|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Störst sannolikhet att fungera borde ju oljesensorn ha, och den verkar vara enklast att verifiera att den fungerar (då den är tjattrig av sig). Problemet är att vi har introducerat en okänd variabel här i form av ett stycke Kina-junk. >> Oljesensorn larmar hela tiden hur jag än försöker. Även om generator och IBS >> är urkopplade så larmar oljesensorn oavsett om den är inkopplad eller inte. Detta var lite mysko. Men om du även kopplar ut glödstiftstyrenheten, går det inte att få oljesensorn att fungera? Är osäker på hur mycket som krävs för att den ska vilja dra igång kommunikation med oljesensorn. Men borde gå mer eller mindre automatiskt. Kanske krävs rensning av felkoder (långsökt), men ändåså något man borde göra. Key cycling så klart också. Start av motor borde inte vara nödvändigt. Kolla även exakt VILKA felkoder som finns kvar. Klagar den fortfarande på BSD meddelande? |
|
Om jag enbart har oljesensorn inkopplad så får jag inte bort felkoderna på den. IBS, generator och glödstiftsenhet urkopplade. Har provat med den gamla sensorn som jag förmodar är trasig och även med den nya som sitter monterad. Felkoderna är samma som tidigare förutom även glödstiftsenheten när den är urkopplad. Det skulle kunna vara så enkelt att den nya givaren också är trasig och när den är inkopplad så stör den BSD-signalen så att jag får felkoder på de andra enheterna också. Konstigt nog aldrig på glödstiftsenheten om jag nu inte kopplar ur den. Oljesensorn som satt original ser ut enligt bilderna: Länk Den nya ser inte likadan ut, men det tror jag har att göra med att BMW har uppdaterat den några gånger sen 2008 då min bil bygges. Länk Fabrikatet på den som jag köpte vet jag inte och det står inget på utsidan utav den. Jag har konstaterat att jag inte har kabelbrott på BSD-linan till generator, oljesensor och IBS. Glödstiftsenheten kommer jag inte åt för jag lyckades precis få bort kontakten utan att ta bort insuget. Jag ska kika på repavdelningen på jobbet om det finns ett oscilloskop. Dessvärre så har jag inte använt ett sen jag gick i skolan för 25 år sedan så det är inte säkert att det hjälper mig. Jag börjar få slut på ideér att testa så jag tror att jag beställer en ny givare och provar med. Chansen att båda två är trasiga är minimal och skulle den nya inte heller fungera så borde det vara DDEn som det är fel på. |
|
Oj, står det ingenting på givaren betyder det att ingen ens vill röra den med tång - än mindre bli ihopkopplad med den. Förvänta dig lägsta möjliga kvalitet och ingen kvalitetsäkring i något av alla leden från design, produktion och leverans. För den var väl lite billigare än de andra alternativen - eller hur? :-) Jo, dessa har haft ett antal revisioner vad jag förstår och kan se olika ut - så det ska man inte hänga upp sig för mycket på. Dock är artikelnummer king (oavsett om det är BMW's eller reservdelstillverkarens egna) - men här är problemet att det inte står ett skvatt på din nya oljesensor :-( Jag kollade för skojs skull på E90 335d men den hade en annan oljesensor än din E60 535d. Oljesensorn för E90 335d såg ut just som den Hella du länkade till (medans oljesensorn för E60 535d såg ut precis som den som var som din original du länkade till). Fullt möjligt att du har fel sensor, att båda kör BSD-buss men DDE förväntar sig olika typer av meddelanden eller annat protokoll mellan dessa två olike oljesensorer. Så här har du infört en variabel som krånglar till felsökandet. Fast får ju hålla med om att det är en något låg sannolikhet på att du har problem med båda oljesensorer. Med det är å andra sidan inte alltför långsökt att du faktiskt har ett fel på din ursprungliga oljenivågivare och den nya du köpte är helt fel och kan inte kommunicera på rätt sätt (fast den är fullt fungerande) - fullt möjligt. Men om det isåfall var oljesensorn som sänkte BSD-bussen så borde alla andra enheter fungera om du bara låter oljesensorn vara urkopplat. Så om den kopplas ur helt och alla felkoder raderas och man startar motorn och stänger av motorn några gånger - dyker det upp några nya felmeddelanden då? |
