|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har problem med att min 2008 535D larmar på oljenivåsensorn. Sensor är bytt men larmet kvarstår. Om jag förstått rätt så hänger oljesensorn, generatorn, batteriövervakningen och glödströmsenheten ihop och matas via DDEn. Jag behöver förslag på var jag ska börja felsökningen. /Christian | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>> Om jag förstått rätt så hänger oljesensorn, generatorn, batteriövervakningen >> och glödströmsenheten ihop och matas via DDEn. Nja, det där beror ju modell, motor, modellår, motorstyrning och fasligt många andra faktorer. Har du ett elschema framför dig där du kunde se detta? Eller var kom denna information ifrån? I ditt fall så får oljenivågivaren spänning via säkring #2 (20A). Och glödstiftstyrenheten får mycket riktigt spänning från samma säkring #2 (20A). Men din EGR-flärp, dina swirl-flärps och dina motorkuddar får också spänning från samma säkring. Jag skulle börjat med tre extremt enkla saker. Steg #1 : Analysera felkodsinformationen Exakt vilken felkod får du? Är det oljenivåsensorn den klagar på? Och isåfall vad? Klagar den på öppen krets, kortsluten krets eller plausibility? Eller är det BSD-kommunikationen den klagar på? Steg #2 : Verifiera den nya reservdelen Vilket märke var det på den nya sensorn? Var det rätt reservdel (vilket artikelnummer är det på den)? Steg #3 : Verifiera att du får spänning till sensorn Koppla loss givaren och mät (i kablagekontaktstycket) spänning mellan pinne 3 och känd GOD jord (tror du måste slå på tändningen till läge II för att du ska få spänning från säkring #2). Fumla inte till det och kortslut några pinnar där i kontaktstycket då pinne 1 och 2 går direkt till DDE - det finns en viss risk att du kan förstöra DDE (de är kraftigt skyddade på dessa ingångar men det är ändåså möjligt att ta sönder den). I ärlighetens namn vet jag inte exakt vilken version av.. är det M57?... du har. För på äldre varianter var det pinne 1 som gav spänning. Kolla istället efter den tjockaste kabeln av de tre (brukar vara två tunnare och en tjockare) - det är den tjockare kabeln som ger spänning. Den tjockare kabeln brukar dessutom vara röd eller röd/gul eller något i den stilen. Frågan är om du har en oil level sensor eller en oil condition sensor. Den förstnämnda är en lite "enklare" som bara känner av oljenivån och har ett lite enklare elektriskt interface. Den sistnämnda är en kombinerad oljekvaliteavkännare/oljenivågivare och har två elektriska interface varav ett är ett BSD interface (en-linas seriell bit interface för låga baud rates). Men du har rätt i att nyare typer av oljenivågivare (de med oljekvalitetsavkännare), nyare typer av generatorer, IBS'en och även glödstiftsstyrenheten använder sig av ett BSD kommlina för att kommunicera med DDE'n. Men jag tror alla använder olika pins på DDE'n för detta - så de ska inte kunna förstörs för varandra. Misstänker man det så är det bara att backproba och kolla på oscilloskopet hur kommunikationen ser ut (BSD är om jag minns rätt simpla fyrkantsvågsignaler på frekvenser runt 1-2 kHz eller något i den stilen). Man kan även kolla exakt vilka komponenter som delar BSD bussen med oljekvalitetssensorn (om det är någon som gör det) och koppla ur den. Försvinner felet då så är man ett steg närmare det faktiska felet. Men detta är ju meningslöst att göra om felkoden inte ens handlar om BSD issues. Men om din oljenivågivare är av den enklare typen så har den ingen BSD och således kan inte ha någon relation till ovan nämnda komponenter. Men däremot så är det itne ovanligt att äldre typer av oljenivågivare delade spänningsmatning med andra sensorer. Men jag vet att på vissa andra modeller så är det delad BSD buss. Tror exempelvis E65 har en delad BSD buss mellan generatorn, DME och oljekvalitesensorn. Men ingen mening att jaga BSD issues om felkoden inte klagar på BSD kommunikationen, så det är som sagt tillbaka till steg 1 där man ska börja - dvs få klart för sig först och främst - "Dad exakt är det som det rapporteras fel på?". |
|
