AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.271

Beg handlare: En uppsättning däck per bil?

Sida 3 av 3
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Se där....

Kan ju vara bra att veta om man tänker sig köpa en bil hos Riddermarks och det sitter tråkiga eftermarknadsfälgar med året-runt-däck på bilen i hallen. Man surfar in på denna sida, letar rätt på de fälgar man vill ha och ber säljaren att hämta hem dom från deras egen hjuldepå så kan dom slänga in no-name fälgarna där istället :-)

Nu slängde jag bara ett öga lite snabbt på deras hemsida, Hjuldepån alltså, och det var bara originalfälgar där. Slump?

Niklas

Fransosen
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja det där stämmer. Var hos riddermarks och var spekulant på en kärra i somras. När det vart snack om vinterdäck erbjöd dom mig att köpa till en uppsättning, och säljaren surfade in och hittade dom från just denna sida.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Men... beror det inte på bilen...? Jag menar, när jag lämnade in mina bilar vid byte till nya lämnade jag in alltid med två hjul uppsättningar , vinter och sommar. Vilka var på bilen vilka i bilen vid byte berodde på säsongen. I det fallet får väl den nya köparen mina vinter/sommarhjul. Vad skulle annars bilhandlaren göra med mina hjul? Finns det verkligen inga bilar med två uppsättningar hos en större handlare i Stockholmsområdet...? Kanske inte just "din" bil hos "din" handlare just då, men säkert är det samma där som i Skåne, vissa bilar har, andra inte, beroende på var bilen kommer ifrån, inte vilken handlare som säljer.

Samma sak när man köper nya bilar. Ibland ingår två uppsättningar ibland inte, beroende på erbjudanden. Sist fick ja pröjsa 22kkr för vinterhjulen, men om jag hade köpt en av bilarna i hallen då hade jag fått vinterhjulen gratis. Så är det om man har krav på utrustning, färg och är kräsen...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Förr i tiden" brukade de flesta bilhandlare lägga vinterdäcken i bagageutrymmet hos begagnade bilen...så det medför onekligen en del pedagogiska problem att skylla på att man har platsbrist för vinterdäck - har man plats för bilen så har man ju i de allra flesta fall automatiskt plats för en uppsättning extra hjul i densamma!

I grund och botten handlar det nog enbart om pengar - man ser en möjlighet att klämma ur några tusen extra ur vinterdäcken när någon köper en begagnad bil...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min 330e, poängen är väl just den. Du ger bort en andra uppsättning däck ”gratis” och de säljer den separat och tjänar pengar. Många underskattar värdet av ett par däck på fälg. De må vara lite kantstötta och däcken är inte nya. Men priset om man måste köpa då de saknas är desto högre.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, jag tror att många också överskattar värdet av begagnade däck och fälgar. Ja, nya hjul är dyra men gamla är inte mycket värda och kan vara svårsålda. Det kostar pengar att förvara också.

Sen är det klart, olika handlare kanske gör olika, men bilhallarna jag har promenerat runt i, hade begagnade bilar både med och utan dubbla uppsättningar, så det måste vara ganska oseriöst om en handlare plockar ut hjulen och säljer separat på blocket (?) för i hallen kan han inte ställa upp dem.
Några kommentarer på denna 328i? Tänkte nämligen åka och kolla på den imorgon och potentiellt göra slag i saken om jag lyckas pruta ner den något (200k inkluderat vinterhjul är målbild). Länk Feedback innan jag gör något dumt uppskattas :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kommer bli utskrattad om du försöker pruta 35.000kr på Riddermark. 3500kr är mer i linje vad som är rimligt.
Jb1, bilen i din senaste länk saknas xenonstrålkastare.

Den har alltså gamla vanliga halogenlampor med reflektor á 80-tal utan de karakteristiska BMW-ringarna. Tyvärr var xenon extrautrustning på tidiga F30/F31.

Jag har gjort misstaget att köpa en bil med halogen en gång och det gör jag aldrig om. Ser bokstavligen ut som skit och det är extremt dyrt att eftermontera xenon.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Känns som att det inte finns alltför mycket marginal idag på begagnade bilar, säljs mer på volym. Finns självklart undantag. Bara kolla på likvärdiga bilar på Blocket, ligger den redan bland de billigaste finns det troligen inte särskilt mycket att hämta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.