AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.521

1999 E39 523 bensin Motorproblem

Sida 1 av 2
sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Startar, går ojämnt på tomgång vid ca 2000r/m går den jämnt,tomgång ojämnt låter som den går på 4-5cyl - stannar. startar igen men går ca 2sekunder stannar, går inte att varva upp den.
Oavsett går den nu bara bara ca 2-3sek sen stannar den.
Felsökt med INPA, felkod 139 Carb-Fehler.
Har även errorcode i hexadecimalkod. Har nollstält men samma och enda felkoden återkommer, så nåt fel i bränsle-förgasare. Nån som kan tipsa mig, så jag inte står och river för mycket, kan ju vara så enkelt som oxid i nån kontakt,,,bara vilken.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hade nåt liknande när bensinpumpen var på upphällningen, kan du mäta trycket?

FAF
sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Nej har ingen tryckmätare. (Det är en kombi, motorkod m52-TUB25) var ut och kollade några kontakter på insugsidan inget hjälpte. Trodde pumpen satt i reservhjulutrymmet nånstans med icke, vart sitter bränslepumpen.?
Med det miltalet ligger huvudbränslepumpen nära till hands att misstänka, som sagt. Den sitter nere i tanken, höger sida under bakre passagerarsätet. Om du har bara lite soppa i tanken - 15 liter eller mindre, kan det handla om den s k sugstrålepumpen som sitter i den vänstra halvan. Testas enklast genom att fylla på tanken, så att du har mer än 20-25 liter i. Om problemet kvarstår, läge att kolla den förstnämnda.

Till sist finns det en möjlighet att pumpens relä har gett upp. Prova att lyssna, eller hellre mäta, om pumpen får ström och startar en kort stund när du vrider på tändningen. Om den inte gör det, får du ta det därifrån.

/Lennart
sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Tackar Lennart, Ja nästan 38000mil, bara bytt fram-bakvagnsdelar, nytt avgas plus ABS-enheten repad Inosund,, Oljebyte varge år,,Fantastisk bil, älskar BMW.
Funderar starkt på en nyare 640d efter min nu garagade 535d sommarbil..
Ska mäta spänningen till pumpen i morgon, nu svart ute. Har nästan full tank, hoppas bara relät,,billig pryl. Tackar ni som svarat, återkommer med resultatet.
ps/ Toppenfint att ni finns alla BMW-vänner
mvh/Bosse
Oj, var fick jag miltalet ifrån? Tänkte jag ålder? Eller sjätte sinne? :)

Hur som helst, med 38k och med tanken välfylld, kan du nog ställa in dig på att byta den elektriska pumpen HB. Ingen stor sak, även om det blir i ett bensinbad. Om det blir byte av pumpen, byt packningen också. Och stå utomhus med alla bilens dörrar öppna för ventilationens skull.

Själva pumpen sitter i en hållare av plast som egentligen inte behöver bytas. Köper du hos BMW, följer den med. Och allt kostar. Har du tid, prova ebay.de. Blir billigare.

/Lennart
sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Har tagit ut alla reläer Höger bak ovanför batteriet, samtliga fungerar.
(Har gammal laddare som ger 12V 4Amp). Tar bort baksätet, öppnar upp drar ur kontakten, Mäter i kontakten, På med tändningen 12,2 volt mellan plus och en bakre kabel, Polspänningen batteriet tändning på är 12,3. Lägger spänning från laddaren över plus o jord på pumpen och den låter,,, ungefär som en högtalare med växelspänning ganska svagt ihållande ljud.
Tillbaka med kontakten. Vrider på tändningen och hör pumpen på samma sätt. Startar och motorn går i 3sek stannar ,nån sekund senare försvinner ljudet från pumpen tändningen på hela tiden.
Så vad tusan kan vara fel, om nu pumpreläet sitter där bak?. Har koillat säkringar för pumpen, hela. Någon som har tips.

Lite darrigt batteri, tycker jag, men det borde inte vara avgörande här, om du får igång motorn och generatorn är frisk.

Grundtipset är fortfarande pumpen. Din beskrivning pekar typiskt på den.

När du slår på tändningen, skall pumpen gå en till två sekunder. Sen går den igen, när du vrider till start. Sen går den så länge motorn går. Om motorn inte startar, slutar pumpen att gå efter ett tag, hur länge vet jag inte, men för att inte sura ner motorn.

Felsökningen blir inte lättare av att pumpen - vid sällsynta tillfällen, anser jag - kan gå korrekt men bara intermittent.

Igen: Om pumpen inte har bytts någon gång under de 38 k milen och du nu har problem med bränsletillförsel, är det läge att byta den.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät bränsletrycket - det är förhållandevis enkelt med ventil på injektorröret under plastkåpan på motorn!

