AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.602

Tips och tankar att köpa X3 30d, 530d, Macan D eller annat?

Sida 2 av 3
Service till porsche Macan med bensinsexa ligger på ca 8kkr resp 12kkr för liten resp stor service. Intervall 3000mil eller vartannat år. Dieseln bör ligga i ungefär samma prisnivå.
Om du är fortsatt intresserad av macan - kolla om vinterhjul ingår. Det finns iofs billiga no-name hjul att köpa men skall du ha originalfälgar är dessa sanslöst dyra i jämförelse med de andra märkenas originalhjul om du köper nytt. Dessutom är utbudet rätt klent på Blocket.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Ja utbudet är minst sagt klent på begagnade Macan diesel, och det är en ganska spretig prisbild. Har till och med funderat på en bensin sexa men då jag tankar ”billig” diesel i Danmark så blir skillnaden i bränslekostnad för stor.

Har du några andra tips gällande t ex vilken utrustning som är ett måste eller iallafall väldigt trevligt att ha?

Bra tips med kompletta hjul vilket är extra viktigt på Porschen, tackar 🙂👍
Jag har en Macan Diesel och är asnöjd. Kör stad + motorväg och ca 350 mil i månaden. Bilen snittar ca 0,72 och med 75l tank så går det rätt sällan mellan tankningarna. Tycker förbrukningen är grym sett till storlek på bil samt däckdimensionerna som är 265/295.

Motorn är VAG v6 3.0 tdi och har funnits i evigheter. Inget dieselknatter varken i eller utanför bilen och delar finns det i mängder om det skulle behövas. Porscheforumen har rätt klent med info om något skulle strula men VW/Audi har desto mer. Pigg trots bara 260hp. Upplevs aldrig trött.

Det enda egentliga kända felet som är stort är fördelarlådan som kan ge sig, men Porsche har förlängd garanti på dessa och tar hela kostnaden för en ny.

Håller med Kristoffer om vinterhjulen, men det kommer ut bra på blocket ibland. Har själv fyndat fyra (!!!) uppsättningar den här hösten av både sommar- och vinteruppsättningar. Kan inte motstå bra priser....

Grym komfort med 18-vägsstolar. Infotainment är föråldrat men det skiter jag i. Allt funkar som förväntat och det e det viktiga.

Nöjd.
Utrustning som är gött att ha tycker jag:
- LED
- 14 eller 18-vägsstolar
- Rattvärme
- Dieselvärmare
- Bra ljudsystem
- Drag

För mig är inte panoramatak och sån skit speciellt viktigt. Tittar aldrig uppåt när jag kör. Min bil är volcano gray och har blanksvarta lister + sportläppen (som vissa hatar men jag gillar den som fan). Jag tycker den e sjukt snygg faktiskt. Har lite annan utrustning också men den är oviktig för mig, typ sportchrono och mätare i olika färger och annat jag lätt hade kunnat vara utan.

Jag har inte luftfjädring utan vanliga stålfjädrar, men komforten är allt annat än dålig. Mest nöjd över att jag inte kommer råka ut för läckande bälgar eller kass kompressor.
Håller med ovan angående utrustning i Macan. Ser man till att sitta bra, bra ljus samt ett fint ljudsystem så räcker det långt. Det är en tyst och bekväm bil med körglädje. Jag hade lagt till power steering plus, backkamera och AppleCarPlay också. Välj gärna bil med 14 eller 18-vägstolar, då ingår skinnklädsel också.

Håller med om att prylar som sportchrono, PASM och sportavgas är rätt meningslöst i en Macan. Även luftfjädringen är overkill då standardfjädringen är fint balanserad för komfort/sport. Faktiskt klart bättre än BMW!

Drag är inte lika livsviktigt på Porsche som till BMW och Volvo om man inte själv använder den. Går också att eftermontera om man vill då alla bilar är förberedda för det från fabrik.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Vad heter utrustningen i Macan som ger ”aktiv farthållare”? vill gärna ha det då jag tycker det är en komfortsak att bara kunna ”åka med” i trafiken om det går långsamt eller inne i stan. Frun har det på sin passat och jag gillar den funktionen skarpt. Lane-assist och dylikt är däremot inget jag känner att jag behöver.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har haft en Macan GTS. Grym bil på alla sätt. Har du behov av rymligt baksäte, är Macan fel modell. Då ska du ha en Cayenne.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Har egentligen inget jättebehov av utrymme då vi oftast tar fruns passat om hela familjen skall ut på turné samt om vi har mycket packning. Dock så ska barnen sitta okej och vad jag upptäckte när dem provsatt i en 3-serie (de gillade färgen så det var för att hålla dem på gott humör 🙂) var att deras fötter hamnar strax under kanten på stolsdynan i baksätet och där det är som smalast mellan baksäte och baksida av framstolarna. I 3-serien var det precis att deras fötter inte slog i och de hade svårt att flytta runt på fötterna. Notera att dem sitter på bilkuddar, hade dem varit lite längre och inte haft bilkuddar så hade det inte varit något problem för då hamnar fötterna närmre golvet och där är det gott om plats.

Skallförsöka komma iväg till PC i Malmö med kidsen och prova loss på utrymmena, men jag är lite orolig att det blir tajt.
Adaptiv farthållare heter det. Ganska ovanligt på Macan då det kostade ca 20kkr innan facelift. Numera tror jag priset har sjunkit något men det är fortfarande galet dyrt och ingår inte i något paket.

