AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.690

Oljefontän ur oljestickshålet. Felkod P0171 & P0174. Går för fet.

Sida 2 av 2
Den länkade ventilen hör ganska säkert till systemet för sekundärluft (=friskluft adderas till avgaserna en stund efter start för att snabbare få igång katalysatorerna).

/Lennart

Edit: Fast borde det inte sitta en slang (från sekundärluft pumpen) på den "nakna" stos som pekar snett framåt/vänster på bilden?

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är sekundärluftpumpen, men det ska sitta en gummislang till insuget från den också...smal historia med typ 2,5-3 mm innerdiameter om jag minns rätt - bytte min då den hade gått av en bit in mot motorn - har för mig att den följde motorn bak och vek in i bakkant och anslöts där i insuget någonstans.

Vet inte funktionen men spontant skulle jag gissa på att det är ett membran i den och om du kan suga utan motstånd låter det som det är trasigt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...ja, inte själva pumpen men ventilen till denna,..

Mvh
Johan B

Så här ser systemet ut. På det tidigare länkade fotot saknas alltså slangen mellan sekundärluftpumpen och -ventilen. Men det var kanske bara för tydlighetens skull?

Länk

Länk

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slangen jag nämner är den som reglerar ventilen...

Mvh
Johan B

Ja, det förstod åtminstone jag. :) Den "slangen" består av detaljerna 3-7 i den första av mina länkar.

Men på "multilidas' " foto saknas slangen nr 5 i min andra länk. Den är minst lika väsentlig för sekundärluftsfunktionen, men kan ha lossats av "multilidas" för att förtydliga frågan om själva ventilen.

/Lennart

EDIT: Fast nu såg jag, att bilden nog inte visar "multilidas' " motor, utan en strippad motor från annat håll.
mu
12
multilidas
520i Sedan -01 2.2L 170 Hk E39 M54-B22 Manuell
Hmm, intressant diskussion. :-)

Få se om jag har fattat saken rätt.

1. Syftet: Att förse Katarna med mer luft/syre för att "tända" tidigare.

2. Funktion: Luftpumpen "trycker" luften genom ventilen in i toppens insugskanal.
Regleringen sker dels med vacuum genom en backventil och dels över
en elventil som troligtvis stänger när motorn fått arbetstemperatur.

Synpunkter på d?

Men tror inte att motorns gång el mina problem beror på det här systemet såvida det inte läcker o kan dra tjuvluft.

Synpunkter på d?

Mvh. //Thomas

multilidas
mu
12
multilidas
Tjing... Snilleblixt... (hoppas jag) ;-)

I och med att jag kan suga nästan utan motstånd i reglerslangen till ventilen så läcker nog membranet och då drar ju motor tjuvluft genom membranet även om ventilen är stängd...

multilidas
1. Nej, sekundärluften doseras på avgassidan, *inte* i insuget.

2. Ja, om du kan suga utan motstånd i den tunna reglerslangen (i riktning mot ventilen, naturligtvis) är det fel på ventilen.

3. Å andra sidan - i ett friskt system skall den elektriska ventilen i reglerslangen stänga efter någon minut när motorn har startat. Om den inte gör det, eller om någon av slangbitarna mellan den och insuget är trasig, blir resultatet att motorn drar tjuvluft.

/Lennart
mu
12
multilidas
Ja, självklart. (hade bara lite otur när jag tänkte. Som politikerern sa) ;-)
Vid en närmare eftertanke skulle det ju kunna vara så, att sekundärluftventilens membran har ett litet ventilationshål. Anledningen skulle vara att tillåta den nödvändiga tryckutjämning som måste till för att ventilen skall stänga igen.

En sådan tryckutjämning kan i o f s ordnas på annat sätt, men jag vill bara peka på möjligheten att ventilen k a n vara hel.

/Lennart
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här finns info om systemet:

Länk

Länk

FAF
Tack, FAF, för intressant läsning!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.