AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.091

Vilken service behövs?

Sida 1 av 2
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
Har köpt en Z4 3.5-10 med 4500 mil på mätaren,automatlåda,bilen har servats vart annat år olja+filter,bromsvätska, luftfilter,kupefilter,tändstift.
Behövs det göra någon ytterligare service? byter man olja i automaten? bör AC servas ?
Eftersom detta är min första BMW tar jag gärna emot tips, vad bör kollas på bilen.
Jag kommer byta RFT däcken till icke RFT,fram är dom orginal.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Låter som bilen fått regelbunden service vilket är ett gott tecken.

Angående AC så kan det vara på sin plats att göra en AC-service (kolla att systemet är tätt, mängd och tryck är rätt med mera). AC-systemet är ett system som är extra lämpligt att göra förebyggande maintenance på (då ett mindre fel lätt leder till skador i andra system som alla är svåra att komma åt och reparationskostnaden ökar i princip exponentiellt då).

Detta kostar inte mycket, men gör det hos en kvalificerad och kunnig verkstad som verkligen gör det grundligt.

Ingen direkt servicepunkt, men det kan förhindra många problem framöver, rensa eventuella dräneringskanaler. Allt beror såklart på hur den använts och var den stått parkerad. Vissa modeller har stora dräneringskanaler, vissa har små. Har rensat bort stora mängder löv på några bilar där det var täppt men i dessa fall kunde inte vattnet rinna över eller fylla upp boxen där motorstyrenheten sitter - men det finns modeller där det kan hända.

Dels handlar det om dräneringshålen längst bak i motorutrymmet vid vindrutan. Sen handlar det om dräneringshålen kring takluckan för de modeller som har det - så just detta sista moment är kanske inte applicerbart på en Z4 Coupe/Roadster.
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
Tack,dubbelkopplingslådan är den servicefri inget oljebyte,bakaxeln samma sak? har inte haft någon bakhjulsdriven bil i modern tid.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med endast 4500 mil så skulle jag inte vara oroad för oljan i dubbelkopplingslådan eller differentialen bak.

Jag själv är mest van vid manuella bakhjulsdrivna 80, 90 och 00-bilar och för BMW brukar jag själv tycka det kan vara lämpligt att byta olja i den manuella växellådan och oljan i differentialen bak vid typ - tja - låt oss säga 15 000 - 20 000 mil eller däromkring.

Automatlådan kan jag ingenting om (vill heller inte veta någonting om dem) men det jag av misstag hört är att de är lite kinkiga på oljan (vilket är helt naturligt med tanke på dess design). Däremot verkar det variera kraftigt från automatlåda till automatlåda hur mycket oljan slits samt kontamineras av lamellpaketen. Så jag gissar på att färg på oljan får väl vara en lämplig indikator här.

Men nu var det dubbelkopplingslåda vi pratade om och det är ju mer likt en manuell växellåda. Men jag är inte så van vid dessa moderna påhitt utan är mer van vid "klassiska" manuella växellådor som Getrag och ZF från 80, 90 och 00-talet.
Äldre manella växellådor var inte särskilt petiga, många körde jag med vanlig ATF Dexron III (för de skulle ha detta) men senare började helsyntetiska alternativ dyka upp allteftersom utvecklingen gick framåt och de fungerade fint med dessa också och oljan höll riktigt länge.
Modernare och nyare varianter brukar generellt sett vara lite petigare med både typ av olja och dess kvalitet.

Men vi pratar ändåså bara om 4500 mil så jag skulle inte oroa mig så mycket kring detta förräns vid typ 10 000 mil (tid bryter också ned oljan men inte i samma hastighet som vid kontinuerligt brukande med alla dess värmecykler samt kall olja som brukas, varm olja som brukas, olja som blir lite extra varm under längre tid, osv osv osv). 10 000 mil är ändås relativt tidigt för dessa moderna oljor, men eftersom bilen inte används så mycket och står stilla längre stunder så kan det vara lämpligt att böraj fundera på detta vid den här tidpunkten.

Alla moderna bilar numera har lifetime i alla sina vätskor - enda undantaget är bromsvätska. Sen får var och en utveckla sin egen definition av "lifetime".
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
Tack för det,tänker dock byta kylarvätska,med tanke på att bilen knappast går mer än 300-400mil per år så verkar det lugnt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, byte av kylarvätska är ett lämpligt förebyggande underhåll. Vid 15000-25000 mil (eller kanske i det här fallet 10-15 år) kan det nog vara lämpligt att byta för dessa modernare kylarvätskor vi har numera - även om denna vätska också uppges vara lifetime. Men det är framför allt rostinhibitatorerna som bryts ned i kylarvätskan så byte som ett förebyggande underhåll är bra (normalt sett brukar jag rekommendera att göra detta i samband med byte av någon annan komponent i kylsystemet - men det tror jag inte lär hända i närtid för denna bilen).
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Vet att en del med E85 (cabben innan din) har haft problem med igensatt avrinning från cabförvaringen. Vet inte om det problemmet finns på E89, men kan vara värt att kolla upp.
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
Tror inte att cabproblemet finns på E89,skall kolla när jag får bilen, en spridare är bytt, den gick inte helt rent verkar finnas fler som har detta problem, någon som vet om man kan få fram vilka tillval bilen är utrustad med,vet inte vad som extrautrustning, men jag har Idrive,Dubbelkopplingslåda,Lädersäten med dynförlängning samt Metallic
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den här VIN-decodern brukar fungera för det mesta, där kan du se options som detta chassinummer hade från fabrik
Länk
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
Tack där fanns mycket info. med vad som är tillval eller inte är svårt att se.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Lägg upp utrlistan, så kan vi tala om för dig vad som är tillval och vad som är standard
Svårare är det inte
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
Listan än flera sidor lång,men automaten,Idrive,Sportstolar,Metallic antar jag är tillval.
Bi
3.797
Bianca

Bara kopiera länken från Mdecodern när du väl fått upp utrlistan
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
Länk
Bi
3.797
Bianca

Några tillval /options, men inte många tyvärr.
Bi
3.797
Bianca

Har du inte blåtand för telefoni??
Bi
3.797
Bianca

Xenon?
Bi
3.797
Bianca

Tillval är vad jag tror
Sportlåda, Skinn,609, 521,544, 563, S5ACA, 302
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
OK tack,blåtand men inte xeon finns.
Ti
30
Tiss
BMW Z4 3.5i -10
Någon som uppdaterat navigering med denna?Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Finns ju 2020-1 Professionall West nu på andra ställen på internet. Och risken är att priset i länken bara är kartan, man behöver allt som oftast även en FSC-kod som är unik för bilen.

För några år sedan tog BMW själva typ 500kr för kartan och över 1000kr för koden så kolla vad dom tar för FSC-koden innan du bara beställer kartan.

Köpte min senaste uppdatering till just 2020-1 West på nåt ställe för 400kr (ca) då med både karta och kod. Dock får man inte det käcka BMW USB-minnet och man måste ladda ner och un-zippa en fil och själv lägga det på ett max 32GB minne. Har gjort uppdatering flera gånger på min sjua som är från 2009. Inga problem med det har jag upplevt.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.