AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.886

Lite vägledning om M2

Sida 1 av 4
Tjena. Jag var och provkörde en M2 igår och jag är riktigt sugen på den. Egentligen är det är två bilar jag är intresserad av. Kan länka båda här. Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Den ena är dyrare i inköp men billigare att äga (Gratis service i 2 år och får köra med halvförsäkring i 1 år). Den andra är billigare i inköp men dyrare att äga, service, och helförsäkring.

Det jag är fundersam till är värdedroppet på den dyra av dem. Vad tror ni att den ligger på om 1-2-3 år?

Tack för tips!

Länk

Länk
Kul läge!
Jag hade en nästan exakt bil som den dyrare och tycker du ska ta den om du kan (lci dessutom).
Själv är jag väldigt förtjust i de adaptiva led strålkastarna som tillför mycket till utseendet och hade tagit den endast för det :)
Värdeminskning är svårt att gissa men är väl som vilken annan bil som helst.
ma
119
maol
BMW M2
Två fina bilar. Jag skulle satsa på en bil som har mer delar utbytta för dom pengarna. Det är självklart min peronliga åsikt och vill man ha bilen helt original så spelar det mindre roll såklart. Det finns flera bilar ute för försäljning med riktigt fina eftermarknadsdelar.
Hej tack för svar.

Vad tänker du för eftermarknadsdelar? Det finns inte många av dem jag är ute efter.
En M2 mellan 400-500k, taklucka, automat, helst den blå färgen som jag länkade till.
Ge gärna tips genom länk om du hittat någon liknande :)

Det jag är lite nojjig över är att den för 499k inte droppat "färdigt" så när jag vill sälja om 2-3 år har den sjunkt i pris med massor. Eller är jag fel ute att tänka så? Det ä första gången jag köper dels en M bil och dels i den prisklassen. Dyraste innan dessa vad på 175k så det är viss skillnad hehe.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jättesvårt att gissa priser på M2:an om två-tre år.
Hittills har de haft ett otroligt bra andrahandsvärde om man jämför med liknande bilar.
Speciellt de två första årsmodellerna som hade ett grundpris på strax under 510.

Skulle tippa att den bilen du kollar på för 499 låg på ca 600’ i listpris och första köparen betalade runt 550’ efter rabatt. Så hittills ett mycket högt andrahandsvärde.

Men om du köper den för 499’ så har den absolut inte ”droppat” färdigt.
Rent krasst är det så att om du köper den och kommer på efter ett par månader att det var nog inget för mig så har du förlorat minst 50’.

bl
2.294
blixten
325i -88
Jag tycker att du skall köpa den bil som har den utrustning som du själv värdesätter. Om du gärna vill ha soltak och en viss färg köp den. Inte en bil med en viss sorts lyktor för att någon annan tycker att det är fräckt. Du kan ju räkna ut vad försäkring och service är värt under två år. Det är ju en fördel att det finns garanti kvar på bilen från 2018.
@Blixten, alla tycker de lyktorna är fräcka.
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag skiter fullständigt i om en m2:a har dom lyktorna. Alltså bryr sig inte alla om dom... Det är inte ens säkert att led lyser bättre än xenon.
Förlåt, lite för sent för humor 😀
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Det ligger typ 80st på blocket.....???

Inte direkt årets julklapp.....

Du kan nog få den dyrare till samma pris som den billigare. ;)

Lyktorna spelar inte särskilt stor roll men båda dessa bilar har det jag vill ha i utrustning. Den för 499 tror jag inte han släpper för under 480.
Den billigare släpper han för 425.

Spelar det någon roll om det ligger 80st ute när det bara finns två som passar mina kriterier?
I och med LCI så gjordes även en märkbar prisjustering, ca 25' -30'kr.
Marknaden (TS i det här fallet) har koll på det så prisskillnaden är inte endast mil och år i detta fall.
Jag kan tycka att priset är lite högt då det inte är någon eftermarknadsdel installerad.
Min M2 LCI 2018 köpte jag ny för 585' lagerbil förvisso men med samtliga kryss och LBB. Skulle du komma ner till 480' så är det OK pris.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Det är ovanligt för Bmw med så stabila andrahandsvärden. I och med att det numera bara finns competition till väsentligt mycket dyrare pris tror jag att priset på de första bilarna kommer fortsätta hållas uppe. Köp den billigare. Det kommer kännas bättre. Det är ju mycket psykologi i det här med bilköp ;)
Finns faktiskt en competition ute för 499k. Har inte läst om den, kan ju sakna utrustning. Jaja sidospår.