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Vad har panelen att säga om 530d kontra en 540d, stor skillnad i upplevd prestanda eller same same? Samt är det bara mjukvara som skiljer eller även hårdvara?
no
217
nogren
X3 30d -19
Det skiljer hårdvara också. Rätt mycket hårdvara.
Och det är klart att 40d är rappare, men just med en diesel, och i 5er utförande, så tycker jag personligen att 30d räcker väl.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
530d upplevs aldrig slö eller trött, 540d är overkill för svenska vägar. Inte värt prisskillnaden
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Uppdatering:

Har nu provat 5-serien samt X3:an, tyvärr endast med 20d motorer vilket är det enda tillgängliga här i min närhet.

5-serien upplevde jag som mest komfortabel och även roligast att köra. Inredning mm både fram och bak upplevdes mer påkostad jämfört med X3:an, dock så talar vi om små skillnader men ändock skillnad. 5-serien var ju rent sakligt också mer utrustad med bland annat IE paketet.

Största problemet jag upplevde med X3:an var en väldigt nervös styrning där bilen reagerade på minsta rattrörelse även när jag körde rakt fram på t ex motorväg. Detta var något som alla i bilen reagerade på. En annan notering var att fjädringskomfort var betydligt stötigare. Vet dock inte om det kan bero på att 5-serien rullade på 18" medan X3:and på 19". Såg dock ut att vara högre däckprofil på 19" jmf med 18"?

Just nu och för BMW talar det mesta för en 5-serien och då en 530d/540d, problemet är bara att jag gillar utseendet bättre på X3:an samt att det är en ovanligare bil jmf med 5-serien. Hjärnan säger 5-serie och hjärta X3.... Jokrar just nu är Audi A6 50tdi samt Volvo XC60, Volvon hänger dock väldigt löst pga "klena" motorer. X3:an kändes trött och tung med 20d motorn. Macan finns fortfarande med men jag är tveksam då utbudet är i princip noll på hur jag vill ha den.

no
217
nogren
X3 30d -19
Låter som att du skall göra sig mig, köra X3 30d på 18” hjul, 225/60 däck. Och med adaptiva fjädrar. Smooth!
Jag körde F31 30d innan, och provkörde bara G01 20d, men tyckte att den drog förvånansvärt bra. Men vågade inte chansa på att gå ned i storlek.

Ratteriet du beskriver känner jag inte igen. Du råkade inte ha i Lane Assist utan att veta om det?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
X3 är en fin bil, har både kört och åkt en del av förra generationen. Men 5-serien är mer påkostad invändigt och vill jag påstå bättre på allt utom det som kommer med suv, högre sittposition tex. En 540d vore inte dumt, må vara att en 530d räcker men det gör å andra sidan en 520d också isf. Men köp den bil du verkligen vill ha, säger hjärtat X3 så köp den. Det är kul och värt en hel del att sätta sig i en bil man blir "glad av att se", sätter en slant på att det oftare är bilen man köpt med hjärtat 😁
Kan bara rekommendera 540d som är en fantastiskt trevlig bil. Den har egentligen allt du kan önska dig i en femserie.

/Anders
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Ska absolut prova en annan X3:a och se hur den känns. Och det var inte lane-assist, men tack för påpekandet.

Om det blir en 5:a så handlar valet mellan 530/540d enbart om utseende (färg in- och utvändigt). Vad jag ser just nu är ganska många Carbonsvarta till salu, färgen gillar jag men främst på en mindre och sportigare bil. Sen är jag orolig över hur känslig och krävande den färgen är mot tvättrepor mm. Det är ju ganska mycket plåt på en stor bil så det syns tydligt om lacken är fin eller ej.

no
217
nogren
X3 30d -19
Det är ganska stor skillnad mellan förra och nuvarande generation X3. Det är ju samma tekniska plattform, och många identiska delar, med G30. Man kan dock inte välja NightVision på X3, annars är allt samma. Möjligen att 5er är lite mer isolerad. Men de G30 jag kört har känts sämre på komfort. Kanske mest för att jag prioriterat hög sittposition och hög däckprofil. Och i princip fullt utrustad.

Ta en titt på Porsche cayenne platinum edition tycker den ligger på en helt annan nivå för samma pengar jämfört med motsvarande BMW/Audi och mercedes SUV. Luftfjädring är ett måste om du frågar mig.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
En uppdatering av hur det hela ”slutade”, vi är nog inte färdiga än. Det blev en 440i GC. Hela familjen sitter superbra i den, barnen har det bra där bak och den var väldigt trevlig att köra. Inte den billigaste pendlarbilen sett till bränsle, men men.

Vi tänkte att vi nog behöver två ”nya” bilar inom en snar framtid. istället för att gå ”all-in” på en ganska ny 530d och ha mindre ekonomiskt utrymme till den andra bilen så tänkte vi att bättre att ha en bil med lite rolig prestanda (dvs låter bra och känns lite sportigare att köra) och en komfortkombi som inte spelar så stor roll om den har 190 eller 265 dieselhästar. Komforten i 5-serien filtrerade bort den mesta prestandan oavsett. På mätaren och på ljudet var det såklart skillnad mellan 20d och 30d, men 530dn var ju så komfortable och filtrerad så det gav ingen jätteupplevelse med den extra effekten. Dvs. grymt komfortabla och trevliga bilar oavsett motor.

Så om det blir behov av den andra bilen så är huvudspåret en 520d, men det blir egentligen priset och exemplaret som får avgöra. Hittar vi en 530d inom vår budget så blir det ju såklart en sådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.