|
Jag beställer en ny sensor utav original kvalité och testar med den. Är det fortfarande fel med den så tror jag dessvärre att det är något med databoxen. Inte behöver den nya givaren ha kontakt med olja för att fungera? Tänkte nämligen prova den nya utan att montera och därför slippa tappa ur oljan om den nu fortfarande skulle vara fel. Återkommer när jag testat med ny givare. |
|
Tyvärr tror jag inte en nya oljesensor löser problemet. Hade det bara varit fel på oljesensorn borde alla fel och felkoder försvinna (förutom då oljesensorn) om man pluggade ut denna. Men så verkar ju inte vara fallet. Och det verkar som att du raderar felkoder och lyckas sätta nya olika kombinationer av felkoder - vilket indikerar att systemet inte sitter kvar i samma läge utan utvärderar kontinuerligt. Och jag är mer eller mindre helt säker på att dessa BSD- och LIN-bussar inte kör med någon terminering (då det är så låga datahastigheter vi pratar om). Annars får man vara lite försiktigt med detta när man felsöker och kopplar ut enheter från en buss, kopplar man bort en enhet där termineringen sitter så blir det knasigt på bussen (CAN-bussarna är ett exempel där det finns termineringar i olika enheter). Så det borde vara säkert att kunna koppla valfri enhet från en BSD- eller LIN-buss utan att oroa sig för att förstöra för bussen (som nämndes innan så är det inte alla bussystem du kan göra så med). Men med en ny oljesensor (förutsatt det är korrekt variant - just olika protokoll på bussarna är ett förbannat minfält när det gäller moderna generatorer - där kan man verkligen göra bort sig i inköpen) så borde vi ha en känd bra enhet som vi kan lita på till en hög grad. Mig veterligen så ska det inte vara några problem att koppla in oljesensor utan att den är nedsänkt i olja. Det borde bli väldigt likt scenariot när det helt tomt på olja i oljetråget. Men jag vet inte riktigt var fokusen på just oljesensorn kom ursprungligen ifrån? För tittar man felkoderna så finns det ingenting som säger att det är just oljesensorn som är problemet. Jag skulle nog vilja säga att det är lika stor chans att det är knas med tex IBS som att det är knas med oljesensorn. Det är relativt stor sannolikhet att du aldrig hade behövt köpa den första oljesensorn, eller nu denna andra oljesensorn. Eller behöva byta någon av dessa. Finns inget som indikerar på att det är fel på just oljesensorn - förutom då att oljesensorn och IBS brukar vara usual suspects - men än en gång - då borde alla fel försvinna om man kopplade ur oljesensorn - fast det händer inte. Så det här är nog lite knepigare än en strulande simpel komponent. Knas i DDE går ju faktiskt inte att utesluta. Vad är det minsta antalet felkoder du lyckas konfigurera fram? Som du säger så får du felkod på oljesensorn även om den är inkopplat och allt annat urkopplat - så den är väl bäst att lämna urkopplad då. Och glödstiftstyrenheten verkar leva sitt eget liv - trots att det inte borde vara så om man kollar på elscheman. Men säg att det är så - så vi tänker inte på den i nuläget. Så hur ser felkodssituationen ut för IBS och generatorn om du lämnar oljesensorn urkopplad (men både IBS och generator inkopplad)? Får du några felkoder på någon av dessa då? Om du försöker med oljesensor=UT + ibs=UT + generator=IN, vad får du då för felkoder? Om du försöker med oljesensor=UT + ibs=IN + generator=UT, vad får du då för felkoder? Finns inget som säger att det handlar om multipla fel, tex att båda oljesensorn och IBS förstör BSD-bussen. |
