa en original sensor så får ja hoppas på det bästa. Kablarna verkar hela då jag kollade på dem idag. Adu Oancea När du älskar att köra |
|
Just den felkoden är mindre vanlig (men jag översätter det också till problem att läsa av rotationsriktning). Ofta blir det 0x5DC1 eller 0x5DB1 när man har intermittena problem med någon av givarna bak. Är det problemet med rust jacking som är extremt vanligt på E87 och E90 med flera så behöver man åtgärda både tonring och sensor (det rostar under tonringen som sitter på drivaxeln som i sin tur expanderar och börjar ligga en emot sensorn och formligen tuggar sönder den). Ska man göra visuell inspektion av kablarna måste man följa kablarna hela vägen vilket är väldigt knepigt (och ibland räcker inte visuell inspektion då ytterhöljet ibland kan vara helt men trådarna inuti kan vara helt av). Men visuell inspektion är alltid bra att göra! Har man tur hittar man något riktigt uppenbart! Men det är dock aldrig det enda man gör (om man inte hittar något) - det är endast ett verktyg av många som man använder vid en felsökning av ett problem. Här har vi en annan med liknande fel - men i det här fallet fanns även felkod om ett elektriskt fel (många styrboxar är ganska bra numera att känna av simpla problem som kompletta kabelbrott men det varierar kraftigt och det varierar även kraftigt vilka felkoder som sätts när/var/hur så det ska bara ses som en liten liten liten pusselbit i det stora pusslet aka felsökningen). Länk Om jag skulle chansa - vilket man generellt inte gör vid felsökning/reparation - så ligger sensorn i princip högst upp på listan över the usual suspects. Men finns ändå en viss sannolikhet att det inte hjälper och då har man tyvärr kastat 1300 SEK i sjön (det är ganska vanligt att denna chans-strategi blir dyrare än att göra felsökning). Men i ärlighetens namn så vet i tusan om jag inte också köpt en ny sensor - hade definitivt stått i valet och kvalet iallafall. Det finns fler tester att göra, men det är ju frågan om tid kontra pengar (exempelvis hur mycket tid har man att lägga på att fippla och felsöka). EDIT : Jomen, hänger på Insta också - vevade igång appen och såg precis PM'et! :-) |
|
Bmw slangen har du Instagram? I så fall följer jag dig där och har även skickat pm 😊 Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
"Ofta blir det 0x5DC1 eller 0x5DB1 när man har intermittena problem med någon av givarna bak." Vi har så långt ägnat oss åt HF. Det kanske inte spelar så stor roll för resonemanget? Föreställer mig annars att rost under kransen borde vara mer typiskt för bakaxeln. Om nu sensorn är mekaniskt skadad, kan man inte se det då? Eller måste sensorn standardmässigt *borras* ur? /Lennart |
|
Där hade jag lite bråttom, glömde det viktigaste i de exemplen och det är den tillhörande felbeskrivning till dessa felkoder vilket är "wheel speed sensor rear left extrapolation" respektive ""wheel speed sensor rear right extrapolation" det vill säga intermittent får den svårigheter att läsa ut en korrekt och pålitlig signal för att avgöra rotationshastigheten på hjulet (vilket är logiskt eftersom någon sitter och gnager på sensorn och dessutom är korrekt luftgap på denna typ av sensorer ganska petigt). Stämmer, mest sett detta där bak där tonringen sitter på drivaxeln - fast det kanske beror på att de flesta är bakhjulsdriva. Eller stämmer det numera? Alla verkar ju köra xD numera :-) Jo, det är svårt att en skadad sensor om man inte plockar bort den. Däremot om man kan se tonringen så brukar man kunna se ett spår eller område som skiner eller ser mer polerat ut än resten. Vad man oftast gör är att man kollar på signalen på oscilloskop efter eventuella defekter, har man en skräpsignal redan här nere så vet man med säkerhet att det finns ett problem just vid sensorn/tonringen (kan ju finnas multipla fel i systemet men det är bevis på att du har lokaliserat ett problem med säkerhet iallafall). Med dessa nya Halleffekt-sensor så måste man dubbelkolla att man har korrekt spänning/jord till givaren också, de fungerar inte utan detta (i jämförelse mot de äldre och enklare VR-givarna). Men i det här fallet så är det hög sannolikhet att det är fel på sensorn (men finns alltid en viss sannolikhet att det inte är det). Ett sätt att gå vidare är att chansa och köpa ny och byta - hjälper inte det så får man bita i det sura biläpplet och lämna in för proper felsökning. |
Tillägg : Snokar jag hos SKF och NTN så verkar det som tonringen är inbyggd i hjullagret för framaxeln på denna modellen (inte särskilt ovanligt numera). Så någon rust jacking kan inte inträffa och tonringen är således rekativt skyddad, men det finns (relativt sällsynta) fall där tonringen inne i hjullagret gått sönder. Det gör ju att risken att sensorn skadad ("av yttre våld") är mycket mindre - men det är likväl en hel del elektronik i dessa sensorer som kan gå sönder. |