Som jag skrev så är det en BMW 535D 2008 dvs LCI modellen med M57D30T2 motorn om jag förstått rätt. Kommunicerar inte dem enheterna som jag nämnde ovan via BSD och DDEn?? Har för mig att jag läst det och även sett det i elschemat. Det fanns totalt 14st felkoder i bilen och efter att jag raderat samtliga och startat bilen så fick jag upp dessa 5 igen. 0042AE BSD, message; oil condition sensor: Missing 0042CE DDE: BSD - Communication with alternator 00426E DDE: BSD - Communication with intelligent battery sensor 0042DE DDE: BSD - Communication with glow Control unit 00E7114 Message (battery voltage, 0x3BE faulty, reciever IHKA, transmitter DME-DDE 4 första kommer från DDE modulen och den sista från IHKA. Det verkar som att det är något kommunikationsproblem på BSD linan eftesom ingen kontakt finns. Det är ett tag sen jag bytte oljesensorn och jag vet att jag då även kontrollerade säkring #2 som sitter vid DDE boxen. Sensorn som jag satte dit var inte original och den såg inte riktigt likadan ut som den som satt där sen tidigare. Kanske pga BMW uppdaterat denna ett par ggr. Tror inte att jag har den enklare modellen som du nämner utan denna har 3i1 funktioner har jag för mig. Jag ska ta ett ryck i helgen med detta och försöka mäta lite på kablaget till sensorn. Måste ta bort endel plast och den stora aluminium plåten under motorn för att komma åt kontakten. Oscilloskop har jag inte tillgång till så jag kan inte mäta upp BSD signalen. Tydligen skulle man kunna rycka ur en enhet åt gången på BSD linan för att kunna komma fram till om en enhet stör signalen. Kan det stämma? Det är nämligen lite bökigt att komma åt glödströmsenheten utan att ta bort insuget. |
|
Wow, de felkoderna ändrar allt! Du har helt rätt, detta är enheter som (för just din motor och modell) använder BSD interfacet för kommunikation med DDE'n! Vad jag blev "lurad" av från elschemat var att varje enhet hade en unik pinne in till DDE'n! Länk Batterisensorn går in på pinne 14, generatorn går in på pinne 69, glödstiftstyrenheten går in på pinne 68 och så vidare. Så de är frånskilda från varandra och kan alltså inte störa ut varandra. För på andra modeller jag tittat på så är exempelvis BSD-kablarna från generator och oljesensorn ihopkopplade utanför DME'n (jag arbetar bara på bensinmotorer - kan ärligt talat inte ett skvatt om dieselmotorer). Så du borde också ha sett detta i elschemat att varje komponent hade en unik pinne - då borde ju du rimligtvis ha funderat hur en sensor skulle kunna förstöra för alla andra - eller hur? Men! Kolla sedan texten om BSD - det här var intressant! Länk >> Only DDE control unit: Each component connected across the BSD is >> connected to its own pin on the DDE control unit. However, these pins >> are interconnected in the control unit. DDE är alltså en riktigt odd-balle! Precis som texten säger och vad jag såg på elschemat så går varje BSD-lina in på helt separata pinnar. Men! De har kopplat ihop det internt i DDE de små fulingarna! Och detta görs tydligen bara på DDE'er! Dessa sur-dieslar... Tror faktiskt IHKA har en BSD-lina till DDE'n också... Måste kolla lite närmare sen... Du har definitivt den "avancerade" oljesensorn, den klagar på att den inte kan kommunicera med oljesensorn över BSD-linan. >> Tydligen skulle man kunna rycka ur en enhet åt gången på BSD >> linan för att kunna komma fram till om en enhet stör signalen. >> Kan det stämma? Redan föreslagit det i mitt inlägg :-) >> Man kan även kolla exakt vilka komponenter som delar BSD bussen >> med oljekvalitetssensorn (om det är någon som gör det) och koppla >> ur den. Försvinner felet då så är man ett steg närmare det faktiska >> felet. Så nästa steg är definitivt att koppla ur de enheter som delar BSD-linan och se vem som förstör bussen! Hade du haft oscilloskop hade felsökningen gått tusen gånger snabbare, bara att glo på skärmen och rycka en komponent i taget tills den dåliga signalen försvinner - bingo! Nu får du hitta på något annat sätt, antingen scanna/radera felkoder om och om igen eller kanske om infodisplayen har någon menu där man kan gå in och begära info från oljesensorn (för vill minnas den sensorn är ganska "tjattrig" över BSD-bussen och pratar gärna så fort man slår på tändningen). De två störst misstänkta är generatorn och IBS'en. Men du får helt enkelt metodiskt gå igenom en efter en. Och lämna de som