|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Inte köpt beg bil från handlare någon gång (enbart från privatperson). Om jag förstår det rätt så har vissa stora beg bilhandlare i Stockholm som tex Riddermark oftast enbart en uppsättning däck / bil med hänvisning till platsbrist? Dvs man får snällt köpa till antingen en uppsättning sommardäck + fälgar eller vinterdäck + fälgar separat? Man får helt enkelt lägga till ca 10 000kr på begpriset bums. Pengar som man hellre skulle lagt på reparations/uppfräschningsbudgeten. Antar dock att olika bildhandlare gör på lite olika sätt här. Men ändå lite irriterande och gör kanske att det är smartare att köpa privat ändå, åtminstone om man köper en äldre bil där man inte har så stor nytta av att köpa från en handlare ändå (tänker på garantier, försäkringar etc). Köper man en äldre bil via exempelvis Riddermark får man 1 månads (max 100 mils) garanti dvs ingen jättegrej jämfört med att köpa privat och som sagt, ca 10 000kr extra för däcken. Länk Riddermark ger åtminstone ett seriöst intryk, ett sjukt stort utbud varje fall, gigantiska hallar här i Stockholm men kanske lämpar sig bättre för när man köper mera lågmilade ex. Sedan är det svårt att veta hur bra koll de har på varje enskild bil när de tar in så exceptionellt mycket bilar. | |
|
Jo...så är det nog i många fall.. Jag brukar leta efter "bättre beggat" ganska frekvent(utan att jag kommer till skott :)) och det är alltid(ofta) så att vinterdäcken som evtl följer med är i bästa fall dåliga/alt. fel sort för norrlandsklimat och att motorvärmare saknas när jag letar bil söderöver(typ Stockholm/Göteborg). Man får räkna med minst 10 000kr på priset om det saknas, även om man hittar någotsånär billiga däck/fälgar och monterar m.v.+kupéuttag själv. "Norrlandsbilarna" har däremot ofta bra däck och monterat mv + kupéuttag. Borde iofs vara ett bra prutargument så gott som något om dessa attiraljer saknas.. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Sist vi köpte bil av handlare Möller så följde det med Vinterdäck dock lösa utan fälg. Hittade fälgar i nyskick för ett par tusenlappar på en skrot. Det är nog helt beroende på handlaren och hur dom hanterar detta. Många lämnar ju sina vinterdäck med inbytesbilen och får vinterdäck till den bil de köper. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Är väl en del av affärsidén. Många glömmer eller ignorerar behovet av dubbla uppsättningar däck och vips har de en potentiella att få sälja dem istället för att ge bort dem. De ser inte däcken som att de hör till bilen bara för de fick in dem med bilen. Istället tycker de att de köper in en bil och får kanske med däck. De säljer sedan en bil, men om du vill även ha däcken så får du betala. | |
|
På en cabriolet så kan detta med avsaknad av t.ex. en uppsättning vinterhjul fungera... Men på en "vardagsbil" så skulle iaf inte jag gå med på att köra ifrån bilhandlaren utan att ha "förhandlat" till mig vinterhjulen(som det säkert har kvar från fd ägare).. Eller,ja...om det saknas då måste bilen vara dj*****t fin och priset rätt :) Mvh Janne. |
|
|
Ja, det hela är intressant, man undrar ju hur en gigantisk beg handlare som Riddermark i så fall hanterar alla jäkla däck och fälgar de får in, vad gör de av dem? ;-) Obs: Viss reservation för att jag kan ha missuppfattat säljaren men intrycket jag fick är att de väldigt sällan (eller aldrig) har dubbla uppsättningar däck för bilarna. Tror inte han enbart syftade på den bilen jag frågade om. Han nämnde att det är en platsfråga vilket så klart delvis kan stämma (en jäkla massa däck blir det) men jag tror också att det här är en del av affärsidén, i genomsnitt gör det här att de plockar hem extra marginal/pengar per såld bil. Platsmotivet är dock lite shady eftersom jag tror de också har någon typ av däckhotell/förvaring, antingen i egen regi eller samarbete. En annan del av deras affärsidé bör vara samarbetet med Solid (de olika typer av försäkringar de försöker sälja med varje såld bil). Jag fattar dock att det verkligen inte kan vara helt enkelt att gå runt på att sälja beg bilar men det är ändå kul att försöka förstå trixen. Just Riddermark har dock volymen och då blir det kulor/omsättning. Rimligtvis bör man kunna pruta en del från firmor som Riddermark eftersom de anstränger sig väldigt hårt för att ha korta lagertider. Det är ju dock långt ifrån alla kunder som har koll. De är också ganska vassa på marknadsföring och hallarna är ofta imponerande samt fräscha/rena. I Slagsta tex var det BMW typ överallt (dock säkert ca 75% dieslar) men då kan ögonen så klart bli lite fuktiga om man gillar BMW. ;-) Om Riddermark (enligt hemsidan): "9 butiker, alltid minst 2000 bilar i lager, ca 127 anställda" |
