|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Dags att köpa nya bromsar till våra ens BMWn (525dx F11 2012 LCI). Vill bara dubbelkolla med experterna här innan jag beställer kittet från Tyskland. Är detta rätt grejer och allt jag behöver: Länk | |
|
Är bromsskivan aluminium/järn som original, såg ut som endast gjutjärn på bilderna? FAF |
|
| Vet du ett annat kit jag ska köpa då? Anledning att jag letar är att skivor och belägg från verkstan skulle landa på 11000kr. Kände att jag kunde komma ner i pris genom att köpa själv från Tyskland. | |
|
Enl här: Länk så kan det vara 2 olika diameter på åtminstone framskivor, du får nog mäta på bilen och kolla mot länken ovan först. Använd sedan bmw originalnummer för att söka på ebay (skriv t.ex bmw 34116794429) så får du upp vad som finns. FAF |
|
|
Jag ringde till BMW och frågade rätt ut vad det skulle vara för skivor när jag beställde till syrrans 525dx F11 -12 och dom vart inte sura för det :-) Skulle vara 348mm skivor fram på den, men ring och fråga. |
|
| Ok, var köpte du kittet från sen? | |
|
Jag beställde dessa delar från Autodoc: Länk Det var bara frambromsarna som behövde bytas. Beställde från dom en dag när det var 24% rabatt, beställer du genom deras App så får man alltid 2% mer rabatt utöver vad som står på hemsidan, så priserna på bilden är med 26% rabatt. |
|
|
Jag provade Trodo.se nu när jag beställde delar. Bättre pris än autodoc o snabbare leverans. Ett tips är att kolla på realoem vilken del/nr just din bil har. Sen söker man på det så får du rätt del. |
|
|
Vill du inte köpa från Tyskland så är detta ett bra ställe. Länk |
|
| peddan, Vanligtvis fungerar realoem bra när man knappar in VIN och söker vilka delar som passar men på syrrans F11 så visade den ALLA bromsar och artikelnummer, därför ringde jag BMW och frågade. | |
|
Såg ut att vara gjutjärnsskivor på den sidan. FAF |
|
|
FAF: menar du Getech sidan eller min Ebaylänk? Om man inte ska ha gjutjärn utan stål/alu var köper man dessa då? |
|
|
Jag menade på Getech sidan. Här kan du se ett exempel på hur dom ser ut, det sitter nitar runt navet: Länk FAF |
|
| FAF: Detta är de alu/stål som man ska ha? | |
| Zimmermann skivor är helt ok kvalitetsmässigt. | |
|
tycker att du ska gå ut och mäta diametern på skivan innan du beställer, jämför med realoem så vet du att du får rätt klossar också FAF |
|
| Absolut ska jag mäta diametern, men materialet vill jag ju ha rätt med. | |
|
De olika diametrarna är för bilar med olika tillval. Kolla om tillvalet i reservdelslistan finns med i utrustningslistan. Finns den inte med så gäller reservdelsnumret för "standard". Jag har beställt skivor och klossar i två omgångar till min F11. Båda gångerna från Autodoc Första gången ATE Andra gången Brembo Båda med nitat aluminium/stål Brembo gav ett bättre helhetsintryck, helt subjektivt. Med ATE fick jag vibrationer men av olika anledningar har jag kommit fram till att detta med stor sannolikhet berodde på åtdragningsmomentet på hjulbultarna. Jag rekommenderar starkt att använda momentnyckel. Parentes: (i våras hjälte jag en bekant med att hämta en bil på kärra. Eftersom jag nyss hade bytt till sommardäck så tyckte han att det var en bra idé att känna på/efterdra hjulbultarna, vilket han gjorde med fälgkors. Han hade inte hylsan till låsbultarna så dem rörde han inte. Ganska snart fick jag små vibrationer vid lätt inbromsning. Körde så i några veckor innan jag lossade alla hjulbultar och drog åt med momentnyckel. Vibrationerna försvann tids nog, dock inte direkt efter mitt ingrepp. Förövrigt efterdrar jag aldrig mina bilars hjulbultar.) |
|
|
Mät tjockleken också, det finns 348mm skivor som är både 30mm och 36mm tjocka. Du borde ju ha aluminium/stål, funderar om Getech's bilder är generiska...knappade in syrrans bil och det kommer bara upp bilder på stål skivor (dom utan nitar) men det har hon inte på sin bil. Men som sagt tidigare: Ett 2 min samtal till BMW så har du utan tvekan rätta måtten. |
|
| Zimmerman är ok kvalitetsmässigt, men ofta får man odelade stålskivor i fall där det ”ska vara” (eller iaf är original) alu-center. Så var det iaf för mig när jag köpte till m5 e39. | |
| För de som inte ofta ägnar sig åt upprepade hårda inbromsningar från hastigheter över 180 km/h så finns det knappast något större behov av tvådelade bromsskivor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.