|
Bilen är nu ihopskruvad igen för jag måste ha den till jobbet i veckan så jag kan inte testa mer just nu. Minsta antalet felkoder som jag lyckats få fram är 2. Då med allt inkopplat utom oljesensorn. Dessa felkoder finns där även när jag sen kopplar in sensorn. 004B37 DDE: Oil condition sensor 0042AE BSD, message: oil condition sensor: Missing Sen verkar det lite konstigt för även när jag har andra enheter urkopplade så får jag inte alltid upp felkoder för dem. Ibland får jag bara de två koderna ovan fast tex generatorn och IBS är urkopplad. Jag beställer iaf en ny oljesensor. Ska försöka få tag på en original som verkar vara Hella. |
|
Känner igen det där - är en av anledningarna varför jag tröttnade på att göra alltför avancerade reparationer på mina bruksbilar - samt att jag har ett hobbyprojekt där det inte är några problem att hitta hål att fylla med både tid och pengar :-) Tror inte det är något konstigt alls att du inte alltid får felkoder på andra enheter fast de är urkopplade - du triggar nog intwe och därmed uppfyller inte de krav som finns för att en felkod ska sättas. Varenda felkod har olika kravbilder, vissa felkoder sätts så fort du slår på tändningen medans vissa måste upprepas inom en viss tidsram i kombination med att motorn heat-cyklat <x> antal gånger och genomfört delvisa eller hela körcykler och gjort det ena och det andra. Det är riktigt komplicerade flödesdiagram på många av felkoderna och många av dem har dessutom multipla inputs till flödesdiagramet. Kort och gott du får inte felkoder på urkopplade enheter för att du inte triggar scenariot där den upptäcker och anser det är fel. Men att du får felkod på oljesensorn med endast den inkopplad och alla andra BSD-enheter urkopplade (som vi till bästa förmåga vet om) tyder på att det är hög sannolikhet att något inte är rätt med oljesensorn, dess kablage eller som du nämnt DDE (kanske drivkretsen är blåst - dessa är robusta men allt kan gå sönder). Det som följer här är mer ett test & felsökningstips - men som kan vara värt att läsa för det är MÅNGA som gör det här felet (jag har själv gjort det). Jo angående att felsöka med "pipet" (eller kontinuitetstest som det egentligen heter) - det som du nämner tidigare i tråden "jag har även pipit mellan" är en extremt begränsad felsökningsmetod och därför används den i princip aldrig. Det enda den kan detektera är om det finns ett absolut och totalt kabelbrott (eller mycket hög resistans tror de flesta multimetrar slutar pipa först vid flera hundra ohm) - men å andra sidan så är det just kabelbrott du sagt att du verifierat att det inte finns så det stämmer. Problemet är att totala kabelbrott är sällan problemet, i 98% av fallen är det ärgade kontakter, delvis sönderärgade kabelskor, kablage som håller på att gå av och hänger i bara några trådar osv osv osv. Så fort du lägger minsta ström genom sådana defekter så rasar spänningen (ungefär som att sätta ett sugrör i mitten på trädgårdsslangen - det är kontinuitet och det kommer vatten igenom men inte riktigt som man tänkt sig) och signaler blir förvrängda, korrekt spänning och/eller ström kommer inte fram till komponenten som i sin tur börjar bete sig märkligt eller slutar fungera helt och hållet osv osv osv. Så man felsöker uteslutande med att man applicerar en last på den elektriska ledning man vill verifiera (ju högre ström som ska gå via ledningen ju högre testlast appliceras). Nu är det väldigt små strömmar samt det är väldigt låg datahastighet på just den här bussen, så här kan man i de flesta fall komma undan med det. Men generellt sett så är "pipmetoden" helt värdelös och applicering av en testlast är det enda som ger en meningsfull verifiering och resultat