AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.203

F30 Svajig - styrväxel?

Sida 1 av 2
40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Hej! Mitt första inlägg här!

Jag har en F30 330d -13 med 16000 mil på mätaren.
För ca ett år sedan upptäckte jag ett glapp i vänster framhjul. Jag bytte inre styrleden men insåg att glappet i själva verket kom inifrån styrväxeln.
Lite senare, då jag lade på sommarhjulen (alltså våren 2019), märkte jag tydlig hur mycket sämre bilen gick jämfört med hösten innan då sommarhjulen senast låg på. Bilen hade blivit grymt spårkänslig och börjat svaja på ett väldigt obehagligt vis. Mest uppenbart vid filbyten på landsväg eller motorväg. Även passagerare kommenterade det. Det känns lite som att det är ett glapp i styrningen.

Efter lite googling bad jag Holmgrens i Kalmar att byta reparationskitet 32106891974 för styrväxeln. Problemet är att enda sedan maj 2019 har vi väntat på att de ska få hem verktyg för att kunna byta reparationskitet! Det är alltså fortfarande inte bytt!

Jag börjar bli väldigt trött på min svajiga bil. Det är något allvarligt fel när man nästan hellre tar vår Focus Flexifuel -06 till jobbet :(

Är det någon som har tips eller erfarenheter av detta??
Det kanske kan vara någon annan chassidetalj som gör bilen svajig? Bilen går inte som den ska med vinterhjulen heller. Eller är det till och med någon som har fått reparationskitet för styrväxeln bytt?

Jag har testat att skruva åt bussningen på styrväxeln (där glappet sitter) med ett hemmagjort verktyg ca 1/16 varv. Först försvann glappet i framhjulet och knackandet när man med avstängd bil ruckar i ratten. Men ganska snart återkom iaf knackandet, har inte känt på hjulet. Tycker heller inte att bilen går annorlunda men kanske skulle dra åt bussningen mer.
Planen är även att göra en hjulinställning när sommarhjulen åkt på igen.

Tips/ideer mottages tacksamt :)
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Nu ska jag inte svära på det, men någonstans har jag läst att det varit någon aktion inblandad styrväxel, någon med mer info får gärna fylla på. Även läst att någon hade varit in på vanlig service på sin F30/1 och fick info om "öppen kampanj" ang styrväxeln.

Tycker det vore lämpligt att dra på dig en hjulinställning ganska omgående om du tycker det är säkrare att ta forden istället.
40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Jag har också hört att det funnits aktion på F30 gällande styrväxeln men verkstaden har kollat och det ligger inget sånt på min bil tyvärr.

Mina vinterfälgar är tyvärr ganska skeva, därav tänkte jag vänta med hjulinställningen. Men vet inte hur känsligt det är?
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Tror det var bultarna som håller fast styrväxeln det var kampanj på
40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
En uppdatering:
Verkstaden har bytt reparationskitet 32106891974 i styrväxeln utan specialverktygen. Knackandet vid avstängd bil försvann men tyvärr så går inte bilen bättre. Jag tror att de skruvade åt bussningen i styrväxeln lite för hårt för ratten vill inte alltid återgå till mittläget. Jag kommer nog själv att lossa lite på bussningen vid tillfälle.

Nästa steg är att göra en hjulinställning så snart som möjligt efter sommarhjulen ligger på :)

Jag funderar lite på vad som annars kan vara orsaken till att bilen är svajig och spårkänslig. Är det någon som har erfarenhet av att byta "dragstagen" fram? Det är nr 6 alt. 7 här: Länk
Jag bände och kände på stag och bussningar i förra veckan. Hittade inga uppenbara fel men nyss nämnda dragstag var ganska mjuk och med en del små sprickor i gummit. Såg inga läckor dock (har förstått att det är en hydraulisk bussning?).
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag har haft en instabil och svajig E91, som efter en 4-hjulsinställning blev perfekt och fick ett helt annat lugn i motorvägsfart eller högre.

Vet dock inte om detta hjälper dig, men jag för mig blev skillnaden som dag & natt. Enligt verkstadskillen så var bakhjulsinställningen boven i dramat på min bil. I övrigt hade jag inga glapp någonstans.

Länk
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Bra med återkoppling.

Som Remo och som jag skrev tidigare är en hjulinställning något du lär göra innan du grejar med annat. Sa dom något på verkstaden när det byttes saker?
40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Hej igen, tack för svar. De sa inget annat på verkstaden än att de rekommenderade en hjulinställning.

Nu är en 4-hjulsinställning gjord! Bilen går helt klart bättre, men jag är inte nöjd än. Den är fortfarande svajigare och mer spårkänslig än förr.

Inom ett par månader lär min bakdäck vara slut (Nokian Hakka Black 19"). Jag har en liten förhoppning om att de är en bidragande orsak då de köptes nya våren -19 i samband med att svajigheten uppkom. Det känns som mitt nästa steg.
Bilen gick även illa denna vintern men det var med nya GoodYear dubbdäck 18" bak som jag inte alls var nöjd med. De var så mjuka att jag fick slå ur antispinnen vid varenda omkörning, annars blinkade antispinn-lampan.

Är det någon som har någon annan idé?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man ställer toe-in på maxvärdena, så blir bilen mer stabil och du flyttar ut däckslitaget.