|
|
Min erfarenhet av flera olika handlare över tiden är att det skiljer mellan handlarna... Men jag har alltid haft med vinterdäck som en del av affären och i vissa fall har jag då fått med däck/fälg "utan kostnad" men ibland har jag fått betala ett "rabatterat pris" för vinterhjulen. Det går utmärkt att använda i "dealandet"/prutandet som en faktor. Oftast har handlarna lämpliga vinterhjul ståendes i något förråd... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vintertid borde detta vara ett mindre problem. De kan ju inte sälja bilen på sommardäck när det lagligt måste vara rätt däck. Sommardäcken är väl svårt att prata bort. De är väl oftast original. Sen köper man väl inte bil så ofta på vintern. | |
|
@50+medbmw Vet som sagt inte om jag missuppfattade säljaren... om han syftade på exet jag tittade på eller inte. Men om de oftast enbart håller en uppsättning däck/per bil så antar jag att man kan "tvingas" köpa vinterdäck i vissa fall? ;-) (Dock till 30% rabatt.....) Verkar underligt om det skulle vara hysch-hysch och att de behåller dubbla uppsättningar däck i smyg? ;-) Alternativet är att det varierar, dvs att de ibland faktiskt har dubbla uppsättningar däck för en del bilar. |
|
|
Det är väldigt olika. De bilar vi byter in och säljer säljer värderar vi med eventuella v-hjul som följer med bilen. När vi sedan säljer bilen så följer de med i priset, dvs kunden ska inte behöva betala för dessa. Skicket är ju så klart varierande på de medföljande hjulen och det går utmärkt att göra en bra deal om man vill köpa till nya. |
|
|
Behåller gör de nog inte gärna. De vill ju sälja vinterdäcken, men inte ge bort dem. De köper in dem som en del av deras affär med tidigare ägare, men affären med dig är en ny affär och förutsättningarna där speglas inte av hur de löste den tidigare affären. Privatleasingbilar är ju inte ovanligt att de saknar vinterdäck då nybilsköparen köpte dem utanför leasingen. Sedan så kommer vissa bilar in utan hjul men köparen vill ha vinterdäck och då kan man sälja en annans bils däck med den. Vips kommer situationen att däcken inte är knutna till bilarna till 100% utan det löser sig för dem med tanke på volymerna av bilar och däck samt att alla kunder inte prutar med/betalar för vinterdäck via dem utan upptäcker detta först när nästa säsong kommer. |
|
|
Phoenix M3: Antar att du jobbar på en annan firma än Riddermark? |
|
|
Grelle: Hmmm, ok, det är säkert så att grundpriset är med endast en uppsättning däck oavsett (hos Riddermark). Borde gå att se om man surfar på det enorma utbudet hos riddermark.se eller deras annonser på blocket men jag orkar inte nu. ;-) Rimligtvis skriver de om vinterdäck ingår. Ryktet går att Riddermark köper in enormt mycket tidigare leasingbilar vilket dock inte behöver vara en nackdel. Det är ju ändå imponerande att det faktiskt går att tjäna bra pengar på begagnade bilar fortfarande, jag trodde det var svårt men mycket handlar väl om volymer. |
|
| Sniket av Riddermark. Platsbrist? Det är bara att göra som de flesta andra handlare, lägga dom i bilen. Med Riddermarks omsättning av bilar blir det en slant. | |
| Hur gör du bedömningen att Riddermark tjänar "bra pengar på beggade bilar"? | |
|
Bara att titta på årsomsättingen. 1.7 miljarder enbart på begagnat skojar man inte bort. Riddermark tar in bilen med vinterdäck och säljer dessa separat. Antingen till bilen de tillhör eller någon annan. Svårare än så är det inte. Platsbrist har ingenting med det att göra utan det är enbart en del av verksamheten. |
|
|