är knepiga (som tex glödstiftstyrenheten) till sist. Ofta är det en komponent som sänker en buss, i det här fallet IBS-bussen. Men tänk på att det nödvändigtvis inte behöver vara det. Ett exempel kan vara att kablaget till generatorn ligger emot en vass kant på chassit och kortsluter just BSD-linan mot jord - det sänker ju hela BSD-bussen mot jord och ingen kan kommunicera på bussen. Så ha det i bakhuvudet! Angående sänka bussar så såg jag (inte sett det själv i verkligheten) en bil som plötsligt dog under färd och gick inte att starta. Visade sig vara någon sketen liten krets i klimatkontrollen som hade gått sönder, den sänkte en buss som en annan enhet behövde för att utbyta information om startspärrinformation, växelväljare och annat för att tillåta start. Fantastiskt, bli strandad för att den glassiga klimatpanelen skjuter en krets :-) Är fortfarande nyfiken på vilket märke det är på den nya oljesensorn. Här måste jag lyfta ett varningens finger! Det finns fall där man "felsökte" och bytte en komponent i tron att den var trasig och satte dit ett riktigt Kina-junk. Problemet var att den komponenten var trasig och skapade samma fenomen som man jagade i första hand. Så det blev att felsöka både det ursrpungliga felet OCH sedan jaga ifatt och hitta det nyintroducerade felet - det tog tid... Så bara för att oljesensorn är ny så betyder inte det att den är ok. Så utgå inte till 100% att den nya oljesensorn är ok. Det är dessutom fullt möjligt att det inte var något fel överhuvudtaget på den gamla oljesensorn heller. Nu är det dock ganska slabbigt att hålla på att byta oljesensorer stup i kvarten så behåll den som sitter där i nuläget. Men ha i åtanke att den kanske inte fungerar. Den kanske inte sänker BSD-bussen, men den kanske inte kommunicerar samma protokoll som DDE'n förväntar sig eller liknande. Misstänker du oljesensorn längre fram i felsökningen så kan du ju alltid plugga ur den. Får du upp kommunikation över BSD-bussen med alla andra enheter och allt fungerar fint med endast oljesensorn urkopplad, då kan det vara läge att misstänka att den nya oljesensorn inte är något att ha. Men än en gång, var försiktig med att dra förhastade slutsatser - säg att BSD-kabeln eller stiftet i kontakten eller vadsomhelst är skadad eller gått eller vad som helst - då kommer ingen oljesensor i världen att kunna kommunicera med DDE'n och du kan köpa och installera 5 nya dyra oljesensorer utan någon skillnad. Det är här ett oscilloskop kommer in i bilden. Då kan man koppla in sig i kablagekontakten (som normalt sett sitter inpluggad i oljesensorn) och sniffa på BSD-bussen. Om du ser alla meddelanden så vet du att du har en bra signalintegritet, om du inte ser ett skvatt så har du problem med signalintegritet och det måste lösas innan det är någon mening att koppla in ny elelr begagnad oljesensor. |
|
Jag har problem med att hitta rätt el schema i TIS som är för min motor dvs x35D 286hp. Vet du vilken som är rätt för mig? Länk Jag är ute efter el schema som täcker alla enheter på BSD linan för att kunna mäta upp eventuella kabelbrott och jordfel. |
|
Du, satt och klurade och kliade mig lite i huvudet kring samma sak. Jag tror länkningarna eller filerna blivit fel när de klonade TIS'en. För jag känner att jag hamnar fel när jag klickar vidare på vissa länkar. För även om du väljer rätt där, så hamnar du fel efter ett tag. Ska kolla lite senare idag på en annan TIS. |
| Jag fick inte heller ihop det. Hittade inget som passade in på LCI modellen | |
Asch, har inte tillgång till annat TIS just nu. Men helt klart verkar det ju vara något knas med BSD-bussen. Och jag vet med säkerhet att IBS'en (om du har en sådan vilket du garanterat har) hänger på BSD-bussen så den kan du hänga av. Jag vet också med säkerhet att din generator hänger på BSD-bussen så den kan du också hänga av. Och eftersom du har en glödstiftstyrenhet så hänger den också på BSD-bussen så den kan du hänga av också (men jag förstod att den var lite knepig att komma åt så den kanske du kan vänta med). Har du tur så får du tillbaka BSD-bussen (dvs det kommer inga felkoder på glödstiftstyrenheten eller oljesensorn) efter att du hängt av generatorn och IBS'sen. Om du har sådan tur så är du ju hemma - du behöver inte gå vidare utan du har ringat in felet till två komponenter. Om inte så är det bara att köra vidare... |