En hjulinställningsfirma gjorde det på F31:an. Både fram och bak är värdena på max toe in enligt angivna toleranser, under förevändningen att "bilen ska bli stabil och fin på vägen".

Dock upplever jag det som att det kanske var väl aggressivt ställt.
Bilen är stabil vid körning rakt fram, men lite väl "trög och sävlig" i väghållningen och slitaget på däcken är nu högre i ytterkanten av slitbanan än på insidan (som är klassiskt "BMW-slitage")…

Så nästa gång hjulinställning görs på den bilen får de backa tillbaka lite mot "bör-värdena" på toe in.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Okok, ja det är ju såklart ett alternativ att labba med hjulinställningen men jag tycker ändå att bilen ska gå "normalt" om man ligger nära bör-värdena.

Såhär blev siffrorna på hjulinställningen:
Länk

Som synes ligger camber både höger fram och bak utanför marginalen.
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag hade ett glapp i styrväxeln på en M3 e36 en gång. Det löste jag genom att köpa en begagnad styrväxel på en skrot. Det blev den gången billigare än att lämna in styrväxeln för renovering.
Hjullager kan vara en felkälla också. Det visar sig inte alltid när någon rycker och drar i hjulen.
Har du provat lite olika däcktryck?
Min F31 gillar att åka på puckar, lågt däcktryck känns direkt.
Kör nu 3.2bar i 20”.
40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Jag provade att gå upp från ca 3,0 till 3,3 bar men det blev inte bättre.
40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Hej! Här kommer en uppdatering:

Förutom åtgärderna som har nämnts ovan (bussning styrväxel, 4-hjulsinställning och höjt däcktryck bak) är nu följande gjort:

-Bytt dragstag fram, båda. Ingen skillnad. Kan dock tipsa om att köpa TRW! De var exakt likadana som original förutom att BWM-märkena var bortslipade. Pris ca 600 kr/st på Autodoc istället för ca 1600 kr/st på BMW.
-Bytt fjäderbenslager höger fram.
-Bytt bakdäck till Continental ContiSportContact 6 från Nokian Hakka Black 2. Jag upplever att bilen går aningen bättre men ingen stor skillnad. Jag har tidigare kört med ContiSportContact 5 P bak och då gick bilen utmärkt.

Så tyvärr kvarstår problemen. Bilen är oprecis, svajig, spårkänslig och känns allmänt otrygg att köra.
Nu har dessutom anti-sladdsystemet börjat gripa in vid kurvtagning på snabb landsväg på ett märkligt och felaktigt sätt.

Jag funderar på vad nästa steg är.
-Labba mer med däcktryck (men det tror jag inte kan vara orsaken)
-Göra en hjulinställning till?
-Stötdämpare?
-Har inte kollat närmare på hjullager än.

Några andra tips?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för fälgar och däck?

Det låter som att du nu har blandat olika däck fram och bak...det brukar sällan bli bra ur stabilitetssynpunkt på BMW.

Har fälgarna rätt inpressningsmått?

Mvh
Johan B

40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Fälgar är original 19" (403M). Så det är inget konstigt ET.
Chassit är också original med adaptiva dämpare.

Ja, däck är blandade. Jag köpte bilen mars 2017 och jag har haft samma framdäck sedan dess (Michelin Pilot Super Sport). Men jag är på min fjärde uppsättning bakdäck haha, får väl skylla det på vridmomentet och rwd...

2017 och 2018 gick bilen utmärkt (bakdäck var först Bridgestone, sedan ContiSportContact 5 P).
När jag lade på sommardäck våren 2019 (med nya Nokian bakdäck) kände jag en klar skillnad mot hösten 2018. Jag körde ju bilen även på vintern men märkte inget då. Jag tror att de svajiga dubbdäcken gjorde att jag inte noterade att något hände med bilen under vintern 18/19, förrän sommardäck åkte på.
Alternativet hade ju varit att de då nya Nokian-bakdäcken var skillnaden mot hösten 2018. Men nu är ju dom utbytta mot ContiSportContact 6 och bilen går fortfarande inte som 2017-2018.

Inga av däcken har varit eller är RunFlat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket mönster är det på framdäcken?

När de är slitna blir de också mer stabila pga. mindre rörelse i gummit (gäller torr väg) och då kan bilen bli sladdrig när bakdäcken har mycket mönsterdjup och/eller är av modell med mjukare stomme.

Supersport är ganska styva med bra grepp...

Prova att gå ner lite i tryck fram och se vad som händer.

Mvh
Johan B

40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Det är bara omkring 3 mm kvar fram. Kan prova gå ner i däcktryck fram!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du bara har 3 mm kvar och har den typen av problem, skulle jag nog köpa nya framdäck av exakt samma sort som du har bak.

Mvh
Johan B

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag håller med Johan. Satsa på nya framdäck av precis samma modell och fabrik som du har bak.
40
12
406_Jonathan
330d -13
520d -13
Jag testade att sänka däcktrycket fram från ca 2,9 bar till 2,6. Bilen blev lite sävligare och mjukare men grundproblemet förändrades inte jättemycket.
Jag höjde sedan till 3,3 fram till följd att bilen blev lite nervösare men som sagt ingen jätteskillnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.