|
Hade liknande problem på min 325d E91 med vänster framhjul. Kommer inte ihåg vad felkoden var, men efter byte av sensorn fungerade det igen. Tonringen sitter i lagret på vissa modeller av E9X, så ingen rost i detta fallet. /Kent |
|
|
På min e90 som jag tidigare ägde så slutade ABS att fungera. Vill minnas att sensorn var helt död för det beställdes en ny. När jag så plockat bort sensorn så tyckte jag den såg väldigt märklig ut. Det var som ett smalt ett spår i sensorn, som om något nött på den. Men tonringen var matt och spåret mycket smalare än det borde vara om hela ringen hade nött. Jag tittade in i hålet för sensorn, mot tonringen, samtidigt som jag roterade hjulet. Det visade sig att det satt en liten rackarns sten i ett av tonringens hål. Det vara bara att pilla bort den och montera den nya sensorn. Aldrig hört att någon annan haft samma fel, varken före eller efter. |
|
|
Tog loss höger sida och mätte med multimeter ohm... Inget utslag alls på mätaren så den verkar död. Adu Oancea När du älskar att köra |
|
@TheBear89 : Jag tänkte faktiskt skriva något i stil med detta i mitt föregående inlägg när jag nämnde att "risken att sensorn skadad ("av yttre våld") är mycket mindre" i samband med tonringar i hjullager :-) Funderade faktiskt om det inte kunde hända något i stil med när en sten hamnar mellan bromsskivan och bromsskölden - men det lät osannolikt att det skulle hända och hade faktiskt aldrig hört talas om ett fall - förräns nu! Antagligen mycket ovanligt men ändå intressant att höra om ett faktiskt fall! Visar ju på att i princip allt är möjligt och inget kan uteslutas till en början... @Aduoan : Oh ah nej nej - du kan inte ohm-mäta moderna sensorer - det var ungefär 20 år sedan man la av med sådana sensorer som man kunde göra det med - nu är det moderna prylar :-) Tiden rusar iväg :-) Lär ta tid att ta död på den vanan, lite som den där vanan med att hålla på med gaspedalen när man startade en motor med bränsleinsprutning och modernt motorstyrsystem (och var van vid gamla förgasarmotorer) :-) Här har jag en längre utläggning om aktiva vs passiva sensorer: Länk Här är en kort summering av aktiva sensorer: I princip alla hjulsensorer på moderna bilar numera är av denna nya typen (dvs aktiva där Hall- eller MR-givare är vanliga varianter). Dessa krångligare/modernare givare är så kallade aktiva sensorer vilket betyder att dessa sensorer har en hel del elektronik inbyggd i sig som tar den råa signalen och snyggar till den och gör en del tolkningar innan sensorn skickar ut en perfekt fyrkantsvåg på [0V,5V] ut på ledningarna. Finns inget motstånd man kan mäta (som man kunde på de enklare så kallade passiva sensorerna). |
|
Ok. Men min sensor har 2 kablar. Eller pins eller vad som kallas. Inte 3 Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
Bytte givaren mot en BMW original. Släckte koden och allt ok nu. Så nu kan man sova igen haha. Tack grabbar 😁 Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
Härligt! Tack för återkopplingen! Fanns det något synligt fel på den gamla? /Lennart |
|
Tyvärr betyder det inte så mycket (antalet pinnar) :-) De aktiva sensorerna (oavsett om de kör med Hall- eller MR-teknik bakom kulisserna) är också två-pinniga. Det finns alla möjliga varianter av sensorer, alla här kan vara analoga eller digitala. Det finns 1-pinniga (karossen används som jord) Det finns 2-pinniga Det finns 3-pinniga Det finns 4-pinniga (spänning, signal, signaljord, jord) I ditt fall tror jag det är strömpulser som skickas över linan (med olika frekvens). Tror xD-modellerna fick ett lite nyare system och där är det inte längre bara rotationshastigheten som överförs, man överför även annan typ av info över linan (man kodar in den informationen i pulståget). Dessutom har den en im-alive funktion när hjulet står stilla där den typ 1 gång i sekunder skickar en strömpuls till DSC-enheten för att säga "jag lever och fungerar så var inte orolig att jag inte skickar någonting intressant just nu". Sorry för att fullständigt slita sönder den där underbara enkla världen för er :-) När det gäller moderna bilar så är allt ca 100 gånger mer komplicerat än man tror. Kort och gott är det ett myller av nätverk, bussar, protokoll, avancerade inbyggnadssystem och mycket avancerad programkod och logik. Vänta bara när vi går upp till nivå 4 och 5 på automationsstegen och lägg därtill intelligenta uppkopplade bilar samt när bilarna kör realtidskommunikation med varandra och omgivningen :-) |
|
Lennart. Nä inga synliga fel på utsidan alls. Bmw-slangen. Aha ok då har man lärt sig något nytt 😁 Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.