|
Jag provar att rycka ur några komponenter imorgon. Om jag inte lyckas få igång BSD-bussen så återstår kabelbrott eller fel på DDEn. Hade hjälpt lite med elschema men jag får titta vad det är för kabelfärger och se om något schema passar in. Tack för hjälpen såhär långt |
|
Kom åt TIS och även äldre WDS som jag snokade igenom. Nedanstående kommer ifrån när jag rotat runt i WDS. Just runt E60 och facelift dieselmotorer verkar inte TIS och elscheman vara 100% korrekta. Exempelvis så nämns endast motorerna N43/N52/N53 i infon om komponenten B62540A (Oil Condition Sensor). Men samtidigt finns ett schema där man ser att B62540A går in på pinne 43 på kontakt X2411 på DDE. Men tittar på pni assignment (och även elschemat) på samtliga DDE's så är pinne 43 på kontakt X2411 oanvänd. Men när jag i WDS gick till E90 med samma motor (335d) så fanns det på elscheman, där såg man oil condition sensor gå in på pinne 43 på kontakt X2411 till DDE'n. Angående IHKA'n så är jag tveksam om den hänger på BSD-bussen, det verkar vara en LIN-buss där (även om LIN och BSD är likartade finns det skillnader så de är nog inte på samma buss) - så just nu kan du nog hålla IHKA'n utanför. Så IBS, generator, oljenivågivare och glödstiftstyrenhet är prime suspects för dig i nuläget. Jag noterade en intressant sak! På E90 335d (facelift dvs samma motor som du har) elschemat över BSD så snackar plötsligt glödstiftstyrenheten över en LIN-buss! Och på detta elschema så har du faktiskt inne i DDE-figuren elektriskt ritat att de externa pinnarna 14, 69 och 43 faktiskt sitter elektriskt ihop! Där ser man tydligt att IBS, generator och oljenivågivare hänger på samma BSD-buss medans glödstiftstyrenheten hänger på en helt elektriskt separat LIN-buss! Så man måste alltid vara uppmärksam, det finns alltid små skillnader även på samma motorer men som sitter i olika chassin. |
|
Säger du att glödstiftsenheten inte sitter på BSD-linan ihop med generator, IBS och oljesensor? Det jag kan konstatera är att jag får larm på glödstiftsenheten enbart när den är urkopplad. Har inte sett något larm på den tidigare. Verkar inte som att den hänger ihop med de andra? Oljesensorn larmar hela tiden hur jag än försöker. Även om generator och IBS är urkopplade så larmar oljesensorn oavsett om den är inkopplad eller inte. Man skulle kunna mistänka att den nya oljesensorn är trasig och bara köpa en ny igen men jag tycker hela BSD-linan beter sig konstigt. Ibland fast alla enheter är urkopplade så får jag enbart larm på oljesensorn, ibland larmar generator och IBS när bara dem är inkopplade och ibland larmar alla tre när de är inkopplade, men för det mesta bara oljesensorn. Det är inte konsekvent med felkoderna. Kan det vara så att DDEn inte kommunicerar med generator och IBS hela men gör det med oljesensorn? Ska kika i elschemat på 335:an och se om jag har ström fram till enheterna. Osciloskop har jag inget så signalen till DDE kan jag inte kontrollera. |
|
|
Detta schema stämmer överens med min bil beträffande kabelfärgerna. Ström finns på stift 1 på kontakten till oljesensorn. Länk |
|
|
Mellan stift 1 och 2(86) på kontakten till sensorn så finns ström fram. Stift 3 är till BSD signalen. När jag letar i elscheman för DDEn och tittat på pinout så verkar X2411 pin 43 vara unused på alla scheman som jag hittar. |
|
>> Säger du att glödstiftsenheten inte sitter på BSD-linan ihop med generator, >> IBS och oljesensor? Nej. Var kanske lite otydlig där. Det var bara en intressant iakttagelse för just E90 335d. För E90 335d facelift så verkar det som att glödstiftstyrenheten sitter på LIN-bussen, men för E60 535d facelift verkar det som att den sitter på BSD-bussen. Men! Ser nu i efterhand att det där elschemat gällde nog senare modeller av E90 dvs de som fick de nyare N47/N57-dieselmotorerna. För jag kan se i TIS när jag läser om BSD i E90 så står det "Preheating control unit (for diesel engines before introduction of the engines N47 / N57)" dvs glödstiftstyrenheten verkade således sitta på BSD-bussen fram till N47/N57 - därefter gick de över till LIN-bussen. >> Det