|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Är på gång att köpa ny (begagnad) bil och behöver hjälp och tips på vad jag skall väga in i för att komma till ett bra beslut. Förutsättningar: budget upp till 500’, kör ca 2500mil per år varav 90% är motorväg. Vill köra helförsäkrad närmsta 3 åren så bil med max 5000mil. Har två barn 7-9 år, jag premierar lite större bil med bra komfort och med hyfsad prestanda för en familjebil. Vill ha anständiga driftskostnader i form av försäkring, service, däck, skatt mm. Är tacksam för all sorts feedback, erfarenheter och åsikter som kan hjälpa mig att komma vidare. En tanke är också gällande BMW om man får ha ratt mm i fred, eller om det är samma problem med alla bilar på min lista. Och har jag missat någon bil som jag också bör ta med? Just nu så har jag en ganska lång lista men top 3 är: BMW X3 30d G01 -> känns modern och har aldrig haft SUV BMW 530xd Touring G31 -> modern Porsche Macan S diesel -> gillar Porsche och denna har varit favorit de senaste åren. Men, lite tveksam till att det är en lite äldre model/teknik samt driftskostnader. Övriga bilar på min longlist BMW X5 BMW 730/40 Audi A6 Avant 40-50tdi -> modern men litet utbud med större dieselmotorer och inom budget. Audi Q5 -> känns dock lite omodern och litet utbud med diesel 6:or Tacksam för all hjälp som kan fås :-) | |
|
Av de du nämner med din körsträcka och körmönster skulle jag säga 530:n. Har inte hört/läst nåt om att de har problem med rattstölder. Mercedes E-klass är också en bra bil, finfin komfort! Men som alltid, provkör. Lycka till! |
|
| Mercedes 350 gle | |
| X3 30d från 2018 hade nog jag valt. | |
|
Vill du ha anständiga driftskostnader är det A6 eller 5 serie som gäller. X3 är för liten om du har 2 barn enligt min åsikt. Crille |
|
| Ska kolla på GLE/GLC samt E-klass också 👍 | |
| Blir själv lite sugen på denna 😁 Länk | |
|
På vilket sätt skiljer sig driftskostnaderna mellan X3 och 5:an? Med samma motor, växellåda och drivning tänkte jag mig att t ex service kostnad borde vara snarlik? Eller är dyrare däck till en suv, samt att den sliter mer på däck och bromsar? |
|
|
X3:an är inte särskilt mycket dyrare i drift än motsvarande 5:a. Skillnaden ligger främst i en högre förbrukning - räkna med att X3 drar ca 1-1,5dL mer per mil jämfört med motsvarande kombi. Även om jag själv har en och är otroligt nöjd med den så skulle jag Jag skulle räkna bort Macanen - dels pga driftskostnaderna då dessa är klart högre än på BMW. Men främst för att Macan dieseln smakar väldigt mycket Audi/BMW. På gott och ont om du förstår vad jag menar, den gör sig bättre med en bensinsexa. Därför är det bättre att isf gå på en X3 tycker jag. |
|
|
om du vill ha utrymme och åker mycket motorväg -> 5-serie GT? Matthias |
|
|
Kristoffer, hur mycket sörplar bensinsexan i sig vid lugn motorvägspendling? Utbudet är iallafall större en för dieseln. Ska kolla upp 5GTn också, tveksam till designen men är öppen för allt just nu. Skall försöka att komma ut och titta på lite bilar imorgon och se om jag kan börja smalna av listan 🙂 |
|
|
Min uppfattning är du får mest bil för pengarna om du går för en G31. Det har ju varit generösa rabatter nästan från start på dom. Sedan är den lagom gammal för att det ska finnas ett stort begagnatutbud med olika motorer och hög utrustningsgrad (IE respektive Ultimate). |
|
|
P.T: Vid lugn motorvägskörning drar min mellan 9,5-10,5L/100km. Då kör jag prick 110-120. Har kört rätt mycket Macandiesel också, som lånebil, och då ligger den på 8,5L/100km i samma cykel. Egentligen inga extrema siffror om man tänker på effekten - modellen skall ju jämföras med X3 M40i GLC AMG mfl. |
