AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.888

Lite vägledning om M2

Sida 3 av 4
bl
2.294
blixten
325i -88
Med tanke på det hade jag personligen hellre köpt en bra begagnad m2 än en m2cs.
Ja som sagt denna var ju väldigt väldigt bra utrustad. Men vill inte läsa mer negativa åsikter :p Ger mig ångest att jag köpt ”fel” haha
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Spelar ingen roll vad andra hade köpt, man ska köpa det som känns bäst för en själv. Även onödigt att kommentera något om M2C då tråden inte handlar om M2C, han rådfrågade om M2.
Sant. Tack Janskers
TZ
14
TZH
Z4 M40i 2023
X4 20i 2023
@ Blixten

Det spelar ingen roll vilken modell av M2 du i så fall köper, de har antingen N55 motorn eller S55 motorn och båda dessa har samma konstruktion med en hub skruvad direkt på veven! Man kan ju undra hur många fall det egentligen rör sig om som rasat kontra antalet producerade enheter sedan 2014? Tror vi talar promille
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Tror att det rör sig om ca en halv procent som havererat.
Källa internet: så man kanske skall ta det med en nypa salt.

Sen är det väl ganska stor skillnad på N55 och S55 ?

Kanske kan vara idé att kolla om problemet rör specifikt en typ?

Verkar dock vara en riktigt kul bil för pengarna.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Posta gärna källa/länk till info om alla rasade M-motorer.
42
785
428
Vet inte om en halv% är speciellt mkt. (Om det nu stämmer)

Det är ju iofs bara att googla. Kolla Bimmerpost tex.

Att iaf N55 motorn inte är en helt optimal konstruktion är allmänt känt om man läser internationella forum.

Men som skrivet det är internet.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
428: Med all respekt tror jag inte du vet riktigt vad du snackar om. N55 är en optimerad standardmotor som saknar komplexitet och dyrare lösningar som ofta ses i Sxx motorer. Vilket är väldigt bra för de flesta. Jag kan inte hitta några speciella rapporterade problem med den alls. Men det är klart att en bil som M2 råkar ut för fler motorhaverier än en 320d och det handlar nog mest om handhavande.
Om du har länkar som visar specifika problem så posta dem som sagt. Jag läser regelbundet på Bimmerpost M2 forum och kan inte hitta något. S55 vet jag inte så mycket om.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Respektera gärna trådskaparen och andra som endast är intresserade det tråden handlade om. Ni kan adda varandra på facebook/messenger och diskutera vidare problemen ang motorn alt hitta en tråd där det diskuteras om. Tråkigt med massa onödiga pling i emailen när jag kommenterat denna tråd och det är absolut inte det tråden handlade om.

Trevlig helg.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Handlade inte tråden om BMW M2? Om du inte vill ha pling i mailen är det ju bara att ta bort det. Man kan väl inte styra trådarna till 100%? Ofta tar de ju lite olika riktningar och det är väl det som är kul?
Om t ex 428 grävt fram info som jag inte hittat kan det kanske vara av intresse för andra också.
Och tänk på att ett forum inte är bara för trådskaparna utan för alla som läser och skriver.
42
785
428
Men det gör du.

Har faktiskt vare sig tid eller lust att utbilda dig. N 55 optimerad std motor.??
Men ett tips är att faktiskt läsa vad jag skrivit.

Det finns även en riktigt bra artikel som beskriver hur både 55 och 58 motorerna utvecklades och togs fram och under vilka premisser. Dessutom i detalj hur de är konstruerade.
Har du läst den?

Syftet med mitt inlägg var endast att ge tips till TS vilket efterfrågades.
Och då kolla om det specifika problemet är relaterad till en viss typ.

42
785
428
Bra Janskers

Mitt senaste inlägg skrev jag innan din post.

Både N55 och S55 finns i M2 och jag tror att det kan vara intressant att veta om problemet är relaterat till en specifik motor.

Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Trådskaparen skrev detta :

Tjena. Jag var och provkörde en M2 igår och jag är riktigt sugen på den. Egentligen är det är två bilar jag är intresserad av. Kan länka båda här. Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Den ena är dyrare i inköp men billigare att äga (Gratis service i 2 år och får köra med halvförsäkring i 1 år). Den andra är billigare i inköp men dyrare att äga, service, och helförsäkring.

Det jag är fundersam till är värdedroppet på den dyra av dem. Vad tror ni att den ligger på om 1-2-3 år?

Tack för tips!

[LÄNK]

[LÄNK]

---------------

Han bad inte om info om, M2C, skillnader, hur motorerna är, hur dom fungerar, bränsleförbrukning, kukmätartävling eller något annat.

Läs igen, det ni diskuterar finns på andra forum/inlägg.

Och jag tänker inte stänga av aviseringarna från en diskussion jag tycker är intressant bara för att vissa inte kan hålla sig till diskussionen.
42
785
428
Janskers

Nu är jag faktiskt hör och häpna på aerobats sida.

Du verkar vara milt sagt digital ( om du nu förstår vad det betyder . Ofta begriper inte de med den läggningen sin egen diagnos)

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Sorry jag var otydlig, jag menade så klart att M2N55 är en optimerad standardmotor.
S55 t ex är betydligt längre ifrån en standardmotor.

Men jag är fortfarande uppriktigt intresserad att läsa (källa?) om problemen med motorhaverier eftersom jag själv har en. Det borde också ligga i trådens ämne, speciellt eftersom trådskaparen köpte en N55.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
428

Roligt att du ska börja ge folk "diagnoser" mitt i allt. Ta inte illa upp, digital eller ej, men tänker du efter så har tråden absolut ingenting att göra med det ni diskuterar om, har jag fel?

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ha en trevlig kväll alla;-)
42
785
428
Ja jag ber om ursäkt för om jag feldisgnostiserade dig 😉

Men kan det inte vara intressant att veta om bilen man skall köpa är behäftad med ",kända" problem? Även om frågan inte ställdes explicit?

Jag hade iaf uppskatta t det.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
428

Du får "feldisgnostisera" mig hur mycket du vill och lägga till fler smileysar om du känner för det. Men du svarade inte på min fråga.

Är det intressant att veta om bilen har kända problem eller om man skulle ha köpt en M2C istället är fortfarande inte den informationen/tips TS sökte med att skapa denna tråd.

Hade man diskuterat något om bilarna i sig hade varit en helt annan diskussion, mycket mer intressant.

Med vänlig hälsning, Digital ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.