jag kan konstatera är att jag får larm på glödstiftsenheten enbart >> när den är urkopplad. Har inte sett något larm på den tidigare. Verkar >> inte som att den hänger ihop med de andra? Intressant, så den verkar inte vara påverkad av (vad vi tror vi har) en dålig BSD-lina. Intressant... Men vet i tusan om den ändå inte sitter på BSD-linan ändåså. Tror det som du gör, dvs att identifiera kabelfärger, är nog det bästa för att klura ut om var något sitter (förutom då att göra mätningar men det är svårt utan oscilloskop). >> Ström finns på stift 1 på kontakten till oljesensorn. Du ska inte ha ström på pinne 1! Det är på pinne 3 du ska ha det! Mätte du verkligen ström? Var det inte spänning du mätte? |
|
Länk Denna stämmer färgmässigt. 14 till IBS 43 och 86 till oljesensorn. 69 till generator 68 till glödstiftsenhet Jag har konstaterat att det inte är kabelbrott mellan DDE stift 43 och oljegivar kontakten. |
|
>> Mellan stift 1 och 2(86) på kontakten till sensorn så finns ström fram. >> Stift 3 är till BSD signalen. Gick det ström mellan stift 1 och stift 2!?! Mäter du ström? Eller mäter du spänning? Är du helt 100% säker på vad gör eller mäter här? Stift 2 (M_OLN) är inte så intressant, det där är (om jag minns rätt) en PWM signal för oljenivån. Stift 1 (D_BSD) är vår BSD-lina, men du kan inte se något med en multimeter. ingen mening whatsoever att du mäter något där. Du måste ha ett oscilloskop för att kunna se något av värde där. Stift 3 (U_HR) däremot ska du mäta på med en testpinne av multimetern (inställd på DC Voltage 0-20V) på detta stift 3 och den andra testpinnen på känd god jord (tex del av chassit). |
|
Blandade ihop. Pinne 3 ska det vara och det var spänning som jag mätte. |
|
>> Blandade ihop. Pinne 3 ska det vara och det var spänning som jag mätte. Aha! Perfekt! Började bli orolig :-) >> Denna stämmer färgmässigt. >> 14 till IBS >> 43 och 86 till oljesensorn. >> 69 till generator >> 68 till glödstiftsenhet Håller med, detta är vad jag också tror mest på i nuläget (efter många turer fram och tillbaka). Notera att pinne 86 på DDE inte är intressant från ett BSD-buss perspektiv (den har inget med BSD-bussen att göra). Så ignorera den i nuläget. |
>> Kan det vara så att DDEn inte kommunicerar med generator och IBS hela men gör det med oljesensorn? Jag vet att det DDE tjattrar ganska ofta med oljesensorn, men mycket mer sällan med IBS och generator (och då främst vid olika scenarios som tex start av motor, avstängning av motor och nedgång i sleep mode). Exempelvis håller ju IBS koll på hur mycket ström och lägsta spänningsnivå som registreras vid varje startförsök och rapporterar detta sedan tillbaka till Power Management Unit eller en av dess hjälpredor (vilket ibland är DDE). Hur avgör du om BSD-bussen fungerar? För detta var ju det knepigaste av allt om man inte har ett oscilloskop (för då hade det som sagt tagit 3 sekunder att se om det är rätt eller inte). |
|
Nu blev det rörigt. Mellan pinne 3 i kontakten till oljesensorn och chassi (jord) har jag mätt spänning och konstaterat att spänning finns. Mellan pinne 3 och pinne 2 (M_OLN??) har jag också mätt spänning. Enligt alla pinout för DDEn som jag tittat i så är nr 86 (pinne 2) jord från DDE till oljesensorn. Länk Jag har även "pipit" mellan stift 43 på DDEn och stift 1 på oljegivarkontakten och konstaterat att det inte är kabelbrott. |
|
>> Enligt alla pinout för DDEn som jag tittat i så är nr 86 (pinne 2) jord från >> DDE till oljesensorn. Doh! Du har rätt... Hade nog gamla oljesensorn i huvudet... Här går all info över BSD-linan... Och borde fattat på signalnamnet M_OLN. M står för Masse (dvs det tyska ordet för elektrisk jord)! Doh! Så helt ok att mäta mot den punkten, men strikt sett vid felsökning måste man först verifiera att den jordpunkten är ok mot en känd god jord. Det kan finnas tillfällen då denna jord flyter pga trasiga komponenter, men det finns också jordpunkter som är elevated dvs som avsiktligt har en högre potential än den "vanliga" jordpunkten (negativ pol på batteriet). Men fick du samma spänning mellan (pinne 3) <=> (känd god jord) samt (pinne 3) <=> (pinne 2) så ska allt vara i sin ordning. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.