|
Transocean |
1 liter per mil vid lugna 110. Hmmm? Visst handlar det om en SUV men jag körde 57 mil Düsseldorf - Krefeld - Flensburg på 32 liter :-) Med en 530e. Och du skriver att dieseln drar nästan lika mycket? Har den luftmotstånd lika med ett höghus :-) |
|
Transocean: Din 530e tvingas släpa på en massa tunga batterier vilket inte min behöver. Ja, vid 110-120 drar den faktiskt runt litern per mil. Pressar man bilen på autobahn sticker såklart förbrukningen iväg men det var ju inte vad trådskaparen undrade över. |
|
|
Jag valde G01 30d för att få plats med två hundar, ett bakåtvänt barn, fru och packning. Och så att frun kunde sitta lite högre upp. Annars hade det nog blivit G31. Men jag är mycket nöjd med G01, och föredrar nu den före 5:an. Uppskattar inte längre att sitta på backen med dålig utsikt... 30d är inte särskilt törstig, men urstark. I motorvägsfart blir det väl ner mot 6.0L/100km. Går att pressa mer, men då måste du köra utan last, och ha medvind. :-) |
|
| Och nä förresten, verkar som att de precis börjat ge sig på G01, och G30 förmodar jag (samma elektronikplattform), se annan tråd här. | |
|
Kolla försäkringspremien först! Kan uppgå till >50% av drivmedelskostnaden. Det är förmodligen bättre andrahandsvärde på en diesel. Mest prisvärd är nog en 530d (4x2?) eller möjligtvis en C8 45 TDI. Två alternativ till din lista är nya 330d samt VW Touareg 231/286 hk. Ut och provkör samt hem och räkna! TCO ~60-90 kr/mil. |
|
| Annars verkar ju Tiguan vara väldigt populär, speciellt bland barnfamiljer. Flyttbart baksäte... | |
|
Äganda lite av gårdagen åt att gå genom försäkringspriser samt lite service kostnader. Måste säga att det varit genomgående god service från försäkringsbolag och Audi och BMW. HAde en lista med 9 olika bilar som mitt försäkringsbolag fick ta sig igenom =). Gällande försäkring så är var det ganska likartad premie. Helförsäkrad med 5.000kr i självrisk låg runt 10.500kr per år för bilarna med 6 cylindrig motor och runt 7.000kr för motsvarande alternativ med 4-cylindrig motor. Och ingen skilland om det var en Audi eller BMW. Porschen var något dyrare med 12.200kr, men ingen dealbreaker. Jämför jag med i dag så betalar jag 6.400kr för en A4:a från 2014. Har Volvo XC60 med också på listan just nu, gillar interiören men kruxet är motorerna… Men den var ju billigast att försäkra med ca 5.000kr per helår. Gällande service, har änsålänge bara uppgifter från Audi o BMW, så är BMW billigast med ca 8-9.000 kr för stor service och 5.000 kr för en liten. Diesel 4:a var ca 1.000kr billigare. Audi var mer upp och ner, normal service store och liten låg på ca 15.000kr och 6.500kr respektive. Medans man kan teckna ett serviceavtal för 12.000kr över 10.000mil eller 3 år, dvs ca 3-4 servicetillfällen. Så helt plötsligt gick Audi från dyrast till billigats. OCh Jag kör ju Audi i dag, utan serviceavtal, så båda alternativen är billigare än vad jag har i dag. Ska försöka få tag i Porsche idag och få klarhet i deras priser. När jag körde 997:a så var dock priserna helt okej, men det var ju snart 10 år sedan. |
|
|
Har ju även fördjupat mig i skatten eftersom jag tittar på bilar som ligger med eller utan Malus (2017-2020) och även med mer eller mindre Malus. Men just nu anser jag att det går nästan på ett ut. Har bilen Malus skatt så är den ca 3-4.000kr högre, men å andra sidan så ligger det då oftast en vagnskadegarabti kvar på bilen och som medför en besparing i samma storleksordning. Och båda löpper ut någerlunda samtidigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.