som är användbart. |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Den där Hella oljenivågivaren du länkade till i några inlägg ovanför har inte ens rätt art.nr. om du kollar under "OEM-Koder", du ska leta efter en produkt med matchande OEM-koder för nr. 9 i den här länken: Länk Bilelektronik i noderna bilar är svårt för lekmän att förstå. Hänger en del på ZPOST och där var det en som bytte ut flera oljenivågivare p.g.a. felkoder/ej fungerande oljenivågivare, visade sig att det var fel på den (nya) generatorn för de delar samma krets och det påverkade oljenivågivaren. |
|
Tack återigen för synpunkterna @bmw-slangen @Westersund: Jag vet att den ovan har fel nr. Bilderna vara bara för att visa utseende skillnaderna mellan de två modellerna. Jag beställde en 12617607910 utav fabrikat Hella som jag tror är originalmonterad. |
|
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Stämmer med art.nr. i länken jag gav dig, så då borde det bli rätt, hoppas det löser dina problem. Brukar alltid ha för vana att satsa några extra kronor när det gäller just sensorer, kvaliteten verkar variera kraftigt bland de billigare. |
Goddagens Krille_GTI! Har du hunnit få den nya oljesensorn (vilket märke blev det förresten denna gången) och även hunnit montera den? Förhoppningsvis löser det att inga felkoder kommer tillbaka, men vi vet att det kan dröja en lite längre tid innan eventuella felkoder från generator, IBS och glödstiftenhet poppar upp. |
|
Hej Jag har inte fått leverans utav givaren än. Beställde en original från Schmiedmann och det var 10dagar leveranstid. Ska kontakta dem på Måndag och se vad som hänt. Hoppas felkoderna försvinner med den nya. |
|
|
Dags för en uppdatering: Leveransen utav den nya oljesensorn drog ut på tiden eftersom den inte fanns i lager hos Schmiedmann och därefter en leveransförsening på mer än 1 vecka utaöver det lovade datumet. Idag fick jag iaf tid till att prova den nya givaren som legat i garaget. Resultatet blev strålande! Inga larm längre på oljesensorn eller de övriga komponenterna som sitter på BSD-bussen. Original prylar is tha shit ibland! Nu återstår att beställa olja och filter för att samtidigt göra en service när nya givaren ska monteras i tråget. Jag upptäckte även en konstig sak när jag backade ut ur garaget med den nya dåliga givaren inkopplad. Det verkar som den delvis vaknade till liv för jag kan nu se oljenivån i displayen. Fortfarande larmar dock bilen på att oljesensorn är trasig. Men det är ju 3i1 fuktioner på dessa givare. /Christian |
|
Intressant, tummen upp för återkoppling! Att original (eller bra eftermarknad) delar är det som gäller när det gäller givare/sensorer/elektronik är inget som förvånar mig - komponenterna blir mer och mer komplexa med tightare och tightare funktionella toleranser - vi kommer nog att se mer och mer av detta. Förr var givare och elektronik relativt enkla och toleranserna stora - så det var relativt enkelt att få till fungerande reverse engineerade komponenter. Men nu innehåller en simpel sak som en ABS-sensor komplex sensorteknik med övervakningsfunktioner och nätverksfunktioner. Det roliga i det hela är att allt detta spektakel bara för att vi inte orkar öppna motorhuven och kolla oljenivån med en oljesticka :-) Ja, delvis är det också för att biltillverkare vill förlänga oljebytesintervall till absolut längsta möjliga. Det är som jag brukar säga - finns det inte så kan det inte gå sönder :-) Men jag köper anledningen varför en sådan (lite mer avancerad) nivågivare behövdes. Kan tänka mig hur många hundratusentals bilar som körts omkring med torr oljesticka ända tills lampan om låg oljenivå eller lågt oljetryck tändes :-) Har själv ryckt upp många torra oljestickor genom åren :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.