AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.269

Beg handlare: En uppsättning däck per bil?

Sida 2 av 3
Bra tråd, alltid funderat på vart alla hjul som inte följer med bilen tar vägen. Uppfattar att det är mest privatpersoner som säljer hjul på blocket.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man kanske inte heller ska ha så höga tankar om vilka hjul det är som Riddermark mfl "stjäl" från kunderna. Inte sällan är det en uppsättning 16" Landsail med 4mm på kantstötta eftermarknadsfälgar. En sån uppsättning är kanske värd 2-3 tusen? Visst kanske de får in bättre uppsättningar också imellanåt men titta vad som sitter på 5-6 år gamla bilar när de står på en genomsnittlig Ica-parkering så får ni se ;-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Löet, du får det nästan att låta som att de gör sina kunder en tjänst genom att robba dom på däcken.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mjae. Vet inte vad jag tycker egentligen. Vill mest nyansera hur mycket "stölderna" av vinterdäck vid inbyte egentligen är värt. Det är inte heller något som är isolerat till Riddermarks. Det gör mängder av handlare.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
De gånger jag har varit inne på Riddermarks i Slagsta och kikat har väldigt många BMW-bilar (som dom fö samlar just här) eftermarknadsfälgar på sig.... Även om det är leasingbilar så borde dom väl ändå ha sålts med en uppsättning originalfälgar kan man väl starkt misstänka?

Hjälpte en god vän att köpa en e93 335 i våras just här och den hade fått en ny uppsättning eftermarknadsfälgar med sprillans nya allrounddäck monterade typ 1 dag innan vi kom in. På vår fråga vart originalfälgarna tagit vägen så sades det att det hade bilen aldrig haft. OK, märkligt men senaste brukaren kanske hade sålt dom separat. När vi ville ha nya sommardäck monterade istället för allround-skräpet blev det lite knepigare. Efter en satans massa schackrande fick vi i alla fall det att ingå i priset. Men en uppsättning till var inte att tala om. Nu var det en cab som ändå bara skulle brukas på sommaren.

Så nånstans landar ändå merparten av originalfälgarna till bilarna som Riddermarks tar in för som sagt, mycket är leasing och de som leasar lämnar väl in rasket när det är dags för en ny tjänsteholk? Har ingen koll då jag aldrig haft tjänstebil utan måste köpa privat. Men då har i alla fall jag lämnat in bilen med dubbla uppsättningar vid uthämtandet av den nya bilen. Vad ska jag med den gamla till? Den passar ändå sällan mellan den gamla och den nya bilen.

I fallet ovan så nämndes platsbrist som största argument till varför inga bilar hade dubbla uppsättningar.

Niklas

Fransosen
Bör bli mycket irriterande också att hålla på att tjafsa om just däcken när det egentligen sannolikt är själva ursprungspriset man önskat pruta? Plötsligt fastnar man istället i en ekonomisk diskussion om däcken?

Riddermark har ett smart upplägg för att få extra tusingar per såld bil.

Sedan när man trodde att allting var klart så gissar jag att de börjar försöka sälja deras Solid försäkringar.

För äldre BMW är jag tveksam till Riddermark men för nyare kanske man ibland har mindre valmöjligheter och här verkar Riddermark vara duktiga på att dammsuga marknaden på intressanta ex, i synnerhet företags/leasing bilar vilket flera av er klokt påpekat att det inte är så konstigt att det är så.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som Löwet skriver så rullar många tjänstebilar på riktigt tråkiga vinterfälgar för de som leasar ut bilen, dvs Autoplan, Leaseplan osv kan ha en deal med en däckföretag separat. Vinterdäcken går inte alltid via märkeshandlaren och när de gör upphandlingen så kanske de tar med däcktypen i någon form av krav men fälgen är ofta billigast möjliga inom angiven tumstorlek. Detta är en del av verkligheten när man ska hålla sig till 7,5 pbb, 8,5 pbb osv.

Vissa köper inte ens vinterfälgar utan låter bara byta däck. Varför betala förmånsvärde för vinterfälgar när däcken kan tas separat utanför det förmånsgrundande värdet tänker dem.

Generellt känns det mindre smart att ge bort sina vinterdäck med inbytesbilen. Bättre sälja dem separat på blocket för jag tror inte bilhandlaren som tar emot dem värderar dem högt.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Någon som vet vem som ligger bakom "vi köper din bil". Kan det vara någon större bilförsäljare. Jag antar att de kommer över väldigt mycket bilar till bra priser.

Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Grelle: Hade precis börjat skriva sen laddade jag om och du skrev exakt det jag skulle säga. Dvs de stora fleetbolagen handlar inte sällan däcken vid sidan av. Framförallt Leaseplan satte det i system först. Och det är ju inte så konstigt om de då får uppsättningar för 7-8 tusen istället för 15-20 som original gärna hamnar på.

@50+: Viköperdinbil är ett tyskt företag som finns över hela Europa. Vkdb är bolaget som köper bilarna, sen säljs de vidare av ett bolag som heter Auto1. De säljer sedan bilarna till bilhandlare främst men också till privatpersoner på vissa ställen av ett bolag som heter Autohero. Bolaget är helt legit, dvs inga problem med pengarna osv om du säljer till dem, men det man måste förstå är att de bilar som hamnar hos dem verkligen är de sunkigaste ruttnaste exemplaren och därmed betalar de för det också. Dvs du får noll och ingenting extra för bättre skick än uselt. Lita inte heller på onlinevärderingen - den sitter inte ens ihop med den värdering som görs på plats. Den är enbart till för att locka in dig i hallen.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har lite erfarenhet av ViKöperDinBil.
Hade gjort en on-line värdering på en äldre bil i somras. Fick ett uppskattat pris på 57000 vilket jag då tyckte var helt ok betalt, så jag bokade en on-site värdering och test.
Efter undersökning får jag ett pris som ligger långt under online värderingen (vill minnas att det var 45000) utan att några större brister hade hittats på bilen. När jag ifrågasatte prisskillnaden mellan online kontra onsite värderingen, säger dom att onlinevärderinge är vad dom tycker bilen är värd på marknaden och INTE vad dom betalar för bilen. Dom betalar 15-20% under online värderingen.

Tycker det är helt fel av dom att erbjuda en onlinevärdering som inte alls är priset de skulle betala för bilen.

//Marin
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det ligger rätt mycket bakom vad de bjuder på plats. Du kanske märkte att det tog rätt lång tid att få pris? Det beror på att de faktiskt försöker sälja bilen direkt till handlare redan när du står där. Då kan man få relativt bra betalt. Köper de in bilen direkt till sitt lager så blir det sämre. Osv. Det är en stor apparat bakom.

Säljaren du mötte har ingen aning om vad som ligger bakom värderingen varken på sajten eller vad han får för pris på plats kan jag garantera. Han får ett pris från försäljnignsavdelningen på Skype i iPaden, that's it.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Lövet
Så var det...det tog 30min att få ett pris.
Testkillen gjorde en visuell besiktning och en kortare provkörning. Vilen i fråga var en 9-3 sportkombi automat 2.0 biopower 13000mil. Fick bilen såld efter 24h på blocket för 62'.
En handlare köpte den, la ut den för 69900. De sålde bilen efter 1 dag på annons.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Misstänkte det ;-)

Fina bilar är inte rätt att sälja via vkdb. Man får helt enkelt inte betalt för det. Men hade din Saab varit halvsliten, servicebehov, utslitna däck och lite rost så hade du sannolikt fått "bra" betalt i jämförelse med Blocket.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
sålde min 420D till just Riddermarks i höstas, fick riktigt bra betalt och smidigt var det. Bland dom första frågorna som ställdes om bilen av inköparen var just om det fanns vinterdäck och vilket skick så måna att få med en extra uppsättning däck är dom verkligen.

///Johan
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Titta på autohus.de som säljer av ex-fleet i Tyskland. De har startat en egen däck/fälg avdelning. Bara en tidsfråga innan vi ser samma här, CarNext (leaseplan) är ju på väg in på svensk marknad - blir de först?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Köpte bil i helgen. Ingår vinterdäck? frågade jag. Jo det gjorde det. Bra. Min bil i inbyte, allt klart och papper skrivet. Hämtas nu i veckan så handlaren kunde skifta till vinterdäck på min nyköpta. 'Glöm inte gula lappen när du kommer' sa han. 'Och lägg in dina vinterhjul i bagaget också'. 'Jag har inga' sa jag. Då tittade han lite snett på mig...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Matthias, men sen accepterade han? Många skickar nog med dem utan att ha haft dem uppe för diskussion innan. De tror de gör till, men när man köper ny bil får man snabbt lära sig att inga vinterdäck kommer på köpet. (Om det inte är kampanj)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jo han accepterade, vi hade skrivit och han frågade inte om v-däck, vilket jag gjorde...

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag har hittat Riddermarks försvunna däck. Platsbrist menar de, nja... :) Länk
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
Slår man på deras org nr så är det Riddermarks bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.