Den dyra har jag skickat ett erbjudande om 475 och därför tror jag han kommer mötas lite halvvägs och säga 480. Så ner 20k. Den billiga har han gått med på 425.

Ja jag känner av den där psykologin... Trodde det skulle vara lättare. Dem två faktorerna som det står mellan är ju helt enkelt.
Dyrt inköp - billigare att äga.
Billigt inköp - dyr att äga

Får 1,25% bättre ränta på den dyrare bilen med.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Jag hade nappat på den dyrare, känns tryggare.

Förövrigt är dom på Bendt bil riktigt trevliga och seriösa.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Intressant tråd. Gällande kostnader har säkert någon redan skrivit att värdeminskningen är det stora. Även om det verkar som om M2 har förvånansvärt bra andrahandsvärde. Jag köpte min (en 201703 best i okt 2016) för 530', den var specad till precis över 600'. Den billigare av dina bilar är över 3 år och har gått över 3000mil och har bara tappat lite mer än 100', vilket måste vara rätt bra även om 35 tusen om året ändå är pengar.

Tänk också på att den fria servicen inte är värd speciellt mycket, i praktiken är det bara en service + ev byte av bromsvätska efter 3 år. Vagnsskadan kan ju vara dyr beroende på din ålder och var du bor, men för mig är det ingen stor kostnad.

LCI skulle jag inte betala extra för. Speciellt de "gamla" analoga mätarna tycker jag hör hemma i en sportbil. Lyktorna är rätt ointressanta för mig. Det jag hade kollat på när jag köper en beg M2:
- Rätt färg utrustning. Leta fram en spec du vill ha.
- Historik. Jag hade valt en 1-ägarbil. Helst som min egen, ägd av en medelålders bilentusiast, alltid parkerad i garage, helst inte bankörd (enstaka dagar inget problem), aldrig utsatt för salt och smuts etc. Som inte används dagligen.
Absolut INTE EN DEMOBIL.
- Gärna extras som M-Chassie, riktig M-Ratt, original kolfiberdelar om man gillar sånt.
- Många bilar är trimmade. Kolla det noga. Jag är i princip negativ till att köpa en trimmad bil, men om det är rätt ägare och rätt gjort kan det vara en bra deal. En M2 med sportkat, bättre intercooler och ECU tune kan ge 420-430hp/600Nm på köpet. Då har du en bil som inte bara är snabb, utan riktigt snabb.

Lycka till, oavsett kommer du att få en fantastiskt rolig bil.
(men chassiet är ett måste tycker jag, det ska inte vara en vinglig SUV;-))
Den dyrare då den har inbyggd navi. Det gör mkt för utseendet!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Håller med om Navi. Jag hade inte köpt en bil utan stora Navin. Dels för att den ser ful ut utan och dels för att den är bra att ha.
bl
2.294
blixten
325i -88
Många som hänger på autopower är väldigt förtjusta i navigator trots att man/jag väldigt sällan använder den. Köper jag nytt väljer jag bort navigator då jag inte anser att det är värt pengarna. Men om du bara skall ha bilen några år, så blir den ju mer lättsåld med stor navigator. Men att betala typ 60 000 extra för en bil för att den har navigatorn känns ju inte så smart. (Nu är det ju inte enbart pga nav. som den kostar mer.) Du får knappast igen dom pengarna den dagen du skall sälja.
Hej. Härligt med så många bra kommentarer! Mycket uppskattat. Jag vill förtydliga att jag inte förväntar mig få igen pengarna jag lagt men inte heller att efter 2 år minskat från 499-300+.

Nästa service på den billigare bilen är som bilia säger den stora servicen som kostar 12k. Försäkring för en man på 28 år och bor utanför Göteborg kostar helförsäkring 1800kr och halvförsäkring 850kr. Inte vågar man väl ha halvförsäkring på dess bilar? Hemska tanke om man skulle råka ut för en singelolycka eller kör in i något och försäkringen ger 0 :o

Vilket chassi menar du? Är det skillnad på de två jag länkade?
Lasse Karlsson
Tycker du ska låta hjärtat tala! Köp den du tycker tilltalar dig bäst map utrustning, färgkombo osv, osv!

Prisskillnaden är ca en åttondel av bilarnas totalpris, det tycker jag, inte ska vara avgörande, när man köper en sådan här bil!!

HA DET!

modolasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.