Sedan vet du vad du ska felsöka.

Bränslepumpen gav upp på E39:an (525iT-04) vid ca 25.000 mil. Började med ett intermittent kraft-tapp och ibland tjutande oljud. Blev värre under två-tre veckor och till slut gav pumpen upp helt - hade då tur som en tok och lyckades precis (tror inte jag klarat 100 m till!) rulla upp på garageuppfarten.
Där behövde jag inte felsöka...! ;)

Bytte bara själva pumpen i armaturen - var lite pilligt då jag fick tillverka verktyg till plastarmarna som håller pumpen - tog plastklädnypor och delade dem och använde som kilar som lossade greppet. När jag väl kommit på hur jag skulle göra gick det rätt enkelt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Ja, det låter ju som om det är pumpen då likt fb, kan den ge för lågt tryck, kanske impellern dålig. Trycket kan jag inte kolla har ingen manometer tyvärr. Har borstat renjort o damsugit enormt mycket damm,jord nu syns t.o.m serienumret.
Har Tudor 90Amp 4år gammalt, tyckte själv det var konstigt så jag hämtade en ny voltmeter, 12.18volt, har satt på laddning. Hur tusan får jag upp pumpen, sitter en rostig ring runt plasthuset med massa små tappar, knölar, ska skiten vridas lös.
Är du nere i tanken? I så fall finns det på plasthållarens sidor två diametralt motsatt placerade hakar. Du trycker in överdelen på dem och (vickar) lyfter upp.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett batteri som har 12,18V i spänning är sopslut laddningsmässigt....använd bara moderna laddare - gamla oreglerade dito kokar sönder batterierna!

När spänningen går under 12,4V i batteriet börjar det förstöra sig själv genom sulfatering - desto lägre spänning/tid, desto större skada. Laddar man upp batteriet relativt omgående brukar man vända sulfateringen, men väntar man för länge är batteriet permanent skadat = har tappat "yta" på blyplattorna = batteriet har "krympt" kapacitetsmässigt.

Mvh
Johan B

sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Har Ctec laddare, plus flera äldre med bara trafo plus diodbrygga och nån konning bra som spänningskälla när man pular på. Ska köra en rekond senare av batteriet.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här finns instruktion:

FAF
sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Suveränt FAF, glömde bort tuben, väntar med att öppna tills jag får hem en ny komplett pump.
Tack alla som svarat, ovärderlig hjälp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rekondläget ger högre spänning än vanligt = skapar bubblor i elektrolyten som rör runt den för att återställa skiktad elektrolyt där syran har skiktat sig och lagt sig på botten av cellerna.
Det kan hjälpa om du har skiktad elektrolyt men samtidigt riskerar du att få vätskeförlust i batteriet....

Det hjälper inte heller mot sulfaterade batterier - där kan du om du har tur knäcka/återbilda sulfateringen genom långsam laddning med låg effekt och låååång tid.

Så var lite försiktig med rekond-läget och undvik in i det längsta att hamna i ett läge där batteriet är under 12,4V!

Mvh
Johan B

sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Fick idag ny pump med plastfäste, ca 890:- adoc, ett litet helsicke att få tillbaka allt, tills man kommer på att skjuta ner packningen från flotörmojen och montera den i fästet, sen lirka ner flåtören, då lätt som en plätt. Hade nästan fulltankat så jag fick slanga ur så nivån hamnade under plastsnäpperna. (Slangklämmor måste bytas ut är av engångstyp)
Provstartar 10tal gånger, men exakt samma som tidigare, går ca 2sekunder.
Tillbaka på ruta 1. Tidigare körning med "INPA" felkod 139 "Carb-Fehler"
Är det någon som har ett tips.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Testa att bygla matningen till pumpen så den går konstant? Här gäller det att försöka hitta ett spår att följa...

// Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Testa att bygla matningen till pumpen så den går konstant? Här gäller det att försöka hitta ett spår att följa...

// Magnus

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Det låter onekligen som ett bränslerelaterat problem, men att det kvarstår trots ny pump var intressant.
Det är litet osannolikt med på intet sätt omöjligt, att bränslefiltret är igensatt?
När byttes det senast?

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Du kan ju kolla de vacumslangar du kan hitta. Minsta lilla hål och den beter sig helskumt. Alla läckor ger konstiga symptom...
googla lite på din felkod...och vissa hade problem med tempgivaren...det finns 2 så jag vet inte men i ett fall hade det blivit fel så den surade ner sig.
Om så är fallet på din vet jag inte men, ifall systemet känner av det så stänger den ner någon cylinder bank 1 eller 2, då kan det absolut upplevas att den går på 4 eller 5 cylindrar.
ta även ur stiften ock kolla !
lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.