Frugan köpte en bil av Riddermark i februari i år. Bilen stog på vinterdäck (Audi original fälgar) och jag frågade om sommardäcken. Försäljaren sa att de inte ingick i priset och han hade nog inga heller. En kollega kom förbi och då frågade jag om sommardäcken igen. Han sa att jag hade tur eftersom de inte hade hunnit skicka iväg hjulen än, så de fanns kvar. Vi gick och kikade på dom och det visade sig vara Original RS fälgar med riktigt bra däck. Jag frågade aldrig vart de skickade hjulen. Det slutade med att hjulen ingick i priset :) _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| mats_epost: Stämmer. Jag säljer Kia i Småland :) | |
|
30% rabatt får man om jag förstår det rätt på däck och fälg i samband med bilköp hos Riddermark, det är varje fall grundupplägget. Däremot har jag noll koll på vilka fälgar de har i sitt utbud. Rätt slipat affärsupplägg med det enorma utbudet, däcken och försäkringarna. Enligt deras hemsida är de störst i Sverige på beg. bilar och de marknadsför deras ledord "Trygghet", "Ärlighet", "Ansvar", "Respekt", "Engagemang" 1,7 miljarder i omsättning imponerar, säkert en slipad entreprenör bakom Riddermark. En av "hemligheterna" tror jag är att de köper en en väldans massa leasing och företagsbilar, de har säkerligen en hel del kontakter hos de stora företagen i Sverige. Lokalerna och utbudet är imponerande tycker jag men däremot fick jag intrycket att säljarnas kompetens varierar kraftigt. Blir väl lite slumpvis om det kommer fram en senior eller junior säljare just till dig. Jag försökte smyga in i Slagsta men blev ikappsprungen av någon som erbjöd mig kaffe och förklarade var/hur alla bilar stod i butiken. Jag tror säkert de kan vara bra och schyssta men för mig som sannolikt siktar på en bil runt ca 65-120 lapp den här gången är det sannolikt inte intressant om jag inte blir helt kär i en bil, lite störande med en begränsad budget kan jag tycka att direkt klippa ca 10 000 kr av min reparationsbudget till däcken. Sedan eftersom de tar in så sjukt mycket bilar och säger sig ha korta lagertider så ska man nog inte räkna med att säljarna alltid har så bra koll på respektive bil. Tror tex de anlitar externa firmor för besiktning. Riddermark verkar vara lite stordriftsstuk för försäljning av beg bilar. Bekvämt för Riddermark också, de kan antingen hänvisa till garantin, Solid försäkringen eller till det externa besiktningsföretaget när kunden blir missnöjd, sällan deras fel. Skulle de ha mer än 1 månad (eller max 100 mil) garanti på äldre bilar skulle det dock vara en ökad trygghet men detta är inte mycket att hänga i julgranen även om det är bättre än ingenting. (Dock bättre garanti på nyare ex) |
|
|
Säljarna på Riddermark är inget att hänga i julgranen och det är inte så konstigt med tanke på vilka villkor de har. De vet väldigt lite om bilarna och har inte heller betalt för att veta det. De ska kränga bil, läsa vad det står i pdfen om bilen och enbart detta. Tjänar ungefär 15 tusen i grundlön, resten är provision. Klart de springer mot kunderna direkt då och att de inte direkt är seniora. Pga de hårda villkoren har de väldigt hög personalomsättning - så hög att de har "rekryteringskvällar" där de tar in 30-40 personer på intervjuer samtidigt för att fylla på. Bilarna kommer dels från direkta inbyten, dels från märkeshandlare, dels från leasinbolag. Inget konstigt med det, så gör alla. Privatförsäljning av nya bilar är i princip obefintlig på "premiummärkena" så vart ska bilarna komma från annars så att säga. |
|
|
Löwet: Personen eller personerna bakom Riddermark verkar uppenbarligen ha koll på hur man ska göra pengar på beg marknaden, typ "stordrift", men ja, det är möjligt de är ute på lite hal is gällande just delar av säljarkåren, tror de får akta sig lite där. Är man tillräckligt jobbig i butiken och ställer svåra frågor får man nog en mer senior säljare kallad till sig efter ett tag. ;-) Jag var inte så krävande, han fick öppna några motorhuvar åt mig. Sedan var det inte dyrgriparna jag intresserade mig för denna gång. Men intressant ändå med denna beg bil gigant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.